• Tartalom

118/2006. (HK 22.) HM utasítás

118/2006. (HK 22.) HM utasítás

a 2118/2006. (VI. 30.) Korm. határozatban foglalt, az MH katonai szervezetek ezzel összefüggő egyes feladatainak végrehajtására kiadott 114/2006. (HK 21.) HM utasításban meghatározottakkal összefüggő szakmai feladatok végrehajtásáról*

2006.10.27.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 52. § (1) bekezdésének f) pontjában kapott felhatalmazás alapján az államháztartás hatékony működését elősegítő szervezeti átalakításokról és az azokat megalapozó intézkedésekről szóló 2118/2006. (VI. 30.) Korm. határozatban foglaltak végrehajtására kiadott 114/2006. (HK 21.) HM utasításban meghatározottakkal összefüggő szakmai feladatok végrehajtásáról az alábbi

utasítást


adom ki.

1. § (1) Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a rájuk vonatkozó mértékben a Honvédelmi Minisztérium hivatalaira és háttérintézményeire (a továbbiakban: HM szervezetek), a miniszter közvetlen, illetve fenntartói irányítása alá tartozó szervezetekre, a HM Tábori Lelkészi Szolgálatra, a Magyar Honvédség középszintű vezető szerveire, valamint más magasabb szintű parancsnokságaira, a Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatalra, a hadkiegészítő parancsnokságokra, továbbá a végrehajtásban érintett MH katonai szervezetekre (a továbbiakban együttesen: átalakításban érintett szervezetek) terjed ki.

(2) Az átalakításban érintett szervezetek az államháztartás hatékony működését elősegítő szervezeti átalakításokról és az azokat megalapozó intézkedésekről szóló 2118/2006. (VI. 30.) Korm. határozatban foglalt feladatok, továbbá az MH katonai szervezetei ezzel összefüggő egyes feladatainak végrehajtására kiadott 114/2006. (HK 21.) HM utasításban meghatározott feladataik határidőre történő végrehajtása érdekében a jelen utasításban szabályozott szakmai követelmények alapján végezzék tevékenységüket.

2. § (1) Az átalakításban érintett szervezetek vezetői a foglalkoztatottakra vonatkozó döntéseket a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.), a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.), valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.), a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) és a végrehajtásukra kiadott rendelkezések előírásai szerint hozzák meg.

(2) A személyügyi eljárások során biztosítani kell az (1) bekezdés szerinti jogszabályok alapján adandó járandóságokat, a köztisztviselők esetében figyelemmel a 2006. július 5-én a Köztisztviselői Érdekegyeztető Tanács és a Kormány közötti megállapodásra (a továbbiakban: Megállapodás) is.

(3) A 110/2006. (HK 21.) HM utasítással kiadott, „a Magyar Köztársaság honvédelmi miniszterének humánpolitikai irányelvei a 2006–2007. személyügyi évre” előírásait a szervezeti átalakítás során maradéktalanul érvényre kell juttatni.

(4) Az átalakítás, szervezeti korszerűsítés során törekedni kell a meglévő állomány lehetőség szerinti megtartására.

A személyügyi munkával kapcsolatos általános rendelkezések

3. § (1) A feladatok végrehajtásának előkészítése során a jogszabályokban meghatározott munkáltatói jogkört gyakorlók, az állományilletékes parancsnokok és vezetők (megbízott vezetők), valamint a személyügyi szervek a szervezeti átalakítás megkezdése előtt:
a) végezzék el a személyügyi alapnyilvántartások ellenőrzését;
b) pontosítsák a szervezeteknél beosztást be nem töltők, de személyügyi és pénzügyi ellátásra utaltak (munkajogi vagy rendelkezési állományban lévők), továbbá képzésben résztvevők számát, helyzetét;
c) 2006. november 3-ig mérjék fel az érintett hivatásos és szerződéses katonák, köztisztviselők és közalkalmazottak (a továbbiakban együtt: állomány) további munkavállalásával kapcsolatos szándékát, az újonnan megalakuló szervezetek (szervezeti egységek) vezetői a személyi beszélgetéseket megelőzően ismerjék meg az érintett állomány ezen szándékát;
d) pontosítsák az előmeneteli szabályok alapján magasabb beosztásba kinevezésre számításba vehetők, illetve beiskolázásra jelentkezettek (tervezettek) nyilvántartását.
(2) A HM személyzeti főosztályvezető 2006. november 30-ig fegyvernemenkénti (szakágankénti) bontásban biztosítsa a szervezetek felállításáért felelős vezetők részére az MH egészéről a perspektivikusan 2007. augusztus 31-éig felszabaduló állomány, kiemelten a zászlóaljparancsnoki szintű beosztást betöltő, illetve a legalább három év külszolgálatot teljesített alezredes vagy annál magasabb rendfokozatot viselők névjegyzékét. A felszabaduló állományról készített, pontosított névjegyzéket a HM Személyzeti Főosztály a szervezetek felállításáért felelős vezetők részére 2007. január 1-jét követően, minden hónap ötödik munkanapjáig küldje meg.
(3) Az átalakításban érintett szervezetek jelenlegi vezetői – együttműködve az új szervezetek megalakításával megbízott vezetőkkel – 2006. november 24-ig tájékoztassák az illetékes személyügyi szervezet vezetőjét a jogviszony megszüntetésére tervezett állományról, valamint az új szervezeteknél beosztásba tervezett személyekről, továbbá biztosítsák, hogy az érintett személyek részére az Mt. 94/E. § (1) bekezdése szerinti tájékoztatás átadható és a személyi beszélgetés lefolytatható legyen.
(4) A HM védelemgazdasági főosztályvezető mérje föl a honvédelmi miniszter által alapított közhasznú társaságokhoz és a HM tulajdonosi felügyelete alatt álló részvénytársaságokhoz vezényelt hivatásos és szerződéses katonák szolgálati viszonya megszüntetésének és a társaságoknál történő további foglalkoztatásának lehetőségét, és az előírt személyügyi eljárás lefolytatásának érdekében az érintett személyi állományról a 4. § (1), valamint a 10. § (1) b) pontban foglaltakra tekintettel tájékoztassa a HM személyzeti főosztályvezetőjét. A tájékoztatóhoz csatolja a HM társaságok vezetőinek szándéknyilatkozatát az érintet személyek szolgálati viszonya megszűnését követő esetleges továbbfoglalkoztatására vonatkozóan.
(5) A továbbfoglalkoztatásra tervezett, valamint a továbbfoglalkoztatásra nem tervezett állománnyal kapcsolatos személyügyi kérdésekben az adott munkakör (beosztás) feltöltésére (feltöltésének megtervezésére) jogkörrel rendelkező vezető a személyügyi szervek bevonásával alakítsa ki döntését.

4. § (1) Az átalakításban érintett szervezetek jelenlegi állományilletékes parancsnokai (vezetői) vagy az általuk megbízott személyek 2006. november 27. és december 7. között folytassák le az előírt személyügyi eljárást azon állománnyal, akik részére az új szervezetek megalakításával megbízott vezetők nem tudnak beosztást biztosítani. A magasabb hatáskörbe tartozó döntésekre vonatkozó személyi javaslatokat folyamatosan, de legkésőbb 2006. december 11-ig terjesszék fel a döntésre jogosult elöljárónak.

(2) Az új szervezetek megalakításával megbízott vezetők 2006. november 27. és december 7. között folytassák le az előírt személyügyi eljárást azon állománnyal, akik részére beosztást tudnak biztosítani.

(3) A személyügyi eljárás során biztosítani kell az érdekképviseleti szervezetek jogszabályokban, az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben és belső rendelkezésekben előírt jogosultságainak gyakorlását.

(4) Az érintett foglalkoztatott a személyi beszélgetés alkalmával jegyzőkönyvbe foglalva nyilatkozik arról, hogy kívánja-e az érdekképviseleti szervezet képviselőjének, illetve jogi képviselőjének jelenlétét (köztisztviselő esetében annak távolmaradását).

(5) Ha az érintett foglalkoztatott szakszervezeti tisztséget tölt be, felmentéséhez szükséges a felsőbb szakszervezeti szerv egyetértése. Az egyetértés megszerzését illetően az Mt. 28. §-a, 62. § (3) bekezdése és 62/A. §-a, valamint a Hjt. 37. §-a az irányadó.

5. § (1) A szolgálati jogviszonyban álló foglalkoztatottakkal a személyi beszélgetéseket a hivatásos és szerződéses katonai szolgálat létesítéséről, módosításáról, megszüntetéséről, tartalmáról, valamint az integrált személyügyi igazgatás és egységes nyilvántartás rendjéről szóló 10/2002. (III. 5.) HM rendelet (a továbbiakban: R.) 118. § (6) bekezdésében meghatározott bizottság folytassa le. A köztisztviselő esetében – figyelemmel a Megállapodás 3. pontjára – személyi beszélgetést kell folytatni, amelyről a szakszervezet képviselője által is aláírt emlékeztetőt (jegyzőkönyvet) kell készíteni.

(2) A személyi beszélgetés során a foglalkoztatottat tájékoztatni kell:

a) továbbfoglalkoztatásának lehetőségéről, a prémiumévek programról és a különleges foglalkoztatási állományról szóló 2004. évi CXXII. törvényben foglalt lehetőségekről, szolgálati-, köztisztviselői-, illetve munkajogi jogviszonyának módosításáról, a jogviszony megszüntetéséről, valamint ezek jogszabályi következményeiről. Jogviszony megszüntetése esetén a felmentés legkorábbi kezdő időpontja 2007. január 1. – a felmentés legkésőbbi kezdő időpontja 2007. június 30. –, azzal a számvetéssel, hogy nyugállományba helyezés esetén a jogszabályban rögzített szolgálati nyugellátáshoz szükséges szolgálati időt az érintett a felmentési idő engedélyezett utolsó napjáig 2007. december 31-ig – megszerezze;

b) felmentése esetén, a felmentési idő alatti – a jogszabályban megállapított kereteknek megfelelő, a vezető (parancsnok) által javasolt – munkavégzési kötelezettség alóli mentesítés időtartamáról. A szervezet előtt álló feladatokra (felszámolás, anyagok leadásának személyi biztosítása) is figyelemmel törekedni kell arra, hogy munkavégzési kötelezettség csak indokolt esetben kerüljön megállapításra a felmentési idő alatt;

c) a korábban a honvédelmi miniszter által alapított közhasznú társaságoknál és a HM tulajdonosi felügyelete alatt álló részvénytársaságoknál vezényléssel szolgálatot teljesítő személyek esetén – a társaságok vezetőinek jelen utasítás szerinti nyilatkozata alapján – az adott társaságnál történő továbbfoglalkoztatás lehetőségéről;

d) a személyügyi eljárás során kapott határozattal (paranccsal) kapcsolatos jogorvoslati lehetőségekről.

(3) Az átalakításban érintett szervezetek személyügyi szervei – 2007. november 20-át követően – folyamatosan rendelkezzenek foglalkoztatotti állománykategóriánként naprakész nyilvántartással a rendszeresített és meglévő létszámokról, illetve a kiáramlás létszámadatairól. A pontosított nyilvántartásokat a HM személyzeti főosztályvezető intézkedésében meghatározott tartalommal, a szervezési időszakban minden hónap 1-jén és 15-én (amennyiben munkaszüneti napra esik, az azt követő munkanapon) fel kell terjeszteni, a HM hivatalok tekintetében a HM Személyügyi Osztály, az MH érintett katonai szervezetei tekintetében a HM Személyzeti Főosztály vezetője részére.

6. § Azon személyek esetében, akik a honvédelmi tárcán belüli további foglalkoztatásuk biztosítását nem igénylik, és nem kívánják jelen utasítás 10. § (1) b) szerinti személyügyi beszélgetés lefolytatását, a szervezet vezetője – további, elöljárói szinten lefolytatott személyi beszélgetés nélkül – jogosult a jogviszony megszüntetésére vonatkozó javaslatot a munkáltató jogkörrel rendelkező vezető részére felterjeszteni. Ez esetben a jogviszony megszüntetésének indoka a 2118/2006. (VI. 30.) Korm. határozathoz kapcsolódó átszervezés legyen.

7. § A házas-, vagy élettársi kapcsolatban élő foglalkoztatottak esetében mindkét fél jogviszonyának megszüntetésére abban az esetben, ha mindkét fél ellátás (kivéve a munkanélküli ellátást) nélkül maradna, csak az erre vonatkozó írásos beleegyezésük után kerülhet sor.

8. § A jogviszony megszűnése esetében az állományilletékes parancsnok (vezető):

a) a Honvédelmi Minisztérium rendelkezése alatt lévő lakások és helyiségek bérletéről, elidegenítéséről, valamint a lakhatás támogatásáról szóló 6/1994. (IV. 30.) HM rendelet (a továbbiakban: HM lakásrendelet) 192. §-ában meghatározottak szerint, a felmentési idő megkezdését követő 15 napos határidő betartásával értesíti:

aa) HM rendelkezésű lakás, szálló és személygépkocsi tároló bérlője esetén a területileg illetékes helyi lakásgazdálkodási szervet (a HM lakásrendelet mellékletében meghatározott önálló lakásgazdálkodást folytató helyőrség parancsnokságot, Budapesten a HM Ingatlankezelési Hivatal Budapesti Lakásgazdálkodási Osztályt),

ab) vissza nem térítendő juttatásban és/vagy munkáltatói kölcsön támogatásban részesült foglalkoztatott esetében a területi lakásgazdálkodási szerv lakásingatlan-gazdálkodási egységét (HM Ingatlankezelési Hivatal Lakhatás Támogató Osztályt),

ac) lakbértámogatásban (kiegészítésben), lakásüzemeltetési hozzájárulásban vagy albérleti díj hozzájárulásban részesült foglalkoztatott esetében a kifizető hely szerint illetékes területi pénzügyi és számviteli igazgatóságot;

b) állami kezességvállalásban részesült foglalkoztatott esetében 8 napos határidő betartásával értesíti az illetékes hitelintézetet:

ba) hivatásos állomány tagja tekintetében a Hjt. 126/A. § (6) és (7) bekezdéseinek rendelkezései szerinti esetekben a központi személyügyi szerv vezetőjeként,

bb) köztisztviselő tekintetében a Ktv. 49/I. (6) és (7) bekezdéseinek rendelkezései szerinti esetekben a munkáltatói jogkör gyakorlójaként a Megállapodás 6/e. pontjára is figyelemmel.

9. § (1) A szolgálati beosztást, munkakört betöltő, de külföldön szolgálatát ellátó foglalkoztatottal kapcsolatos személyügyi eljárást az 1–7. §-ok alapján kell lefolytatni azzal az eltéréssel, hogy a foglalkoztatottat szolgálati érdekből – a vezénylés helye szerinti parancsnokkal történt előzetes egyeztetést követően – vissza lehet rendelni.

(2) A szolgálati beosztást, munkakört betöltő, de belföldi képzésre vezényelt foglalkoztatottal kapcsolatos személyügyi eljárást az 1–7. §-ok alapján kell lefolytatni azzal az eltéréssel, hogy a foglalkoztatottat szolgálati érdekből vissza kell rendelni. A visszarendelést úgy kell megtervezni, hogy az érintett – képzési intézmény által előírt – vizsgakötelezettségeit ez nem sértheti.

A hivatásos és szerződéses állományra vonatkozó rendelkezések

10. § (1) Az R. 123/A. §-ban foglalt szervezési időszakra vonatkozó szabályok szerint, az alábbiak figyelembevételével történnek a személyügyi eljárások:

a) első körben 2006. december 7-ig az új szervezetek megalakításával megbízott vezetők tervezzék a meglévő foglalkoztatottak beosztásba helyezését, illetve a jelenlegi állományilletékes parancsnokok az állomány jogviszonyának más módon történő rendezését. A más, illetve újonnan létrehozott szervezet állományába átcsoportosításra tervezett (tervezhető) foglalkoztatottakkal az érintett szervezet vezetője, illetve a munkáltatói jogkört gyakorló által kijelölt vezető folytasson le személyi beszélgetést és tegyen javaslatot az állományilletékes parancsnok (vezető) részére az áthelyezés, kinevezés kezdeményezésére. Az elöljárói hatáskörbe tartozó személyi javaslatokat az állományilletékes parancsnok a személyi beszélgetést – más szervezetnél lefolytatott beszélgetés esetén a fogadó szervezet értesítését – követő 3 munkanapon belül terjessze fel az elöljáró személyügyi szerv részére;

b) figyelemmel az R. 123/A. § (6) bekezdés b)–c) pontjára, a HM hivatalok sajátos irányítási rendjére, összevontan – 2006. december 14-ig – a HM Személyzeti Főosztály a HM Személyügyi Osztállyal együttműködve az MH egészére vonatkozóan meglévő üres beosztási helyek alapján tegyen javaslatot az átszervezés során létszámtöbbletet képező, valamint a rendelkezési állomány beosztásra várók csoportjában lévők beosztásba helyezésére;

c) a HM személyzeti főosztályvezető a honvédelmi miniszter által alapított közhasznú társaságok és a HM tulajdonosi felügyelete alatt álló részvénytársaságok vezetőivel együttműködésben, a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény 47. § (3) bekezdése alapján a vezényelt hivatásos és szerződéses katonákkal kapcsolatos személyügyi eljárást a HM védelemgazdasági főosztályvezető jelen utasítás 3. § (4) bekezdése szerinti tájékoztatója alapján folytassa le;

d) az érintett szervezetek vezetői hatáskörüknek megfelelően szervezzék az a) pontban meghatározott személyi beszélgetéseket, illetve a HM személyzeti főosztályvezető felkérésére személyesen, vagy meghatalmazottaik útján vegyenek részt a b) pontban meghatározott eljárásokban.

(2) Az MH rendelkezési állományába tartozó, szolgálati jogviszonyban lévő foglalkoztatottak megtartására, illetve újabb szolgálati jogviszonyban lévő foglalkoztatottak MH rendelkezési állományba történő helyezésére csak a jogszabályi feltételek érvényesülése esetén, a tervezett beosztás egyidejű megjelölésével kerülhet sor. A rendelkezési állományba tartozó foglalkoztatottak esetében az (1) bekezdés b) pontjában megjelöltek figyelembevételével – amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik – intézkedni kell a beosztásba helyezésre nem tervezettek jogviszonyának megszüntetésére.

(3) Az állomány azon tagjainak esetében, akik a személyügyi alapnyilvántartás adatai alapján rendelkeznek a nyugállományba helyezéshez szükséges szolgálati idővel és szolgálati viszonyuk megszüntetését tervezik, a személyi beszélgetés előtt az illetékes személyügyi szervek beszerzik (a 2005-ben készült határozat alapján pontosítják) a szolgálati idő megállapításáról szóló igazolást.

(4) A megszűnő, illetve szervezeti korszerűsítést és létszámcsökkentést végrehajtó szervezetek állományába tartozók szolgálati viszonyának felmentéssel történő megszüntetése esetén jogalapként a Hjt. 59. § (1) bekezdés a) pontját kell megjelölni.

(5) Kinevezésekre vonatkozó javaslat megtételekor be kell tartani az előmenetelre vonatkozó jogszabályi előírásokat, külön figyelmet kell fordítani az R. 109. § (2) bekezdésében foglaltakra, valamint a honvédelmi miniszter személyügyi tevékenységre vonatkozó humánpolitikai irányelveiben megfogalmazottakra.

(6) Beosztásba helyezés kezdeményezése esetén kiemelt szempontként kell kezelni:

a) üres beosztás feltöltésének elsősorban áthelyezéssel történő megoldását;

b) a tervezett beosztás betöltéséhez meghatározott követelmények érvényesítését;

c) a rendszeresített és a viselt rendfokozat összhangjának megteremtését;

d) a teljesítményértékelés (minősítés) eredményét;

e) a kiemelt nyelvek ismeretét;

f) a magasabb képzettséget adó, folyamatban lévő tanulmányokat, valamint a külszolgálatukat töltők perspektivikus beosztásba helyezését.

(7) A személyügyi eljárás technikai szabályait a HM személyzeti főosztályvezető határozza meg, egyben biztosítja, hogy a jelenleg tanulmányaikat folytatók, valamint a külföldi szolgálatukat 2007. évben befejezők, továbbá a Hjt. 48. § (1) bekezdés b)e) pontjai szerint az MH rendelkezési állományába tartozók beosztásba helyezése, illetve annak tervezése megtörténjen és róluk a munkáltatói jogkört gyakorlók, illetve az általuk megbízott vezetők részére – a szervezetük állományának megtervezéséhez – a szükséges információk rendelkezésre álljanak.

A köztisztviselőkre és közalkalmazottakra vonatkozó szabályok

11. § (1) Az átalakítás, szervezeti korszerűsítés során a felmentési tilalmak mellett a Megállapodás 4. pontját is alkalmazni kell.

(2) Amennyiben a közszolgálati jogviszony olyan szervezeti változás miatt szűnik meg, melynek következtében a Ktv. hatálya nem terjed ki a jogutód munkáltatóra, a munkáltató a szervezeti jogállás megváltozását megelőzően – a Ktv. 17/A. § (1) és (2) bekezdése alapján – legalább 60 nappal köteles értesíteni az érintett köztisztviselőt.

Rekonverziós feladatok

12. § (1) A HM személyzeti főosztályvezető a Szociális és Munkaügyi Minisztériummal együttesen elkészített, a Magyar Honvédség átalakítása során keletkező foglalkoztatási feszültségek kezeléséről a 2003–2006. közötti időszakra szóló terv alapján végzi a rekonverzió feladatait és koordinálja annak végrehajtását.

(2) Az (1) bekezdés szerinti főosztályvezető – együttműködve a Szociális és Munkaügyi Minisztérium által az állami foglalkoztatási szolgálattól kijelölt intézménnyel, az MH Szociálpolitikai Közalapítvánnyal és az átalakításban érintett szervezet személyügyi szervével – szervezi az érintett szervezetből polgári életbe kerülők visszailleszkedésének feladatait.

(3) A jogviszony megszűnése esetén – a HM Személyzeti Főosztály által biztosított tájékoztatás alapján – a munkáltatói jogot gyakorló vezető tájékoztassa a köztisztviselőt a versenyszférában történő elhelyezkedését segítő szolgáltató centrum által nyújtott szolgáltatásokról és azok igénybevételi lehetőségeiről.

(4) Az (1) bekezdés szerinti főosztályvezető szervezze a rekonverzióval kapcsolatos tevékenységet, folyamatosan segítse az érintett szervezetek vezetőit (parancsnokait) ezirányú feladataik szakszerű végrehajtásában. Segítse elő a folyamatos kapcsolattartást az Állami Foglalkoztatási Szolgálat területileg illetékes szervezete által kijelölt együttműködő szakértőkkel és az érintett képzésében résztvevő szervezetekkel.

A pénzügyi és számviteli biztosítás
általános feladatai

13. § (1) Az átalakítás szervezési feladatainak végrehajtása során megszüntetésre kerülő szervezetek jogutódjai a megszüntetésükről szóló miniszteri határozatban kerülnek kijelölésre. Ezen határozatok előkészítése során a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatal (a továbbiakban: HM KPSZH) főigazgatója tegyen javaslatot az érintett szervezetek pénzügyi jogutódjának kijelölésére.

(2) A megszűnő és átalakuló honvédelmi szervezetek a megszűnés napjának megfelelő adattartalommal készítsék el – az éves költségvetési beszámoló jelentésnek megfelelő összeállítású – záró beszámolót, melyet leltárral, és záró főkönyvi kivonattal kell alátámasztani. A beszámolót a 2006. évi költségvetési beszámoló elkészítésére vonatkozó HM KPSZH (2007. január 1-je után HM Pénzügyi és Számviteli Hivatal, a továbbiakban együtt: HM KPSZH) főigazgatói intézkedésben foglaltak szerint kell összeállítani.

(3) A pénzügyi és számviteli ellátásra kijelölt HM területi pénzügyi és számviteli igazgatóságok (a továbbiakban: TPSZI-k), illetve 2007. január 1-jétől a HM Pénzügyi és Számviteli Hivatal (a továbbiakban: HM PSZH) pénzügyi és számviteli ellátásra kijelölt szervezeti elemei (a továbbiakban együtt: ellátást végző pénzügyi szervek) pontosítsák a megalakuló, megszűnő, átalakuló, valamint szervezeti változásokban nem, csak létszámváltozásban, vagy megnevezés-változtatásban érintett honvédelmi szervezetek állandó főfoglalkozású és egyéb felhasználható létszámát, illetve a kapcsolódó béralapokat. A HM KPSZH főigazgatóhoz felterjesztendő felhasználható létszám- és béralap visszajelentésre (igénylésre) az általános előírások vonatkoznak.

(4) Az ellátást végző pénzügyi szervek a honvédelmi szervezetek felhasználható létszám- és béralap lemondása, illetve igénylése alapján azokat megfelelő felhasználható létszám- és béralap átcsoportosítási javaslattal a HM KPSZH-ra terjesszék fel.

(5) A honvédelmi szervezeteknél újonnan szervezett, vagy közalkalmazottivá átminősített és feltöltésre került felhasználható munkakörökkel kapcsolatos létszám- és béralapigényeket az illetékes, ellátást végző pénzügyi szervek útján kell igényelni úgy, hogy általános esetben a béralap a honvédelmi szervezet részére utoljára jóváhagyott átlagbér erejéig terjedhet, melynél azonban figyelembe kell venni a szervezet azonos, vagy hasonló munkakörű, képzettségű, valamint gyakorlatú (életkorú) közalkalmazottainak meglévő bérét is. Az engedélyezett átlagbért meghaladó béralapigényt a HM KPSZH előzetes hozzájárulásával lehet jóváhagyni.

(6) Az ellátást végző pénzügyi szervek a megszűnő közalkalmazotti státuszban lévő munkavállalók utolsó munkában töltött napját követően a megszűnt felhasználható létszámot és a hozzátartozó béralapot a HM KPSZH részére jelentsék vissza.

(7) Az ellátást végző pénzügyi szervek a honvédelmi szervezetek azon foglalkoztatottjai részére, akiknek a jogviszonya megszűnt, az adott honvédelmi szervezet által kiállított „Igazolás”-okon tüntessék fel a munkabérből jogerős határozat, vagy jogszabály alapján levonandó tartozásokat (pl: illetményelőleg- és családalapítási támogatás, tartásdíj stb.), illetve azok jogosultjait (az „Igazolás”-on azt is fel kell tüntetni, ha a munkabért tartozás nem terheli). Az állományból kivált, illetményelőleg, illetve családalapítási támogatástartozással rendelkező személyekről, a tartozásuk összegéről és a törlesztés módjáról a HM Pénzügyi Számító és Nyugdíjmegállapító Igazgatóságot, illetve 2007. január 1-jétől a HM PSZH illetékes igazgatóságát (a továbbiakban együtt: HM PSZNYI), írásban tájékoztassák.

(8) A szervezési feladatok végrehajtásában érintett honvédelmi szervezetek a HM Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszert kiszolgáló és egyéb, a HM Pénzügyi és Számviteli Szolgálat ellátási körébe tartozó számítástechnikai eszközeinek leadására, telepítésére, illetve átcsoportosítására vonatkozóan a HM PSZNYI igazgatója útján – az illetékes rendszergazdákkal együttműködve – a HM KPSZH főigazgatójához terjesszenek fel javaslatot.

(9) A szervezési feladatok végrehajtásában érintett honvédelmi szervezeteket ellátó pénzügyi szervek – a HM fejezet Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszer egyes alrendszerei és moduljai üzemeltetésének egyes feladatairól és az ahhoz kapcsolódó adatszolgáltatás rendjéről szóló 51/2005. HM KPSZH főigazgatói intézkedés alapján – a megfelelő adatlapok benyújtásával kezdeményezzék a kivált, újonnan belépő, vagy beosztást váltó munkavállalók HM KGIR jogosultságainak törlését, engedélyezését, vagy módosítását.

(10) A 2007. évi elemi költségvetési terveket a 2007. évi intézményi költségvetési javaslatok elkésztésének és jóváhagyásának rendjéről szóló, későbbiekben kiadásra kerülő HM utasítás és a tervezéshez kiadásra kerülő keretszámok alapján kell megtervezni.

Az átalakítás során megszűnő, illetve más szervezet részére átadásra kerülő
szervezetek ellátását végző pénzügyi szervek feladatai

14. § (1) Az átalakítás során megszűnő, illetve más szervezet részére átadásra kerülő honvédelmi szervezetek előirányzat-felhasználási keretszámláinak, intézményi és VIP kártyafedezeti számláinak 2007. január 1-jével történő megszüntetését a HM KPSZH központilag kezdeményezze a Magyar Államkincstárnál (a továbbiakban: Kincstár).

(2) A megszűnő, illetve más szervezet részére átadásra kerülő szervezetek ellátását végző pénzügyi szervek:

a) a VIP kártyafedezeti számlához tartozó összes kártyát – az előirányzat-felhasználási keretszámla megszüntetésének napját legalább 30 munkanappal megelőzően – vonják be a kártyabirtokosoktól, azokat érvénytelenítve, megfelelő adatlap kíséretében adják át az illetékes HM TPSZI-nek további ügyintézésre;

b) az intézményi kincstári kártya-szerződést mondják fel és a számlához tartozó összes kártyát – az előirányzat-felhasználási keretszámla megszüntetésének napját megelőző 10 munkanappal – vonják be a kártyabirtokosoktól, azokat érvénytelenítve, megfelelő „Adatlap” kíséretében adják át az illetékes HM TPSZI-nek további ügyintézésre;

c) a kártyafedezeti számlák egyenlegét utalják vissza az előirányzat-felhasználási keretszámlára;

d) a számla megszüntetése előtt a rendezetlen kincstári tranzakciós kódokat (KTK-k) helyesbítsék, a rendezetlen függő, átfutó állományról készítsenek jegyzőkönyvet, s azt – a szükséges bizonylatokkal és analitikákkal együtt – adják át a pénzügyi jogutódnak;

e) fizessék be a záró pénztárrovancs eredményeként előtalált készpénzállományt az előirányzat-felhasználási keretszámlára, szüntessék meg a kifizetéseket az előirányzat-felhasználási keretszámláról;

f) az előirányzat-felhasználási keretszámla záró egyenlegét – az egyenleg összetevőinek megfelelő KTK-val –, a megszűnés napját és a kincstári zárás napját is megelőzően utalják át a kijelölt pénzügyi jogutód kincstári számlája javára;

g) a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.-nél a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal részére vezetett számlákat és megnyitott akkreditíveket – szerződésmódosítással, vagy nyilatkozattal – ruházzák át a HM Logisztikai Hivatal számára;

h) az ellátó központoktól és a szállítóktól szerezzenek be igazolást tartozásaik helyzetéről, és a szállítókat tájékoztassák a szervezet megszűnéséről, valamint a kijelölt pénzügyi jogutódról;

i) kezdeményezzék a szállítói és vevői szerződések felmondását, illetve módosítását, melynek előkészítése során működjenek együtt az ellátásért felelős logisztikai szervekkel a felmondásra irányuló parancsnoki intézkedés időbeni meghozatala érdekében;

j) az i)–j) pontokban meghatározott feladatok végrehajtását követően a be nem érkezett követelésekről és a fennálló tartozásokról készítsenek jegyzőkönyvet, melyet a pénzügyi jogutódnak adjanak át;

k) a megszűnő szervezet felszámolásával összefüggésben keletkezett átadás-átvételi jegyzőkönyvek alapján az eszköz-nyilvántartásból a kivezetéseket hajtsák végre, a vagyonukat zárják nullára;

l) készítsenek a 2006. évi költségvetési beszámolójelentésnek megfelelő összeállítású záró beszámolót, melyet leltárral és záró főkönyvi kivonattal kell alátámasztani. A beszámolót a 2006. évi költségvetési beszámoló elkészítéséről szóló, későbbiekben kiadásra kerülő HM Pénzügyi és Számviteli Hivatal vezetője által kiadásra kerülő intézkedésben foglaltak szerint kell összeállítani;

m) számolják el a kiadott vásárlási és útielőlegeket;

n) tételesen ellenőrizzék le a szigorú számadásköteles okmányokat és pénzügyi gyűjtőket, az ezzel kapcsolatos nyilvántartásokat zárják le, azokat az okmányokkal, pénzügyi gyűjtőkkel együtt a jogutód pénzügyi szervezetnek adják át;

o) az áfa alanyi körbe bejelentkezett megszűnő szervezetek a megszűnést követő 30 napon belül, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 33. § (3) bekezdésében foglaltak alapján – az SZJA kivételével – készítsenek teljes körű adóbevallást, a mindenkori – a megszűnő szervezetekre vonatkozó – adóbevallási kötelezettségnek megfelelő bevallásgarnitúra kitöltésével. Az adóbevallást az APEH Észak-budapesti Igazgatóság Általános Főosztályára küldjék meg;

p) az ellátást végző pénzügyi szervek a megszűnés időpontjával jelentsék vissza a jutalom, a segély, az illetményelőleg, a családalapítási támogatás, a megbízási díj, a túlszolgálati díj, a külső megbízási díj, az engedélyezett személyi reprezentációs keretek maradványait, valamint a közalkalmazottak rendkívüli munkavégzésének díjazására felszámított keretmaradványt;

q) tevékenységét érintően a HM Pénzügyi és Számviteli Szolgálat szakellenőrző szervei a HM pénzügyi és számviteli szakellenőrzések rendjéről szóló HM KPSZH főigazgatói intézkedés 2. sz. mellékletében meghatározottak szerint hajtsanak végre átfogó pénzügyi és számviteli szakellenőrzést.

Az újonnan megalakuló, illetve átalakuló, vagy névváltozásban érintett
szervezetek ellátását végző pénzügyi szervek feladatai

15. § (1) Az átalakításban és a HM PSZH létrehozásában érintett honvédelmi szervezetek kincstári előirányzat-felhasználási keretszámlái, intézményi és VIP kártyafedezeti számlái 2007. január 1-jével történő megnevezés-változtatását (módosítását), illetve az új számlák megnyitását a HM KPSZH központilag kezdeményezze a Kincstárnál, valamint intézkedjen az új bélyegzők elkészítésére és a régiek bevonására.

(2) Az újonnan megalakuló, illetve átalakuló, vagy névváltozásban érintett szervezetek ellátását végző pénzügyi szervek:

a) kezdeményezzék a kincstári kártyákra és az elektronikus utalásokra vonatkozó szerződések megkötését, vagy módosítását;

b) az újonnan megalakuló szervezetek részére átadás-átvételre kerülő eszközök mozgatását térítés nélküli átadás-átvételként tartsák nyílván, az átadott-átvett eszközöket az átadás-átvételi jegyzőkönyvben szereplő értékkel kell megjeleníteni a nyilvántartásokban.

Egyéb pénzügyi és számviteli feladatok

16. § A HM Pénzügyi és Számviteli Hivatal létrehozásával kapcsolatos, valamint az itt nem szabályozott szakfeladatok végrehajtására külön HM KPSZH főigazgatói szakintézkedés kerül kiadásra.

Információ- és dokumentumvédelmi feladatok

17. § (1) Az ügyviteli anyagok rendezésére „A szervezési változásokban érintett szervezetek ügyviteli szakfeladatai”-ra vonatkozó 4/2004. (HK 10.) információ és dokumentumvédelmi főosztályvezetői szakintézkedésben foglaltakat alkalmazzák.

(2) A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum főigazgatója – együttműködve a HM Informatikai és Információvédelmi Főosztállyal – szervezze meg és gondoskodjon az átalakításban érintett (megszűnő, illetve más szervezeti formában tovább működő) szervek levéltári és irattári értékű anyagainak levételéről és megőrzéséről.

(3) A megszűnő szervezetek a személyi állomány részére kiadott állandó belépési engedélyekről jegyzéket készítenek, amelyet a fogadó szervezet vezetőjének, illetve az információvédelemért felelős főosztályvezetőnek megküldenek. A megszűnő jogviszonyú foglalkoztatottak aktívkártyás belépési engedélyeit az információvédelemért felelős főosztályra visszaküldik.

(4) Az áthelyezésre kerülő személyi állomány belépési engedélyeit az új szervezethez magával viszi.

(5) Az átadásra, illetve a leadásra kerülő belépési engedélyekről szervezetenként jegyzéket kell készíteni, amelyet a HM Informatikai és Információvédelmi Főosztályra kell megküldeni.

(6) Az átalakításban érintett szervezetek a feleslegessé vált, kiépített információvédelmi helyiségekről (rejtjelző körlet, NIAR munkahely, ügyviteli helyiség stb.), valamint biztonságtechnikai védelemmel ellátott egyéb helyiségekről készítsenek kimutatást és azt a HM Informatikai és Információvédelmi Főosztályra küldjék meg. A technikai eszközök üzemeltetési és telepítési dokumentációját a jogutód, ennek hiányában a felszámolásért felelős szervezetnek adják át.

(7) Az információvédelmi helyiségek, illetve telepített biztonságtechnikai eszközök és elemek további felhasználására, más szervezetnek történő kiutalására a HM informatikai és információvédelmi főosztályvezető a HM Ingatlankezelési Hivatal bevonásával tegyen javaslatot.

(8) Az átalakításban érintett és az újonnan megalakuló szervezetek az információvédelmi helyiségekre vonatkozó igényeiket a HM informatikai és információvédelmi főosztályvezető részére küldjék meg.

(9) A megszűnő szervezetek a NATO/EU minősített adatok feldolgozására akkreditált számítógépeiket (számítógép hálózatokat) a helyi Üzemeltetés Biztonsági szabályzatokban meghatározott eljárásrend szerint vonják ki az üzemeltetésből. Minősített adatokat tartalmazó elektronikus adathordozó tárolása az illetékes NATO nyilvántartónál történhet. Minősített adatok törlése csak a minősítési szintnek megfelelő, illetékes hatóság által engedélyezett eljárással történhet.

(10) A központi kiadású, HM és MH szinten alkalmazott átkulcsoló és azonosító táblázatok (,,VK–2003” jelzésű táblázat és kulcskészlete, „KÁT-...” jelzésű koordináta átkulcsoló táblázatok, valamint saját repülőgépek felismerésére szolgáló táblázatok) feleslegessé váló példányait az új szervezeti formára áttérők az áttérés befejezését követően, a jogutód nélkül megszűnő szervezetek pedig a felszámolási eljárás során – a vonatkozó ügyviteli szabályok betartásával – saját hatáskörben semmisítsék meg.

(11) Az átalakításban érintett szervezetek rejtjeltevékenységével kapcsolatos szakfeladatokat az MH Központi Rejtjelfelügyelet – saját illetékességi területén – külön határozza meg.

Logisztikai feladatok

18. § (1) A logisztikai támogatási feladatok tervezése és végrehajtása érdekében a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály, valamint a HM Haderőtervezési Főosztály adja meg az átalakításban érintett HM szervezetek, valamint MH katonai szervezetek struktúráját, illetve struktúrájának változását az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság (a továbbiakban: MH ÖLTP) részére.

(2) Az átalakításban érintett szervezetek logisztikai támogatását az érintett logisztikai támogató elemek vezetői úgy tervezik, hogy a szervezetek működése az átalakítás, szervezeti korszerűsítés teljes időtartama alatt biztosítva legyen.

(3) Az átalakításban érintett, valamint megszűnő szervezetek vezetői – az illetékes ellátó szervek által biztosított nyilvántartások alapján, 2006. december 20-ig történő befejezéssel – intézkednek a vezetésük alatt levő szervezetekre vonatkozóan:

a) az eszközök analitikus nyilvántartásának naprakésszé tételére;

b) az eszközök következők szerinti csoportosítására:

– az átalakuló szervezetek részére szükséges eszközök,

– selejtezésre kijelölt eszközök,

– más honvédelmi szervezet (pld: ellátó központ) részére átadandó eszközök,

– más államigazgatási szerv részére átadandó eszközök,

c) leltározások, leltárértékelések végrehajtására;

d) a mozgásbizonylatok analitikus nyilvántartáson történő átvezetésére;

e) az eszközleadások, illetve átadás-átvételek bizonylatainak pénzügyi referensek részére történő átadására.

(4) A szükségessé váló káreljárások lefolytatását olyan számvetéssel kell tervezni, hogy azok a személyi mozgatásokat megelőzően lezáruljanak.

(5) Az átalakításban érintett szervezeteknél a megbízott anyagfelelősök személyügyi mozgatását úgy tervezzék, hogy arra az anyagi-technikai eszközök leadását, illetve a szükséges elszámolásokat követően kerüljön sor.

(6) Az átalakításban érintett szervezetek vezetői az érvényben lévő normák szerint az ellátásért felelős szervek, szervezetek vezetőivel együttműködve pontosítsák a vezetésük alatt álló szervezet anyagi-technikai szükségleteit.

(7) A logisztikai szakanyagok és technikai eszközök mozgásbizonylat nélküli átcsoportosítását nem engedélyezem.

(8) Az MH ÖLTP (MH Elektronikai Szolgálatfőnökség) – az MH HIP szervezeti és feladatrendszerének átalakítását követően – intézkedik a felügyelet nélkülivé váló adóházak és mikrohullámú állomások további üzemének biztosítására (mikrohullámú és egyéb berendezések híradástechnikai konténerbe történő kitelepítése). Ennek érdekében kezdeményezi a HM Ingatlankezelési Hivatalnál a kapcsolódó feladatok [a mikrohullámú állomásként további használatra tervezett antennatorony és híradástechnikai konténer kikerítése az önálló bejárás biztosítása mellett, valamint a kikerített rész önálló helyrajzi számon való bejegyzése, az önálló erősáramú betáplálás biztosítása és a szolgalmi jog(ok) bejegyzése] végrehajtását.

(9) Az MH ÖLTP parancsnoka az utasítás hatálybalépését követő 10. munkanapon belül saját hatáskörében adjon ki intézkedést az átalakítással, szervezeti korszerűsítéssel összefüggésben az alábbi logisztikai feladatok végrehajtására:

a) az anyagi-technikai eszközök bevonására, átcsoportosítására, kiadására vonatkozó terv kidolgozására és kiadására;

b) az átalakításban érintett szervezetek új struktúrájának megfelelő logisztikai biztosítási terv elkészítésére;

c) a feleslegessé vált számítás-, ügyvitel-, és nyomdatechnikai eszközök, anyagok és felszerelések ellátási rendszerbe történő beforgatására;

d) az ellátási utaltsági rend – szervezeti átalakításokkal összefüggő – módosítására;

e) az MH Szabályzatkiadó Intézet és Központi Nyomda felé a felesleges pecsétnyomók, bélyegzők bevonására, valamint az új bélyegzők legyártására és kiadására;

f) ezen utasítás által nem nevesített egyéb, a végrehajtást biztosító általános logisztikai feladatokra.

Infrastrukturális és elhelyezési feladatok

19. § (1) A HM Ingatlankezelési Hivatal a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály, valamint a HM Haderőtervezési Főosztály adatszolgáltatása alapján 2006. november 30-ig elkészíti, és a HM kabinetfőnök részére jóváhagyásra felterjeszti a HM szervezetek, valamint a 2007. január 1-jével átalakuló, illetve újonnan felállításra kerülő MH szervezetek

a) elhelyezésére vonatkozó javaslatot;

b) az MH ÖLTP-vel együttműködésben a gépjármű elosztási tervet;

c) az ingatlanok utalásához szükséges határozat-tervezeteket, valamint elkészíti a változási okmányokat.

(2) A megszűnő szervezetek 2006. november 30-ig a HM Ingatlankezelési Hivatal részére küldjék meg a használatukban lévő ingatlanokra kötött hasznosítási (bérleti, haszonélvezeti) szerződéseket és az azokhoz kapcsolódó okmányokat.

(3) Az átalakuló szervezetek a használatukban levő ingatlanokra kötött hasznosítási szerződések másolati példányának megküldésével – a nyilvántartások pontosítása érdekében – adjanak tájékoztatást a HM Ingatlankezelési Hivatal részére.

(4) A HM Ingatlankezelési Hivatal főigazgatója – az MH Elektronikai Szolgálatfőnökséggel együttműködve – intézkedjen a szervezési ciklusban felügyelet nélkülivé váló mikrohullámú állomások kikerítésére, a kikerített rész önálló helyszínrajzi számon történő bejegyzésére, az önálló erősáramú betáplálás biztosítására, szolgalmi jog(ok) bejegyzésére és a hatósági vizsgálatok végrehajtására.

Híradó- és informatikai feladatok

20. § (1) Az állandó jellegű híradást és informatikai szolgáltatásokat a szervezeti korszerűsítés teljes időtartamában biztosítani kell. A szolgálati feladatok csökkentésére (megszüntetésére) csak a feladat végrehajtásának ütemében kerülhet sor.

(2) Az átalakítással, szervezeti korszerűsítéssel és létszámcsökkentéssel kapcsolatos feladatok során bekövetkező változásokkal (beosztások megszűnése, átnevezése, személyügyi mozgások) kapcsolatban az érintett szervezetek vezetői intézkedjenek a híradó, informatikai és elektronikus információvédelmi eszközöket használó állományban bekövetkező változások összesített adatainak megküldésére az MH Híradó és Informatikai Parancsnokság (a továbbiakban: MH HIP) parancsnoka részére. Ezen információk képezzék alapját az adatok aktualizálásának (felhasználók törlésének, vagy áthelyezésének az informatikai rendszerek struktúráján belül, a jogosultsági mátrix kialakításának, illetve módosításának).

(3) Azon személyek, akiknek szolgálati, illetve munkaviszonya megszűnik, a használatukban lévő szolgálati rádiótelefont, telefonkészüléket, FAX berendezést, számítástechnikai eszközöket adják le az objektum ellátó szervezet részére. Az adathordozóval, vagy adattárolási funkcióra alkalmas memóriával rendelkező eszközök esetében a felhasználói adatok megfelelő eljárással történő törlését – az érintett szervezet számítástechnikai védelmi szabályzatában rögzítettek szerint, a szükséges adatok mentését követően – még az eszközök leadása előtt el kell végezni.

(4) Az újonnan megalakuló szervezetek híradó igényét – a meglévő lehetőségek felhasználásával – az MH HIP biztosítja. A fejlesztést igénylő szolgáltatásokat – az érvényben lévő szabályzók szerint – a 2007. évi költségvetési lehetőségek alapján biztosítják. A rejtjelzésre, vagy minősített adatok elektronikus kezelésére vonatkozó igényeket a HM informatikai és információvédelmi főosztályvezető részére kell felterjeszteni.

(5) Az egyedi engedéllyel rendelkező rádiótelefon használók a beosztásuk megszűnésével a rádiótelefon használatára nem jogosultak. Az új beosztásukba történő kinevezéssel egyidejűleg új engedélyezést kezdeményeznek a vonatkozó HM utasítás alapján.

(6) Az átalakításban érintett, HM objektumokban elhelyezett szervezetek állománya az objektumok közötti átköltözés esetén a változást az objektum híradó és informatikai központjának jelentse be. HM objektumon kívüli beosztásba helyezés esetén az érintett állomány a rádiótelefont adja le az objektum ellátó szervezet részére.

(7) Az MH HIP a HM objektumaiban üzemelő híradó- és informatikai központoknál meglévő távközlési eszközöket, illetve szolgálati rádiótelefonokat az új szervezeti és ellátási rend szerinti igények alapján csoportosítsa át, a feleslegessé váló eszközöket vonja be.

(8) Az átalakításban érintett szervezet vezetője felelős az informatikai eszközök mozgatásának megszervezéséért, az adatmentések végrehajtásáért és azok jogutód szervezetnek történő átadásáért, továbbá a titokvédelmi rendszabályok betartásáért. A NATO, EU, vagy nemzeti minősített elektronikus adatkezelésre feljogosított eszközök (rendszerek) üzemeltetési környezetének változtatását, vagy a konfigurációban történő változtatást a helyi szabályzókban foglaltak szerint kell végrehajtani. Az ezzel kapcsolatos tájékoztatást (szükséges esetekben engedélykérést) a HM informatikai és információvédelmi főosztályvezető részére kell felterjeszteni.

(9) Az adat- és információvesztés elkerülése érdekében a megszüntetésre, vagy összevonásra kerülő szervezet vezetője felelős az objektum ellátó szervezet részére leadásra kerülő számítógépek merevlemezén található adatok, dokumentumok, nyilvántartások elektronikus adathordozóra történő mentéséért és az ügyviteli szervnek történő leadásáért.

(10) Az átalakításban érintett szervezet vezetője felelős a megszűnő felhasználói nevek (MH Intranet, MH Internet) megadásáért az informatikai üzemeltetést ellátó szervezetek felé. A NIAR felhasználók törlésére vonatkozó kérelmet a rendszeresített nyomtatványon a HM informatikai és információvédelmi főosztályvezető részére kell felterjeszteni.

(11) Az objektum ellátását biztosító szervezet gondoskodjon az átvett informatikai eszközök bevételezéséről, szakszerű tárolásáról, továbbá a mentésekhez szükséges adathordozók biztosításáról.

(12) Az újonnan létrehozásra kerülő szervezetek informatikai eszközigényeit elsősorban a leadott, működőképes eszközökből kell biztosítani. Az informatikai eszközigényeket az MH ÖLTP részére kell megküldeni. Az MH Elektronikai Szolgálatfőnökség intézkedjen a szükséges anyagok kiadására.

(13) Az újonnan létrehozásra kerülő szervezetek vezetői az új felhasználók adatait, az objektum híradó és informatikai központnak küldjék meg. A NIAR felhasználók felvételére vonatkozó igényeket a rendszeresített nyomtatványon a HM informatikai és információvédelmi főosztályvezető részére kell felterjeszteni.

(14) A szervezeti korszerűsítéssel megszüntetésre (felszámolásra) kerülő szervezetek – amennyiben rendelkeznek postafiók-bérleménnyel – bérleményüket szüntessék meg, tartozásaikat egyenlítsék ki.

(15) Az újonnan létrejövő szervezetek vezetői (parancsnokai), ahol a szervezet megnevezésében, illetve a vezető (parancsnok) személyében változás következett be, és amennyiben önálló postafiók-számmal rendelkeznek, értesítsék az érintett postafiók-bérleményt biztosító postai szerv vezetőjét.

(16) A leadásra kerülő számítástechnikai eszközökön az adatok végleges törlését, illetve szükséges mentését – az MH HIP üzemeltető szerveinek, illetve a HM KGIR számítástechnikai eszközei esetében a HM PSZNYI közreműködésével – hajtsák végre.

(17) A leadásra kerülő számítástechnikai eszközök ismételt felhasználását az alábbi prioritással tervezzék:

a) az újonnan megalakításra kerülő szervezetek;

b) a leadott igény szerint a HM szervezetek, illetve a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetek;

c) a fennmaradó részt lehetőség szerint adják át az MH katonai szervezetei részére.

(18) Az MH HIP a szervezeti változással összhangban készítsen teljes körű elektronikus nyilvántartást az MH távközlő hálózatát igénybevevő felhasználókról, jogosultságokról, a generált forgalmi költségekről. A nyilvántartás alapján szervezeti bontásban állítson össze javaslatot a felhasználható éves keretösszeg meghatározásához.

(19) Az MH HIP parancsnok intézkedjen a „Fedőnév és géptávíró hívójelkönyv”, valamint a „Parancsnokok és tisztek fedőszám táblázata” módosítására.

(20) Az MH ÖLTP parancsnoka – együttműködve az átalakításban, szervezeti változásban érintett parancsnokságokkal és az MH HIP-el – intézkedjen a katonai szervezeteknél feleslegessé váló elektronikai szakanyagok bevonására.

(21) A HM Védelmi Hivatal kezdeményezze az általa az Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszer (a továbbiakban: EDR) kiépítése keretében átvett eszközök átcsoportosítását a Miniszterelnöki Hivatal részére. A HM tárcára eső EDR költségek felhasználását a HM Védelmi Tervezési Főosztály ennek figyelembevételével tervezze.

(22) Az MH HIP parancsnoka intézkedjen a megszűnő, feleslegessé váló helyi bérelt és közcélú áramkörök lemondására.

(23) Az MH HIP parancsnoka az Állami Futárszolgálat vezetőjével együttműködve módosítsa az MH futárutaltsági és járatrendjét.

(24) A HM hadműveleti és kiképzési főosztályvezető külön intézkedjen az MH Technikai Riasztási Rendszerével kapcsolatos feladatok végrehajtására.

Az újonnan megalakuló, illetve átalakuló, vagy névváltozásban érintett
szervezetek államháztartási belső ellenőrzési feladatai

21. § Az újonnan megalakuló, illetve átalakuló, vagy névváltozásban érintett szervezetek vezetői az államháztartási belső ellenőrzés tekintetében jelentkező kötelezettségeik teljesítése során az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 121/A. §-ában foglaltakra figyelemmel a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet 18–22. §-aiban foglalt tervek, illetve a 31. §-ában foglalt éves jelentések tekintetében – amelyekkel kapcsolatos részletes szabályokat a HM fejezet felügyeletét ellátó szerv egyes belső ellenőrzési jogosítványainak átruházásáról szóló 23/2004. (IX. 3.) HM rendelet, valamint a HM fejezet államháztartási belső ellenőrzési rendjének szabályairól, a HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyvének kiadásáról szóló 91/2004. (HK 26.) HM utasítás előírásai, valamint a mellékletét képező „HM fejezet egységes államháztartási belső ellenőrzési kézikönyve” módszertani útmutatói határozzák meg – a következők szerint kell eljárni:

a) a 2007. január 1-jén megszüntetésre, más fejezethez átadásra kerülő szervezetek a 2007. évet érintő stratégiai és éves államháztartási belső ellenőrzési tervet nem készítenek, a 2006. évi államháztartási belső ellenőrzéseik teljesítéséről szóló éves jelentésüket legkésőbb a megszüntetés időpontjára az előírt rendben felterjesztik;

b) az átruházott hatáskörrel rendelkező szervezetek (MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokság, MH Szárazföldi Parancsnokság, MH Légierő Parancsnokság) a d) pontban foglaltak szerint érintett alárendeltjeik által a 2007. évre vonatkozóan készített és az előírt rendben felterjesztett államháztartási belső ellenőrzési terveinek feldolgozásával összefoglaló tervet készítenek, és terjesztenek fel;

c) a 2007. január 1-jén felállításra kerülő szervezetek a 2007. évet érintő stratégiai és éves államháztartási belső ellenőrzési tervet a felállítást követő 60 napon belül az előírt rendben terjesztik fel;

d) azoknak a szervezeteknek, amelyek tevékenységüket a 2007. év folyamán változatlan formában folytatják, vagy a 2007. év további szervezési időszakában történik meg a szervezetet és a feladatrendet érintő esetleges változtatás (más megszűnő szervezetek részeinek, vagy egyes feladatainak integrálása, további feladatátstrukturálás, szervezeti átalakulás, illetve létszámcsökkentés formájában) a szervezetüket, tevékenységüket és kapacitásukat illetően jelenleg rendelkezésre álló információk alapján kell elkészíteni a 2007. évi intézményi szintű államháztartási belső ellenőrzési tervet, annak további módosítását az esetleges szervezeti változás függvényében a szükséges mértékben a szervezeti változást követő 60 napon belül kell elvégezni;

e) a 2007. évi államháztartási belső ellenőrzési terveknek a HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal útján történő felterjesztési határideje 2006. november 15-e;

f) a 2007. évi államháztartási belső ellenőrzési tervek kidolgozása során kiemelt figyelmet kell fordítani a működési folyamatok szervezeti változásokból eredő kockázataira;

g) a feladatvégzés részletes szakmai követelményeit a HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal főigazgató által kiadott útmutatók tartalmazzák (684/22, 23/2006. HM KEHH).

Nemzetközi tevékenységgel összefüggő feladatok

22. § A megszűnő szervezetek vezetői (parancsnokai) a megszüntető határozat hatálybalépése előtt, a más szervezeti formában működő szervezetek vezetői 2007. március 1-jéig terjesszenek fel javaslatot a HM védelempolitikai szakállamtitkár részére a szervezet nemzetközi feladatai és kapcsolatai továbbvitelének rendjére, vagy azok megszüntetésére.

Szervezési feladatok

23. § (1) A szervezeti korszerűsítés és létszámcsökkentés keretében a szervezetek kialakítása folyamán – a Magyar Honvédség, valamint a miniszter közvetlen irányítása (felügyelete) alá tartozó szervezetek hivatásos és szerződéses állományának beosztási kategóriába történő részletes besorolásáról, illetve az ezen beosztásokban elérhető rendfokozatokról szóló 30/2001. (XII. 27.) HM rendeletben meghatározottak szerint – törekedni kell a vezetői szintek, ezzel összefüggésben a vezetői beosztások számának csökkentésére.

(2) A munkaköri jegyzékek, állománytáblák kialakítása során a már módosításra/kialakításra tervezett beosztási megnevezéseket és besorolásokat kell alkalmazni.

(3) A beosztások besorolásánál – amennyiben a beosztás feltöltésére tervezett személy nem rendelkezik a beosztáshoz előírt feltételek közül a rendfokozati várakozási idővel – a rendfokozat eltérítését a munkaköri jegyzékben, illetve állománytáblában jelölni kell.

(4) A (3) bekezdésben megjelölt eljárás csak abban az esetben alkalmazható, ha az adott szervezet állományába a jogszabályokban a beosztás betöltésére előírt feltételekkel rendelkező személy nincs. Ez esetben a munkakör rendszeresített rendfokozatának eltérítésre vonatkozó javaslatot a tervezett személyre vonatkozó javaslattal előzetes szakmai állásfoglalásra a Honvédelmi Minisztérium, valamint HM hivatalai, intézményei tekintetében a HM személyügyi osztályvezetőnek, az MH katonai szervezetei tekintetében a HM személyzeti főosztályvezetőnek kell megküldeni.

(5) Az egyes szervezetek, szervezeti elemek kialakítását a funkcionális feladatokhoz igazítva, a feladat-végrehajtás feltételeit és a létszám-takarékossági szempontokat egyidejűleg figyelembe véve végzik el.

(6) Az egyes szervezetek, szervezeti elemek struktúrájának kialakítása során tekintettel kell lenni a honvédelmi tárca hosszú távú érdekeire és az ennek megfelelő állomány- és rendfokozati arányok kialakítására.

24. § Ez az utasítás az aláírása napján lép hatályba* és 2007. december 31-én hatályát veszíti.

Dr. Szekeres Imre s. k.,

honvédelmi miniszter

*

Az utasítást utóbb a 134/2006. (HK 1/2007.) HM utasítás módosította.
Az utasítás – 24. §-a alapján – 2007. december 31-én hatályát veszti.

*

Az utasítás aláírásának napja 2006. október 27.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére