147/2005. (HK 21.) HM KÁT–HVKF együttes intézkedés
147/2005. (HK 21.) HM KÁT–HVKF együttes intézkedés
a nemzetközi szervezetek által irányított válságreagáló és béketámogató műveletekben történő részvétellel kapcsolatos feladatok végrehajtásának részletes szabályairól
I.
ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
Az intézkedés hatálya
1. § (1) Az intézkedés hatálya a Magyar Honvédségre (Honvédelmi Minisztérium, a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó, valamint a Honvédség hadrendje szerinti szervezetek – a továbbiakban együtt: Szervezetek), a külföldi műveletekre létrehozott ideiglenes katonai szervezetekre, valamint a műveleti feladatokba bevont hivatásos, szerződéses és önkéntes tartalékos katonákra, illetve a más minisztériumoktól e feladat ellátására vezényelt állományra (a továbbiakban: állomány) terjed ki.
(2) Az intézkedés rendelkezéseit a mellékletben foglalt feladatok táblázatával összhangban, az ott megjelölt feladatok, felelős és együttműködő szervezetek figyelembevételével kell alkalmazni.
Értelmező rendelkezések
2. § (1) Az intézkedésben használt rövidítések és kifejezések jelentése:
– CREVAL (Combat Readiness Evalution): készenlét-ellenőrzés
– EBESZ: Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet
– ENSZ: Egyesült Nemzetek Szervezete
– EU: Európai Unió
– HM úr: a Magyar Köztársaság honvédelmi minisztere
– HM KÁT: HM közigazgatási államtitkár
– HM HVKF: HM Honvéd Vezérkar főnöke
– HM HVKF I. h.: HM Honvéd Vezérkar főnök I. helyettes
– HM VPHÁT: HM védelempolitikai helyettes államtitkár
– HM VGHÁT: HM védelemgazdasági helyettes államtitkár
– HM VPNEF: HM Védelempolitikai és Nemzetközi Együttműködési Főosztály
– HM JIF: HM Jogi és Információvédelmi Főosztály
– HM SZF: HM Személyzeti Főosztály
– HM KPSZH: HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal
– HM BBBH: HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal
– HM HVK KTFCSF: HVK Katonai Tervező Főcsoportfőnökség
– HM HVK MFCSF: HVK Műveleti Főcsoportfőnökség
– HM NRH: HM Nemzetközi Rendezvényszervező Hivatal
– HM KLH: HM Katonai Légügyi Hivatal
– HM KEHH: HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal
– HUNIC (Hungarian National Intelligence Cell): Magyar Nemzeti Hírszerző Részleg
– MH: Magyar Honvédség
– MH SZFP: MH Szárazföldi Parancsnokság
– MH LEP: MH Légierő Parancsnokság
– MH ÖLTP: MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság
– MH HIP: MH Híradó Parancsnokság
– MH EÜP: MH Egészségügyi Parancsnokság
– MH EVI: MH Egészségvédelmi Intézet
– MH KF: MH Közlekedési Főnökség
– MH KIAK: MH Katonai Igazgatási és Adatfeldolgozó Központ
– MH HTPEK: MH Hadtápanyagellátó Központ
– MH KSZFR: MH Központi Személyi Felszerelési Raktár
– MK KFH: Magyar Köztársaság Katonai Felderítő Hivatal
– MK KBH: Magyar Köztársaság Katonai Biztonsági Hivatal
– MK KÜM: a Magyar Köztársaság Külügyminisztériuma
– MK MEH: a Magyar Köztársaság Miniszterelnöki Hivatala
– MOU (Memorandum of Understanding): egyetértési nyilatkozat
– TA (Technical Agreement): technikai megállapodás
– OGY: a Magyar Köztársaság Országgyűlése
– VTTIR: Védelmi Tervezést Támogató Információs Rendszer
– MFO: Multinational Force and Observers: Többnemzeti Erők és Megfigyelők (Egyiptom, Sinai-félsziget)
– WHO: az ENSZ világ-egészségügyi szervezete (World Health Organization)
– Műveleti Utasítás (SOP – Standing Opcrational Procedure): műveleti utasítás, az adott műveletre a vezető nemzetközi szervezet vagy nemzet(ek) által kiadott általános szabályzat.
– Erők Műveleti Utasítása (FSO – Force Standing Order).
– Hadműveleti irányítás (OPCON – Operational Control): valamely parancsnokra átruházott jogkör az alárendeltségében lévő erők olyan irányítására, hogy a parancsnok meghatározott, általában a funkció, idő, vagy az elhelyezkedés által korlátozott küldetéseket vagy feladatokat teljesíthessen; továbbá az érintett erők bevetésére, valamint az ezen egységek harcászati irányításának megtartására vagy átadására vonatkozó jogosultság. A hadműveleti irányítás nem tartalmazza az érintett egységek komponenseinek önálló alkalmazásra való kijelölési jogát, de önmagában nem jelenti az adminisztratív vagy logisztikai irányítást sem. (AAP-6, AJP-01B).
– Hadműveleti vezetés (OPCOM – Operational Command): valamely parancsnok számára garantált jogkör, hogy az alárendelt parancsnokok részére küldetést, feladatot jelöljön meg, egységeket vessen be, újra elossza az erőket, és ha szükségesnek ítéli, a hadműveleti és/vagy harcászati irányítást megtartsa vagy leadja. A hadműveleti vezetés önmaga nem foglalja magába az adminisztratív és logisztikai felelősséget. (AAP-6, AJP-01B).
– Harcászati irányítás (TACON – Tactical Control): részletes, a mozgásoknak és manővereknek rendszerint helyi irányítási és felügyeleti jogköre a küldetés, vagy a feladatok teljesítése érdekében. (AAP-6, AJP-01B).
– Harcászati vezetés (TACOM – Tactical Command):, egy parancsnokra ruházott olyan felhatalmazás, amelynek alapján feladatokat szabhat a vezetése alatt álló kötelékeknek az elöljáró által megszabott küldetés teljesítése érdekében. (AAP-6, AJP-01B).
– Át-alárendelési nyilatkozat (TOA – Transfer of Authority): egy katonai egység feletti parancsnoki jogkör meghatározott feltételekkel történő átruházása, az egység át-alárendelése egy másik parancsnokságnak.
– Feladat megkezdése: az át-alárendelés időpontjától kezdődik. Azon műveletek esetén, ahol átalárendelésre nem kerül sor – ENSZ, EBESZ –, a műveleti területre való megérkezés időpontja.
(2) Az intézkedés alkalmazásában:
a) Nemzeti vezetés: a műveletekbe át-alárendelt erők nemzeti felelősség és hatáskörbe tartozó feladatai központi, egységes meghatározására és ellenőrzésére vonatkozó felhatalmazás. A nemzeti vezetés nem foglalja magába a teljes körű állományilletékességgel, adminisztratív és logisztikai biztosítással kapcsolatos feladatok végzését.
b) Evakuálás: a személyi állomány, felszerelések, technikai eszközök műveleti területről történő részleges vagy teljes kivonása betegség, baleset, vagy a biztonsági körülmények olyan negatív változása következtében, amely lehetetlenné teszi a kontingens alaprendeltetéséből adódó feladatainak végrehajtását. Jelen intézkedés alapvetően az evakuálás fogalmát annak nemzeti feladatai vonatkozásában használja.
c) Túszejtés: a kontingens személyi állományának, vagy annak egy részének akaratuk ellenére, a műveleti területen történő fogva tartása (mozgásszabadságuk korlátozása).
d) Kontingens: a válságreagáló és béketámogató műveletek végrehajtására és az MK határain kívüli alkalmazásra a Magyar Honvédség külföldi feladatvégrehajtásra tervezett ideiglenes katonai szervezetei megalakításával kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 44/2005. (HK 10.) HM utasítás alapján létrehozott ideiglenes katonai szervezet.
e) Egyéni beosztás: válságreagáló és béketámogató műveletekben, elsősorban a nemzeti kontingensektől különállóan, a műveletet irányító parancsnokságok törzseiben szolgáló vagy nemzetközi szervezetekhez – NATO, ENSZ, EBESZ, EU, AU – rendelt katonai megfigyelők és összekötő tisztek, valamint a nemzetközi szervezetek különböző szintű beosztásaiban feladatot végrehajtók, és az MFO misszióban beosztást ellátók.
f) Állományilletékes parancsnok: az az elöljáró (vezető), aki a miniszter irányítása (felügyelete) alá tartozó, illetve az MH olyan szervezeti egységét vezeti, amely önálló állománytáblával vagy munkaköri jegyzékkel rendelkezik; gyakorolja mindazon munkáltatói jogokat, és teljesíti azokat a kötelezettségeket, amelyeket jogszabály nem határoz meg más parancsnok, vezető részére.
g) Középszintű parancsnok: a válságreagáló és béketámogató művelet végrehajtására kijelölt vagy összeállított szervezeti elem hazai állományilletékes parancsnokának közvetlen elöljárója, általában a szervezet haderőnemi parancsnoka.
h) Válságreagáló és béketámogató műveletek: olyan tevékenység, mely során a katonai képességeket a hagyományos értelemben vett hadszíntéri műveletektől eltérő céllal alkalmazzák olyan helyzetben, amikor a békés körülményeket egy lehetséges összecsapás, vagy konfliktus veszélye fenyegeti. Ilyen helyzetekben a béke helyreállítására vagy a helyzet stabilizálására – ha lehetséges, akkor a fegyveres beavatkozást kerülve – katonai erőt alkalmaznak.
i) Vezető nemzet: többnemzeti válságreagáló és béketámogató műveletben egy adott szintű (zászlóalj, dandár, szektor, körzet) szervezeti elem (had)műveleti vezetésének jogkörével, valamint a mindenoldalú biztosítás feladatai szervezésének felelősségével felruházott résztvevő nemzet.
j) Logisztikai vezető nemzet: a szövetségi műveletek logisztikai támogatásának biztosítása során vezető nemzetet lehet kijelölni. A feltételek megléte esetén elláthatja a szövetségesi műveletek logisztikai támogatását végző többnemzeti integrált logisztikai támogató egységek parancsnoki tisztségét is. A vezető nemzet által nyújtott logisztikai támogatás az érvényben lévő egyezmények alapján, a költségek megtérítése ellenében történik. A vezető nemzet által nyújtott logisztikai támogatás leggyakrabban a közlekedési, a szállítási, az egészségügyi, élelmezési, üzemanyag- és egyéb anyagellátás, kommunális szolgáltatások területein realizálódnak (pl. repülőterek, kikötők, közlekedési csomópontok logisztikai működtetése).
k) Harcérintkezési szabályok/fegyverhasználati szabályok (ROE – Rules of Engagernent): az illetékes katonai hatóság (a műveletet működtető nemzetközi szervezet) vagy az MH által kiadott előírások, amelyek meghatározzák azokat a körülményeket és korlátokat, melyek alapján a más fegyveres erőkkel összeütközésbe kerülő saját erők harctevékenységet vagy harctevékenységet is kiváltó tevékenységet kezdeményezhetnek és/vagy folytathatnak. A műveletre kiadott nemzetközi harcérintkezési szabályokat a nemzeti fegyverhasználati szabályokkal összhangban kell alkalmazni.
l) Nemzeti rangidős: a tartós külföldi szolgálatot teljesítő állomány azonos szolgálati helyen, egy parancsnokság alá tartozó, vagy egy földrajzilag körülhatárolható helyen együtt tartózkodó több tagja közül kijelölt rangidős személy.
m) Műveleti koncepció/elgondolás (CONOPS – Concept of Operations): egy művelettel vagy műveletek sorozatával kapcsolatos parancsnoki szándék, vagy elgondolás írott formában történő általános megfogalmazása. Az elgondolás megfogalmazásának elsődleges célja, hogy átfogó képet adjon a műveletről. A műveleti koncepció/elgondolás alapját képezi a későbbiekben kidolgozásra kerülő műveleti terveknek.
n) Műveleti terv (OPLAN – Operations Plan): a különálló, vagy az egymáshoz kapcsolódó műveletek egyidejű, vagy egymást követő végrehajtására irányuló terv.
o) Ellátó szervezet: egy nemzetközi művelet érdekében létrehozott, ideiglenes állománytáblával és felszerelési jegyzékkel rendelkező kontingens (vagy egyén) haditechnikai eszközeinek, hadianyag készleteinek (vagy egyéni felszerelések) megalakítását, a megalakítás és műveleti alkalmazás alatt történő ellátását, technikai kiszolgálását, fenntartását és felszámolását végző hadrendi elem. Az ellátó szervezet hadszíntérre települt része a Nemzeti Támogató Elem (NSE – National Support Element).
p) Művelet: válságreagáló és béketámogató feladatok végrehajtása.
Az intézkedés alkalmazásának alapelvei
3. § (1) Jelen együttes intézkedésben meghatározott szervek, szervezetek a HM VPHÁT és a HM HVKF I. h. közvetlen koordinációja mellett hajtják végre a számukra meghatározott feladatokat. A békeműveleti és válságreagáló feladatok hatékony, gyors végrehajtása érdekében az érintett szervezetek külön intézkedés, illetve feladatszabás hiányában is kötelesek együttműködni.
(2) A műveletekben történő részvétel az MH alaprendeltetéséből adódó feladat, ennek megfelelően előkészítésük és végrehajtásuk minden szinten beépül az MH napi feladatvégzésének rendjébe.
(3) A tapasztalatok feldolgozása és visszacsatolása a döntési, felkészítési, vezetési és végrehajtási rendbe folyamatosan történik.
(4) A műveletek szervezetszerű alegységeinek váltását a külön erre a célra jóváhagyott (2+1+1 éves) felajánlási és váltási terv képezi. A váltási terv az MH kötelezettségvállalásainak teljesítésére kijelölt erők nagyságára és képességeire épül, kerülve a kettős felajánlást és a túlvállalást.
(5) Az egyéni beosztások és a nem szervezetszerű hazai (al)egység(ek)ből megalakított kontingensek váltását pályáztatás segíti, amely alapján éves váltási adatbázis készül (ún. „pool” ). A HM HVK MFCSF rendszeresen frissített adatbázist vezet a béketámogató és válságkezelő műveletekben szolgálatot teljesített katonákról.
(6) A külföldi szolgálatra vezénylés az egyéni beosztásokba elsősorban önkéntes alapon, elégtelen számú jelentkező esetén kijelöléssel történik.
(7) A külföldi szolgálatra vezénylést megelőző célfelkészítés tematikája a nemzetközi szervezetek felkészítési irányelveire és a megszerzett tapasztalatokra támaszkodik.
(8) A nemzeti vezetés és jelentések rendje minden körülmények között egycsatornás.
(9) A válságreagáló és béketámogató művelet végrehajtására kijelölt, az MH részét képező szervezetszerű (al)egységek vagy azok valamely részéből megalakított kontingensek felkészítése és az alkalmazás mindenoldalú biztosítása a hazai középszintű parancsnok, nemzeti vezetése pedig a HM HVK MFCSF feladata. A műveleti alkalmazásból kivont (al)egységek, kontingensek felszámolása a hazai középszintű parancsnok feladata és felelőssége.
(10) Az egyéni beosztásban szolgálatot teljesítő tisztek, tiszthelyettesek vonatkozásában a személyi állomány toborzása, kiválasztása, kiképzése, kihelyezése, nemzeti vezetése, a feladatban részt vevők mindenoldalú biztosításának összehangolása és koordinálása a HM HVK MFCSF feladata.
(11) A művelet működtetése idején az állomány biztonságával, fegyelmi helyzetével kapcsolatos, az elöljárótól, vagy más irányból érkezett információk, feladatok feldolgozása, intézkedés kiadása, válaszadás, illetve intézkedés kezdeményezése „AZONNAL”-i munkarendben történik. Az előírt feladatok végrehajlásának feltételei biztosításával, az állomány életkörülményeivel kapcsolatos, elöljárótól, vagy más irányból érkezett információk, feladatok feldolgozása, intézkedés kiadása, válaszadás, illetve intézkedés kezdeményezése „SÜRGŐS” munkarendben történjen.
II.
A VÁLSÁGREAGÁLÓ ÉS BÉKETÁMOGATÓ
MŰVELETEKBEN TÖRTÉNŐ
RÉSZVÉTEL ELŐKÉSZÍTÉSE
4. § (1) Új felkérések, vagy új hazai vállalási kezdeményezések, továbbá a már folyamatban lévő missziókban a magyar szerepvállalást jelentősen befolyásoló változások esetén vizsgálat kerül végrehajtásra.
(2) A vizsgálat során különösen a nemzetközi politikai hátteret, a nemzeti érdekeket és a nemzetközi jogi hátteret, a részvételhez szükséges erőforrások meglétét kell értékelni a művelet indítását elhatározó nemzetközi szervezetben betöltött tagságunk és más meglévő nemzetközi elkötelezettségünk összefüggésében.
(3) A HM VPHÁT – együttműködésben a MK MEH és a MK KÜM illetékes szerveivel – a HM, a HM HVK és az MH szerveinek szakmai javaslata, illetve az MK KBH és MK KFH biztonsági helyzetértékelése alapján javaslatot tesz az esetleges kötelezettségvállalásra, illetve a szükséges közjogi döntés előkészítésére. A javaslatot a vizsgálat alapján, a nemzeti érdekek, a kockázati tényezők, valamint a rendelkezésre álló humán, anyagi és pénzügyi források figyelembevételével teszik meg, minden esetben jelezve az alternatív döntési lehetőségeket.
Feladattisztázás, hatásvizsgálat
5. § (1) A HM VPHÁT és a HM HVKF I h. közvetlen szakmai felügyelete mellett az alárendelt szervek, szervezetek megvizsgálják a tervezett feladatban való részvétel járulékos hatásait, a tervezhető logisztikai feladatokat és elemzik a műveleti területre érvényes szabályozókat és terveket (OPLAN/SOP).
(2) Az együttműködő és végrehajtó szervek a HM VTF bevonásával – a HM 2006-2015. közötti időszak 10 éves tervének, a HM szervek és alárendelt szervezetek 2006. (2007., 2008.) évi terveinek kidolgozásáról, valamint a Tárca Védelmi Tervező Rendszer fejlesztéséről szóló 77/2005. HM KÁT intézkedésben meghatározottak szerint elkészítik a szerepvállaláshoz kapcsolódó erőforrás- és költségigénytervet. A HM VTF ezt követően végrehajtja a tervezett művelet erőforrás- és költségkihatás-elemzését, a HM 10 éves, valamint l(+2) éves terveire való kihatásait.
(3) A HM KPSZH az MH ÖLTP és a HM IKH szervezeteivel – a szakmailag érintett szolgálati ágak bevonásával – elkészíti a műveletben való részvétel előzetes költségszámvetését.
(4) A nemzetközi politikai környezet elemzését, értékelését a HM VPNEF végzi.
(5) A HM KEHH elkészíti a szerepvállalás előzetes kockázatbecslését.
(6) A nemzetközi jogi dokumentumok beszerzése a HM VPNEF, a nemzetközi jogi háttér vizsgálata a HM JIF feladata. Ennek során vizsgálni kell a kibocsátott mandátumot, a mandátumnak és a felkérésnek az ENSZ Alapokmánnyal, valamint a Magyar Köztársaság által vállalt más nemzetközi jogi (szerződéses vagy nemzetközi szokásjogi) kötelezettségekkel való összhangját, valamint a nemzetközi szervezet vagy az adott állam által kibocsátott egyéb dokumentumokat, a meglévő vagy tervezett nemzetközi egyezmények rendelkezéseit.
(7) Az MH EÜP végrehajtja a tervezett feladat előzetes egészségügyi kockázatbecslését.
Alternatívák előkészítése és vizsgálata
6. § (1) A HM VTF és a HM HVK KTFCSF figyelembe véve az MK KFH biztonsági helyzetre vonatkozó értékeléseit, az együttműködő szervezetek bevonásával végrehajtja a részvétel átfogó katonai elemzését, a rendelkezésre álló képességek vizsgálatát, elkészíti a katonai megvalósíthatósági javaslatot a VTTIR alkalmazásával.
(2) A tárcaközi egyeztetéseket követően a HM KÁT a HM HVKF-el egyetértésben előkészíti a javaslatot a HM úr részére a misszióban történő szerepvállalásról vagy annak elutasításáról.
(3) Miniszteri döntés után a HM JIF az együttmúlcödők és a végrehajtók bevonásával előkészíti az országgyűlési vagy kormányhatározat elfogadására irányuló kormány-előterjesztés tervezetét.
(4) A nemzetközi szervezeteket a misszió egészét érintő politikai döntésekről a HM VP HÁT tájékoztatja.
A MŰVELET ELŐKÉSZÍTÉSE
7. § (1) Amennyiben az adott Művelet végrehajtását az érvényben lévő előírások nem kellően szabályozzák, a HM HVK KTFCSF az érintett szervezetek bevonásával szakintézkedést ad ki.
(2) A HM HVK KTFCSF képviseli a magyar álláspontot az erőfelajánlási konferenciákon és a szükséges felsőszintű felhatalmazás alapján a kijelölt együttműködők bevonásával felajánlásokat tesz, illetve módosításokat kezdeményez. Az adott Műveletre vonatkozó országgyűlési, illetve kormányhatározatban rögzített létszámkereteken belül a feltöltendő, illetve módosítandó beosztásokra vonatkozó felhatalmazást a HM HVKF I. h., vagy az általa meghatározott szervezet vezetője adja ki.
(3) A HM HVK KTFCSF vezetésével a vállalásokkal kapcsolatos tervezési adatok pontosításának céljából, a tervezett alkalmazási területen helyszíni szemle kerül végrehajtásra. A szemrevételező bizottság állományának összeállítása az érintett együttműködő szervezetek bevonásával történjen.
Nemzetközi megállapodások megkötése
8. § (1) A műveletek előkészítéséhez, végrehajtásához szükséges nemzetközi megállapodások előkészítését a HM HVK MFCSF kezdeményezi, minden más HM-MH szervezet a szakterületén felmerülő ilyen igényt a HVK MFCSF felé jelzi.
(2) A nemzetközi megállapodások hazai koordinációját, normaszövegének kidolgozását és jogi véglegesítését a HM JIF végzi. A megállapodások szakmai tartalmának kidolgozásáért és véleményezéséért a szakmailag érintett szervezetek a felelősek.
(3) A megállapodások külföldi féllel történő egyeztetéséért a megállapodás, illetve a külföldi partnerszervezet szintjétől függően a HM VPNEF vagy a HM HVK MFCSF felelős. A HM VPNEF vagy a HM HVK MFCSF egyetértése esetén a külföldi féllel történő jogi szakmai egyeztetést közvetlenül, az érintett szervezetek egyidejű tájékoztatásával, a HM JIF is végezheti. Minden más HM-MH szervezet a külföldi fél hozzá érkezett – nemzetközi megállapodás kötésére irányuló – megkeresését köteles haladéktalanul a HM VPNEF és a HVK MFCSF felé jelezni, valamint a külföldi felet a HM VPNEF és a HVK MFCSF koordináló szerepéről értesíteni.
(4) A nemzetközi megállapodások – egyetértési nyilatkozat, technikai egyezmény – alapján a HM HVK MFCSF az együttműködők bevonásával, koordinálja a kontingens alkalmazásához nélkülözhetetlen két-, illetve többoldalú szerződések megkötését.
Műveleti elgondolás, műveleti terv
9. § (1) A HM HVK KTFCSF a szükséges együttműködők bevonásával elkészíti és a HM HVKF részére jóváhagyásra felterjeszti a küldetésre vonatkozó műveleti-elgondolást (CONOPS).
(2) A műveleti elgondolás alapján, a műveletet irányító nemzetközi szervezetek terveinek és szabályzóinak figyelembevételével a középszintű parancsnok – lehetőleg a tervezett kontingensparrancsnok és törzse bevonásával – elkészíti a műveleti tervet (OPLAN), majd a HM HVK KTFCSF, HM HVK MFCSF javaslatával a HM HVKF I. h. részére jóváhagyásra felterjeszti.
Logisztikai biztosítás
10. § (1) A logisztikai biztosítási tervet, a műveleti területen felállításra kerülő anyagi készleteket és azok pótlásának rendjét az ellátó katonai szerv bevonásával a haderőnemi parancsnokság készíti el az MH ÖLTP szakintézkedése alapján. A terv bedolgozásra kerül a műveleti tervbe. Az egyéni beosztásokat betöltők logisztikai biztosítását az adott műveleti területen alkalmazott nemzeti kontingens logisztikai rendszere biztosítja. Abban az esetben, ha a műveleti területen nincs logisztikai rendszerrel bíró nemzeti kontingens, akkor az ellátási/utánpótlási igény időbeni felterjesztése a nemzeti rangidős feladata.
Ideiglenes állománytábla, munkaköri leírások,
felszerelési jegyzék elkészítése
11. § (1) Az ideiglenes állománytábla, a munkaköri leírások, az egyéni és kollektív védőeszközöket is tartalmazó éghajlat- és feladatspecifikus felszerelési jegyzék, a műveleti terv kidolgozásáért, valamint az alkalmazásra kijelölt szervezet 44/2005. (HK 10.) HM utasítás szerinti megalakítására vonatkozó felterjesztés előkészítéséért a hazai középszintű parancsnok a felelős. Az ideiglenes állománytáblát és a felszerelési jegyzéket a feladat megkezdése előtt lehetőség szerint 180 nappal kell felterjeszteni jóváhagyásra. A megalakítandó kontingens tervezett parancsnokát és törzsét be kell vonni az ideiglenes állománytábla és felszerelési jegyzék, valamint a műveleti terv kidolgozásába.
(2) Az egyéni beosztást ellátók esetében – ideértve a HUNIC tagjait is – az állományilletékes parancsnok a HM HVK MFCSF főcsoportfőnöke.
Pályáztatás, kijelölés, kiválasztás
12. § (1) A kontingensek összeállításához szükséges személyi állomány biztosítása érdekében a középszintű parancsnok felhívást/pályázatot ad ki, vagy kijelölés alapján tölti fel az ideiglenes állománytáblában szereplő beosztásokat. A kontingensbe jelölt személyi állományt a szűrések, felkészítés és személyi beszélgetés eredményes végrehajtását követő javaslat felterjesztése alapján a HM HVKF I. h. hagyja jóvá.
A jelentkezések elbírálása, vagy a személyek kijelölése az állománytáblában szereplő követelmények, az egészségügyi minősítések és a nemzetközi szervezet által az adott beosztás betöltéséhez előírt képességek alapján történik.
A szakbeosztások (pénzügy, egészségügy, logisztika, stb.) betöltésére a feltöltés, illetve váltás biztosításáért felelős parancsnok felkérésére a szakmailag illetékes parancsnokság nevesített javaslatot tesz a követelményeknek megfelelő szakállomány biztosítására.
Alkalmasságvizsgálatok
(egészségi, fizikai, pszichikai) és prevenció
13. § (1) Általános szabály, hogy válságreagáló és béketámogató műveletek végrehajtására egészségileg, fizikailag és pszichikailag az MH hivatásos és szerződéses személyi állománya alkalmas, azonban az MH EÜP által meghatározott és koordinált műveletspecifikus egészségi alkalmassági vizsgálatok végrehajtását a középszintű parancsnok kezdeményezi. Az alkalmasság vizsgálati minősítéseket az MH EVI 20 munkanapon belül megküldi a vizsgálatot kérő szervezet vezetője részére.
(2) Az alkalmazási területre a WHO által előírt és a nemzetközi szervezet által kért immunizációt, valamint az erről szóló nemzetközi oltási bizonyítványt az MH EVI biztosítja. Amennyiben a konkrét alkalmazási terület ismeretlen, úgy a WHO szerinti legmagasabb kockázati szintű területnek megfelelő immunizációt kell biztosítani a jelöltek részére. Védőoltásban csak a a külföldi szolgálatra vezénylésre tervezett – minden feltétellel rendelkező, illetve a kiválasztásért felelős szervezet vezetőjének megítélése szerint a feltételeknek a vezénylés kezdeti időpontja előtt megfelelő – állomány részesíthető.
Kiképzés, felkészítés
14. § (1) A HM HVK KTFCSF az érintett szervezetek bevonásával meghatározza a válságreagáló és béketámogató műveletek felkészítési rendszerét, követelményeit, tematikáját. A békeműveleti alapismereteket a katonák, az általános képzési, felkészítési rendben sajátítják el. A műveletre kijelölt állomány feladatorientált felkészítése a feladat végrehajtására kijelölt kiképző szervezetnél, illetve saját hatáskörben kerül végrehajtásra. A kiképző szervezet a megadott kiképzési követelmények alapján elkészíti a kiképzési tervet és jóváhagyásra felterjeszti a felkészítésért felelős középszintíí parancsnoknak, tájékoztatásul megküldi a HM HVK MFCSF részére. A kiképzést olyan időszámvetéssel kell tervezni, hogy az a feladat megkezdése előtt legalább 45 naptári nappal befejeződjön.
(2) A válságreagáló és béketámogató műveletbe bevont MH erők hazai felkészítésének koordinálását és a célfelkészítés végrehajtásának szakmai felügyeletével kapcsolatos feladatokat – a felkészítésért felelős szervezettől függetlenül – a HM HVK MFCSF végzi.
Logisztikai támogatás
15. § (1) A középszintű parancsnok, együttműködésben az MH ÖLTP-vel, MH EÜP-vel és az illetékes HM TPSZI-vel végrehajtja az ideiglenes katonai szervezet felszerelését. Az ellátást az MH haderőnemi parancsnokságok logisztikai főnökségei elsősorban az alárendelt katonai szervezetek készletei felhasználásával tervezzék és szervezzék.
(2) A szélsőséges műveleti viszonyok között szolgálatot teljesítő állomány részére, a HM úr eseti engedélye alapján, a feladatvégrehajtás idejére az MH-ban nem rendszeresített felszerelés is biztosítható. Ebben az esetben az ellátó katonai szervezet lehetőség szerint a feladat megkezdése előtt 12-18 hónappal, az eljárási rendnek megfelelően kezdeményezze a szükséges anyagok HM BBBH általi beszerzését. A felszerelést a jóváhagyott felszerelési jegyzék alapján kell végrehajtani.
(3) Az MH-ban nem rendszeresített eszközöknek a műveleti területen történő beszerzése és használata csak kivételesen indokolt cselben engedélyezhető.
(4) A nemzetközi, katonai műveletekben részt vevő állományt a bevonulási (felkészítési) helyén, a szakkiképzésre befogadó szervezetnél kell a kiképzés végrehajtásához szükséges felszereléssel (egyéni fegyverzet, ruházat stb.) ellátni. Az idegen (szövetséges) fegyveres erőktől biztosított hadfelszerelésekkel a rendelkezésre álló idő függvényében honi, vagy műveleti területen kell végrehajtani az állomány felkészítését.
(5) A hadfelszerelést (eszközöket és anyagokat) elsődlegesen az adott alegység – a béke állomány és normatáblák alapján járó – eszközeivel és felszereléseivel kell tervezni és biztosítani. Az ettől mennyiségben és minőségben eltérő hadfelszerelést az MH ÖLTP érintett főnökségei, szolgálatfőnökségei központi készletből, beszerzéssel, vagy az MH más katonai szervezeteitől történő átcsoportosítással, illetve más szövetséges (partner) országtól biztosíthatják. A műveletek ellátásához szükséges, az MH készletében nem lévő eszközök és anyagok beszerzése külön intézkedésben kerül szabályozásra.
(6) A műveletekben részt vevő állománynak az alkalmazásához szükséges és előírt hadfelszerelését, hadianyagkészleteik megalakítását a kijelölt ellátó szervezeteknél kell végrehajtani. Az egyéni beosztásra kerülők felszerelését az MH Támogató Ezred, MH Hadtápanyag Ellátó Központ, Központi Személyi Felszerelés Raktár biztosítsa az MH ÖLTP ellátási terve alapján.
(7) Külföldi tartózkodás alatt mindennemű hadfelszereléssel történő ellátást, a felhasználások elszámolását a kijelölésre kerülő ellátó szervezet útján kell tervezni, szervezni és végrehajtani. Az ellátó szervezet feladataira való felkészítésére és működésük rendjére a haderőnemi parancsnokságok logisztikai főnökei intézkedést készítenek elő.
(8) A műveletekben részt vevő állománynak az alkalmazáshoz előírt felszerelését, anyagi készleteik megalakítását a feladat megkezdése előtt legalább 180 nappal meg kell tervezni. A feladat végrehajtásához szükséges hadfelszereléseket a felelős szervezetek kellő időben, helyen és minőségben biztosítsák az ellátók részére.
(9) A HM HVK KTFCSF a feladat megkezdése előtt legalább 60 nappal küldje meg a hadműveleti követelményeket az MH KF részére.
(10) A kontingens megalakításáért és az egyéni beosztásúak kijuttatásáért felelős szervezet a diszlokáció megszervezéséhez, valamint a nemzeti részletes szállítási terv elkészítéséhez a jóváhagyott ideiglenes állománytábla és ideiglenes felszerelési jegyzék alapján a mozgatás-szállítás megkezdése előtt 60 nappal küldje meg a személyi állomány és a technikai eszközök harcértékét az MH KF és a HM BBBH részére.
(11) A személyi állomány és a hadfelszerelés alkalmazási területre és az onnan történő ki- és hazatelepülése megszervezését, az állomány váltását, a többnemzeti légihíd igénybevételével történő utánpótlási szállításokat az MH KF, a nemzetközi együttműködési megállapodások alapján a személyi állomány nemzeti felelősségben történő szállításainak koordinálását a HM HVK MFCSF végezze. A HM HVK MFCSF – együttműködve a MH LEP-pel és a HM BBBH-val – részt vesz a kontingensek személyi állományának műveleti területre történő kijuttatásában, műveleti területről történő kivonásában, illetve az állomány váltására, pihentetésére történő ki-, illetve hazaszállításának légi szállítási feladatainak megszervezésében, előkészítésében és végrehajtásában. A HM HVK MFCSF a lehetőségek függvényében személyszállítás esetén 10, fegyver, lőszer, veszélyes anyagnak minősülő szállítás esetén 15 munkanappal a légi szállítást megelőzően írásban igényli a légi szállítóeszközt az MH LEP-től. Azokban az esetekben, amikor a szállítási költségek kiegyenlítése az MH ÖLTP feladata, a HM HVK MFCSF a szállítások szervezéséről, illetve a várható szállítási költségekről tájékoztatja az MH ÖLTP-t.
(12) A HM BBBH együttműködve a HM VPNEF-fel és az MH ÖLTP-vel elvégzi a stratégiai szállítóeszközök, felszerelések és a személyi állomány diplomáciai engedélyeinek beszerzését.
(13) A haderőnemi parancsnokság a csapatkészletből és haderőnemen belüli átcsoportosítással biztosítható eszközök, anyagok figyelembevételével elkészíti a központi ellátási igényt, amelyet egyeztet az MH ÖLTP anyagnem-felelős szolgálatfőnökségeivel, illetve más érintett szervezetekkel. Egyeztetést követően a központi ellátási igényt megküldi az MH ÖLTP-nek.
(14) A két, illetve többoldalú megállapodással biztosított és a helyi forrásokból – befogadó nemzeti támogatásból – biztosítható haditechnikai eszközöket, hadianyagokat és szolgáltatásokat, valamint a Központi Ellátási Tervét figyelembe véve az MH ÖLTP készítse el az adott misszió központi ellátási tervét. A terv tartalmazza a központi raktárakból, tárintézetekből, ellátó központokból és a beszerzésekből biztosított hadfelszereléseket és szolgáltatásokat.
Készenlét elérése
16. § (1) Az alkalmazási készenlétet rendszeresített eszközökkel lehetőség szerint a feladat megkezdése előtt 30 nappal, a nemzeti készenlétet – beleértve a haditechnikai eszközök felkészítését, az állomány felszerelésének készletezését – 90 nappal kell elérni.
(2) A középszintű parancsnok, az együttműködő szervezeti elemek bevonásával, a HM HVK KTFCSF szakmai felügyelete mellett, zárógyakorlat keretében végrehajtott, az adott nemzetközi szervezetben alkalmazott készenlét ellenőrzéshez igazodó módon megbizonyosodik az alkalmazási készenlétről. Azon egyéni beosztások esetében, amelyeknél a felkészítés nem zárógyakorlattal fejeződik be, a készenlét elérését a kiképzés sikeres befejezése és a szükséges okmányok megléte jelenti.
Személyi és úti okmányok elkészítése
17. § (1) A középszintű parancsnok, együttműködésben a kijelölt szervezeti elemekkel, végrehajtja a beosztásba helyező személyi beszélgetést és az alkalmazásra kijelölt személyi állományról összeállítja a vezénylési határozatok elkészítéséhez szükséges dokumentumokat és a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően jóváhagyásra felterjeszti azokat. A vezénylési határozatokat úgy kell elkészíteni és jóváhagyatni, hogy az biztosítsa a tartalékként felkészített és felszerelt személyi állomány 30 munkanapon belül történő útbaindíthatóságát. A középszintű parancsnok, együttműködésben az MH KIAK-kal és a HM BBBH-val intézkedik a diplomáciai engedélyek, úti okmányok, és minden olyan személyi és kollektív dokumentum elkészíttetésére és kiadására, amellyel a vonatkozó szabályozók szerint a kiutazónak a műveleti területen rendelkeznie kell.
(2) A középszintű parancsnok, a protokolláris és médianyilvánosságot biztosító szervezeti elemmel együttműködve megszervezi és végrehajtja a kiutazók ünnepélyes búcsúztatását.
(3) A vezénylésre kerülő személyi állomány egészségügyi dokumentációját lezárt borítékban a személyügyi anyagokkal együtt kell kiszállítani és a műveleti területen egészségügyi ellátást biztosító szervezet részére átadni. Ha a műveleti területen nincs saját egészségügyi ellátás, akkor a dokumentumokat angol nyelven kell elkészíteni.
Pénzügyi biztosítás
18. § (1) A HM KPSZH az MH ÖLTP parancsnokával, valamint a HM IKH főigazgatójával együttműködésben elkészíti és jóváhagyásra felterjeszti a feladat költségvetési tervjavaslatát.
(2) A HM KPSZH a felajánlás jellegének megfelelően a feladathoz kapcsolódó pénzügyi feladatok végrehajtására szakintézkedést ad ki a művelettel kapcsolatos pénzügyi feladatok végrehajtására.
(3) A HM KPSZH az MH ÖLTP parancsnokával és az MH IKH főigazgatójával együttműködésben intézkedik a feladat pénzügyi biztosítási tervének elkészítésére, a szakági jellegnek megfelelő – számlaképes, illetve a számlák vevő rovatában megjelenő – szervezet kijelölésére, valamint szakterületüket illetően a feladat forrásának az általuk kezelt költségvetési keretből történő biztosítására.
III.
A MŰVELET MŰKÖDÉSÉNEK IDŐSZAKA
19. § A műveletben történő részvételre vonatkozó közjogi döntés jogerőre emelkedését követően, érvényes vezénylési határozat birtokában, a középszintű parancsnok, a kontingens és felszerelései műveleti területre történő ki- és visszatelepítéséhez szükséges logisztikai, szállítási, engedélyezési eljárások és támogatások biztosítását végző szervezeti elemekkel, valamint a műveletet vezető nemzetközi szervezettel és a vezető nemzettel horizontálisan együttműködve végrehajtja a kontingens diszlokációját. A középszintű parancsnok a kontingens útbaindításával egy időben átadja az ideiglenes szervezet nemzeti vezetését a HM HVK műveleti főcsoportfőnöknek.
Át-, alárendelés
20. § A HM HVK MFCSF főcsoportfőnöke, együttműködve a középszintű parancsnokkal végrehajtja a nemzetközi szervezet részére történő álalárendelésről rendelkező dokumentum elkészítését és gondoskodik annak a nemzetközi szervezet részére történő időbeni eljuttatásáról. Az át- alárendelés kidolgozásánál figyelembe kell venni a nemzetközi szervezet vonatkozó előírásait, szükség esetén a nemzeti érdekek figyelembevételével meg kell határozni a kontingens, illetve az egyéni beosztású állomány alkalmazására vonatkozó nemzeti fenntartásokat. Az át- alárendelési dokumentumot a HM HVKF hagyja jóvá.
Nemzeti vezetés
21. § (1) A válságreagáló és béketámogató műveletek végrehajtására felkészített, kiképzett és felszerelt egyéni beosztású katonák, kötelékek, és alegységek, a nemzeti vezetés átadásától, a műveleti területről történő hazatelepülésükig a HM HVK műveleti főcsoportfőnöke nemzeti vezetése alatt állnak.
(2) A HM HVK MFCSF által meghatározott tartalommal és rendszerességgel az alkalmazás alatt álló kontingensektől, illetve egyéni beosztású állomány esetében a nemzeti rangidőstől beérkező jelentéseket az MH Központi Ügyeleti Szolgálata (továbbiakban: MH KŰ) fogadja. A kontingensek által jelentett események, rendkívüli események – a 30/1992. HVKF intézkedésben felsoroltak szerint – HM HVKF részére történő azonnali referálása, a megoldást igénylő jelentések, és egyéb igények előzetes feldolgozása és a feladatoknak a szervezeti elemek közötti koordinálása a HM HVK MFCSF feladata. Az Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága részére történő béketámogató és válságkezelő műveleti adatszolgáltatást a szolgálati út betartásával a HM HVK MFCSF végzi.
Repatriálás
22. § A repatriálás elrendelése a vezénylésre jogosult elöljáró jogköre. A repatriálás végrehajtásának koordinálása a HM HVK MFCSF feladata, együttműködésben a középszintű parancsnokkal, az érintett nemzetközi szervezettel, az ENSZ, EBESZ, EU, AU vezette műveletek, valamint az MFO misszió esetében a HM VPNEF-fel.
Felügyeleti ellenőrzés
23. § (1) A különböző missziókban szolgálatot teljesítő kontingensek ellenőrzésének tervezésekor a 95/2004. (HK 26.) számú HM utasítás szerint kell eljárni. Az ellenőrzések tervezése során törekedni kell az ellenőrzések és résztvevők számának minimalizálására.
(2) A béketámogató és válságkezelő műveleti felügyeleti ellenőrzését a HM KEHH tervesíti, az ellenőrzés koordinálásáért a HM HVK MFCSF a felelős. Az ellenőrző munkacsoport összeállításánál figyelembe kell venni a misszió jellegét, a nemzeti kontingens létszámát és az előző ellenőrzés óta felmerült problémákat.
(3) Soron kívüli, a HM éves ellenőrzési tervében nem szereplő ellenőrzésre vonatkozó javaslatot – az illetékes helyettes államtitkár, valamint a HM HVKF I. helyettes egyetértésével a HM VPHÁT útján – a HM úrnak kell felterjeszteni.
Pihentetés/Szabadságolás
24. § (1) A béketámogató és válságreagáló műveletekben részt vevő személyi állománynak a nemzetközi szervezet által biztosított pihenő- és szabadnapjait elsősorban az adott műveletre vonatkozó megállapodásokban, egyezményekben, a műveleti utasításban (SOP) biztosított lehetőségek figyelembevételével kell tervezni, szervezni és végrehajtani. A pihenő- és szabadnapokra történő utazással kapcsolatos költségtérítést a 28/2004 HM rendelet szabályozza.
(2) Azokban a Műveletekben, ahol a katonák hazaszállítása a logisztikai szállítási feladatokkal együtt költséghatékonyan megoldható, valamint a HM HVKF egyedi döntése alapján bármely más műveletben, a pihentetésre történő csoportos hazaszállítás az MH saját szállító kapacitásával végrehajtható. A katonák számára vezénylésük idején biztosított pihentetésnél törekedni kell az egyenlő elbánás elvének betartására.
(3) A pihentetéssel kapcsolatos utazás koordinálását műveleti területen a nemzeti rangidős, nemzeti oldalról a HM HVKF MFCSF végzi.
Állományváltás
25. § A működő Művelet állományváltása megszervezéséért és végrehajtásáért a középszintű parancsnok a felelős. Egyéni beosztások váltásának előkészítése, végrehajtásának koordinálása a HM HVK MFCSF feladata. A kontingensek váltása 2+1+1 éves előtervezéssel – az MH más rövid- és hosszú távú terveivel összhangban – biztosítandó. Az egyéni beosztások személyi állományának biztosítására a HM HVK MFCSF az éves váltási terv személyi szükségleteihez igazodó – az alkalmazáshoz szükséges képzettséggel és feltételekkel rendelkező – ,személyi tartalékot képez.
Visszaszűrések
26. § A leváltott, vagy műveletből kivont személyi állomány visszaszűrését az MH EÜP koordinálásával, a létszám függvényében, a hazaérkezést követő 3-5 munkanapon belül kell végrehajtani. A minősítést az MH EVI megküldi a hazai beosztás szerinti állományilletékes parancsnok részére.
Visszaillesztés
27. § (1) A leváltott és misszióból végleg kivont személyi állomány hazai szolgálati rendbe történő visszaillesztésével kapcsolatos feladatok – igazolások kiadása, az elszámolásköteles anyagok visszavétele, anyaalakulatok értesítése – végrehajtása a középszintű parancsnok feladata.
Káreljárások és fegyelmi ügyek
28. § (1) A külszolgálatból hazatért, illetve kivont személyi állomány elszámolásköteles felszerelési tárgyait, eszközeit a váltás végrehajtásáért felelős szervezeti elem által meghatározott helyen és időben köteles hiánytalanul leadni. A leadás során feltárt hiányokról kárfelvételi jegyzőkönyv készül, amely a káreljárás lefolytatására továbbításra kerül az állományilletékes parancsnok részére.
(2) A külföldi szolgálat teljesítése során felmerült káreljárással és fegyelmi kérdésekkel kapcsolatos különös szabályokat külön HM rendelet tartalmazza.
IV.
A MŰVELETI TERÜLETRŐL TÖRTÉNŐ KIVONÁS
29. § (1) A kontingensek valamint egyéni beosztást ellátók műveletből csak megfelelően előkészített politikai döntést követően vonhatók ki.
(2) A külföldi szerepvállalás megszüntetésének döntés-előkészítéséért, a politikai döntéshez szükséges adatszolgáltatásért a HM VPHÁT utasításának megfelelően a HM VPNEF a felelős. A szerepvállalás megszüntetése esetén mindenképpen be kell tartani az adott küldetésből való kivonulás szerződésben vállalt feltételeit.
(3) A HM HVK KTFCSF az együttműködő szervezetek bevonásával végrehajtja a részvétel megszüntetésének erőforrás- és költségszámvetését és javaslatokat dolgoz ki a költségvetés kiadásainak átcsoportosítására. Az elemzések alapján megvalósíthatósági javaslatot terjeszt fel a kivont erők más szerepvállalásban történő alkalmazására.
(4) A HM KPSZH, az MH ÖLTP és a HM IKH együttműködésben intézkedik a kivonás végrehajtásához kapcsolódó költségszámvetések elkészítésére és a szükséges forrásoknak az általuk kezelt költségvetési keretből történő biztosítására.
(5) A HM KÁT, egyetértésben a HM HVKF-fel, a HM VPHÁT és a HM HVKF I. helyettesének felterjesztése alapján előkészíti a HM úrnak a küldetésben való szerepvállalás megszüntetésére vonatkozó döntését.
(6) A döntés hivatalos bejelentésének megszervezése a HM VPNEF feladata. A bejelentést a nemzetközi szerződésekben és a hazai szabályozókban előírt határidők betartásával kell megtenni. Ezt a bejelentést semmiképpen sem előzheti meg a sajtó kivonulási szándékról történő tájékoztatása.
(7) Amennyiben a kivonás végrehajtásának feltétele a hazai közjogi engedély módosítása vagy hatályon kívül helyezése, akkor a HM JIF az együttműködők és végrehajtók bevonásával előkészíti az erre vonatkozó kormány-előterjesztést.
(8) A HM KPSZH a kivonáshoz kapcsolódó pénzügyi szakfeladatok végrehajtására szakintézkedést ad ki.
(9) Az erők műveleti területről történő kivonásának koordinálása a HM HVK MFCSF feladata. A feladatot a haderőnemi parancsnokságok, az MH ÖLTP valamint a beszerzésekért, határnyitásért, vám- és úti okmányok biztosításáért felelős HM szintű szervezet (HM BBBH) bevonásával végzi.
(10) A HM HVK MFCSF vezetésével, a logisztikai és katonai tervező, az anyagnemfelelős, valamint az ellátó katonai szerv bevonásával, helyszíni szemle kerül végrehajtásra a kivonással kapcsolatos feladatok és körülmények felmérése céljából. A munkacsoport javaslatot készít a kivonáshoz szükséges intézkedések megtételére, valamint a kivonás végrehajtásának költséghatékony módozataira.
(11) Amennyiben a kivonáshoz nemzetközi megállapodások módosítása vagy felmondása szükséges, ennek előkészítésére a nemzetközi megállapodások előkészítésére vonatkozó rendelkezések az irányadók.
(12) A HM HVK MFCSF, az együttműködők bevonásával, előkészíti és koordinálja a kivonáshoz szükséges két- és többoldalú szerződések megkötését.
(13) A középszintű parancsnok a vonatkozó HM utasításnak megfelelően, kezdeményezi a feladatvégrehajtásra létrehozott ideiglenes szervezet megszüntetését.
(14) A szolgálatát befejezett személyi állomány visszafogadási ünnepségének megszervezése és végrehajtása a középszintű parancsnok feladata. Az egyéni beosztásokból hazatérők esetében a HM HVK MFCSF koordinálja a visszafogadási ünnepség szervezését, az elismerések és szolgálati jelek biztosítását. Az egészségi visszaszűrés végrehajtására a 24. §-nak megfelelően kerül sor. Az egyéni beosztásúak visszafogadási ünnepsége a HM NRH és a HM KF együttműködésével kerül végrehajtásra. A visszafogadási ünnepség nyilvános.
(15) A műveletből történő teljes kivonulást követően a HM HVK MFCSF az érintett szervezetek bevonásával összefoglaló jelentést készít a szervezetek által megfogalmazott rendszerbe foglalt és kiértékelt tapasztalatokról.
V.
TAPASZTALATOK FELDOLGOZÁSA
30. § (1) A váltás után hazaérkezett személyi állomány kulcsbeosztású tagjai (nemzeti rangidős, kontingens parancsnok), valamint az egyéni beosztást ellátók (ide nem értve a törzstiszteket) a hazaérkezést követő 30 napon belül a HM HVKF I. h.-nek szolgálati úton részletesen jelentsék a külszolgálatukkal kapcsolatos tapasztalatokat, esetleges módosító javaslatokat. A jelentéseket a HM HVK MFCSF küldje meg műveleti feladatokban érintett HM és MH szervezetnek. A HM HVK KTFCSF a tapasztalatokat építse be az MH-ban bevezetett doktrínákba és a kiképzés rendszerébe, a HM HVK MFCSF a műveletspecifikus felkészítésbe és a nemzeti vezetés rendszerébe.
(2) A kontingens – század vagy annál magasabb szintű alegységének parancsnoka – vezető beosztású tagjai, a nemzeti rangidős, a nemzetközi törzsben szolgáltak, valamint az egyéni beosztást ellátók – kivéve azt az állományt ahol nemzeti rangidős vagy kontingensparancsnok van – a hazaérkezést követő 30 napon belül a HM HVK MFCSF és a HM HVK KTFCSF által összeállított kérdőívet töltenek ki.
(3) A Műveletekbe vezényelt kontingensek parancsnokai, illetve a nemzeti rangidősök rendszeres jelentéseket terjesztenek fel a HM HVK MFCSF által meghatározott időben és tartalommal.
31. § A válságreagáló és béketámogató műveletekben szerzett tapasztalatokat a HM HVK MFCSF gyűjti, rendszerezi és értékeli. A HM HVK MFCSF a rendszeres jelentések rendjén túl, jogosult egyedi és időszakos jelentések bekérésére a béketámogató és válságkezelési feladatokkal kapcsolatban.
Konferenciák, kiadványok, tanulmányok
32. § (1) Jelen intézkedésben meghatározott együttműködők a tapasztalatokról, változtatásokról, módosításokról szükség esetén, de legalább évente egyszer megbeszélést folytatnak. A megbeszélések előkészítéséért a HM HVK MFCSF felelős.
(2) A szakterület felelősök a tapasztalatok feldolgozására szervezzenek konferenciákat, készítsenek tanulmányokat, kiadványokat. A levont következtetések alapján kidolgozott megoldási javaslatokat a szolgálati út betartásával terjesszék fel.
VI.
EGYÉB RENDELKEZÉSEK
33. § (1) Jelen Intézkedés hatálybalépésétől számított 60 napon belül felül kell vizsgálni minden, a Műveletekben történő részvételt érintő rendelkezést, és szükség esetén az Utasítás rendelkezéseivel és jelen intézkedéssel való összhang megteremtése érdekében javaslatot kell felterjeszteni az illetékes döntéshozó részére.
(2) A felülvizsgálat érdekében minden HM és MH szervezet vezetője vizsgálja meg a szakterületére vonatkozó szabályozókat, és szükség esetén a HVK MFCSF útján a HM JIF-nél kezdeményezze a módosításukat olyan módon, hogy a probléma felvetése mellett jelölje meg a vonatkozó hatályos rendelkezéseket, valamint a szövegszerű jogalkotási javaslatát.
(3) A felülvizsgálat elvégzése után a jogszabályi szintű szabályozási igénnyel bíró kérdések listáját ezen intézkedés hatálybalépésétől számított 60 napon belül össze kell állítani. A HVK MFCSF a HM JIF útján kezdeményezze a szükséges jogszabály-módosításokat.
(4) A felülvizsgálat elvégzése után a nem jogszabályi szintű szabályozók vonatkozásában kezdeményezni kell az adott szabályzó módosítását vagy hatályon kívül helyezését.
34. § (1) Jelen együttes intézkedés hatálybalépését követő 180 napon belül a HM HVK MFCSF koordinálásával, a felelős és érintett szervek, a békeműveleti és válságreagáló műveletek részletes szabályozására – tervezésére, előkészítésére, személyi feltételeinek biztosítására, támogatására, végrehajtására – adjanak ki szakmai szabályozókat.
(2) A sérültek, halottak műveleti területről történő kivonásának/hazaszállításának nemzeti feladatairól, valamint a túszejtés során, a nemzetközi szervezet műveleti szabályzóival összhangban követendő eljárási rendről, különös tekintettel a hozzátartozókkal történő kapcsolattartás, valamint a kommunikációs feladatok végzésének rendjére, az érintett szervezetek bevonásával a HM HVK MFCSF jelen intézkedés hatálybalépését követő 60 napon belül adjon ki szakintézkedést.
VII.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
35. § (1) Ezen intézkedés az aláírása napján lép hatályba.*
Dr. Fapát László s. k., Havril András vezérezredes s. k.,
HM közigazgatási államtitkár Honvéd Vezérkar főnöke
Melléklet a 147/2005. (HK 21.) HM KÁT–KVKF együttes intézkedéshez
fsz. |
Feladat |
Felelős |
EMŰ |
Részfeladat |
Megjegyzés |
|
---|---|---|---|---|---|---|
tartalma |
végrehajtó |
|||||
1 |
A felkérés/igény |
HM |
HM VPNEF, |
nemzetközi politikai háttér vizsgálata |
HM VPNEF |
Nemzeti érdekek vizsgálata. |
nemzetközi jogi háttér vizsgálata |
HM JIF |
|||||
2. |
Feladattisztázás, |
HM |
HM VPNEF, |
részvétel által kiváltott hatásvizsgálat |
HM VPNEF |
Nemzeti fenntartások megfogahnazására kiemelt figyelmet kell fordítani. |
a katonai részvétel igényeinek felmérése, logisztikai ellátás koncepciója |
MH SZFP, MH ÖLTP, HM BBBH, MH LEP |
|||||
OPLAN/SOP beszerzése |
HM HVK MFCSF |
|||||
feladattisztázás és OPLAN/SOP elemzés a HM HVK MFCSF-el, béketámogatói tervezői munka megkezdése |
HM HVK KTFCSF |
|||||
nemzetközi dokumentumok beszerzése. |
HM VPNEF |
|||||
nemzetközi jogi dokumentumok elemzése |
HM JIF |
|||||
kockázatelemzések |
MK KBH, MK |
|||||
előzetes költségszámvetés |
HM KPSZH, |
|||||
3. |
A részvétel átfogó katonai elemzése |
HM HVK KTFCSF |
HM HVK MFCSF MH SZFP, MH LEP, MH EÜP, MH ÖLTP, MK KFH |
Együttes javaslat a részvétel magyar részről történő katonai megvalósíthatóságának alternatíváiról a meglévő képességekkel összhangban (katonai-szakmai tervezés) |
Valós kapcsolatot teremt a meglévő képességek és a vállalás kőzött, továbbá figyelembe veszi a katonailag nyerhető tapasztalatokat is. |
|
4. |
HM úr döntése |
HM KÁT |
VP HÁT, HVKF I. h. HM VG HÁT |
Javaslat felterjesztése a HM KÁT úron keresztül |
HM VPNEF, HM VTF, HM KPSZH, HM HVK KTFCSF |
|
5. |
Magyar közjogi háttér megteremtése |
HM JIF |
HM VPNEF, HM HVK KTFCSF, HVK MFCSF |
OGY vagy Kormány határozat javaslat kidolgozása |
HM JIF |
|
Javaslat beterjesztése |
HM JIF Parlamenti Titkárság |
|
fsz. |
Feladat |
Felelős |
EMŰ |
Részfeladat |
Megjegyzés |
|
---|---|---|---|---|---|---|
tartalma |
végrehajtó |
|||||
1. |
Szakintézkedések kidolgozása |
HM HVK KTFCSF |
HM VPNEF, HM HVK MFCSF, MH ÖLTP, HM BBBH, MH SZFP, MH LEP, MH EÜP, MH HIP |
Szervezetek szakterületenkénti bedolgozása |
Ezt követi a szakági szakintézkedések kiadása. |
|
2. |
Részvétel erőfelajánlási konferenciákon |
HM HVK KTFCSF |
HM HVK MFCSF, áll. ill. pk, NKK, EU képviselet, MK KFH |
Nemzeti felajánlások megtétele. |
Eseti döntés alapján az együttműködők közül az érintett |
|
3. |
Helyszíni szemrevételezés, adatgyűjtés |
HM HVK KTFCSF |
HM HVK, MFCSF, MH EÜP, HM HVK KTFCSF HM IKH, MH ÖLTP, HM BBBH, MK KFH |
Alkalmazásra történő felkészítés megalapozása céljából információk, adatok beszerzése |
KTFCSF, MFCSF, |
Szükség szerint |
4. |
Szükséges nemzetközi megállapodások megkötése |
HM JIF |
HM VPNEF, HM BBBH, MH ÖLTP, HM KPSZH |
|
|
|
5. |
Szerződések |
HM HVK MFCSF |
HM JIF HM VPNEF, HM BBBH, MH ÖLTP, HM KPSZH |
Kapcsolattartás külföldi katonai szervezetekkel |
HM HVK MFCSF, |
|
Kapcsolattartás politikai szervezettel |
HM VPNEF |
|||||
Kapcsolatfelvétel és -tartás polgári cégekkel |
HM BBBH, MH ÖLTP |
|||||
6. |
Alkalmazásra kijelölt szervezet megalakítása |
Állomány |
HM HVK KTFCSF, MH ÖLTP, MH SZFP, MH LEP, a leendő alegység kijelölt pk. és pkh., HM BBBH, HM KPSZH, MH EÜP, MK KFH |
Ideiglenes állománytábla elkészítése, állomány- és a műveleti követelményekhez igazodó felszerelési jegyzék kidolgozása és felterjesztése a HM úrnak, kijelölt aeg. pk. irányításával |
HM HVK KTFCSF / Áll. ill. pk. |
|
Egyéni beosztásokra történő kiválasztás |
HM HVK MFCSF |
Egészségi alkalmassági vizsgálat |
MH EÜP |
|||
|
|
Felszerelési jegyzék és belső működési szabályzatok kidolgozása, munkaköri leírások kidolgozása |
Kijelölt. aeg. pk. |
|||
|
|
felszerelési jegyzékbe bedolgozás; logisztikai „utánpótló” alegységek kijelölése, Nemzeti Részletes Szállítási Terv kidolgozása (stratégiai szállítások tervezése), Központi Ellátási Terv elkészítése, éves logisztikai költségvetési terv, logisztikai, pénzügyi átadás-átvétel szervezése |
MH ÖLTP |
|||
|
|
Műveleti elgondolás (CONOPS) elkészítése |
HM HVK KTFCSF |
|||
|
|
Műveletiterv elkészítése (OPLAN) |
Középszintű vezető szerv, lehetőleg a kontingensparancsnok és törzse bevonásával |
|||
|
|
Szükséges beszerzések |
HM BBBH |
|||
|
|
Erőforrás- és költségigény elkészítése |
MH GF |
|||
7. |
Személyügyi munka |
Középszintű vezető szerv |
Haderőnemi |
Kiválasztás, szükség esetén pályáztatás, személyügyi munka, pályázatelbírálás a vonatkozó szabályzó szerint, tartalékképzés |
Középszintű vezető szerv, HM HVK MFCSF |
2001. évi XCV. tv. állapítja meg. A kiválasztás, feltételeit az állományilletékes parancsnok határozza meg az intézkedésben előírtaknak megfelelően. |
8. |
Szükség szerinti egészségi alkalmassági vizsgálat |
MH EÜP |
Állományilletékes parancsnok |
A különleges egészségi igénybevételnek – ha van ilyen a műveleti területen – való megfelelés vizsgálata |
MH EVI |
|
9. |
Felkészítés |
Középszintű vezető szerv |
HM HVK KTFCSF, HM HVK MFCSF, haderőnemi parancsnokságok, MH EÜP, felkért szervek, szervezetek |
OPLAN/SOP/belső működési szabályzókban és HM–MH szintű szabályzók szerinti ismeretek készség színtű alkatinazása. Pszichológiai felkészítés. |
Kijelölt kiképző szervezet, felkért szervek, szervezetek |
A misszió specifikus célfelkészítés tematikája a vonatkozó nemzetközi irányelvekre és a megszerzett tapasztalatokra épül. |
10. |
Felszerelés Logisztikai támopatás |
Középszintű vezető szerv |
MH ÖLTP, HTPEK, KSZFR |
Misszióspecifikus előírt felszerelés kiadása a Központi Ellátási Terv szerint |
Kijelölt ellátó szervezet |
Alapvetően saját készletekből, állománytáblával nem rendelkezőket az ÖLTP szereli fel, egyéni felszerelésre építve (egyéni ruha, egyéni fegyver), katonai megfigyelők esetében a MH HTPEK, KSZFR az ellátó. |
11. |
Készenlét elérése |
Középszintű vezető szerv |
HM HVK MFCSF, MH LEP, MH SZFP, MH ÖLTP |
szakmai felügyelet |
HM HVKMFCSF |
|
Zárógyakorlat megszervezése és levezetése, jelentéstétel a VKF-nek |
Felkészített alegység |
|||||
|
HM HVK MFCSF, MH LEP, MH SZFP, MH ÖLTP, HM H VK KTFCSF |
Az érintett nemzetközi szervezetnek megfelelő NATO esetén CREVAL) ellenőrzés, kontingens átadása |
HM HVK MFCSF |
|
||
12. |
Vezénylés, személyi és úti okmányok elkészítése |
Középszintű vezető szerv |
HM VPNEF, MH SZFP, |
vezénylési határozatok elkészítése; |
HM SZF |
|
határozatok ismertetése, útiokmányok igénylése |
HM VPNEF, MH SZFP, HM HVK MFCSF |
|||||
úti okmányok elkészítése, diplomáciai engedély, vízum kérése, elővámkezelés, vámfelkészítés, ideiglenes határnyitás kérése |
HM NRH, HM BBBH, HM VPNEF |
|||||
13. |
Pénzügyi finanszírozás |
HM KPSZH |
MH ÖLTP, MH IKH |
Pénzügyi biztosítási tervet készít, Pénzügyi szakintézkedést ad ki. |
MH ÖLTP, HM KPSZH |
|
14. |
Búcsúztatás |
Középszintű vezető szerv |
HM KF, HM NRH |
Ünnepség szervezése |
Felelős szervezet vezetője |
|
Médianyilvánosság biztosítása |
HM KF |
|
||||
Helyiség/eszközbiztosítás |
HM NRH |
|
fsz. |
Feladat |
Felelős |
EMŰ |
Részfeladat |
Megjegyzés |
|
---|---|---|---|---|---|---|
tartalma |
végrehajtó |
|||||
1. |
Diszlokáció |
Állomány- |
HM BBBH, MH LEP, MH ÖLTP |
Nemzeti vezetést átadó Nemzeti vezetés, irányítás, felügyelet átvétele, |
Középszintű PK HM HVK MFCSF |
Közjogi felhatalmazás nélkül nem történhet meg; |
Állomány és eszközök kijuttatása |
MH LEP, MH SZFP, MH ÖLTP, HM BBBH, szerződött partner |
|||||
2. |
Át/alárendelés |
HM HVK MFCSF |
Állomány- |
OPCON(M), TACON(M) átadása, TOA kibocsátása |
HM HVK MFCSF |
Nemzeti fenntartások megfogalmazására kiemelt figyelmet kell fordítani. |
3. |
Nemzeti vezetés |
HM HVK |
MH SZFP, MH ÖLTP, |
igények előzetes elbírálása, jelentés az elöljáróknak |
HM HVK MFCSF |
Az állomány biztonságával kapcsolatos ügymenet „AZONNAL”-i rendben hajtandó végre. |
Igények szakmai elbírálása |
Áll. ill. pk., |
|||||
Logisztikai és humán igények kiszolgálása |
MH SZFP |
|||||
Logisztikai igények kiszolgálása |
MH ÖLTP |
|||||
Utánszállítás tervezése, végrehajtása |
MH ÖLTP, MH KF, MH LEP |
|||||
Vámolás, kísérés |
HM BBBH |
|||||
adatszolgáltatás |
HM HVK MFCSF |
folyamatos |
||||
4. |
Rutin feladatotól eltérő ügyek kezelése |
Középszintű vezető szerv, Áll. ill. pk., |
Áll. ill. pk. MFCSF, BBBH, LEP, VPNEF (ENSZ, EBESZ, MFO esetében) |
Fegyelmi ügyek, káreljárás, rendkívüli események |
Áll. ill. parancsnok |
|
Helyszíni beszerzések |
BBBH szakanyag felelősök |
|||||
Protokoll látogatások biztosítása |
HM NRH |
|||||
A napi rutintól eltérő, eseti pénzügyi feladatok |
MH SZFP, MH ÖLTP, HM KPSZH |
|||||
Egészségügyi kiürítés, eü. szakanyag javítás és pótlás |
MH EÜP |
|||||
5. |
Repatriálás |
HM HVK MFCSF |
Áll. ill. pk., HM VPNEF (ENSZ, EBESZ, MFO esetében) |
Végleges hazarendelés, pótlás biztosítása |
Áll. ill. pk. Középszintű vezető szerv |
A békeműveleti fegyelmi ügyekre és a repatriálásra intézkedés kiadása van folyamatban. |
6. |
Pihentetés |
HM HVK MFCSF |
MH LEP, MH ÖLTP, MH SZFP, HM KPSZH, HM NRH |
szállítás |
MH LEP, MH ÖLTP |
Egyedi elöljárói döntés alapján egyes küldetésekben természetben biztosítható. |
Névjegyzék megküldése az érintetteknek |
HM HVK MFCSF, |
|||||
Nyilvántartás, koordináció |
HM HVK MFCSF |
|||||
7. |
Ellenőrzés |
HM HVK MFCSF |
HM KEHH, Áll. ill. pk., HM VPNEF, HM JIF, HM KPSZH, HM BBBH, HM IKH, MH SZFP, MH LEP, MH EÜP, MH ÖLTP, |
Szakterületek szerinti ellenőrzés |
Az ellenőrzési terv szerinti szervezet |
A 95/2004. (HK. 26.) HM utasítás szerint. Törekedni kell az ellenőrzések és a résztvevők számának racionalizálására; soron kívüli ellenőrzést a HM úr engedélyez. |
8. |
Állományváltás |
Középszintű vezető szerv |
HM HVK, MFCSF, MH LEP, HM BBBH, MH ÖLTP, MH EÜP, MH SZFP, HM VPNEF |
Kiválasztás, személyügyi munka (misszióspecifkus) időközbeni tapasztalatok bedolgozása |
MH SZFP, MH LEP, HM HVK MFCSF |
|
diszlokáció eszköze |
MH LEP MH ÖLTP, Nemzetközi szervezet, MH SZFP |
|||||
szükséges új eszközök biztosítása |
MH ÖLTP |
|||||
9. |
Egészségi visszaszűrések |
MH EÜP |
MH EVI |
A külszolgálat során az egészségi állapotban beállt változások felmérése és rögzítése. |
MH EVI |
|
10. |
Visszaillesztés |
Középszintű parancsnok |
Anyaalakulatok Haderőnemi parancsnokságok |
Hazai szolgálati rendbe történő visszaillesztés. Pszichológiai tréning. |
Hazai állományilletékes parancsnok, és a középszintű parancsnokság személyügyi és logisztikai szervei |
|
11. |
Káreljárások |
Hazai állomány illetékes parancsnok |
Logisztikai ellátó alakulat |
Az anyagleadás során feltárt hiányosságokról kárfelvételi jkv. készül, amit az állományilletékes pk. kap meg. |
Áll. ill. pk. |
|
12. |
Fegyelmi ügyek |
Vonatkozó HM utasítás szerint |
||||
13. |
Tapasztalatok begyűjtése |
HM HVK |
Összes érintett szervezet, Kontingens parancsnok, Nemzeti rangidős, kötelék-parancsnokok, HM HVK KTFCSF |
Tapasztalatok bedolgozása az MH doktrínájába és a kiképzés rendszerébe. |
HM HVK |
|
Tapasztalatok bedolgozása a felkészítésbe és a nemzeti vezetésbe. |
HM HVK |
|
fsz. |
Feladat |
Felelős |
EMŰ |
Részfeladat |
Megjegyzés |
|
---|---|---|---|---|---|---|
tartalma |
végrehajtó |
|||||
1. |
Döntés-előkészítés |
HM VPHÁT |
MK MEH, |
Nemzetközi politikai és jogi háttér vizsgálata, elemzések |
HM VPNEF, |
A művelet befejezése vagy hazai politikai döntésnek megfelelően. |
2. |
Döntés a kivonásról, HM úr döntése |
VPHÁT, |
MK MEH, |
Hatásvizsgálat |
MH SZFP, |
A művelet befejezése vagy hazai politikai döntésnek megfelelően. |
Kivonás előkészítése |
HM HVK |
HM KPSZH, |
Vonatkozó HM KÁT–HVKF együttes intézkedés előkészítése |
HM HVK |
||
3. |
Részvétel befejezésének hivatalos bejelentése |
HM VPHÁT |
– |
a műveleti szabályzókban meghatározott időpontig és formátumban |
HM HVK MFCSF, |
|
4. |
A kivonás átfogó katonai elemzése |
HM HVK |
HM HVK MFCSF, |
A kivonás következtében előálló helyzet elemzése javaslat a kivont erők más szerepvállalásban való alkalmazására. |
HM HVK |
|
5. |
Jogszabályi/egyez- |
HM JIF |
HM VPNEF, |
Országgyűlési vagy kormányhatározat a megszüntetésről, nemzetközi szerződések felmondása. |
|
|
6. |
A kivonásra vonatkozó szakintézkedés kidolgozása |
HM HVK KTFCSF |
HM VPNEF, HM HVK MFCSF, MH ÖLTP, HM BBBH, MH SZFP, MH LEP, MH EÜP, MH HIP |
Szarterületenkénti bedolgozás alapján |
|
|
7. |
Helyszíni szemle |
HM HVK MFCSF |
MH EÜP, HM HVK KTFCSF, MH ÖLTP, HM BBBH |
A kivonás végrehajtása céljából információk, adatok beszerzése |
MFCSF, MH SZFP, MH LEP, MH ÖLTP |
Döntés helyszíni műveletirányító csoport felállításának szükségességéről |
8. |
Hazatelepítés |
HM HVK MFCSF |
MH ÖLTP, HM BBBH, MH LEP, MH SZFP |
légiszállítás |
MH LEP |
|
szállítóeszközök- és partnerek biztosítása |
MH SZFP HM BBBH, MH ÖLTP |
|||||
9. |
Egészségi visszaszűrés |
Állomány- |
MH EÜP |
egészségi állapotfelmérés |
MH EVI |
A szűrést célszerű a lehető legrövidebb időn belül végrehajtani. A hazaérkezést követő 3-5 munkanapra kell tervezni. |
10. |
Visszafogadás |
Állomány- |
HM KF, HM HVK MFCSF, MH SZFP, HM NRH |
médianyilvánosság biztosítása |
HM KF |
Katonai és polgári nyilvánosság biztosítása |
Kiértesítés, utaztatás |
HM HVK MFCSF, MH SZFP |
|||||
Helyszín és berendezés biztosítása |
HM NRH |
|||||
11. |
Visszaillesztés |
Állomány- |
MH ÖLTP, HM HVK MFCSF, MH SZFP, HM NRH, MH EÜP, MH LEP |
Igazolások kiadása. |
HM HVK MFCSF |
|
Anyaglevétel |
MH ÖLTP |
|||||
Személyügyi és missziós nyilvántartásban való rögzítés |
MH SZFP |
|||||
12. |
Káreljárások |
Allomány- |
MH SZFP, |
Hiányjegyzék megküldése az állományilletékes pk.-nak |
MH SZFP, |
|
13. |
Tapasztalatok gyűjtése |
HM HVK MFCSF |
Összes érintett szervezet, Kontingensparancsnok, Nemzeti rangidős, kötelékparancsnokok, |
Tapasztalatok bedolgozása az MH doktrínájába és a kiképzés rendszerébe. |
HM HVK KTFCSF |
|
Tapasztalatok bedolgozása a felkészítésbe és a nemzeti vezetésbe. |
HM HVK MFCSF |
|||||
14. |
Tapasztalatok feldolgozásának és integrálásának folyamata |
HM HVK MFCSF |
Összes érintett szervezet és lehetséges emük |
Beérkezett jelentések elemzése (rendszeres, eseti) |
HM HVK MFCSF, középszintű parancsnok, áll. ill. pk., szakinai érintettek |
Évente legalább egyszer – az MFCSF szervezésében – a műveleti tapasztalatokról, változtatási igényekről konferenciát vagy munkaértekezletet vezet le. |
Konferenciák |
||||||
Munkaértekezletek |
||||||
Kiadványok |
||||||
Módosítási javaslatok |
||||||
Vélemények |
Az intézkedés aláírásának napja: 2005. szeptember 30.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás