19/2002. (IV. 5.) HM rendelet
19/2002. (IV. 5.) HM rendelet
a kártérítési felelősség körében meg nem térülő kár leírásának és törlésének egyes szabályairól1
A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény (Hvt.) 10. § g) pontjában kapott felhatalmazás alapján a kártérítési felelősség körében meg nem térülő kár leírásának és törlésének technikáját, valamint a leírási jogköröket a következők szerint szabályozom:
1. §2
A kár leírása
2. §3 (1) Leírással kell rendezni – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény előírásaira is figyelemmel – a tényleges kár és a kiszabott, megállapított kártérítés összegének különbözetét.
(2) Leírással kell rendezni a kárt a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonái, valamint az önkéntes jelentkezés alapján tartalékos katonai szolgálatot teljesítők kártérítési felelősségének egyes szabályairól szóló 18/2006. (VI. 27.) HM rendelet 8/A. §-ában meghatározott esetben is.
3. § Az anyagi felelősség jogerős elbírálása után a kár leírására haladéktalanul intézkedni kell. Ha az értékhatár parancsnok (vezető) jogkörét meghaladja, a leírást szolgálati úton attól kell kérni, akinek arra hatásköre van. A felsőbb szintű vezető, illetve az elöljáró parancsnok döntése előtt a leírási kérelmet a szakanyag szerint illetékes azonos szintű fegyvernemi vagy szolgálati ág főnöke (vezetője) és a jogi-igazgatási állomány tagja véleményezni köteles. A leírási kérelemhez mellékelni kell a kárügy iratait is.
4. § (1) Ha a kárügyben a vonatkozó szabályok rendelkezéseit és elveit helyesen alkalmazták, akkor a jogkör szerint illetékes parancsnok a meg nem térülő kárt köteles leírni és a leírási tanúsítványt kiadni.
(2) A nem pénzeszközökben keletkezett károkra vonatkozó leírási tanúsítvány mintáját a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) A pénzeszközökben keletkezett károkra vonatkozó leírási tanúsítvány mintáját a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(4) Meg kell tagadni a leírást és újabb vizsgálatot kell elrendelni, ha az alapul szolgáló kárügy lényeges körülményeit nem tisztázták, vagy a vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit, illetve elveit súlyosan megsértették. Az újabb vizsgálatot 30 napon belül be kell fejezni, kivéve, ha a leírást megtagadó vezető, parancsnok a vizsgálat lefolytatására hosszabb (legfeljebb 90 nap) határidőt engedélyezett.
5. § (1) A leírási tanúsítványt kettő példányban kell kiállítani. Az első példányt – az iratokkal együtt – a leírást kérő vezetőnek, parancsnoknak kell megküldeni.
(2) A megküldött leírási tanúsítványt a leírást kérő szervezet pénzügyi ellátását végző pénzügyi referens tárolja.
(3) A leírási tanúsítvány tőpéldányát a leírási jogkörrel rendelkező vezetőnek, parancsnoknak alárendelt jogi-igazgatási szerv tárolja és kezeli.
(4) A leírási tanúsítványokat tartalmazó tömb szigorú számadási és nyilvántartási kötelezettség alá tartozó okmány.
A kárleírási jogkörök vagyonban, illetve pénzeszközben keletkezett károk esetén
6. §4 A Honvédelmi Minisztériumban és a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetnél a leírási jogkört a következő személyek gyakorolják:
a) a Honvédelmi Minisztériumban a védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: helyettes államtitkár),
b) a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetek vezetője a kezelésébe tartozó testületi vagyonban keletkezett kárból, káresetenként – a pénzeszközökben keletkezett kár kivételével – 1 000 000 Ft értékhatárig,
c) a b) pontban meghatározott leírási jogkört meghaladó kár esetén – a pénzeszközökben keletkezett kár kivételével – a helyettes államtitkár.
7. § (1) A katonai oktatási intézmény parancsnoka (vezetője) a kezelésébe, illetve gazdálkodási körébe tartozó testületi vagyonban keletkezett kárból – a pénzeszközökben keletkezett kár kivételével –, káresetenként 500 000 Ft-ig gyakorolja a leírási jogkört.
(2)5 Az (1) bekezdésben meghatározott leírási összeget meghaladó kár esetén – a pénzeszközökben keletkezett kár kivételével – a helyettes államtitkár gyakorolja a leírási jogkört.
8. § (1)6 A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ) főigazgatója a kezelésébe, illetve gazdálkodási körébe tartozó testületi vagyonban keletkezett kárleírási jogkört – a pénzeszközökben keletkezett károk esetében is – káresetenként 10 000 000 Ft összeghatárig gyakorolja.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott összeg feletti kárleírás a honvédelmi miniszter hatáskörébe tartozik.
9. § (1) A Magyar Honvédség katonai szervezeteinél a kezelésben, illetve gazdálkodási körbe tartozó testületi vagyonban keletkezett kárból – a pénzeszközökben keletkezett kár kivételével – a kárleírási jogkört – káresetenként – az önálló állománytáblával rendelkező szervezeteknél vagy a közvetlen alárendelt katonai szervezetekkel rendelkező szervezeteknél, a parancsnokok, a vezetők a következők szerint gyakorolják:
a) az önálló század-, zászlóalj (osztály) parancsnok és az azzal azonos szintű parancsnok (vezető) 250 000 Ft értékhatárig,
b) az ezredparancsnok és az azzal azonos szintű parancsnok (vezető) 500 000 Ft értékhatárig,
c) a dandárparancsnok és az azzal azonos szintű parancsnok (vezető) 1 000 000 Ft értékhatárig,
d)7
e)8 a Magyar Honvédség középszintű vezető szerv parancsnoka 2 500 000 Ft értékhatárig,
f) a Honvéd Vezérkar főnöke 5 000 000 Ft értékhatárig.
(2)9 A Magyar Honvédségnél keletkezett 5 000 000 Ft-nál nagyobb összegű kár esetén a leírási tanúsítványt a helyettes államtitkár adja ki.
10. §10 A pénzeszközökben keletkezett károk esetében – a 6. § a) pontja és a 8. § (1) bekezdése kivételével – a kárleírási jogkört a következő személyek gyakorolják:
a) 10 000 000 Ft értékhatárig a Honvédelmi Minisztérium Közgazdasági és Pénzügyi Hivatal főigazgatója,
b) 10 000 000 Ft értékhatár felett a helyettes államtitkár.
A hiány és tartozás nyilvántartás
11. § (1) A katonai szervezetnél keletkezett károkat és hiányokat a vonatkozó nyilvántartásokból kiadásba kell helyezni, és egyidejűleg be kell írni a károkról vezetett nyilvántartó könyvbe (hiánynyilvántartó könyvbe). A nyilvántartó könyvet a katonai szervezet szakanyag szerint illetékes fegyvernemi és szolgálati ág főnökei kötelesek vezetni.
(2) A nyilvántartó könyvnek tartalmaznia kell mindazokat az adatokat, amelyekből hitelt érdemlően megállapítható, hogy a kár milyen anyagban, milyen módon keletkezett, milyen összeget képvisel és hogyan rendeződött.
12. § (1)11 Nyilvántartást kell vezetni a rendelet hatálya alá tartozó honvédelmi szervezetekkel szemben fennálló tartozásokról is (tartozások könyve). A nyilvántartás vezetése a pénzügyi és számviteli szolgálat feladata.
(2) A nyilvántartásnak azokat az adatokat kell tartalmaznia, amelyekből a kötelezett személy (szervezet) azonossága, a tartozás jogcíme és folyamatos alakulása (például részletfizetés, halasztás, mérséklés, törlés stb.) pontosan megállapítható. A tartozások könyvében elkülönítve kell vezetni azokat a károkat is, amelyek közvetlenül pénzben jelentkeznek.
(3)12 A károk részletes nyilvántartási szabályainak kidolgozása a Honvéd Vezérkar logisztikai csoportfőnök, a tartozások nyilvántartási szabályainak kialakítása pedig a Honvédelmi Minisztérium Közgazdasági és Pénzügyi Hivatal főigazgatójának hatáskörébe tartozik.
A kártérítés törlése
13. § (1) A kiszabott és behajthatatlan kártérítési összeget írásbeli határozattal törölni kell. A határozat meghozatalára – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – annak a szervnek a parancsnoka, vezetője jogosult, amelyik azt nyilvántartja.
(2) A kártérítést csak akkor lehet behajthatatlannak minősíteni, ha okirattal bizonyítható, hogy
a) a kötelezett vagyontalan, illetőleg bizonyíthatóan tartósan vagy véglegesen fizetésképtelen,
b) a behajtás költségigénye eléri a követelt összeget,
c) a károkozó ellen indított büntetőeljárás keretében sem sikerült a károkozót vagy annak vagyonát felderíteni.
(3)13 A 100 000 Ft-ot meghaladó kártérítési összeget a Honvédelmi Minisztériumban és a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezeteknél a helyettes államtitkár, a Magyar Honvédség katonai szervezeteinél a Honvéd Vezérkar főnöke törölheti.
(4)14 A behajthatatlannak minősített, a KNBSZ-nél nyilvántartott kártérítés összegét a KNBSZ főigazgatója összeghatártól függetlenül törölheti.
Záró rendelkezések
14. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) A rendeletben foglaltakat a hatálybalépése után indult ügyekben kell alkalmazni.
(3)15 Jelen rendelet a kártérítési felelősség körében meg nem térülő kár leírásának és törlésének egyes szabályairól szóló 19/2002. (IV. 5.) HM rendelet, valamint a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonái, valamint az önkéntes jelentkezés alapján tartalékos katonai szolgálatot teljesítők kártérítési felelősségének egyes szabályairól szóló 18/2006. (VI. 27.) HM rendelet módosításáról szóló 12/2012. (VII. 25.) HM rendelettel megállapított 2. § (2) bekezdését 2012. január 1-je után keletkezett károk vonatkozásában kell alkalmazni.
1. számú melléklet a 19/2002. (IV. 5.) HM rendelethez
(a nem pénzeszközökben keletkezett károkra)
Fsz. |
Megnevezés |
Egysége |
Értékcsop. |
Mennyiség |
Egységár |
Összege, Ft |
Megjegyzés |
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veszendőbe ment (megrongálódott stb.) anyag értéke összesen: |
|
|
|
||||
Kártérítésként előjegyzett összeg: |
|
|
|
||||
Levonásba nem hozható anyag értéke: |
|
|
|
|
................................................................................... |
|
leírásra jogosult parancsnok (vezető) aláírása |
2. számú melléklet a 19/2002. (IV. 5.) HM rendelethez
(a pénzeszközökben keletkezett károkra)
Fsz. |
Okozott kár megnevezése |
Okozott kár |
Kiszabott kár |
Leírással |
Kártérítésként |
---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
......................................................................................... |
|
a leírásra jogosult parancsnok (vezető) aláírása |
A rendeletet a 10/2013. (VIII. 12.) HM rendelet 49. § b) pontja hatályon kívül helyezte 2013. augusztus 13. napjával.
Az 1. §-t a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 11. §-a hatályon kívül helyezte.
A 2. § a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (2) bekezdése a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 3. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (1) bekezdése a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 4. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (1) bekezdés d) pontját a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 11. §-a hatályon kívül helyezte.
A 9. § (1) bekezdés e) pontja a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 5. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (2) bekezdése a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 10. §-a szerint módosított szöveg.
A 10. § a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 6. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (1) bekezdése a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 7. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 12. § (3) bekezdése a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 7. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 13. § (3) bekezdése a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 8. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 13. § (4) bekezdését a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 8. § (2) bekezdése iktatta be.
A 14. § (3) bekezdését a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 13. §-ának 101. pontja hatályon kívül helyezte, újonnan a 12/2012. (VII. 25.) HM rendelet 9. §-a iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás