2/2006. (IHK. 2.) IHM utasítás
egyes fejezeti kezelésű költségvetési előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről és hatáskörökről*
2006.02.15.
1. § (1) Az utasítás hatálya kiterjed a következő fejezeti kezelésű előirányzatokra:
Törvényi kiadási előirányzat
Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai
(5 cím, 1 alcím, 2 jogcímcsoport) |
101,8 millió Ft |
|
|
Védelemszervezési feladatok
(5 cím, 2 alcím, 2 jogcím csoport) |
15,0 millió Ft |
|
|
Kutatási feladatok
(5 cím, 2 alcím, 3 jogcím csoport) |
180,0 millió Ft |
|
|
Nemzetközi tagdíjak nemzetközi kapcsolattal összefüggő feladatok
(5 cím, 2 alcím, 4 jogcím csoport) |
597,3 millió Ft |
|
|
Légi riasztási rendszer fenntartási feladatai
(5 cím, 2 alcím, 5 jogcím csoport) |
20,0 millió Ft |
|
|
Informatikai és hírközlési szakképesítés feladatai
(5 cím, 2 alcím, 11 jogcím csoport) |
59,2 millió Ft |
|
|
Jövő háza és millenáris programokkal összefüggő feladatok
(5 cím, 2 alcím, 14 jogcím csoport) |
1480,0 millió Ft |
|
|
EU-tagságból eredő feladatok
(5 cím, 3 alcím, 0 jogcím csoport) |
47,0 millió Ft |
|
|
Fejezeti általános tartalék
(5 cím, 7 alcím, 1 jogcím csoport) |
130,0 millió Ft |
|
|
Fejezeti államháztartási tartalék
(5 cím, 7 alcím, 2 jogcím csoport) |
442,2 millió Ft |
(2) Az (1) bekezdésben megjelölt fejezeti kezelésű előirányzatok, felhasználási célját és a felhasználás részletes eljárási és hatásköri szabályait az utasítás melléklete tartalmazza.
2. § Az „Informatikai, távközlés-fejlesztési és frekvenciagazdálkodási feladatok” (5 cím 6 alcím) célelőirányzat felhasználása során az informatikai, távközlés-fejlesztési és frekvenciagazdálkodási célelőirányzat felhasználásának és kezelésének szabályairól szóló 11/2001. (IV. 24.) MeHVM rendeletet, valamint az IHM Közigazgatási Államtitkára által kiadott „Az informatikai, távközlés-fejlesztési és frekvenciagazdálkodási feladatok fejezeti kezelésű előirányzat forrásainak terhére folyósítandó támogatások felhasználásának szabályzata” szabályzatot kell alkalmazni.
Az utasításban nem szabályozott kérdésekben az Áht. és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998 (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban Ámr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
3. § Az előirányzatok rendeltetésszerű felhasználása – figyelembe véve a vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit – közvetlen fejezeti kifizetéssel (IHM Költségvetési Főosztálya) és a fejezethez tartozó intézményeknél (IHM Igazgatás, Nemzeti Hírközlési Hatóság), vagy a fejezetek felügyeletét ellátó vezetők megállapodása alapján más fejezetnél is történhet.
4. § Az előirányzat felett szakmai felügyeletet gyakorló, és a végrehajtásért felelős szervezeti egység (a továbbiakban: költséggazda) az előirányzatra vállalt kötelezettségekről, illetve azok teljesítéséről naprakész nyilvántartást köteles vezetni.
A költséggazdának az éves beszámoló, a zárszámadás, illetve az egyéb, így különösen az ellenőrző szervek vizsgálatai keretében, szöveges értékelést kell adnia az előirányzat felhasználásáról, a kötelezettségvállalással (előzetes, tényleges) terhelt, nem terhelt maradvány összegéről, valamint javaslatot kell tennie a kötelezettségvállalással nem terhelt előirányzat-maradvány felhasználására. A szöveges beszámolót a gazdasági helyettes államtitkár részére kell megküldeni.
5. § Az Ámr.-ben foglaltak alapján a költségvetési törvényben „Beruházások” alcímen szereplő előirányzatoknál, a feladatfinanszírozásra vonatkozó előírásokat kell alkalmazni.
Ennek során
a) az érintett előirányzatok felhasználására vonatkozó „Beruházásismertető”-ket, a szakmailag illetékes helyettes államtitkár hagyja jóvá,
b) a finanszírozás megkezdéséhez szükséges Beruházási Finanszírozási Alapokmányokat az előirányzat szakmai felügyeletével megbízott szervezeti egység vezetője engedélyezi, aki egyben a „Beruházásismertető”-ben megjelölt rendelkezésre jogosult személy. Az okmányokat a Költségvetési Főosztály vezetőjének kell ellenjegyeznie,
c) a teljesítések igazolására, utalványozásra a finanszírozási okmányokban megjelölt személyek jogosultak.
6. § A feladatfinanszírozásba nem tartozó előirányzatok felhasználása írásbeli kötelezettségvállalás (szerződés, megállapodás, visszaigazolt megrendelés stb.) alapján történhet. Kötelezettségvállalás és utalványozás csak a minisztérium vonatkozó szabályzatában foglaltak szerint tehető.
A teljesítés igazolására a költséggazda, vagy az általa ezzel írásban megbízott személy(ek) jogosult(ak).
7. § Az előirányzatok terhére nyújtott, vissza nem térítendő támogatások felhasználására (a feladatfinanszírozásba vont előirányzatok kivételével) a kedvezményezettel szerződést kell kötni.
A szerződésnek tartalmaznia kell többek között:
– a támogatás konkrét célját;
– a támogatás folyósításának feltételeit és ütemezését;
– a támogatás felhasználásával kapcsolatos beszámolási kötelezettséget;
– a kedvezményezett kötelezettségét arra vonatkozóan, hogy a támogatás felhasználása során érvényesíti a vonatkozó számviteli, adó és társadalombiztosítási jogszabályok előírásait;
– a kedvezményezett szervezet vállalását arról, hogy a támogatás felhasználása során a közbeszerzésekről szóló törvény rendelkezései szerint jár el;
– a szerződésszegés eseteit és szankcióit.
A pályázat és a szerződés további tartalmi követelményeit a pályázat kiírói határozzák meg [Ámr. 83. § (5) bek.].
A támogatást nyújtó köteles a szerződésben – az általa meghatározott egyéb esetek mellett – az elállás jogát kikötni. [Ámr. 87. § (4) bek.].
8. § Azonos célra ismételt támogatás csak abban az esetben nyújtható, ha a támogatást igénylő szervezet az előző támogatást a számára megjelölt cél szerint használta fel és erről szabályszerűen elszámolt. Az ismételt támogatás megítélésénél az Ámr. 81. §-ának (1) bekezdését is figyelembe kell venni.
9. § A támogatás folyósítását azonnal fel kell függeszteni és a már kiutalt támogatás visszafizetését elő kell írni, ha kedvezményezett az Áht.-ban és az Ámr.-ben rögzített eseteken túl különösen:
– a támogatás igénylésekor lényeges körülményről, tényről valótlan, vagy hamis adatot szolgáltatott,
– a támogatást a megjelölt céltól eltérően használja, vagy használta fel.
10. § Az előirányzatok terhére nyújtott támogatások folyósítása utólagosan, a kedvezményezett által benyújtott számlákon és a kifizetést igazoló dokumentumokon alapuló elszámolások szerint történhet.
11. § Támogatási előleg folyósítására csak az Ámr. 91. §-ának (3) bekezdésében foglaltak szerint kerülhet sor.
A kedvezményezett működéséhez nyújtott támogatások biztosítása időarányosan történhet. Az időarányostól eltérő felhasználást a kedvezményezett megfelelő indokokkal alátámasztott írásbeli kérelemmel kezdeményezheti. Az időarányostól eltérő felhasználás engedélyezésére a támogató képviseletében szerződést kötő jogosult. Amennyiben az eltérő finanszírozást megalapozó indokok a szerződés megkötését követően merülnek fel, a szerződést módosítani szükséges.
12. § A teljesítményarányos finanszírozás kivételével a kedvezményezettek a támogatás felhasználását követő 30. napig, de legkésőbb a költségvetési évet követő év január 31-ig kötelesek elszámolni.
13. § Az előirányzatok felhasználásával összefüggő pénzügyi feladatok elvégzése a Költségvetési Főosztály, illetve a költségvetési intézmény részére átadott előirányzatok vonatkozásában az intézmény hatáskörébe tartozik.
14. § Tárgyévi előirányzat terhére – ha jogszabály másként nem rendelkezik – akkor vállalható kötelezettség, ha a pénzügyi teljesítés 2007. június 30-ig megtörténik.
Éven túli kötelezettség a tárgyévet követő év(ek) előirányzata terhére történő kifizetésre az Áht. 12/A. §-ában és 22–23/A. §-ában foglaltakra figyelemmel vállalható. Az ilyen kötelezettségvállalást a gazdasági helyettes államtitkárral előzetesen egyeztetni kell.
15. § A jelen utasításban meghatározott előirányzatok évenkénti keretének kötelezettségvállalással történő lekötése és a lekötött keret folyamatos figyelemmel kísérése, adott évi felhasználásának biztosítása a költséggazda feladata.
17. § Az előirányzatokból történő beszerzések csak a beszerzésekre vonatkozó mindenkor hatályos jogszabályok (közbeszerzés, központosított közbeszerzés) keretei között, valamint az IHM Közbeszerzési Szabályzata szerint történhet.
18. § Valamennyi, az Utasítás hatálya alá tartozó fejezeti kezelésű előirányzat célszerinti felhasználását a költséggazda köteles ellenőrzi.
Az előirányzatok felhasználásának utólagos ellenőrzésére az IHM Ellenőrzési Főosztálya által, és a külső ellenőrző szervek ellenőrzései keretében kerül sor.
19. § A előirányzat pénzügyi bonyolítását végző szervezeti egység (IHM Költségvetési Főosztály, IHM Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály), a „Manna” integrált gazdálkodási rendszerben a gazdasági események adatait rögzíti. Ennek során a költséggazdáktól, vagy más szervezettől kapott dokumentumok, bizonylatok alapján fedezetigazolást ad, rögzíti a kötelezettségvállalásokat, végzi a teljesítésigazolt utalványozott számlák kifizetését, banki feldolgozását, könyvelését. Rögzíti a bevételeket, és az előirányzat módosításokat, beleértve az előirányzat átcsoportosításokat is.
20. § A közbeszerzés értékhatárát el nem érő feladatok esetében előleg nem adható. A közbeszerzés értékhatárát elérő feladatoknál indokolt esetben – összhangban az ajánlati felhívással, és az elfogadott ajánlattal – előleg fizetése vállalható, de ennek összege, az adott projekt éves támogatási előirányzatának 25%-át, vagy 300 millió forintot nem haladhatja meg. Kutatás, műszaki fejlesztés esetén az adható előleg maximálisan a támogatási előirányzat 75%-a, vagy 450 millió forint lehet.
21. § A kötelezettségvállalással terhelt 2005. évi jóváhagyott előirányzat maradványok – 2006 évben egyéb forrásként a megelőző évvel azonos tartalmú költségvetési kiemelt sorra előirányzatosítva, a kötelezettségvállalás eredeti céljával megegyezően – felhasználhatók.
22. § A Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály az általa kifizetett felhasználások alakulásáról előirányzatonként – havonta – a tárgyhót követő hó 10-ig – a gazdasági helyettes államtitkárt a Költségvetési Főosztályt, és az előirányzattal érintett költséggazdát írásban tájékoztatja.
23. § (1) Az 1 § (1) bekezdés szerinti fejezeti kezelésű előirányzatok közül a „Nemzetközi tagdíjak nemzetközi kapcsolattal összefüggő feladatok, Védelemszervezési feladatok” fejezeti kezelésű előirányzatok terhére finanszírozott feladatok végrehajtására közreműködő szervezetként – külön támogatási keretszerződésben foglalt feltételek szerint – a Nemzeti Hírközlési Hatóság, az IT Információs Társadalom Informatikai és Távközlési Szolgáltató Kht., a Magyar Államkincstár, a Magyar Posta Rt., a Nemzetközi Technológiai Kht., a Nemzeti Kollégiumi Közalapítvány, a Puskás Tivadar Alapítvány, a Magyarországi Cigányokért Közalapítvány, a TEMPUS Közalapítvány, Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács, valamint az esetenként felkért egyéb szervezetek (a továbbiakban együtt: közreműködő szervezet) vehetők igénybe.
(2) Közreműködő szervezet igénybevételéhez közigazgatási államtitkári engedély szükséges.
(3) A közreműködő szervezet nem lehet kedvezményezett abban az eljárásban, amelyben közreműködik.
(4) A közreműködő szervezet részére a (1) bekezdésben megjelölt fejezeti kezelésű előirányzatok terhére finanszírozott feladatok végrehajtására támogatási keretet lehet elkülöníteni, melynek mértéke éves szinten és együttesen legfeljebb a jogcím kiadási előirányzatának 2%-a lehet. A támogatási keret felhasználásáról, folyósításának feltételeiről, a támogatási kerettel való elszámolás módjáról, a nem szerződésszerű teljesítés esetén alkalmazandó jogkövetkezményekről, a feladatok végrehajtásával kapcsolatosan felmerülő elismerhető költségek köréről, mértékéről, megtérítésének módjáról – az Ámr. előírásaival összhangban – külön támogatási keretszerződésben kell rendelkezni.
24. § A fejezetek felügyeletét ellátó vezetők megállapodása alapján történő előirányzat átadás (3. §) okmányait a Költségvetési Főosztállyal előzetesen egyeztetni kell.
A jóváhagyott okmányokról és az abban vállalt kötelezettségekről (átadói-átvevői) a Költségvetési Főosztály teljes körű nyilvántartást vezet.
Az átvevő kötelezettségeinek figyelemmel kísérése, és számonkérése, valamint az átadó kötelezettségeinek teljesítése az érintett előirányzat költséggazdájának feladata.
25. § Ez az utasítás 2006. február 15-én lép hatályba, egyidejűleg a fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről és hatáskörökről szóló 1/2005. (II. 15.) IHM utasítás hatályát veszti.
Kovács Kálmán s. k.,
informatikai és hírközlési miniszter
Az utasítás hatálya alá tartozó
fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználási célja, rendeltetése, és részletes eljárási és hatásköri szabályai
Törvényhozó és végrehajtó szervek beruházásai
Az előirányzat az IHM Központi Szervezete beruházásainak finanszírozására használható fel. Az előirányzatnak a minisztérium munka- és munkakörülményei színvonalának javítását, az épületállomány további korszerűsítését kell biztosítania.
Folytatódik a volt MATÁV területeknek az új használati cél szerint történő és 2005. évben már megkezdett átépítése. Az átépítés során a régi telefonközpont egyes helyiségeinek irodává és kiszolgáló helyiségekké történő átalakítása valósulhat meg.
A terv szerint sor kerül továbbá az informatikai, irodatechnikai berendezéseknek a technikai szinten tartásához szükséges beszerzések végrehajtására is. Ennek keretében megvalósul a titkos ügyiratkezelés elhelyezésére szolgáló helységek korszerűsítése, technikai színvonalának emelése, az ügyiratkezelés magasabb színvonalon történő ellátása érdekében.
Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály
Kötelezettség nyilvántartó:
Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály
Az előirányzat felhasználása során a feladatfinanszírozás szabályai alkalmazandók.
A költségvetési törvény hatálybalépését követően a Költségvetési Főosztály értesíti a költséggazdát a jóváhagyott előirányzatról, a maradványról, a költségvetési sor címrendjéről, és ÁHT azonosítójáról. Ezek figyelembevételével a költséggazda az előirányzat Beruházásismertető”-jét kidolgozza, annak szöveges mellékletében részletesen meghatározva a tárgyévi feladatokat. E feladatokról a gazdasági helyettes államtitkár javaslata alapján a közigazgatási államtitkár dönt. Ezt követően a költséggazda az okmányt jóváhagyásra négy példányban a gazdasági helyettes államtitkárhoz felterjeszti. A jóváhagyást követően a költséggazda az okmányt a Költségvetési Főosztálynak négy példányban megküldi, a MÁK-nál történő befogadás és visszaigazolás érdekében. A Költségvetési Főosztály az MÁK által befogadott „Beruházásismertető” eredeti példányát a költséggazdának megküldi, felkérve a feladat végrehajtására és a „Beruházás finanszírozási alapokmány” elkészítésére. A kötelezettségvállaló által aláírt „Beruházás finanszírozási alapokmány”-t a költséggazda a Költségvetési Főosztály vezetőjének négy példányban megküldi, aki azt ellenjegyzi és befogadásra az MÁK-hoz továbbítja. A Költségvetési Főosztály a MÁK által befogadott „Beruházás finanszírozási alapokmány” eredeti példányát költséggazdának visszaküldi. A költséggazda az okmányokban foglaltak figyelembevételével irányítja, szervezi és ellenőrzi a feladat végrehajtását. A teljesítésigazolással ellátott számlák kifizetésére az átadott előirányzat alapján a költséggazda közvetlenül intézkedik a MÁK felé.
Védelemszervezési feladatok
A feladatok különleges jellege indokolja a 2006. évi 15,0 millió forint támogatási előirányzatot, amelyből a következő feladatok végezhetők:
– az ágazati polgári védelmi szakmai előírások kidolgozása, továbbképző tanfolyamok megszervezése,
– a NATO-feladatok ellátása,
– a nukleáris baleset-elhárítással kapcsolatos felkészítési és készenléti ágazati feladatok ellátása,
– az ágazati katasztrófavédelmi rendszer működtetésének biztosítása.
Védelemszervezési önálló osztály
Kötelezettség nyilvántartó:
Védelemszervezési önálló osztály
Az előirányzat nem tartozik a feladatfinanszírozás körébe.
A végrehajtandó feladat témákra bontott finanszírozási javaslatát a költséggazda készíti el és terjeszti fel szöveges indokolással jóváhagyásra a gazdasági helyettes államtitkárhoz.
A előterjesztett egyes feladatoknak az előirányzat terhére történő finanszírozására a Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály fedezetigazolást ad ki.
Az engedély és a fedezetigazolás alapján a költséggazda:
– megteszi a feladat elvégezésére irányuló előkészítő intézkedéseket,
– kötelezettségvállalással (megállapodás, szerződéskötés) biztosítja a feladat végrehajtásának feltételeit,
– a megállapodásnak, szerződésnek megfelelően ellenőrzi (felügyeli) a feladat végrehajtását,
– igazolja az elvégzett feladat teljesítését, elszámolását és azok dokumentumait, és intézkedik a számla kifizetésére a Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály felé.
A Költségvetési Főosztály intézkedik a kincstári finanszírozás biztosítása érdekében az előirányzat átadására az IHM Igazgatás költségvetési címre.
A Magyar Űrkutatási Iroda pályázati rendszerben K+F célokra, hazai kutatásokra és fejlesztésekre, tudományos szintentartásra, a hazai alkalmazások előkészítésére és a nemzetközi együttműködés kiadásaira fordíthatja az előirányzatot.
Kötelezettség nyilvántartó:
Az előirányzat nem tartozik a feladatfinanszírozás körébe.
Az előirányzat felhasználásáról a költséggazda „K+F szabályzat” kiadásával rendelkezik.
Az előirányzatból megvalósítandó K+F projektek jóváhagyása miniszteri hatáskör.
A jóváhagyást követően a költséggazda a „K+F szabályzat” szerint megteszi a feladat elvégezésére irányuló intézkedéseket.
A jóváhagyott feladatoknak az előirányzat terhére történő finanszírozását a Magyar Űrkutatási Iroda vezetője a gazdasági helyettes államtitkár ellenjegyzése mellett igazolja.
A Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály által nyilvántartásba vett, teljesítésigazolt, és utalványozott számlák kifizetésére a Költségvetési Főosztály intézkedik.
Nemzetközi tagdíjak
nemzetközi kapcsolattal összefüggő feladatok
Az előirányzat a tagdíjfizetésnél figyelembe vett szervezetek (CEPT, ERO, ERTICO, ETSI, ITU, PECS, UPU és egyéb szervezetek) tagdíjainak kiegyenlítésére, a többoldalú és kétoldalú kapcsolatokban jelentkező programok projektek ( magyar csomagok, magyar ICT Roadshow-ok külföldi helyszínen, intelligens folyosók, ICT klubok működése, GVB ülések megrendezése stb.) megvalósítása, nemzetközi kiadványok elkészítése, külföldi kiküldetések napidíjak és tárgyalások, rendezvények előkészítése és lebonyolítása, fordítási és tolmácsolási szolgáltatások biztosítása, catering, rendezvényekhez kapcsolódó nyomdai munkák, névjegyek és egyéb nemzetközi feladatoknál felmerülő költségek fedezetére fordítandó.
Külkapcsolatok főosztálya
Kötelezettség nyilvántartó:
Külkapcsolatok főosztálya
Az előirányzat nem tartozik a feladatfinanszírozás körébe.
A végrehajtandó feladat témákra bontott finanszírozási javaslatát a költséggazda készíti el és terjeszti fel szöveges indokolással jóváhagyásra a gazdasági helyettes államtitkárhoz.
Az előterjesztett egyes feladatoknak az előirányzat terhére történő finanszírozására a Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály fedezetigazolást ad ki.
Az engedély és a fedezet igazolás alapján a költséggazda:
– megteszi a feladat elvégezésére irányuló előkészítő intézkedéseket,
– kötelezettségvállalással (megállapodás, szerződéskötés) biztosítja a feladat végrehajtásának feltételeit,
– a megállapodásnak, szerződésnek megfelelően ellenőrzi (felügyeli) a feladat végrehajtását,
– igazolja az elvégzett feladat teljesítését, elszámolását és azok dokumentumait, és intézkedik a számla kifizetésére a Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály felé.
A Költségvetési Főosztály intézkedik a kincstári finanszírozás biztosítása érdekében az előirányzat átadására az IHM Igazgatás költségvetési címre.
Légi riasztási rendszer fenntartási feladatai
Az előirányzat az országos légi riasztási rendszer egyes elemeinek fenntartására és szükség szerinti áttelepítésére használható fel.
Védelemszervezési önálló osztály
Kötelezettség nyilvántartó:
Védelemszervezési önálló osztály
Az előirányzat nem tartozik a feladatfinanszírozás körébe.
Az előirányzat szolgál fedezetül arra, hogy rendkívüli helyzetben, ellenséges légitámadás esetén a lakosság riasztása megtörténhessen. A feladat alapját a váratlan légitámadás esetén az ország légiriasztásáról szóló 133/1994. (X. 21.) Korm. rendelet képezi, melynek megfelelően a riasztás minél szélesebb körűvé tétele érdekében be kell vonni a nem közszolgálati műsort sugárzó helyi rádió- és televízióadókat, illetve üzemeltetőket is. A támogatás a szükséges technikai feltételek biztosításához, a rendszer karbantartási költségeinek finanszírozásához használható fel. A légi riasztási rendszer berendezései üzemeltetésének, fenntartásának, vagyonkezelési jogának átruházásáról szóló IHM-HIF 1149/11/2002. számú Megállapodás értelmében a jogutód Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) javaslata alapján a végrehajtandó feladat finanszírozási javaslatát a költséggazda készíti el és terjeszti elő szöveges indokolással, jóváhagyásra a gazdasági helyettes államtitkárhoz.
Az előterjesztett feladatoknak az előirányzat terhére történő finanszírozását a gazdasági helyettes államtitkár Költségvetési Főosztály ellenjegyzése mellett engedélyezi.
A előterjesztett egyes feladatoknak az előirányzat terhére történő finanszírozására a Költségvetési Főosztály fedezetigazolást ad ki.
Az engedély és a fedezetigazolás alapján a költséggazda:
– megteszi a feladat elvégezésére irányuló előkészítő intézkedéseket,
– kötelezettségvállalással (megállapodás, szerződéskötés) biztosítja a feladat végrehajtásának feltételeit,
– a megállapodásnak, szerződésnek megfelelően ellenőrzi (felügyeli) a feladat végrehajtását,
– igazolja az elvégzett feladat teljesítését, elszámolását és azok dokumentumait, és intézkedik a számla kifizetésére.
A Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály által nyilvántartásba vett, teljesítésigazolt és utalványozott számlák kifizetésére a Költségvetési Főosztály intézkedik.
Informatikai és hírközlési szakképesítés feladatai
Az előirányzatnak a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a, valamint a szakképzési feladatokat meghatározó egyéb jogszabályok alapján az alábbi főbb feladatokra kell pénzügyi fedezetet biztosítania: – az iskolai rendszerű és iskolarendszeren kívüli képzés központi szakmai írásbeli tételeinek kidolgozása, expediálása a 2005–2006. tanévre: az informatikai és hírközlési szakképesítések esetében az iskolai rendszerű képzésben, három vizsgaidőszakban, az iskolarendszeren kívüli képzésben havonta kerül kiadásra írásbeli tétel,
– szakmai szóbeli tételek kidolgozása, kiadása és expediálása: az informatikai és hírközlési szakképesítések esetében az iskolai rendszerű képzésben, az iskolarendszeren kívüli képzésben a szakmai követelmények módosításától függően kerülnek kiadásra a szóbeli tételek.
– a szakmai vizsgarendszer működtetése: az informatikai és hírközlési szakmai vizsgákkal kapcsolatos feladatok ellátása (a vizsgaelnökök kijelölése, a szakmai vizsgát szervező intézmények értesítése; a szakmai vizsgák nyilvántartása),
– az (e-)szakmai tanulmányi versenyek szervezése, lebonyolítása: a tanévenként megvalósuló informatikai és hírközlési szakképesítések esetében a tanulók megszerzett szakmai tudását mérő, a szakképző intézmények közötti szakmai kapcsolatok elmélyülését, többoldalúvá tételét elősegítő versenysorozat (OSZTV és SZKTV regionális elődöntők, országos döntő).
e-Közigazgatás és Ágazati Programok Főosztály
Kötelezettség nyilvántartó:
e-Közigazgatás és Ágazati Programok Főosztály
Az előirányzat nem tartozik a feladatfinanszírozás körébe.
A végrehajtandó szakképzési feladatok előirányzat felhasználási tervét a költséggazda készíti el, és terjeszti elő a Stratégiai és eSzolgáltatások helyettes államtitkár egyetértésével és a gazdasági helyettes államtitkár ellenjegyzésével jóváhagyásra, a közigazgatási államtitkárhoz.
A előterjesztett egyes feladatoknak az előirányzat terhére történő finanszírozására a Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály fedezetigazolást ad ki.
Az engedély és a fedezet igazolás alapján a költséggazda:
– megteszi a feladat elvégezésére irányuló előkészítő intézkedéseket,
– kötelezettségvállalással (megállapodás, szerződéskötés) biztosítja a feladat végrehajtásának feltételeit,
– a megállapodásnak, szerződésnek megfelelően ellenőrzi (felügyeli) a feladat végrehajtását,
– igazolja az elvégzett feladat teljesítését, elszámolását és azok dokumentumait, és intézkedik a számla kifizetésére. a Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály felé.
A Költségvetési Főosztály intézkedik a kincstári finanszírozás biztosítása érdekében az előirányzat átadására az IHM Igazgatás költségvetési címre.
Jövő háza és millenáris programokkal összefüggő feladatok
A 2006. évi 1480 millió forintos költségvetési javaslat tartalmazza a Jövő Háza kiállítási komplexum üzemeltetési feladatainak fedezetét, a Jövő Háza tudományos programjainak megrendezésére, oktatási tevékenységre fordítandó kiadásokat, továbbá a Millenáris Park hagyományos kulturális funkcióinak működési költségeit. Ebből finanszírozott további feladat a mintegy 32.000 négyzetméternyi épületkomplexum és szabadterület fenntartása, karbantartása, üzemeltetése.
Tartalomszolgáltatási és Pályázatkezelési Főosztály
Kötelezettség nyilvántartó:
Tartalomszolgáltatási és Pályázatkezelési Főosztály
Az előirányzat nem tartozik a feladatfinanszírozás körébe
A támogatási előirányzat felhasználási tervét, és a támogatási szerződését a költséggazda készíti el és terjeszti elő szöveges indokolással, a gazdasági helyettes államtitkár ellenjegyzésével jóváhagyásra, illetve a szerződés aláírására a közigazgatási államtitkárhoz.
Az előirányzat terhére történő finanszírozáshoz a gazdasági helyettes államtitkár és a Költségvetési Főosztály fedezetigazolást ad ki.
A támogatási szerződés megkötését követően, az egyes támogatási ütemek átutalására a kedvezményezett részére a költséggazda teljesítésigazolása és utalványozása szerint a Költségvetési Főosztály intézkedik.
A költséggazda a támogatási szerződésnek megfelelően ellenőrzi (felügyeli) a feladat végrehajtását, igazolja az elvégzett feladat teljesítését, elszámolását és azok dokumentumait, valamint intézkedik a támogatási ütemek szerinti kifizetésre a Költségvetési Főosztály felé.
EU-tagságból eredő feladatok
Az előirányzat a tagállamként való működéssel összefüggésben megnövekedett feladatok finanszírozására használható fel, így különösen:
– közreműködés az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság feladatainak ellátásában,
– közreműködés az európai uniós szakmapolitikai és szabályozási munkaanyagok elbírálásában, a szakmai vélemények kialakításában, tárcaálláspont előkészítésében, a beérkező EU szabályozási anyagok véleményezésében,
– a COREPER I., II. ülésekre és Working Partyra készült jelentések feldolgozása,
– közreműködés a közösségi döntések és elvárások hazai végrehajtásában,
– szakértői feladatok ellátása,
– az EU Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanácsához, Versenyképességi Tanácshoz és esetenként egyéb tanácshoz kapcsolódó munkában való részvétel és az ebből fakadó feladatok ellátása,
– monitoring jelentések, beszámolók, tájékoztatók elkészítése,
– az Európai Bizottsággal kapcsolatos feladatok ellátásal kapcsolatos tevékenység ellátása,
– az eEurope/i2010 közösségi programokkal kapcsolatos szakértői tevékenység elősegítése, felkészülés a programok végrehajtására,
– tanácsüléseken, munkacsoport üléseken, konferenciákon való részvétel, a magyar álláspont képviselete,
– a lisszaboni stratégiából a tárcára háruló feladatok ellátásában való közreműködés,
– a Galileo műholdas rádiónavigációs és helymeghatározó rendszer kiépítésének elősegítése,
– a GEO (Group of Earth Observation) nemzetközi együttműködés a GEOSS (Global Earth Observation System of System) program hazai feladatainak koordinálásában való közreműködés.
Kötelezettség nyilvántartó:
Az előirányzat nem tartozik a feladatfinanszírozás körébe.
A végrehajtandó feladat finanszírozási javaslatát a költséggazda készíti el és a gazdasági helyettes államtitkár ellenjegyzésével terjeszti elő szöveges indokolással, jóváhagyásra a közigazgatási államtitkárhoz.
A előterjesztett egyes feladatoknak az előirányzat terhére történő finanszírozására a Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály fedezetigazolást ad ki.
Az engedély és a fedezet igazolás alapján a költséggazda:
– megteszi a feladat elvégezésére irányuló előkészítő intézkedéseket,
– kötelezettségvállalással (megállapodás, szerződéskötés) biztosítja a feladat végrehajtásának feltételeit,
– a megállapodásnak, szerződésnek megfelelően ellenőrzi (felügyeli) a feladat végrehajtását,
– igazolja az elvégzett feladat teljesítését, elszámolását és azok dokumentumait, és intézkedik a számla kifizetésére. a Gazdasági és Üzemeltetési Főosztály felé.
A Költségvetési Főosztály intézkedik a kincstári finanszírozás biztosítása érdekében az előirányzat átadására az IHM Igazgatás költségvetési címre.
Fejezeti általános tartalék
Az előirányzat a fejezeti gazdálkodás költségvetési tartaléka, amely a költségvetés összeállításakor kiemelt előirányzatra nem tervezhető. Elsősorban az évközben belépő kormányzati feladatok, illetve eseti támogatások finanszírozását szolgálja, de konkrét felhasználási célja előre nem meghatározott.
Kötelezettség nyilvántartó:
Az igényeket indoklással, a szakmai helyettes államtitkár egyetértésével a Költségvetési Főosztály vezetőjéhez kell benyújtani.
Miniszteri jóváhagyást még nem tartalmazóan benyújtott, dokumentált és indokolt finanszírozási kérelmeket a Költségvetési Főosztály – szükség szerint az érintett szakmai főosztályok véleményének kikérésével – felülvizsgálja, rangsorolja, és a rendelkezésre álló előirányzat összegéig – a gazdasági helyettes államtitkár és a közigazgatási államtitkár egyetértésével – jóváhagyásra a Miniszter elé terjeszti.
Az előirányzat terhére éven túli kötelezettség nem vállalható.
– A kérelem ügyében hozott döntés alapján a Költségvetési Főosztály intézkedik az igénylő értesítéséről és a szükséges előirányzat módosításról, az igénylő pedig a tartalék terhére finanszírozott feladat végrehajtásáról.
– A feladat végrehajtása az előirányzat módosítással növelt előirányzatra vonatkozó hatályos szabályozás szerint történik.
Fejezeti államháztartási tartalék
A 2006. évre javasolt költségvetési támogatás előirányzat 442,2 millió forint.
Cél: a fejezeti keretszám megalapozása során a 3%-os tartalékolási kötelezettség konstrukciója keretében megtervezett összeg, amely az államháztartási tartalék céljára szolgál. Az országgyűlés a költségvetési törvényben felhatalmazta a Kormányt a fejezeti államháztartási tartalék előirányzatának fejezeten belüli, fejezetek közötti, illetve az államháztartás alrendszerei közötti átcsoportosításra.
Kötelezettség nyilvántartó:
Nem feladatfinanszírozás.