2174/2006. (X. 17.) Korm. határozat1
a nemzeti és állami ünnepek, valamint más kiemelkedő fontosságú rendezvények előkészítéséről és lebonyolításáról szóló 2106/2005. (VI. 6.) Korm. határozat módosításáról2
2006.10.17.
(2. A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter)
„c) a Miniszterelnöki Hivatal operatív irányításért felelős szakállamtitkára útján gondoskodik a b) pont alapján elfogadott részletes program megvalósításának megszervezéséről, a program megvalósításában közreműködő állami szervek és más szervezetek tevékenységének összehangolásáról, a mellékletben foglalt felelősségi szabályok szerint;”
2. A Határozat 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter a 2. pontban foglalt feladatokat az érintett miniszterekkel együttműködve látja el. Az együttműködés keretében
a) az igazságügyi és rendészeti miniszter felelős a rendőrség közbiztonsági, közlekedésrendészeti, vízirendészeti, személyvédelmi és díszelgő egységeinek közreműködéséért;
b) az önkormányzati és területfejlesztési miniszter felelős a katasztrófavédelem szerveinek közreműködéséért;
c) az egészségügyi miniszter felelős a katasztrófa-egészségügyi szervek közreműködéséért;
d) a honvédelmi miniszter felelős a Magyar Honvédség szárazföldi, légi és vízi bemutatón közreműködő, illetve műszaki alakulatainak és díszelgő egységeinek közreműködéséért;
e) a környezetvédelmi és vízügyi miniszter felelős az Országos Meteorológiai Szolgálat közreműködéséért;
f) a külügyminiszter felelős a diplomáciai és az állami protokoll feladatainak ellátásáért.”
3. A Határozat kiegészül a jelen határozat mellékletében foglalt operatív irányítási és felelősségi szabályokat tartalmazó melléklettel.
4. Ez a határozat a közzététele napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg
a) a Határozat 4. b) alpontjában „a belügyminiszterrel” szövegrész helyébe „az igazságügyi és rendészeti miniszterrel” szöveg lép;
b) a Határozat 5. pontjában az „és a belügyminiszter” szövegrész helyébe „az igazságügyi és rendészeti miniszter, valamint az önkormányzati és területfejlesztési miniszter” szöveg lép.
Gyurcsány Ferenc s. k.,
miniszterelnök
Melléklet a 2174/2006. (X. 17.) Korm. határozathoz
Melléklet a 2106/2005. (VI. 6.) Korm. határozathoz
A nemzeti és állami ünnepi rendezvények előkészítésének és lebonyolításának operatív irányítása és az együttműködés rendje
1. Az operatív irányító felelős a Kormány által jóváhagyott ünnepi rendezvény programjának a jogszabályok, az államirányítás egyéb jogi eszközei, valamint a hatósági előírások szerinti előkészítéséért és megvalósításáért, valamint az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető rendkívüli körülmény és más elháríthatatlan ok esetén a rendezvény helyszínének, programpontjainak módosításáért, továbbá – az érintett hatóságok hatáskörének sérelme nélkül – a rendezvény elhalasztására vagy megszakítására irányuló döntés meghozataláért.
2. Tömegrendezvény szervezése esetén az operatív irányító munkáját operatív törzs segíti. Az operatív törzs feladata a program biztonságos megvalósításának előmozdítása, ennek keretében a vállalkozási szerződésben a rendezvény biztonságos lebonyolítására vonatkozó előírások, a 6. pontban foglalt kötelezettségek teljesítésének, valamint az ott említett tervek megfelelőségének ellenőrzése, továbbá intézkedés a feltárt hiányosságok kiküszöbölésére, indokolt esetben a jogszabályban biztosított hatósági hatáskör és egyéb intézkedési jog gyakorlására. Az operatív törzs lebonyolítás során folyamatos ügyeleti szolgálatot lát el, ennek során kapcsolatot tart a helyszínen közreműködő, a veszély megelőzésére és elhárítására hatáskörrel rendelkező szervekkel, elemzi és értékeli a helyszínről beérkező információkat és a kockázatokra vonatkozó jelzéseket, intézkedik a helyszínen nem rendezhető problémák megoldására, indokolt esetben a program egyes elemeinek vagy egészének elhalasztására, illetve megszakítására.
3. Az operatív törzs tagjait a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter megkeresése alapján az érintett miniszter jelöli ki. Az operatív törzs tagja
– a Nemzetbiztonsági Hivatal,
– az Országos Rendőr-főkapitányság és a területileg illetékes rendőr-főkapitányság,
– az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és a területileg illetékes katasztrófavédelmi igazgatóság,
– az Országos Mentőszolgálat,
– az Országos Meteorológiai Szolgálat,
– a területileg illetékes megyei, fővárosi védelmi bizottság
intézkedési jogkörrel rendelkező képviselője.
4. A vállalkozási szerződés rendelkezése alapján az operatív törzs munkájában konzultatív jogkörrel részt vesz a program megvalósítására szerződő vállalkozás vezető tisztségviselője a vállalkozói oldalon felmerülő kérdések rendezése, továbbá a megrendelői utasítások érvényesítése céljából.
5. Az operatív irányító az operatív törzs tagjainak a rendezvény előkészítésével és lebonyolításával összefüggő feladatot határozhat meg, amely nem korlátozhatja az operatív törzs tagját delegáló szerv jogszabályon alapuló hatósági és egyéb intézkedési jogkörének gyakorlását, a szakmai és a biztonsági előírások érvényesítését.
6. Tömegrendezvény szervezése esetén a rendezvény megvalósítására irányuló vállalkozási szerződés keretében rendelkezni kell a biztonsági és helyszíni közlekedési, az egészségügyi, a tömegközlekedési, valamint a programterv elkészítéséről, a megrendelő útján az operatív irányítóval való együttműködési kötelezettség tartalmáról, a hatósági engedélyek megszerzésére, valamint a jogszabályi, a hatósági és a szakmai előírások betartására irányuló kötelezettségről. A tervek tartalma az alábbiakra terjed ki:
a) biztonsági és helyszíni közlekedési terv: a rendezvény pontos helyszínrajza, a megközelítési és menekülési útvonalak megjelölése, útvonalbiztosítás, a rendezvény szektorai, a kordonok, a kordonokon nyitott áteresztő pontok, a színpad és a különböző programelemek elhelyezkedése, a rendezvényen résztvevők tájékoztatásának módja, híradóbiztosítás (a lebonyolításért és a biztonságért felelős szervek közötti kommunikációs csatornák, eszközök), a kiürítési terv (kiürítés-számítás, az egyes szektorok menekülési útvonalai, a szektorok kiürítéséért felelős biztonsági őrök elhelyezkedése);
b) egészségügyi terv: a mentőjárművek, 50 ezer főnél nagyobb létszámú rendezvény esetében pedig az oxyológiai ambulancia elhelyezése;
c) tömegközlekedési terv: a rendezvény megkezdését megelőzően és a rendezvényről történő távozáskor a tömeg által igénybe vehető tömegközlekedési járatok elhelyezkedése, járatsűrűsége és kapacitása;
d) programterv: a biztonságért felelős szervek informálása céljából a rendezvény helyszínenkénti részletes programja és lebonyolításának pontos időbeli ütemezése.”