• Tartalom

21/2000. (BK 13.) BM utasítás

21/2000. (BK 13.) BM utasítás

a kifogástalan életvitel egyik eleme ellenőrzésének szabályozására*

2000.08.10.
A közbiztonság és a belső rend védelme azzal a kötelezettséggel is jár, hogy a rendőrség hivatásos állományú tagjai a szolgálat teljesítése során feleljenek meg a személyük által képviselt hivatás iránt támasztott fokozott elvárásnak. A Hszt. 258. §-a a rendőri szolgálati jogviszony létesítésének és fenntartásának feltételei között határozza meg a kifogástalan életvitelt, amelynek egyik meghatározó eleme a szolgálati feladat pártatlan, befolyástól mentes teljesítése, tartózkodás minden olyan cselekménytől, amely a rendőrség működése iránti közbizalmat veszélyezteti. A rendőrség megítélését károsan befolyásoló jogsértések közül kiemelkednek a korrupciós cselekmények, amelyek alkalmasak a testület tekintélyének aláásására. A rendőrség hivatásos állománya kifogástalan életvitele egyik elemét képező – szolgálati helyen elkövetett – korrupciós jellegű cselekmények megelőzésére, felderítésére kiadom az alábbi
utasítást:
1. Az utasítás hatálya a rendőrség központi, területi és helyi szerveinek hivatásos állományára terjed ki.
2. Az ellenőrzés célja a rendőrök kifogástalan életvitelének ellenőrzésén belül, az ezt veszélyeztető korrupciós jellegű cselekmények megelőzése, felderítése, a korrupció nagyságrendjének objektív, tényeken, adatokon alapuló értékelése.
E cél érdekében az ellenőrzés valós, vagy valósnak látszó körülmények között – az érintett előzetes tájékoztatása nélkül – vizsgálja, hogy az ellenőrzés alá vont személy eleget tesz-e intézkedési kötelezettségének, nem tanúsít-e olyan jogsértő magatartást, amely alapján a kifogástalan életvitel – mint alkalmazási feltétel – megkérdőjelezhető.
3. Az ellenőrzés – a 4. pontban meghatározott kivétellel – az utasítás hatálya alá tartozó szervek hivatásos állományába tartozó bármely személlyel szemben elrendelhető beosztásra, rendfokozatra tekintet nélkül. Különösen indokolt az ellenőrzés elrendelése, ha az érintett személlyel kapcsolatban visszaélésre, törvénysértő eljárásra vagy korrupcióra utaló adatok merülnek fel, de ezek más eljárás megindítását nem alapozzák meg.
4. Az ellenőrzés elrendelésére a belügyminiszter utasítása, az országos rendőrfőkapitány, illetve a rendőrség területi, helyi szervei vezetőinek kezdeményezésére a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatáról szóló 49/1995. (V. 4.) Korm. rendelet alapján a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatának (továbbiakban: RSZVSZ) saját elhatározása alapján kerülhet sor. Az ellenőrzést az RSZVSZ vezetője rendeli el.
5. Az ellenőrzést kezdeményezőnek az RSZVSZ-t tájékoztatni kell azokról a körülményekről, amelyek az ellenőrzést indokolhatják, továbbá ha az ellenőrizni kívánt személlyel szemben szabálysértési vagy büntetőeljárás van folyamatban. A miniszter utasítása esetén az ellenőrzés elrendelése kötelező; egyéb esetekben a rendelkezésre álló információk alapján az RSZVSZ vezetője jogosult dönteni az ellenőrzés elrendeléséről.
6. A belügyminiszter kinevezési jogkörébe tartozó vezetők ellenőrzésére kizárólag utasítása vagy előzetes jóváhagyása alapján kerülhet sor.
Az országos rendőrfőkapitány kinevezési jogkörébe tartozó vezetők ellenőrzéséről a főkapitányt előzetesen tájékoztatni kell.
7. Az ellenőrzés végrehajtása – az Rtv. 94. §-a alapján – az RSZVSZ feladata.
8. Az RSZVSZ vezetője az ellenőrzés elrendeléséről és annak tervezett végrehajtásáról – amennyiben annak eredményeként számolni kell bűncselekmény alapos gyanújának megállapításával – előzetesen tájékoztatja az illetékes ügyészségi nyomozó hivatalt, illetve katonai ügyészséget.
9. Az RSZVSZ – szükség szerint – kezdeményezheti a rendőrség hivatásos állományú tagjának az ellenőrzés végrehajtásában – beleegyezésével – a közreműködését.
A rendőrség központi, területi, helyi szerveinek vezetői felkérés esetén kötelesek az RSZVSZ-el az ellenőrzés végrehajtásában együttműködni.
Az együttműködő, illetve közreműködő nem szerezhet tudomást arról, hogy a kifogástalan életvitel ellenőrzése mely konkrét személyre irányul.
10. Az ellenőrzésre tervet kell készíteni, melyet az RSZVSZ vezetője – a miniszter utasítására elrendelt ellenőrzés esetén a miniszter – hagy jóvá.
11. Az ellenőrzési tervnek tartalmaznia kell:
a) az ellenőrizni kívánt személy és tevékenység megnevezését,
b) az ellenőrzés jogalapját, végrehajtásának indokát,
c) az ellenőrzés választott módszerének leírását,
d) az ellenőrzés tervezett időpontját, helyét,
e) az ellenőrzésben résztvevők megnevezését,
f) az ellenőrzést végrehajtók részletes feladatait,
g) az ellenőrzés végrehajtása dokumentálásának módját,
h) az ellenőrzés során tapasztalt jogsértés esetén az intézkedésre jogosult ellenőr megnevezését.
12. Az ellenőrzés végrehajtásának követelményrendszere:
a) az ellenőrzés érdekében kialakítandó helyzet (tényállás, helyszín) olyan legyen, hogy az az ellenőrzés alá vont intézkedési, eljárási kötelezettségét vonja maga után,
b) a kialakított helyzet ne korlátozza az ellenőrzött személy döntési szabadságát az intézkedés módjának, az eljárás rendjének megválasztásában,
c) az ellenőrzés helyszínének és módszerének megválasztása nem akadályozhatja az ellenőrzött személy kötelezettségeinek teljesítését,
d) az ellenőrzésben résztvevők nem tanúsíthatnak felbujtói (pl. aktív vesztegetésre utaló kijelentést, ráutaló magatartást), továbbá provokatív magatartást, az intézkedésre okot adó cselekményük nem valósíthat meg bűncselekményt, szabálysértést és nem járhat mások életének, testi épségének és vagyonának veszélyeztetésével,
e) valós bűncselekmény helyszíne az ellenőrzés céljára nem használható fel,
f) az ellenőrzés módja nem járhat az ellenőrzés alá vont személy megalázásával, becsületének, jó hírnevének sérelmével,
g) az ellenőrzés nem veszélyeztetheti más hatóság eljárását.
13. Az ellenőrzést annak tartama alatt technikai eszközökkel (kép- és hangrögzítéssel) lehetőség szerint dokumentálni kell.
14. Ha az ellenőrzött magatartása jogsértést valósít meg a 11/h) pontban megjelölt személy haladéktalanul értesíti a jogsértés miatt eljárásra jogosult és köteles szervet, az ellenőrzött állományilletékes parancsnokát és végrehajtja a külön jogszabályban meghatározott intézkedéseket.
15. Az ellenőrzés befejezését követően, legkésőbb 2 munkanapon belül az ellenőrzés végrehajtásáról összefoglaló jelentést kell készíteni, amelyhez csatolni kell az ellenőrzés során megszerzett, keletkezett dokumentumokat.
Az összefoglaló jelentést meg kell küldeni:
a) az ellenőrzés elrendelőjének,
b) amennyiben az ellenőrzés elrendelésére utasítás alapján került sor, a miniszternek,
c) az ellenőrzés kezdeményezőjének,
d) az ellenőrzött személy állományilletékes parancsnokának.
16. Az ellenőrzött személyt, ha az ellenőrzés során jogszerűen járt el az ellenőrzés befejezését követően az intézkedésre jogosult személy köteles azonnal tájékoztatni az ellenőrzés tényéről és megállapításairól.
17. Amennyiben az ellenőrzés jogsértést nem állapít meg, a keletkezett iratokat, illetve adatokat az összefoglaló jelentés elkészítését követő 3 munkanapon belül meg kell semmisíteni. A megsemmisítésre (törlés) előírt kötelezettség az utasítás 15. pontjában felsorolt személyeket az összefoglaló jelentés kézhezvételétől számítva terheli.
18. Az RSZVSZ vezetője a lefolytatott ellenőrzésekről a BM Felügyeleti és Ellenőrzési Hivatal vezetője útján negyedévenként tájékoztatja a minisztert.
A jelentésnek az utasítás 17. pontjában ismertetett eseteire vonatkozó része személyes adatokat nem tartalmazhat.
19. Ez az utasítás közzététele napján lép hatályba. Az országos rendőrfőkapitány intézkedjen, hogy az utasítás tartalmát a rendőrség hivatásos állománya megismerje.

Dr. Pintér Sándor s. k.,
belügyminiszter
*

Az utasítást a 22/2010. (XII. 22.) BM utasítás 4. pont b) alpontja hatályon kívül helyezte 2011. január 1. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére