361/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet
az országos nukleárisbaleset-elhárítási rendszerről szóló 167/2010. (V. 11.) Korm. rendelet módosításáról1
2012.01.01.
„3. § (1) Az ONER irányításával kapcsolatos feladatokat a Kormány katasztrófavédelemmel összefüggő döntéseinek előkészítését és a védekezéssel kapcsolatos feladatok ágazati összehangolását végző kormányzati koordinációs szerv (a továbbiakban: kormányzati koordinációs szerv) látja el. (2) Az ONER működési állapota változásának – az 1. §-ban meghatározott feltételeknek megfelelő – részletes kritériumait és feltételeit, az ONER működési rendjét a kormányzati koordinációs szerv a központi veszélyelhárítási terv részeként, az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Intézkedési Tervben (a továbbiakban: OBEIT) állapítja meg. (3) Az ONER működtetésében részt vevő szervek hatékony működése összehangolásának elősegítése érdekében a kormányzati koordinációs szerv műszaki-tudományos dokumentumot bocsát ki.
(4) Az OBEIT és a műszaki-tudományos dokumentum rendszeres felülvizsgálatára az atomenergia felügyeleti szerv – az érintett államigazgatási szervek bevonásával – munkacsoportot működtet.”
„4. § Az ONER működési állapotának megváltoztatását az atomenergia felügyeleti szerv vezetőjének, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének vezetője útján tett kezdeményezésére a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter rendeli el.”
„(2) A kormányzati koordinációs szerv a nukleáris létesítményen kívüli intézkedések megtétele mellett, az atomenergia felügyeleti szerv vezetőjének kezdeményezésére a nukleáris balesetet szenvedett hazai létesítményen belül is elrendelheti az ONER működtetésében részt vevő szervek alkalmazását.”
„8. § (1) A nukleáris biztonsági és a sugárvédelmi helyzet értékelése az atomenergia alkalmazója és az atomenergia-felügyeleti szerv feladata. (2) Az értékeléshez és a döntés-előkészítéshez adatot és információt biztosít
a) az atomenergia-felügyeleti szerv,
b) a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve,
c) az Országos Környezeti Sugárvédelmi Ellenőrző Rendszer Információs Központja,
d) a Magyar Honvédség Ágazati Információs Központja,
e) az élelmiszerlánc-felügyeletért felelős miniszter által vezetett minisztérium Radiológiai Ellenőrző Hálózat Ágazati Információs Központja,
f) az atomenergia alkalmazója,
g) az Országos Meteorológiai Szolgálat.”
„(1) A kormányzati koordinációs szerv a normál működési állapotban
a) figyelemmel kíséri a nukleáris létesítmények veszélyhelyzetekre történő felkészülési és a következmények elhárítására való képességének színvonalát, és azokról – az atomenergia-felügyeleti szervvel és az atomenergia alkalmazójával együttműködve – kétévenként tájékoztató anyagot készít,
b) értékeli és folyamatosan pontosítja az ország nukleáris veszélyeztetettségének mértékét,”
„(2) A készenléti és veszélyhelyzeti működési állapotban a kormányzati koordinációs szerv elemzi a felmerülő új kérdések és problémák tudományos megválaszolását, megoldását.
(3) A helyreállítási működési állapotban a Kormány eseti döntésének megfelelően a kormányzati koordinációs szerv részt vesz a nukleáris baleset okainak kivizsgálásában.”
„(1) A kormányzati koordinációs szerv döntés-előkészítő és döntéshozó tevékenységéhez szükséges információk biztosítása érdekében OSJER működik.
(2) Az OSJER az ONER működtetésében részt vevő szervek közül a kormányzati koordinációs szerv által kijelölt szervekből (a továbbiakban: OSJER szervek) áll.”
„(4) Az OSJER felépítését és működési rendjét a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve vezetőjének előterjesztése alapján a kormányzati koordinációs szerv hagyja jóvá.”
„(2) A területi nukleárisbaleset-elhárítási rendszer irányítási, működési rendjét a megyei védelmi bizottság a szervezeti és működési rendjében állapítja meg.”
„(3) A kormányzati koordinációs szerv operatív munkaszerve működésének megkezdéséig a balesetet szenvedett létesítmény vezetőjétől, illetve a külföldön történt nukleáris baleset esetében az atomenergia-felügyeleti szervtől kapott tájékoztatás és javaslat alapján
a) a megyei védelmi bizottság elnöke a bizottság katasztrófavédelmi elnökhelyettesével történő egyeztetést követően a kormányzati koordinációs szerv elnökének,
b) a helyi védelmi bizottság elnöke, a polgármester a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve vezetőjével történő egyeztetést követően a megyei, fővárosi védelmi bizottság elnökének
tájékoztatása mellett illetékességi területén elrendeli a megyei, fővárosi, települési veszély-elhárítási tervben meghatározott óvintézkedések végrehajtását, meghozza a nukleáris veszélyhelyzet következményeinek halasztást nem tűrő elhárítására vonatkozó döntéseket.”
„(4) A balesetet szenvedett létesítmény vezetője, illetve az atomenergia-felügyeleti szerv a (3) bekezdés szerint kiadott tájékoztatással egyidejűleg értesíti a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve vezetőjét.”
„(5) A (3) bekezdés b) pontjában foglalt döntésről a megyei védelmi bizottság elnöke soron kívül tájékoztatja a kormányzati koordinációs szerv elnökét.”
(Az atomenergia alkalmazása során a nukleárisbaleset-elhárítási intézkedési terv készítésére kötelezett nukleáris létesítmények, a technológiai, teleterápiás, laboratóriumi vagy kalibráló sugárforrást alkalmazó létesítmények, izotópgyártók, valamint a radioaktív hulladéktárolók feladatai és kötelezettségei:)
„f) a nukleáris létesítmények esetében naptári évenként a feladatok teljesítésének értékelése és a következő év feladatainak meghatározása, azokról a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve útján a kormányzati koordinációs szerv tájékoztatása,”
(Az atomenergia alkalmazása során a nukleárisbaleset-elhárítási intézkedési terv készítésére kötelezett nukleáris létesítmények, a technológiai, teleterápiás, laboratóriumi vagy kalibráló sugárforrást alkalmazó létesítmények, izotópgyártók, valamint a radioaktív hulladéktárolók feladatai és kötelezettségei:)
„j) a lakosság hiteles és időben történő tájékoztatása érdekében a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervével egyeztetve sajtótájékoztató tartása,”
(4) A Rendelet 7. § (2) bekezdésében a „KKB Veszélyhelyzeti Központja” szövegrész helyébe a „hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve” szöveg lép.
(5) A Rendelet 10. § (5) bekezdés e) pontjában az „az NBIÉK” szövegrész helyébe az „a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központja (a továbbiakban: NBIÉK)” szöveg lép.
(6) A Rendelet 11. § (2) bekezdés h) pontjában a „KKB Titkársága útján a KKB” szövegrész helyébe a „hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve útján a kormányzati koordinációs szerv” szöveg lép.
(7) A Rendelet 13. § h) pontjában a „KKB Titkársága útján a KKB” szövegrész helyébe a „hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve útján a kormányzati koordinációs szerv” szöveg lép.
12. § (1) Ez a rendelet 2012. január 1-jén lép hatályba.
(3) Ez a rendelet 2012. január 2-án hatályát veszti.
1. melléklet a 361/2011. (XII. 30.) Korm. rendelethez
Az országos nukleárisbaleset-elhárítási rendszer működtetésében részt vevő központi, ágazati, területi és helyi szervek és szervezetek
1.1. a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter
1.2. a kormányzati koordinációs szerv
1.3. a kormányzati koordinációs szerv tudományos és operatív munkaszerve
2.1. valamennyi minisztérium
2.2. az Állami Népegészségügyi és Tisztifőorvosi Szolgálat
2.4. a Nemzeti Közlekedési Hatóság
2.5. az atomenergia felügyeleti szerv
2.6. az Országos Mentőszolgálat
2.7. az Országos Meteorológiai Szolgálat
2.8. a rendvédelmi szervek országos parancsnokságai és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Hivatala
2.9. országos vízkár-elhárítási középirányító szerv
2.10. országos környezetügyi középirányító szerv
2.11. a Paksi Atomerőmű Zrt.
2.12. a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Nonprofit Kft.
2.13. a Magyar Tudományos Akadémia
2.14. a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Nukleáris Technikai Intézet
2.15. a Magyar Tudományos Akadémia Központi Fizikai Kutató Intézet Atomenergia Kutatóintézete
2.16. a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal központi szerve
3. Területi és helyi szervek
3.1. a megyei, fővárosi védelmi bizottságok
3.2. a helyi védelmi bizottságok
3.4. a minisztériumok, érintett kormány- és központi hivatalok irányításával működő területi szervek
3.5. a rendvédelmi szervek területi és helyi szervei, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közép- és alsó fokú vámszervei és nyomozóhatósági szervei”