45/1992. (IX. 26.) AB határozat
45/1992. (IX. 26.) AB határozat1
1992.09.26.
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság helyi népszavazás elrendelésének jogszabálysértő elutasítása miatt benyújtott alkotmányossági panasz alapján meghozta a következő
határozatot.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Kompolt község polgármestere — 1992. március 18-án kelt 169-5/1992. számú értesítésével — jogszabálysértő módon utasította el a Kál és Kompolt községeket egyaránt érintő Kompolt utca Kompolt községhez tartozó területrésze átadása tárgyában kezdeményezett helyi népszavazás elrendelését.
A polgármesteri értesítés megsemmisítése mellett az Alkotmánybíróság felhívja Kompolt község önkormányzati képviselő-testületét arra, hogy a lakott utcarész átadása ügyében a helyi népszavazás elrendelésére irányuló lakossági kezdeményezést — e határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül — tárgyalja meg, és hozzon a helyi népszavazás elrendeléséről törvényes határozatot.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
INDOKOLÁS
1. A Kompolt utca egyik oldala Kompolt község, másik oldala pedig Kál nagyközség lakott területe. A kompolti településrész választópolgárainak túlnyomó hányada 1992. január 19-én — melyet pontosított szöveggel 1992. február 21-én megismételt — népszavazás kiírását kezdeményezte az utca kompolti részének Kál nagyközséghez csatolása céljából. Később az átadásban érintett választópolgárok többsége a kérelmét visszavonta, a megmaradó kezdeményezők számaránya azonban még mindig meghaladta a választópolgárok 25%-át. Ezt követően a kezdeményezők képviselőinek a község polgármestere 1992. március 18-i keltezéssel olyan írásbeli tájékoztatást adott, hogy ,,a Kompolt utca lakóinak többsége, az Önök által benyújtott gyűjtőíven szereplő aláírását visszavonta'', s ezért ,,a népszavazás kitűzését Önkormányzatunk nem tartja indokoltnak''. A polgármester intézkedését — a következő havi ülésén — a képviselő-testület ,,jóváhagyólag tudomásul vette''. A polgármesteri értesítés kézhezvételét követő tizenöt napi határidőn belül az indítványozók alkotmányossági panaszt nyújtottak be az Alkotmánybírósághoz, kérve az önkormányzati képviselő-testület népszavazás kiírására való kötelezését.
2. Az alkotmányossági panasz megalapozott.
2.1. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 47. § (1) bekezdése szerint a polgármesternél helyi népszavazást kezdeményezhet ,,...d) az önkormányzati rendeletében meghatározott számú választópolgár, ami nem lehet kevesebb a választópolgárok 10%-ánál és nem lehet több a választópolgárok 25%-ánál''. Kompolt község képviselő-testülete még nem hozott rendeletet a helyi népszavazásról. Ha azonban meg is alkotta volna rendeletét, az Ötv. idézett rendelkezése folytán az érintett választópolgárok 25%-át meghaladó kezdeményezői létszámminimumot akkor sem írhatott volna elő. A képviselő-testület által utólag jóváhagyott polgármesteri értesítés a népszavazást kezdeményezők számát azonosnak vette a le nem bonyolított népszavazás átadást igenlő szavazóinak feltételezett számával. Ezért — hatáskörét is túllépve — tartalmilag a helyi népszavazás elrendelését jogszabálysértő módon elutasította.
2.2. Az Ötv. 47. § (3) bekezdése azt írja elő, hogy a ,,helyi népszavazásra irányuló kezdeményezésről a képviselő-testület a legközelebbi ülésen, de legkésőbb egy hónapon belül határoz. A helyi népszavazást az elrendelésétől számított két hónapon belül kell megtartani''.
Miután nemcsak az alkotmányossági panasz benyújtói, hanem a polgármester összesítése szerint is az érintett településrész választópolgárainak több mint 25%-a kezdeményezte a helyi népszavazást, az önkormányzati képviselő-testület köteles lett volna a helyi népszavazást törvényes határidőn belül kitűzni, s megtartásáról gondoskodni. Mulasztásával, illetve a téves és jogszerűtlen polgármesteri intézkedés jóváhagyásával megsértette az Ötv. 47. §-ának a népszavazás kezdeményezése esetére kötelező előírásait.
2.3. A népszavazás törvényes kezdeményezése, kitűzése és lebonyolítása természetesen nem jelenti egyben a népszavazás eredményességét is. Lakott területrész átadásához ugyanis az Ötv. 56. § (2) bekezdése megkívánja az ott lakó választópolgárok — falugyűlésen vagy népszavazáson kinyilvánított — többségi támogatottságát.
Dr. Ádám Antal s. k.,
alkotmánybíró
alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza s. k.,
előadó alkotmánybíró
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter s. k.,
alkotmánybíró
alkotmánybíró
Alkotmánybírósági ügyszám: 550/H/1992.
1
A határozat az Alaptörvény 5. pontja alapján hatályát vesztette 2013. április 1. napjával. E rendelkezés nem érinti a határozat által kifejtett joghatásokat.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás