• Tartalom

10/2016. (III. 10.) HM utasítás

10/2016. (III. 10.) HM utasítás

a hadfelszerelés rendszerbe kerülésének és rendszerből történő kivonásának rendjéről1

2018.09.14.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 2. § (4) bekezdés a) pontja és (5) bekezdés a) pontja alapján a következő utasítást adom ki:

1. Általános rendelkezések

1. § Ezen utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelmi miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alá tartozó központi hivatalokra, a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatra (a továbbiakban: KNBSZ), a miniszter fenntartói irányítása alá tartozó köznevelési intézményre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.

2. § Ezen utasítás alkalmazásában:

a) alkalmazó: a Honvéd Vezérkar szakterületileg illetékes csoportfőnöksége, a felderítő és elektronikai hadviselés szakterület vonatkozásában a KNBSZ, az egészségügyi szakterület esetén az MH Egészségügyi Központ (a továbbiakban: MH EK), a kiképzési szakterület esetén az MH Kiképzési és Doktrinális Központ, amely honvédelmi szervezetek felelősek a beszerzésre, rendszerbe kerülésre tervezett termékkel szemben támasztott hadműveleti követelmények meghatározásáért, felülvizsgálatáért;

b) ellenőrző vizsgálat: a 2. mellékletben meghatározott, a hadfelszereléssel szemben előzetesen támasztott hadműveleti és műszaki követelményeknek, valamint a jogszabályi előírásoknak való megfelelést és a tervezett alkalmazás szerinti általános katonai alkalmazhatóságot megállapító vizsgálat;

c) eltérési engedély: dokumentum, amely az abban konkrétan megjelölt műszaki paraméter megfelelőségének vizsgálata alól mentesítést ad, kiadására a Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HVKF) jogosult;

d) hadfelszerelés: a honvédelmi szervezetek tevékenységéhez szükséges valamennyi olyan termék, amelyet az ipar és a kereskedelem katonai célokra gyárt vagy szállít, és polgári kereskedelmi forgalomba nem, vagy csak külön engedéllyel kerülhet, valamint beszerzését jogszabály szabályozza, továbbá mindazon hardver- és szoftvertermék, amelynek katonai alkalmazásba vétele tervezett;

e) hadi megfelelőségi nyilatkozat: a HM Védelemgazdasági Hivatal (a továbbiakban: HM VGH) által kibocsátott, a hadfelszerelés műszaki követelményeknek, általános katonai alkalmazhatóságnak, valamint a hatályos munkavédelmi, tűzvédelmi és munka-egészségügyi szabályozóknak történő megfelelőséget tanúsító nyilatkozat, amely a gyártó, forgalmazó által biztosított dokumentációkon, az előírt műszaki követelményeknek történő megfelelést igazoló akkreditált vizsgáló szervtől származó vizsgálati jegyzőkönyveken, tanúsítványokon és az ellenőrző vizsgálatok eredményein alapul;

f) katonai alkalmazhatóság megállapítása: a megfelelőségi vizsgálatok, valamint a csapatpróba eredményeire alapozott döntés, amely a műszaki dokumentációban előírt követelményeknek, a technikai alkalmazhatóság és kezelhetőség, valamint a katonai célokra történő használat és felhasználás követelményeinek való megfelelőség megállapítására – különös tekintettel a meglévő hadfelszerelésekkel történő együtthasználhatóságra – irányul;

g) mintadarab: a tervezett hadfelszerelés katonai alkalmazhatóságának megítélésére a fejlesztő vagy gyártó, forgalmazó által a hozzá tartozó üzemeltetési dokumentációkkal együtt átadott, az eredetivel megegyező tulajdonságokkal rendelkező termék;

h) rendszerbe kerülés: az MH egységes hadfelszereléssel történő ellátása érdekében az MH állománytábláiban, felszerelési jegyzékeiben, normajegyzékeiben meghatározott szükségletek kielégítésére beszerzett hadfelszerelés felvétele az MH rendszerébe;

i) rendszeresítés: K+F tevékenység során kialakított új fejlesztésű hadfelszerelés felvétele az MH rendszerébe;

j) rendszerből történő kivonás: a rendszeresített hadfelszerelés törlése az MH állománytábláiból, a lajstromból, felszerelési jegyzékeiből, normajegyzékeiből;

k) szakmai felelős: a haditechnikai, hadtáp, közlekedési és tábori elhelyezési szakterületek vonatkozásában az MH Logisztikai Központ (a továbbiakban: MH LK), az egészségügyi szakterület vonatkozásában az MH EK.

3. § (1) A hadfelszerelés MH rendszerébe való felvétele rendszeresítési határozattal, alkalmazásbavételi határozattal vagy ideiglenes használat engedélyezésével történik.

(2) Rendszeresítési határozattal kerül az MH rendszerébe a hazai K+F tevékenység során kialakított új fejlesztésű hadfelszerelés.

(3) A rendszeresítési határozatot a Rendszeresítési Bizottság (a továbbiakban: RB) javaslatára a miniszter adja ki.

(4) Alkalmazásbavételi határozattal kerül az MH rendszerébe:

a) a már rendszeresített hadfelszerelés, amelyen olyan mértékű műszaki fejlesztést hajtottak végre, amely alapvetően módosította a harcászati-technikai paramétereket, ezáltal megváltoztatva a hadfelszerelés alkalmazhatóságának lehetőségeit;

b) a rendvédelmi szervek által már rendszeresített hadfelszerelés;

c) bérleti vagy lízingszerződéssel használt hadfelszerelés az MH rendszerében tartás teljes időtartamára;

d) a nemzetközi szerződések alapján a NATO Biztonsági Beruházási Program keretében és a NATO más eljárási szabályai, az amerikai katonai eladások rendszere, külföldi kormányok és más állami szervek által felajánlott hadfelszerelés;

e) NATO- vagy EU-tagállam fegyveres szerveinél rendszeresített, használatba vett hadfelszerelés és

f) az a)–e) pontba nem tartozó, külföldről történő behozatallal beszerzett hadfelszerelés.

(5) Az alkalmazásbavételi határozatot a rendszeresítésért felelős javaslatára a HVKF adja ki. Az alkalmazásbavételi határozat egy példányát a HM VGH részére meg kell küldeni.

(6) Ideiglenes használat engedélyezésével kerül az MH rendszerébe nemzetközi szerződés alapján konkrét feladat végrehajtása vagy hiányzó képesség ideiglenes pótlása céljából az MH részére átadott hadfelszerelés, továbbá a miniszter tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok által hiányzó képesség ideiglenes pótlása céljából az MH részére átadott hadfelszerelés.

(7) Az ideiglenes használat engedélyét a rendszeresítésért felelős honvédelmi szervezet javaslatára a HVKF adja ki. A rendszeresítésért felelős honvédelmi szervezet felelős a hadfelszerelések rendszerbe kerüléséért is.

(8) Szoftverek esetében a már rendszeresített termékek különböző verzióinak használatba vételét – a KNBSZ-nél használt szoftverek kivételével – a HVK Híradó, Informatikai és Információvédelmi Csoportfőnökség csoportfőnöke külön eljárás alapján engedélyezi.

(9) A rendszeresített hadfelszerelés csak kivonási határozattal törölhető az MH rendszeréből. A kivonási határozatot az MH rendszerébe rendszeresítési határozattal bekerült hadfelszerelés esetén a honvédelmi miniszter, alkalmazásbavételi határozattal bekerült hadfelszerelés esetén – a HM VGH tájékoztatása mellett – a HVKF adja ki.

(10) A rendszeresítési, alkalmazásbavételi és kivonási határozatot – a KNBSZ határozatai, valamint a rejtjelző eszközökre vonatkozó határozatok, a minősített jelöléssel, valamint a „Nem nyilvános!” kezelési utasítással ellátott határozatok kivételével – a HM hivatalos lapjában közzé kell tenni.

4. § (1) A hadfelszerelés rendszerbe kerülésének és rendszerből történő kivonásának kezdeményezéséért, továbbá a javaslat felterjesztéséhez szükséges dokumentumok kidolgozásáért az alkalmazó a felelős.

(2) A szakmai felelős feladata a hadfelszerelés használatának, technikai kiszolgálásának, valamint felülvizsgálati rendjének meghatározása.

2. A rendszerbekerülési eljárás, Előkészítési Terv, kivonási eljárás, Kivonási Terv

5. § A rendszerbekerülési eljárás során meg kell vizsgálni azt, hogy K+F tevékenység során kialakított, a beszerzett, beszerzésre tervezett vagy használatba átvett hadfelszerelés megfelel-e az alkalmazó által jóváhagyott követelményeknek, a biztonságos használat és üzembentartás előírásainak, valamint illeszkedik-e az MH rendszerébe.

6. § (1) A rendszerbekerülési eljárás folyamatát az Előkészítési Tervben kell meghatározni, amelynek elkészítési szempontjait az 1. melléklet tartalmazza.

(2) Az Előkészítési Tervet a szakmai felelős az alkalmazóval, valamint az érintett honvédelmi szervezetekkel együttműködve készíti el, amelyben meg kell határozni a részfeladatok felelőseit és a költségviselőket.

(3) Az Előkészítési Terv minden olyan tevékenységet és feladatot tartalmaz, amely a rendszeresítési, alkalmazásbavételi határozat meghozatalához szükséges.

(4) Az Előkészítési Tervet és annak módosításait a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese (a továbbiakban: HVKFH) hagyja jóvá.

7. § (1) A kivonási eljárás folyamatát a Kivonási Tervben kell meghatározni.

(2) A Kivonási Tervet a szakmai felelős az alkalmazóval, valamint az érintett honvédelmi szervezetekkel együttműködve készíti el.

(3) A Kivonási Tervet az 1. mellékletben szereplő szempontok figyelembevételével kell elkészíteni.

(4) A Kivonási Tervet a HVKFH hagyja jóvá.

3. Katonai alkalmazhatóság vizsgálata, ellenőrző vizsgálatok

8. § (1) A katonai célokra való alkalmazhatóság megállapítása ellenőrző vizsgálatokkal és csapatpróba végrehajtásával történik.

(2) Az ellenőrző vizsgálatok és a csapatpróba egyes feladatai indokolt esetben egyidejűleg is végrehajthatóak. Az egyidejűség indokoltságát az Előkészítési Tervben is szerepeltetni kell, és ezen terv jóváhagyása jelenti az egyidejű végrehajtás engedélyezését. Ebben az esetben – az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően – a csapatpróba megkezdésének nem feltétele a hadi megfelelőségi nyilatkozat rendelkezésre állása.

(3) Az ellenőrző vizsgálatokat és a csapatpróbát a mintadarabokra vonatkozóan a beszerzési eljárás során a szerződés végleges teljesítését megelőzően kell végrehajtani, amelynek igényét az alkalmazó jelzi az ajánlatkérőnek küldött megbízásban.

(4) A műszaki követelmények, továbbá a jogszabályok, szabványok, gyártói előírások, szabályzatok előírásai figyelembevételével meghatározott szakmai, munkabiztonsági, munka-egészségügyi, környezetvédelmi és tűzvédelmi követelmények teljesülését a HM VGH vizsgálja. A munka-egészségügyi követelmények szerinti megfelelőség megállapításáért az MH Közegészségügyi-Járványügyi Szolgálata (a továbbiakban: MH KJSZ) felelős.

(5) Az olyan fejlesztésre, beszerzésre, telepítésre kerülő komplex rendszerek, hadfelszerelések esetén, amelyeket Elektronikus Interaktív Üzemeltetési és Képzési Szoftverrel, Elektronikus Üzemeltetési Tervező Rendszerrel szállítanak le, és a hadfelszerelést kezelő állomány a kiképzést és a hadfelszereléssel ellátott tevékenységét is az adott nyelven hajtja végre, az üzemeltetési dokumentáció eredeti nyelven is elfogadható, a Magyar Honvédségre, illetve a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó eltérő munkavédelmi követelményekről, eljárási szabályokról szóló 1/2009. (I. 30.) HM rendelet 20. § (2) és (3) bekezdésének figyelembevételével.

(6) A hadfelszerelés katonai alkalmazhatósági vizsgálata csak abban az esetben kezdhető meg, ha az rendelkezik a hadfelszerelésre vonatkoztatott minimális alkalmazhatósági követelményekkel, amelyek az alábbiak:

a) a részt vevő állomány az eszköz kezelését, alkalmazásának biztonsági előírásait ismeri;

b) a használat megkezdésének időpontjában biztosítottak a rendeltetésszerű használathoz szükséges feltételek; és

c) biztosított az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéshez szükséges egyéni és kollektív védőeszközök első ellátmánya.

(7) A hadfelszerelések ellenőrző vizsgálatát vizsgálati jelentéssel kell zárni.

(8) Azon beszerzésre vagy telepítésre kerülő eszközök, berendezések és rendszerek esetében, amelyek az arra feljogosított NATO-szervezetek által lefolytatott sikeres Előzetes rendszerátvételi és Formális vagy Végső rendszerátvételi eljáráson esnek át, a haditechnikai ellenőrző vizsgálatot nem kell végrehajtani.

(9) A rendvédelmi szervek által, valamint más NATO- vagy EU-tagállam fegyveres szerveinél rendszeresített, használatba vett hadfelszerelés esetén, a rendszerbe kerülést megelőzően az eljárásban érintett – az Előkészítési Tervben meghatározott – honvédelmi szervezetek meggyőződnek a hadfelszerelés megfelelőségéről és alkalmazhatóságáról.

(10) A (9) bekezdésben foglaltaktól eltérően a haditechnikai ellenőrző vizsgálat és a csapatpróba a HVKF engedélyével részben vagy teljes egészében elhagyható, amennyiben a rendszerbekerülési eljárásban érintett honvédelmi szervezetek képviselői az előzőekről meggyőződtek, és azt igazolják.

(11) A HVKF a hadfelszerelés ellenőrző vizsgálata során mentesítést adhat a megjelölt műszaki paraméter vizsgálata alól, ha az eszköz

a) akkreditált vizsgáló szervezet általi megfelelőségigazolása nem biztosítható;

b) vizsgálatának végrehajtása az eszköz maradandó sérülését okozná;

c) pótlása a HM részére különösen nagy vagyoni hátrányt okozna; vagy

d) pótlása sürgős feladat-végrehajtás miatt nem lehetséges.

4. Csapatpróba

9. § (1) A végrehajtásra kijelölt honvédelmi szervezetnek meg kell állapítania, hogy a rendszerbe kerülésre tervezett hadfelszerelés megfelel-e a vele szemben támasztott hadműveleti követelményeknek. A várható alkalmazásnak megfelelő vagy azt megközelítő körülmények között hosszabb időtávú vizsgálat kerül végrehajtásra, amely hossza és mélysége szerint lehet:

a) teljes csapatpróba, amennyiben a hadfelszerelés műszaki-technológiai sajátosságai, újszerűsége szerint indokolt kettő vagy több évszaknak megfelelő alkalmazási körülmények szerinti vizsgálatok végrehajtása vagy

b) részleges csapatpróba, amennyiben a hadfelszerelés műszaki-technikai sajátossága, bonyolultsága nem igényli több évszaknak megfelelő vizsgálatok végrehajtását,

c)2 viselési csapatpróba, amennyiben az egyenruházat műszaki követelményrendszere nem igényli több évszaknak megfelelő vizsgálatok végrehajtását.

(2) A csapatpróba megkezdésének feltétele a hadi megfelelőségi nyilatkozat rendelkezésre állása.

(3) A csapatpróbát az Előkészítési Tervben kell tervesíteni, és annak jóváhagyása után kell elrendelni.

(4) A csapatpróbát alapesetben a hadfelszerelés egészére kell végrehajtani. A csapatpróbát a rendszeresített, továbbfejlesztett, korszerűsített hadfelszerelések esetén a változtatott, továbbfejlesztett szerkezeti elemek kompatibilitásának és a rendszer interoperabilitásának ellenőrzése céljából kell lefolytatni.

(5) A csapatpróba végrehajtásával, értékelésével kapcsolatos feladatok elvégzésére csapatpróba bizottságot (a továbbiakban: CSB) kell létrehozni.

(6) A Csapatpróba Végrehajtási Terv tartalmát és a csapatpróba végrehajtási rendjét a 3. melléklet tartalmazza.

(7) A CSB az alábbi javaslatot teheti:

a) a hadfelszerelés módosítás nélküli rendszerbe kerülését javasolja;

b) a hadfelszerelés rendszerbe kerülését javasolja a szükséges módosítások utólagos elvégzését követően, újabb csapatpróba végrehajtása nélkül;

c) a hadfelszerelés rendszerbe kerülését nem javasolja; vagy

d) újabb részleges csapatpróba végrehajtását követően a csapatpróba eredményétől függően az a), a b) vagy a c) pontra tesz javaslatot.

(8) A CSB javaslatát szavazás alapján hozza meg. A javaslattól eltérő véleményeket megfelelő indokolással rögzíteni kell. A javaslati határozatot a CSB elnöke megküldi a HM VGH részére.

5. Ideiglenes használat

10. § (1) Az ideiglenes használat engedélyezését a szakmai felelős kezdeményezi.

(2) Az ideiglenes használatba kerülő hadfelszerelés használata előtt végre kell hajtani a feladatban részt vevő állomány felkészítését az adott hadfelszerelés használatára. Amennyiben honi területen a felkészítés, kiképzés nem lehetséges, akkor azt a műveleti területen hajtják végre.

(3) A hadfelszerelés ideiglenes használata csak abban az esetben kezdhető meg, ha a hadfelszerelés a 8. § (6) bekezdése szerinti minimális alkalmazhatósági követelményeknek megfelel, és a szakmai felelős, az alkalmazó, a HM VGH és az MH KJSZ az adott hadfelszerelés katonai alkalmazhatóságát szemlevizsgálat során a vonatkozó mértékben megvizsgálta, és megfelelőnek találta. Amennyiben honi területen a szemlevizsgálat nem hajtható végre, akkor azt a HVKF által kijelölt szemlebizottság műveleti területen is végrehajthatja.

(4) Kizárólag kifogástalan műszaki állapotban lévő, készletteljes eszköz kerülhet ideiglenes használatba.

(5) Amennyiben az ideiglenes használatba vett hadfelszerelés rendszerbe kerülésének igénye felmerül, úgy az alkalmazó kérésére a szemlevizsgálat és a csapatpróba a HVKF engedélyével részben vagy teljes egészében elhagyható, ha a szükséges dokumentáció rendelkezésre áll.

6. Próbahasználat

11. § (1) A próbahasználat célja az alapvető harcászati-műszaki paraméterek ellenőrzésével és a hadfelszerelés alkalmazhatóságának, kezelhetőségének megállapításával a katonai célú alkalmazás vizsgálata.

(2) Az MH részére felajánlott vagy a HM saját K+F tevékenysége során kifejlesztett mintadarabok próbahasználatát a HVK LOGCSF engedélyezi.

(3) A hadfelszerelés próbahasználata csak abban az esetben kezdhető meg, ha a hadfelszerelés a 8. § (6) bekezdése szerinti minimális alkalmazhatósági követelményeknek megfelel, és a szakmai felelős, az alkalmazó, a HM VGH és az MH KJSZ az adott hadfelszerelés katonai alkalmazhatóságát szemlevizsgálat során a vonatkozó mértékben megvizsgálta, és megfelelőnek találta.

(4) A próbahasználatra felajánlott hadfelszerelés kipróbálása történhet kiképzési és tesztfeladatok végrehajtása alkalmával célirányosan, kiválasztott és felkészített állomány által. A próbahasználat időtartama legfeljebb 90 nap, amely két alkalommal – a használó katonai szervezet indokolt kérésére – újabb 90 nappal meghosszabbítható.

(5) Amennyiben tesztfeladatok végrehajtására kerül sor, úgy azokat a szakmai felelős határozza meg az alkalmazó igényei alapján.

(6) A próbahasználat végrehajtásának megkezdésekor a szakmai felelős által kijelölt használó honvédelmi szervezet nyilvántartási számmal ellátott „Próbahasználati napló”-t fektet fel. A naplóba be kell jegyezni a próbahasználat helyét, idejét, a végrehajtó állomány nevét, a végrehajtás körülményeit, a végrehajtott feladatokat. A próbahasználat végeztével a használó honvédelmi szervezet a tapasztalatokat, véleményeket, javaslatokat tartalmazó összefoglaló jelentést készít, amelyet 30 munkanapon belül megküld a HVK LOGCSF, valamint a szakmai felelős részére.

(7) Ha a próbahasználatba vett hadfelszerelés rendszerbe kerülésének igénye felmerül, az alkalmazó kérésére a szemlevizsgálat és a korábbi használat tapasztalatai figyelembe vehetők, a haditechnikai ellenőrző vizsgálat és a csapatpróba az eltérési engedélyt kiadó honvédelmi szervezetek engedélyével részben vagy teljes egészében elhagyható.

(8) A hadfelszerelés rendszeresítésre való kiválasztása során előnyben kell részesíteni a mintadarab próbahasználat keretében történő vizsgálatát.

7. A Rendszeresítési Bizottság

12. § A rendszeresítéssel, rendszerből történő kivonással kapcsolatos feladatok véleményező, javaslattevő testületeként RB-t kell létrehozni, amelynek összetételéről, működési rendjéről a HM VGH főigazgatója rendelkezik.

8. A rendszerbe kerülés és a rendszerből történő kivonás felügyelete

13. § A rendszerbe kerülés és a rendszerből történő kivonás HM szintű felügyeletét a HM HFF, MH szintű felügyeletét a HVK LOGCSF hajtja végre.

9. Záró rendelkezések

14. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.

(2) Ezen utasítás hatálybalépésekor folyamatban lévő rendszeresítési eljárásokat ezen utasítás szabályai szerint kell végrehajtani.

(3)3

1. melléklet a 10/2016. (III. 10.) HM utasításhoz


Az Előkészítési Terv és a Kivonási Terv elkészítésének szempontjai

1. Az Előkészítési Terv minimális tartalma:
1.1. rendszerbe kerülés tárgya;
1.2. szakmai felelős;
1.3. rendszerbe kerülés rövid indoklása, mit vált fel, és hogyan illeszkedik az MH rendszerébe;
1.4. jogszabályi megfelelőségi vizsgálat tervezett ideje, végrehajtói, felelőse;
1.5. Haditechnikai Ellenőrző Vizsgálat tervezett ideje, esetleges javaslat részleges Haditechnikai Ellenőrző Vizsgálat végrehajtására, végrehajtás mellőzésére – indoklással;
1.6. csapatpróba végrehajtásának tervezett ideje, végrehajtásért felelős honvédelmi szervezet, végrehajtó honvédelmi szervezetek, esetleges javaslat részleges csapatpróba végrehajtására, végrehajtás mellőzésére – indoklással;
1.7. hadfelszerelés rendeltetése, főbb részei és harcászati-műszaki adatai;
1.8. hadrendbe állításának tervezett helye szervezetenként és az ellátás tervezett ütemezése;
1.9. hadműveleti szolgálatba állításának határideje, azzal kapcsolatos feladatok és felelősök;
1.10. bekerülési költsége és a beszerzés forrása; építési feladatokhoz szükséges pénzeszközök biztosításának rendje, a teljes építési költségek;
1.11. átvétel ütemezése, a közreműködő szervek és feladataik;
1.12. új hadfelszerelés rendszerbe kerülésével módosításra kerülő rendelkezések, normák;
1.13. a Lajstromba felvételének feladatai;
1.14. alkatrész- és egyéb anyagellátás rendszere, az alkalmazandó NATO-azonosítás (kodifikáció) módja;
1.15. üzemeltetés, technikai kiszolgálás, javítás rendszere, javítókapacitás, javítási technológia és speciális javítóeszközök biztosításának rendje;
1.16. üzemeltetés tárgyi, személyi, adminisztratív feltételei;
1.17. kategorizálás és selejtezés szabályai;
1.18. elhelyezésével, tárolásával, málházásával és használatával kapcsolatos előírások;
1.19. frekvenciahasználattal járó eszközöknél a frekvenciahasználat feltételeire vonatkozó főbb megállapítások;
1.20. a rendszerbe kerülés folyamán végrehajtandó információvédelmi feladatok, felelősök;
1.21. átképzés, kiképzés személyi, anyagi-technikai feltételei, a feltételek megteremtésében és a végrehajtásban részt vevő honvédelmi szervezetek;
1.22. a munkáltató – a Magyar Honvédségre, illetve a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó eltérő munkavédelmi követelményekről, eljárási szabályokról szóló 1/2009. (I. 30.) HM rendelet szerinti tájékoztatási és oktatási – kötelezettségei kielégítését biztosító anyagok és az összeállításukért felelős;
1.23. magyar vagy NATO hivatalos nyelvű szabályzatokkal, üzemeltetési dokumentációval, megfelelőségi nyilatkozattal, tanúsítvánnyal való ellátás rendje;
1.24. hitelesítési és mérésügyi feladatok;
1.25. minőségbiztosítási feladatok;
1.26. rendszerben tartás tervezett időtartama.

2. A Kivonási Terv minimális tartalma:
2.1. megnevezés, rendeltetés;
2.2. kivonás indoklása, várható költségkihatás;
2.3. elgondolás a kivonás megkezdésére, végrehajtására és ütemezésére;
2.4. kivonásra tervezett hadfelszerelés helyett mi kerül rendszerbe;
2.5. kivonandó járulékos eszközök, anyagok;
2.6. környezetvédelmi és biztonsági előírások; valamint
2.7. kivonási ütemterv.

3. Ütemtervminta

 

Feladatok részletes bontásban

Végrehajtásért felelős szervezet

Együttműködő szervezetek

A végrehajtás
kezdési és befejezési időpontja

Megjegyzés

-tól

-ig

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

2. melléklet a 10/2016. (III. 10.) HM utasításhoz


Ellenőrző vizsgálatok

1. Szemlevizsgálat

1.1. Szemlevizsgálatot kell végrehajtani a próba-, valamint az ideiglenes használat engedélyezését megelőzően.
1.2. A szemlevizsgálat a szakmai felelős, a HM VGH, az MH EK és az alkalmazó által végrehajtott vizsgálat a hadfelszerelés katonai alkalmazhatóságáról, rendszerbe illeszthetőségéről, munkabiztonsági, munka-egészségügyi, környezetvédelmi és tűzvédelmi követelmények szerinti megfelelőségéről.
1.3. A szemlevizsgálat a benyújtott dokumentumok alapján is végrehajtható.
1.4. A szemlevizsgálatot az alkalmazó kezdeményezésére a HVK LOGCSF rendeli el.
1.5. A szemlevizsgálatról készült jegyzőkönyv eredménye alapján az alkalmazó jogosult javasolni a hadfelszerelés ideiglenes használatát és a HVK LOGCSF engedélyezni a próbahasználatot.
1.6. Amennyiben a szemlevizsgálat kifogást emel, akkor a hiányosságok kiküszöböléséig a hadfelszerelést tilos használatra bocsátani.
1.7. A szemlevizsgálat részét képezi a jogszabályi megfelelőségi vizsgálat.

2. Jogszabályi megfelelőségi vizsgálat

2.1. A jogszabályi megfelelőségi és szabványossági vizsgálat a hadfelszerelésekre, az üzembe helyezésükre és rendeltetésszerű, biztonságos használatukra vonatkozó jogszabályi és a szakági normatív előírások érvényesülését ellenőrző vizsgálat; amelyet a HM VGH, az MH EK, a szakmai felelős és az alkalmazó szakemberei hajtanak végre.
2.2. A vizsgálat az alábbiakra terjed ki:
2.2.1. üzemeltetési dokumentációk;
2.2.2. a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó eltérő munkavédelmi követelményekről, eljárási szabályokról szóló 1/2009. (I. 30.) HM rendelet 14. § (4) bekezdése szerinti írásos tájékoztató, amelynek tartalmát a munkavédelmi tevékenység rendjéről szóló 126/2011. (XI. 25.) HM utasítás 16. § (3) bekezdése szabályozza;
2.2.3. megfelelőséget igazoló dokumentáció és
2.2.4. szakági előírások.
2.3. A jogszabályi megfelelőségi vizsgálatokról a végrehajtó szervezetek jegyzőkönyvet készítenek, amelyet a HM VGH, a HVK LOGCSF és a szakmai felelős részére küldenek meg a hadi megfelelőségi nyilatkozat kiállítása érdekében.

3. Haditechnikai ellenőrző vizsgálat

3.1. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat célja – a hadműveleti követelményekben előírtak ellenőrzésével, mérésekkel alátámasztott megállapításával és a hadfelszerelés technikai alkalmazhatóságának és kezelhetőségének vizsgálatával – a katonai célú megfelelőség megállapítása. Ennek keretében végre kell hajtani a munkabiztonsági, tűzvédelmi és munka-egészségügyi ellenőrzéseket.
3.2. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat keretében a HM VGH az adott hadfelszerelést saját kapacitásaival vizsgálja, szolgáltatás keretében vizsgáltatja, más szervek által elvégzett vizsgálati eredményét figyelembe veheti.
3.3. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat esetén a műszaki dokumentációk alapján kell meghatározni a vizsgálat konkrét tartalmát, technológiai mélységét és a végrehajtás módját.
3.4. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat az eszköz bonyolultsága, műszaki-technikai sajátossága, valamint a megfelelőségre vonatkozó vizsgálati dokumentációk megléte szerint lehet teljes körű, részleges vagy a HM VGH által kezdeményezett szemlevizsgálattal helyettesítve teljes egészében elhagyható.
3.5. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat tárgyát képező hadfelszerelés munkavédelemre vonatkozó szabályokban meghatározott követelményeknek való megfelelőségét munkahigiénés vizsgálatok, munkavédelmi szempontú előzetes vizsgálat és az ennek keretében végrehajtandó kockázatértékelés alapján a HM VGH állapítja meg. Az azonosított kockázatok képezik az alapját a csapatpróba során biztosítandó egyéni és katonai védőeszközök meghatározásának. Az egyéni és katonai védőeszközzel történő ellátás a szakmai felelős feladata.
3.6. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat során figyelembe vehető minden hivatalosan átadott, hiteles dokumentum, minősítő, összehasonlító és ellenőrző vizsgálati eredmény, akkreditált vizsgáló szervezet tanúsítványa.
3.7. Minősítő, összehasonlító és ellenőrző vizsgálati eredmény az adott tevékenység elvégzésére akkreditált hazai, NATO- vagy EU-tagállamban működő szervtől fogadható el. Ezen vizsgálati eredményeket a katonai alkalmasság megállapítása során figyelembe kell venni. Továbbá elfogadható minden olyan objektív információ – hiteles vizsgálati eredményt, dokumentumot, más NATO- vagy EU-tagállam dokumentált tapasztalatait, referenciáit, a társszervek általi használat vizsgálati és tapasztalati megállapításait –, amely kétséget kizáró módon igazolja a hadfelszerelés megfelelőségét és alkalmazhatóságát, és hatékonyabbá, gazdaságosabbá teszi azok megítélésének folyamatát. Ha a kapott dokumentációk alapján egyértelműen megállapítható, hogy a hadfelszerelés megfelel az alkalmazhatóság követelményeinek, a haditechnikai ellenőrző vizsgálat a HM VGH javaslata és a HVK LOGCSF döntése alapján részben vagy teljes egészében elhagyható.
3.8. A hadfelszerelés haditechnikai ellenőrző vizsgálatának a hadfelszerelés általánosan felmerülő üzemeltetési költségein felül megjelenő költségeit a szakmai felelős tervezi.
3.9. A haditechnikai ellenőrző vizsgálatot Vizsgálati Jelentéssel kell lezárni.
3.10. A sikeres jogszabályi megfelelőségi vizsgálatok és haditechnikai ellenőrző vizsgálatok alapján a HM VGH hadi megfelelőségi nyilatkozatot állít ki, amelyet az alkalmazó, a szakmai felelős, a HVK LOGCSF és a HM VGH részére tájékoztatásul megküld.
3.11. Eredménytelen vizsgálatok esetén a hadfelszerelést vissza kell adni a gyártónak vagy a beszerzőnek. Az ismételt vizsgálatok mélységéről a HM VGH dönt.

3. melléklet a 10/2016. (III. 10.) HM utasításhoz


A Csapatpróba Végrehajtási Terv tartalma, a csapatpróba végrehajtás rendje

1. A csapatpróbáért felelős honvédelmi szervezet elkészíti az adott hadfelszerelésre vonatkozó Csapatpróba Végrehajtási Tervet. A Csapatpróba Végrehajtási Terv minimális tartalma:
1.1. a csapatpróbára kerülő hadfelszerelés megnevezése, rendeltetése;
1.2. a CSB elnöke, személyi összetétele;
1.3. a csapatpróbát végrehajtó honvédelmi szervezet, végrehajtásáért felelős parancsnok;
1.4. a csapatpróba helye, ideje;
1.5. a csapatpróba során megvizsgálandó követelmények, a gyakorlatban igazolandó harcászati tulajdonságok, a vizsgálat módszere, a vizsgálatok sorrendje, valamint a végrehajtás határideje;
1.6. az egyes feladatok pontos ütemezése, eszközszükséglet, személyi állomány, a részfeladatok végrehajtásáért felelős személyek; időbeosztás, a csapatpróba logisztikai támogatásának rendje.

2. A CSB elnökét a szakmai felelős honvédelmi szervezet vezetője jelöli ki saját állományából.

3. A CSB tagjai: az alkalmazó, a szakmai felelős, a csapatpróbát végrehajtó és a HM VGH, a HVK LOGCSF, az MH ÖHP, továbbá az alkalmazó által meghatározott honvédelmi szervezetek képviselői. A CSB-be be lehet vonni a gyártó vagy fejlesztő képviselőjét, azonban a képviselő szavazati joggal nem rendelkezik. A CSB a szavazati többség elérésének érdekében páratlan létszámú. A CSB szavazati joggal felruházott tagjainak létszámát a vizsgálandó hadfelszerelés összetettsége alapján az alkalmazó határozza meg.

4. A csapatpróba lefolytatása csak abban az esetben kezdhető meg, ha a kezelőállomány a hadfelszerelést, annak kezelését, technológiai, technikai, valamint biztonsági előírásait ismeri.

5. Csapatpróbára csak kifogástalan állapotban lévő hadfelszerelés kerülhet. A hadfelszerelés csapatpróbájának teljes idejére biztosítani kell a lebonyolításhoz szükséges feltételeket.

6. A jóváhagyott Előkészítési Tervet az alkalmazó megküldi a szakmai felelős honvédelmi szervnek.

7. A csapatpróba költségeit a szakmai felelős tervezi.

8. A csapatpróba végrehajtásának megkezdésekor nyilvántartási számmal ellátott csapatpróba naplót kell felfektetni. A naplóba be kell jegyezni helyét, idejét, a végrehajtó állomány nevét, neveit, a végrehajtás körülményeit, a használat során szerzett tapasztalatokat, észrevételeket és javaslatokat. A csapatpróba végeztével a bejegyzések alapján összesített – véleményt és javaslatot – tartalmazó jelentést kell készíteni és a csapatpróba naplóval együtt átadni a CSB elnökének.

9. A CSB elnöke és tagjai felelősek a csapatpróba szakszerű végrehajtásáért. A bizottsági tagok a csapatpróba indulásánál a végrehajtó részére megadják az irányadó szempontokat, valamint a végrehajtás során meggyőződnek a csapatpróba terv szerinti lefolytatásáról.

10. A CSB elnöke jogosult összehívni a CSB-t.

11. A CSB minden üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza az ülésen elhangzott véleményeket, összegzi a tapasztalatokat, és rögzíti a javaslatot.

12. A csapatpróba végén a csapatpróba naplóba bejegyzett adatok, az összesített jelentés, valamint egyéb rendelkezésre álló hiteles információk alapján összegezni és értékelni kell a csapatpróba tapasztalatait. Az értékelést a CSB végzi. A csapatpróba záróülését a bizottság elnöke hívja össze. A záróülés határozatképes, ha a CSB tagjainak minimum fele részt vesz az ülésen. Az ülésen a végrehajtók ismertetik a tapasztalatokat és a javaslatokat. Az ismertetett tapasztalatok alapján a CSB kialakítja véleményét, és ennek alapján meghozza a rendszerbe kerülésre vonatkozó javaslatát. A javaslattól eltérő véleményeket megfelelő indoklással rögzíteni kell a csapatpróba záró jegyzőkönyvben. Az a javaslat érvényes, amelyet a jelenlevők több mint fele javasol. A csapatpróba záró jegyzőkönyvét a CSB elnöke megküldi az alkalmazó részére a csapatpróba lezárását követő 30 napon belül.
1

Az utasítást az 52/2020. (X. 8.) HM utasítás 20. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2020. október 16. napjával.

2

A 9. § (1) bekezdés c) pontját a 32/2018. (IX. 13.) HM utasítás 1. §-a iktatta be.

3

A 14. § (3) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére