• Tartalom

16/2008. (IX. 25.) NFGM utasítás

16/2008. (IX. 25.) NFGM utasítás

a jogszabály-előkészítés, a más tárcák hatáskörébe tartozó előterjesztések véleményezésének koordinációjáról és a felkészítés rendjéről1

2010.05.08.

A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (a továbbiakban: NFGM) felelősségébe tartozó jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei, a jogszabályokat nem tartalmazó kormány-előterjesztések előkészítése, a más minisztériumok hatáskörébe tartozó jogszabályok és kormány-előterjesztések véleményezésének koordinációja, valamint a kormányzati döntéshozó fórumokra történő felkészítés rendjének meghatározása érdekében
1. az NFGM jogalkotási programja,
2. az NFGM jogszabály-előkészítési felelősségébe tartozó jogszabálytervezetek és más, a Kormány elé terjesztendő előterjesztések szakmai, szakmapolitikai és közigazgatási egyeztetésének eljárásrendje,
3. a kormányelőterjesztés-tervezetek aláírásra való előkészítése, Államtitkári Értekezletre (a továbbiakban: ÁÉ) és kormányülésre történő beterjesztése,
4. az Országgyűléshez benyújtott törvényjavaslatok, határozati javaslatok, jelentések és képviselői önálló indítványok kezelése,
5. az európai uniós kötelezettségeinkből adódó jogharmonizációs, notifikációs és kötelezettségszegési eljárásokkal kapcsolatos feladatok végrehajtásának rendje,
6. a más tárcák által előkészített, és egyeztetésre küldött előterjesztések véleményezése,
7. a kormányzati döntés-előkészítő és döntéshozó testületek üléseire való vezetői felkészítés rendje,
8. valamint az NFGM utasítások megalkotásának és nyilvántartásának rendje
tekintetében a következő utasítást adom ki:

1. Az NFGM jogalkotási programja

1.1. Az NFGM jogalkotási feladatait – naptári félévenként – a jogalkotási program tartalmazza, amely megjelöli a jogalkotási kötelezettség forrását. A jogalkotási feladatok meghatározásánál elsőbbséget élveznek az európai uniós jogból, a nemzetközi szerződésekből, a hazai jogszabályokból, az Országgyűlés, a Kormány és az Alkotmánybíróság (a továbbiakban: AB) határozataiból, valamint az országgyűlési biztosok ajánlásaiból eredő kötelezettségek.

1.2. A jogalkotási program az NFGM jogalkotási feladatait – a jogszabályi hierarchiának megfelelően, szakállamtitkárságok szerinti bontásban – táblázatos formában határozza meg, megjelölve az elkészítendő jogszabály (törvény, kormányrendelet, miniszteri rendelet) címét, az előkészítésért főfelelős szervezeti egységet és a jogszabály tárgya szerint illetékes közreműködőt, a jogszabály előkészítését előíró jogszabályt, közösségi jogi aktust, országgyűlési, illetve kormányhatározatot, AB-határozatot és az előkészítés egyes szakaszaira előírt határidőt.

1.3. A jogalkotási program tartalmazza az előző félévről áthúzódó feladatokat is, valamint a következő félévre átnyúló jogalkotási feladatokat abban az esetben, ha a tervezet közigazgatási egyeztetése legkésőbb az adott félévben megkezdődik.

1.4. A jogalkotási programot a Jogi és Koordinációs Főosztály (a továbbiakban: JKF) állítja össze a tárca szervezeti egységeinek – egyeztetett és az adott szervezeti egység közvetlen irányításáért felelős felsővezető (államtitkár, szakállamtitkár, kabinetfőnök) által jóváhagyott – javaslatai alapján. A JKF felelős azért, hogy a tárca jogalkotási programja összhangban álljon a Kormány törvényalkotási programjával és a Kormány munkatervével.

1.5. Az NFGM jogalkotási programját a Miniszter hagyja jóvá. A jóváhagyott programot a JKF a jóváhagyást követően haladéktalanul elektronikus úton a tárca szervezeti egységei részére hozzáférhetővé teszi.

1.6. A JKF minden héten írásban tájékoztatja a Minisztert a jogalkotási programban feltüntetett feladatok időarányos végrehajtásáról és elmaradás esetében annak okáról. A tájékoztató összeállítása érdekében a jogalkotási programban feladattal rendelkező szervezeti egységek a JKF részére minden héten kötelesek beszámolót adni a kitűzött feladatok állásáról, esetleges késedelem esetén a késés okáról. A beszámolót a JKF felé az érintett szervezeti egységek a felettük közvetlen felügyeletet gyakorló felsővezető jóváhagyásával – szakállamtitkárságonként egy jelentésbe összefoglalva – kötelesek megadni. A tájékoztatót a JKF másolatban a felsővezetők és a Parlamenti Kapcsolatok Főosztály (a továbbiakban: PKF) részére is megküldi.

1.7. Indokolt esetben jogszabály előkészítése jogalkotási programon kívül is kezdeményezhető az illetékes felsővezető egyetértésével.

1.8. A jogalkotási program módosítását (pl. határidő-átütemezés, feladat törlése, felelős változása) az adott jogszabály előkészítéséért – a jóváhagyott jogalkotási program szerint – felelős szervezeti egység az illetékes felsővezető jóváhagyásával és a JKF egyetértésével kezdeményezheti.

2. Az NFGM jogszabály-előkészítési felelősségébe tartozó jogszabálytervezetek és más, a Kormány elé terjesztendő előterjesztések szakmai, szakmapolitikai és közigazgatási egyeztetésének eljárásrendje

2.1. Az NFGM jogszabály-előkészítési felelősségébe tartozó jogszabálytervezetek szakmai tartalmáért és a jogalkotási program szerinti határidők megtartásáért a szakmai főosztály (illetve a főosztály közvetlen irányításáért felelős felsővezető) a felelős. A jogszabályok előkészítése során a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvényben (a továbbiakban: Jat.) foglaltakat a következő kiegészítésekkel kell alkalmazni.

2.2. A szakmai főosztálynak a szabályozási javaslat szakmai (szakértői) előkészítése során az általa elkészített szakmai tervezetet egyeztetnie kell a tárca érdekelt főosztályaival, az érdekelt társadalmi szervekkel, szakmai képviseleti, érdek-képviseleti szervekkel, a szabályozásban érintett más minisztériumok és egyéb kormányzati szervek érintett szakmai szervezeti egységeivel, továbbá mindazokkal a szervekkel, szervezetekkel, amelyeket az érintett szervezeti egység indokoltnak tart (a továbbiakban együtt: szakmai egyeztetés).

2.3. A szakmai egyeztetés alkalmával a szakmai tervezetet és indokolását – tárgyától függetlenül – minden esetben meg kell küldeni véleménynyilvánítás céljából a JKF részére, tájékoztatás céljából a Kommunikációs Főosztály részére.

2.4. A szakmai főosztály által előkészített, a szakmai főosztály közvetlen irányításáért felelős felsővezető által jóváhagyott kormány-előterjesztések tervezeteit és a szabályozási javaslatokat a tárca felső vezetésével egyeztetni kell. Ennek fóruma a közigazgatási ügyekért felelős szakállamtitkár (a továbbiakban: KSZÁT) által vezetett – az NFGM Szervezeti és Működési Szabályzatában nevesített – Közigazgatási Koordinációs Szakállamtitkári Értekezlet (KKSZÉ). A tervezeteket a KKSZÉ két alkalommal vitatja meg:
a) a szakmai előkészítés kezdetén (rövid, a szabályozás indokait, az elérni kívánt célokat, annak módját, és a szabályozás várható hatásait tartalmazó mandátumkérő előterjesztés formájában),
b) a szakmai előkészítés végén (a szakmai főosztály által előkészített, a JKF-fel előzetesen leegyeztetett, és a szakmai főosztály közvetlen irányításáért felelős felsővezető által jóváhagyott szabályozási javaslat (előterjesztés) formájában).

2.5. A KKSZÉ-n lefolytatandó vita célja, hogy az előterjesztést minden szakállamtitkár megismerhesse, ahhoz hozzászólhasson, továbbá azonosíthatóak legyenek a tárca által egyeztetésre kiküldendő előterjesztések stratégiai jelentőségű pontjai, a gazdaságra, a közvéleményre gyakorolt hatásuk miatt különös figyelmet, miniszteri döntést, valamint kommunikációs kezelést igénylő elemei.

2.6. A KKSZÉ napirendjének tervezetét a JKF állítja össze a tárca munkatervében szereplő, továbbá a Kormány, Kormánykabinet, Gazdasági Kabinet, Fejlesztéspolitikai Kabinet és Államtitkári Értekezleten a tárca részére előírt feladatok alapján. A KKSZÉ-n a tárgyhetet követő héten szakmapolitikai értekezletre benyújtani kívánt előterjesztések, valamint a kabinetfőnök, illetve a szakállamtitkárok által tárgyalni javasolt előterjesztések szerepelnek.
2.7. A KKSZÉ ülésére a szakmailag felelős szakállamtitkár a szabályozási javaslat mellé – a kormány-előterjesztések struktúrájának megfelelő – előterjesztést készít. Az előterjesztésben részletesen ismertetni kell a szakmai javaslat tartalmát, várt hatásait, az azzal kapcsolatos szakmai, gazdasági, pénzügyi, társadalmi, kommunikációs kockázatokat, az eddig lefolytatott, és a még tervezett egyeztetések körét és eredményét.

2.8. A szakmapolitikai egyeztetésre – a Miniszterelnöki Hivatal (a továbbiakban: MeH) által működtetett szakmapolitikai munkacsoport elé – bocsátandó előterjesztést (jogszabálytervezetet, indokolást) a szakmai főosztály állítja össze, és azt előzetesen egyezteti a JKF-fel. A kormány-előterjesztések és a miniszteri rendeletek tervezetét a 4. melléklet szerinti tartalmi követelmények figyelembevételével kell elkészíteni. Az előterjesztés-tervezetnek a az Utasítás és a 4. melléklet szerinti tartalmi elemeiért az SZMSZ szerint illetékes szakmai főosztály a felelős.

2.9. A szakmapolitikai egyeztetésre bocsátás feltétele a tervezetnek a KKSZÉ általi jóváhagyása, illetve, ha a KKSZÉ-n ilyen tartalmú döntés születik, a miniszteri mandátum megszerzése. Ezután – az esetlegesen elrendelt módosítások, kiegészítések átvezetését követően – a szakmai főosztály a tervezetet – papír alapon (a szervezeti egység és a JKF vezetőjének, a szakmai főosztály felett közvetlen felügyeletet gyakorló felsővezető és a KSZÁT aláírásával ellátva) és minden esetben e-mailben (a koordinacio@nfgm.gov.hu) vagy elektronikus adathordozón is – átadja a JKF-nek.

2.10. A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter (a továbbiakban: MeHvm) egyes előterjesztéseket (miniszteri rendeleteket) halaszthatatlan esetben mentesíthet a szakmapolitikai egyeztetés alól. A szakmai főosztálynak írásban jeleznie kell a KSZÁT felé azt, ha a tervezet mielőbbi elfogadásához fontos költségvetési, pénzügyi vagy egyéb szakmai érdek fűződik, és ezért – halaszthatatlan esetre hivatkozva – a szakmapolitikai egyeztetés alóli mentesítésének kezdeményezését indokoltnak tartja.

2.11. Az előterjesztéshez mellékelni kell a javasolt intézkedéshez, jogszabályhoz kapcsolódó kommunikációs tervet, illetve – ha a közigazgatási egyeztetésről a tárca honlapján közleményt kell megjelentetni – a közzétételhez szükséges közlemény tervezetét. Mindkét anyagot jóvá kell hagyatni az NFGM sajtófőnökével.

2.12. A szakmapolitikai munkacsoport ülésére történő benyújtást – a KKSZÉ döntése és az esetleges miniszteri mandátum alapján – a KSZÁT engedélyezi, illetve – halaszthatatlan esetre hivatkozva – a tervezet szakmapolitikai egyeztetés alóli mentesítését kezdeményezi a MeHvm-nél. A szakmapolitikai munkacsoport ülésére történő benyújtást kezdeményező feljegyzést aláírásával kell ellátnia a JKF vezetőjének, továbbá a feljegyzésen fel kell tüntetni a szakmai főosztály közvetlen irányításáért felelős felsővezető, valamint a KSZÁT egyetértését. A feljegyzés mellékletét képező előterjesztés tervezetét az előkészítésért felelős szakmai főosztály vezetője, a JKF vezetője, továbbá az adott szervezeti egység közvetlen irányításáért felelős felsővezető és a KSZÁT szignálja a tervezet minden oldalán, oldhatatlan kötés esetén az első és utolsó oldalán.

2.13. A szakmapolitikai munkacsoport ülésére történő benyújtásért a JKF felel (a JKF intézi a benyújtással együtt járó összes adminisztratív teendőt, így különösen a napirendre vétel kezdeményezését, az előterjesztés továbbítását a MeH részére). A szakmapolitikai egyeztetésre benyújtott előterjesztéseket a JKF tájékoztatásul minden esetben megküldi az államtitkárok részére.

2.14. A jóváhagyást és benyújtást kezdeményező feljegyzésben a szakmai főosztálynak jeleznie kell továbbá, hogy a szakmapolitikai munkacsoport ülésén a szakterület mely vezetőjének részvételét javasolja. (Elsősorban a terület felügyeletét ellátó szakállamtitkár, akadályoztatása esetén a tervezetet előkészítő szakmai főosztály vezetőjének részvétele indokolt).

2.15. A közigazgatási egyeztetésre bocsátás érdekében a szakmai főosztály vezetője a szakmapolitikai egyeztetést követően véglegesített tervezetet a KKSZÉ ülésére köteles ismételten benyújtani, amennyiben a szakmapolitikai munkacsoport az előterjesztés átdolgozását írta elő. A közigazgatási egyeztetésre bocsátás feltétele az átdolgozott tervezetnek a KKSZÉ általi jóváhagyása, illetve, ha a KKSZÉ-n ilyen tartalmú döntés születik, a szükséges miniszteri mandátum megszerzése. Amennyiben az előterjesztés közigazgatási egyeztetésének mielőbbi megkezdéséhez különösen fontos érdek fűződik, és így nincs lehetőség a soron következő KKSZÉ ülésére beterjeszteni az előterjesztést, akkor a tervezet közigazgatási egyezetésének megkezdéséhez a KSZÁT és a kabinetfőnök együttes engedélye szükséges.

2.16. A közigazgatási egyeztetésre küldendő végleges tervezetet az előkészítő szakmai főosztály a főosztály vezetőjének aláírásával ellátott feljegyzéssel 1 példányban papír alapon és minden esetben e-mailben (koordinacio@nfgm.gov.hu) vagy elektronikus adathordozón is a JKF részére átadja. Az átadással egyidejűleg a szakmai főosztály vezetője nyilatkozik arról, hogy milyen határidővel tartja indokoltnak a tervezet közigazgatási egyeztetésre bocsátását, és a tervezetet – jogszabályi kötelezettségből vagy más okból kifolyólag – mely szakmai, társadalmi és érdek-képviseleti szervezetek részére tartja szükségesnek megküldeni. A JKF a tervezetet tartalmi, törvényességi és kodifikációs szempontok alapján ismételten felülvizsgálja.

2.17. A tervezetet – szükség esetén a szakmai főosztály és a JKF egyeztetését követően – a szakmai főosztály és a JKF vezetője együttesen az illetékes szakállamtitkár szignálásával jóváhagyásra felterjeszti, az előkészítő szakmai főosztály (szervezeti egység) közvetlen irányításáért felelős felsővezető szignálásával a KSZÁT részére. A tervezet közigazgatási egyeztetésre bocsátását a – KKSZÉ döntésének megfelelően – a KSZÁT engedélyezi.

2.18. Azon tervezetek közigazgatási egyeztetésre bocsátását, amelyek változatlan tartalommal történő közigazgatási egyeztetésével a szakmapolitikai munkacsoport egyetértett, nem kell ismételten jóváhagyatni a KSZÁT-tal. A tervezet változatlanságát a szakmai főosztály vezetője és a JKF vezetője együttesen igazolja.

2.19. A jogszabálytervezetek közigazgatási egyeztetését a Jat. előírásai alapján kell lefolytatni. A jogszabálytervezetek közigazgatási egyeztetésének megszervezése, a tervezetek véleményeztetés céljából más tárcák, egyéb jelentős szervek, szervezetek részére történő megküldése a JKF feladata. A közigazgatási egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet előadójául minden esetben a szakmai főosztály és a JKF illetékes előadóját – a szervezeti egységük megjelölésével együtt – kell feltüntetni.

2.20. A véleményadásra az érintetteknek tizenöt napot, ha a tervezet súlya vagy más szempont indokolja, akkor tizenöt napnál hosszabb időtartamot kell biztosítani. Átfogó jogszabályalkotásra irányuló tervezet, valamint testületi állásfoglalás kérése esetében a véleményezési határidő általában harminc nap. A Kormány által meghatározott esetben, vagy ha ezt fontos ok feltétlenül szükségessé teszi, a határidő általában öt munkanapnál nem rövidebb tartamban is megállapítható (soronkívüliség). A tervezetet ebben az esetben – a Kormány ügyrendjében foglaltaknak megfelelően – a miniszter vagy az államtitkár bocsátja véleményezésre.

2.21. A jogszabálytervezetekre vonatkozó, az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvényben foglalt feladatok végrehajtásáról külön utasítás rendelkezik.

2.22. A közigazgatási egyeztetés során beérkezett észrevételeket a JKF – szükséges esetben jogi álláspontjával ellátva – közvetlenül a szakmai főosztály részére továbbítja a szakmai álláspont kialakítása céljából.

2.23. A beérkezett észrevételek alapján a jogszabálytervezet véglegesítése a szakmai főosztály és a JKF együttes feladata. Ennek során az egyeztetésre, felterjesztésre szánt tervezeteket a szakmailag illetékes főosztály készíti el, a JKF pedig ellenőrzi.

2.24. A szakmai főosztály köteles a beérkezett érdemi véleményeket – az 1. melléklet szerinti táblázatos formában – összesíteni, feltüntetve a beérkezett észrevétel elfogadhatóságát, illetve elfogadhatatlanságát, ez utóbbi esetben az elutasítás indokát, továbbá javaslatot kell tennie a további teendőkre. Amennyiben a jogszabálytervezettel kapcsolatban kapott észrevétellel szemben szakmai vagy jogi ellenvélemény alakul ki, azt a szakmai főosztálynak, illetve a JKF-nek a véleményezővel munkatársi kapcsolatban (előadói szint) kell egyeztetnie. Ha az egyeztetés munkatársi kapcsolatban nem vezet eredményre (az észrevételező ellenvéleményét fenntartja), az egyeztetést az érintett tárcák nyilatkozattételre jogosult képviselőivel főosztályvezetői, ha ez sem vezet eredményre, felsővezetői szinten kell egyeztetni (az NFGM részéről a KSZÁT vezetésével). Az egyeztetésre meg kell hívni mindazon szerveket, szervezeteket, amelyekkel a jogszabálytervezet közigazgatási egyeztetése során nem jött létre megegyezés, illetve mindazon egyéb szerveket, szervezeteket, amelyek részvételét a szakmai főosztály indokoltnak tartja.

2.25. Abban az esetben, ha a felsővezetői egyeztetés nem vezet eredményre, illetve ha az ügy kivételes sürgőssége indokolja – az államtitkár jóváhagyásával – államtitkári szintű egyeztető értekezletet kell összehívni. Az államtitkári szintű egyeztető értekezlet összehívását a szakmai főosztály – a felsővezető egyetértésével, a JKF egyidejű tájékoztatásával – kezdeményezi az államtitkárnál. A kezdeményezésben meg kell jelölni az államtitkári egyeztetés indokát, időpontját, helyét, az államtitkári szintű egyeztetésen részt vevő és az azt vezető személyét.

2.26. Amennyiben az előterjesztés-tervezet vezetői szintű közigazgatási egyeztetését követő egyeztetések (vezetői egyeztető értekezletek) során is maradtak fenn észrevételek, az egyeztetés és az egyet nem értés tényét, valamint azt, hogy a véleményező észrevételét fenntartotta, továbbá a fenntartott észrevételre vonatkozó tárcaálláspontot az előterjesztésben döntéshozatalra alkalmas módon szerepeltetni kell. Ha a megalapozott állásfoglalás ezt szükségessé teszi, két vagy több azonos részletességgel kidolgozott változatot kell ismertetni.

2.27. A fennmaradt észrevételekkel kapcsolatos vitás kérdések az előterjesztésben csak akkor vihetők döntésre a Kormány elé, ha az ezek tekintetében a miniszter által, illetőleg az őt helyettesítő államtitkár által folytatott személyes egyeztetés is sikertelenül zárult.

2.28. A főosztályvezetői, felsővezetői és államtitkári szintű egyeztetést a szakmai főosztály és a JKF együttesen szervezi. Az egyeztetésekről a szakmai főosztály a JKF bevonásával emlékeztetőt készít, és azt az egyeztetést vezető főosztályvezetőnek, felsővezetőnek, államtitkárnak bemutatja. Az észrevételekről folytatott közigazgatási egyeztetés keretében lehetőség szerint minden szakmai, jogi és kodifikációs kérdést le kell zárni, és a lehetséges mértékig egyetértésre kell jutni.

3. Miniszteri rendeletek, kormányelőterjesztés-tervezetek aláírásra való előkészítése, kormányelőterjesztés-tervezetek Államtitkári Értekezletre és Kormányülésre történő beterjesztése

3.1. A tárca felelősségébe tartozó miniszteri rendeletek, kormányelőterjesztés-tervezetek – közigazgatási egyeztetést, az esetlegesen szükséges egyeztetéseket, államtitkári egyeztetést, valamint visszamutatást követően – véglegesített változatát a szakmai főosztály és a JKF – a KKSZÉ általi megtárgyalást és jóváhagyást követően – együttesen terjeszti aláírásra a miniszter elé, az illetékes szakállamtitkár, a KSZÁT és a kabinetfőnök útján.

3.2. A miniszteri rendelet, illetve a kormányelőterjesztés-tervezet aláírásra való benyújtásához tartozó feljegyzésben minden esetben be kell mutatni
a) a kívánt szabályozás célját, hatásait,
b) a tervezet egyeztetése során felmerült észrevételeket és azok megoldását,
c) a véleményező által fenntartott észrevételeket, valamint az azokkal kapcsolatos tárcaálláspontot,
d) a kihirdetésre javasolt jogszabály végrehajtására való felkészülést, a végrehajtás megszervezését, az alkalmazott eljárási módozatokat, a szabályozás várható jövőbeni hatásait, különösen azt, hogy
da) a tervezett jogszabállyal összefüggésben jelentkezik-e új feladat az NFGM felügyelete alatt működő hatóságoknál,
db) amennyiben a tervezett jogszabállyal összefüggésben új feladat jelentkezik, biztosítottak-e az érintett hatóságoknál a feladat végrehajtásához szükséges költségvetési és egyéb pénzügyi, személyi és tárgyi feltételek,
dc) melyek az érintett hatóságoknál várható többletköltségek fedezésének forrásai,
dd) rendelkezésre áll-e a megfelelő felkészülési idő a hatálybalépés tervezett időpontjáig,
e) a tervezet soron kívüli kihirdetésének szakmai indokait abban az esetben, ha a szakmai főosztály a miniszteri rendelet soron kívüli kihirdetését kéri.

3.3. Az előterjesztést – az ÁÉ napirendjére történő felvétel engedélyezése és az előterjesztés előzetes jóváhagyása érdekében a MEH-hez történő beküldés engedélyezéséhez – a szakmai főosztály a JKF-fel közös feljegyzésben terjeszti fel az illetékes szakállamtitkár jóváhagyásával a KSZÁT-hoz. Az előterjesztésnek előzetes jóváhagyás céljából a MeH-be történő továbbítását a KSZÁT és a kabinetfőnök együttesen hagyja jóvá. A feljegyzés mellékletét képező előterjesztés tervezetét ebben az esetben is szignálnia kell az előkészítésért felelős szakmai főosztály vezetőjének, a Jogi és Koordinációs Főosztály vezetőjének, továbbá az adott szervezeti egység közvetlen irányításáért felelős felsővezetőnek, a KSZÁT-nak és a kabinetfőnöknek a tervezet minden oldalán, oldhatatlan kötés esetén az első és utolsó oldalán.

3.4. Az előterjesztés ÁÉ-re történő benyújtását (amenynyiben a MeH jóváhagyta a napirendre vételt) – a KSZÁT és kabinetfőnök felterjesztése alapján – a miniszter (akadályoztatása esetén az államtitkár) engedélyezi.

3.5. Az aláírt kormány-előterjesztést a miniszteri titkárság a JKF-nek adja vissza. Együttes kormány-előterjesztésnek az előterjesztés előkészítésében részt vevő miniszterekkel való aláíratásáról a JKF gondoskodik. A kormány-előterjesztéseket a MeH-hez a JKF nyújtja be.

3.6. Az aláírt miniszteri rendeletet a miniszteri titkárság a JKF-nek adja vissza. Együttes miniszteri rendeletnek a szabályozásban részt vevő miniszterekkel való aláíratásáról a JKF gondoskodik. A miniszteri rendeleteket a MeH-hez a JKF nyújtja be.

3.7. Az aláírt miniszteri rendeletet, illetőleg a jogszabálytervezetet tartalmazó kormány-előterjesztést annak aláírója a JKF-nek adja vissza, amely azt
a) az NFGM miniszter rendelete esetében a Magyar Közlönyben való kihirdetés érdekében két eredeti példányban, valamint lemezen is,
b) amennyiben az NFGM miniszter a rendeletet más miniszterrel (miniszterekkel) együttesen adja ki, eggyel több aláírt példányban, mint ahány aláírója van a rendeletnek, valamint lemezen is,
c) az NFGM miniszter egyedüli kormány-előterjesztése esetén 2 eredeti aláírt példányban, valamint lemezen is,
d) amennyiben a kormány-előterjesztést az NFGM miniszter más miniszterrel együttesen nyújtja be a Kormányhoz, eggyel több aláírt példányban (valamint lemezen), mint ahány aláírója van a kormány-előterjesztésnek.

3.8. A kormány-előterjesztés vezetői összefoglalójának minden esetben kommunikációs tervet kell tartalmaznia, amelynek elkészítéséért a szakmai főosztály a felelős, összeállításához a Kommunikációs Főosztály nyújt szakmai segítséget, és végleges tartalmát a sajtófőnök hagyja jóvá.

3.9. Az ÁÉ által elrendelt esetleges egyeztetést, illetve ennek megfelelően a tervezet átdolgozását, illetve az előterjesztés ismételt benyújtását a KSZÁT (a JKF útján) koordinálja a szakmai főosztály bevonásával.

4. Az Országgyűléshez benyújtott törvényjavaslatok, határozati javaslatok, jelentések és képviselői önálló indítványok kezelése

4.1. A törvénymódosítást tartalmazó kormány-előterjesztések esetében a Kormány döntését követően a PKF – az illetékes szakmai főosztállyal és a JKF-val együttműködve – benyújtásra előkészíti a törvényjavaslatot (fedlap, normaszöveg, indokolás), valamint annak benyújtó levelét, gondoskodik a normaszöveggel kapcsolatos egyeztetések MeH Kormányirodával történő lefolytatásáról, a megfelelő példányszám előállításáról és az Országgyűlésnek történő benyújtásról.

4.2. Az NFGM által az Országgyűléshez benyújtott törvényjavaslatok, valamint határozati javaslatok parlamenti tárgyalási menetét a PKF tájékoztatása alapján a szakmai főosztály, valamint a JKF közösen és folyamatosan figyelemmel kíséri.
4.3. A benyújtott módosító, kapcsolódó módosító és bizottsági módosító javaslatokkal kapcsolatos kormányzati álláspont kialakítására vonatkozó előterjesztések kidolgozására és szakmapolitikai munkacsoport elé történő benyújtására a jogszabálytervezetek kidolgozására és benyújtására vonatkozó rendelkezések az irányadóak (vagyis a szakmai főosztály – a JKF bevonásával – készíti elő a tervezetet, és a JKF – a szükséges jóváhagyások beszerzésével – intézi a szakmapolitikai egyeztetésre történő benyújtást).

4.4. A parlamenti tárgyalási szakaszban a PKF gondoskodik a törvényjavaslathoz benyújtott irományok (módosító javaslatok, ajánlások, ajánlástervezetek) és beérkezett információk illetékeseknek (szakmai főosztály, JKF) történő továbbításáról, az esetlegesen benyújtandó módosító javaslatok benyújtásának – a szakmai előkészítést követően – technikai, koordinációs feladatairól, képviselőknek, bizottságoknak való eljuttatásáról.

4.5. A módosító javaslatokról történő szavazást megelőzően a PKF – az ajánlás, kiegészítő ajánlás, valamint a módosító javaslatokat tartalmazó kormányelőterjesztések alapján – elkészíti a támogatott sort, amelyet a PKF felett irányítási jogokat gyakorló államtitkár aláírása előtt ellenőrzés és szignálás céljából továbbít a szakmai főosztálynak, valamint a JKF-nek, és ezt követően juttatja el a MeH-et vezető miniszter részére.

4.6. A zárószavazás alapját képező egységes javaslatot – a PKF által megküldött szavazási jegyzőkönyv alapján – a szakmai főosztály (a JKF bevonásával) készíti el, szignálja, majd ellenőrzés és szignálás céljából továbbítja a PKF-nek. Aláírás után az egységes javaslatot a megfelelő példányszámban a PKF juttatja el az Országgyűléshez, valamint a MeH-hez.

4.7. Amennyiben a törvényjavaslathoz zárószavazás előtti módosító javaslat kerül benyújtásra, akkor a zárószavazást követő napon a PKF a szavazási jegyzőkönyv alapján elkészíti a törvényjavaslat kihirdetéses példányát és – a JKF, valamint a szakmai főosztály ellenőrzése és szignálása, valamint miniszteri aláírása után – megfelelő példányszámban továbbítja az Országgyűléshez.

4.8. Az Országgyűléshez benyújtott – NFGM feladatkörébe tartozó – képviselői önálló indítványokat a PKF kormány-előterjesztés elkészítése céljából megküldi a JKF-nek, valamint az illetékes szakmai főosztálynak. Tárgysorozatba vétel esetén a parlamenti tárgyalási menetet a PKF tájékoztatása alapján a szakmai főosztály, valamint a JKF közösen és folyamatosan figyelemmel kíséri.

4.9. Az előterjesztésért felelős szervezeti egységen ki kell jelölni egy kapcsolattartó személyt, aki az adott törvényjavaslat parlamenti tárgyalási szakaszában a PKF és a KSZÁT munkáját segíti.

5. Az európai uniós kötelezettségeinkből adódó jogharmonizációs, notifikációs és kötelezettségszegési eljárásokkal kapcsolatos feladatok végrehajtásának rendje

5.1. Az európai uniós tagságból eredő jogharmonizációs feladatok meghatározásának, programozásának és teljesítésük ellenőrzésének rendjéről szóló 1036/2004. (IV. 27.) Korm. határozat alapján a belső jogalkotást igénylő uniós jogi aktusok vonatkozásában – az NFGM első helyi jogalkotási felelősségébe tartozó esetekben – jogharmonizációs javaslatot kell készíteni és legkésőbb az uniós jogi aktus kihirdetésétől számított 30 napon belül közigazgatási egyeztetésre kell bocsátani.

5.2. A jogharmonizációs javaslatot a szabályozás tárgya szerint illetékes főosztály (a továbbiakban: szakmai főosztály) készíti el és azt – az egységes tárcaálláspont kialakítása érdekében – a tárcán belül egyezteti. A szakmai főosztály az egyeztetésbe a JKF-t, valamint az EU Koordinációs Osztályt minden esetben bevonja. A tárcán belül egyeztetett jogharmonizációs javaslatot az EU Koordinációs Osztály – a JKF egyetértésével – megküldi egyeztetés céljából az 1036/2004. (IV. 27.) Korm. határozatban megjelölt tárcáknak. A végleges jogharmonizációs javaslatot az EU Koordinációs Osztály megküldi a KSZÁT által aláírt levélben az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium részére és tájékoztatásul a JKF részére.

5.3. A jogharmonizációs kötelezettségek teljesítésének ellenőrizhetősége érdekében a jogszabály-tervezetekhez a 7001/2005. (IK 8.) IM irányelv 3. melléklete szerinti részletes megfelelési táblázatot kell csatolni, amelyben fel kell tüntetni, hogy az uniós jogi aktus egyes rendelkezéseinek a tervezet mely rendelkezései felelnek meg.

5.4. Az EU Koordinációs Osztály – az Európai Bizottság számára való bejelentés (notifikáció) céljából – az KSZÁT által aláírt levélben értesíti a Külügyminisztériumot a jogharmonizációt megvalósító jogszabály kihirdetéséről, amelyben jelzi, hogy a kihirdetett jogszabály mely közösségi jogi aktusokkal teremt teljes harmonizációt és továbbítja a megfelelési táblázatot is.

5.5. A más tárcák által előkészített, és egyeztetésre küldött jogharmonizációs javaslatok véleményezése esetében a más tárcák által előkészített és egyeztetésre küldött előterjesztések véleményezésénél leírtak az irányadóak azzal, hogy az EU Koordinációs Osztályt minden esetben be kell vonni a jogharmonizációs javaslatok véleményezésébe.

5.6. A közösségi jog megsértése miatt indult kötelezettségszegési eljárások esetén az Európai Bíróság előtti – valamint az eljárást megelőző szakaszban – a külügyminiszter az igazságügyi és rendészeti miniszter bevonásával és az érintett miniszterekkel való egyeztetést követően elkészíti a beadványokat, továbbá az igazságügyi és rendészeti miniszter bevonásával és az érintett miniszterekkel együttműködve ellátja a Magyar Köztársaság képviseletét az eljárásban. A hivatalos felszólításra, valamint az indokolt véleményre vonatkozó válaszlevél kialakítása az EKTB 46. az Európai Közösségek Bírósága és Elsőfokú Bírósága előtti, valamint az ezeket megelőző eljárások szakértői csoportjának keretében történik. Az NFGM álláspontját tartalmazó válaszlevél tervezetét – az érintett szervezeti egységek bevonásával – az érintett EKTB szakértői csoport – NFGM által kijelölt – vezetője, ennek hiányában tagja készíti elő. A válaszlevél előkészítésébe minden esetben be kell vonni a JKF-et és az EU Koordinációs Osztályt.

6. A más tárcák által előkészített és egyeztetésre küldött előterjesztések véleményezése

6.1. A más tárcák által közigazgatási egyeztetésre bocsátott előterjesztések véleményezése megszervezésének első helyi felelőse a KSZÁT. A KSZÁT – a JKF útján – az előterjesztést belső véleményezésre megküldi a főfelelős szervezeti egységnek a határidő megjelölésével, illetve jogi és kodifikációs szempontból maga is véleményezi.

6.2. A JKF a beérkező előterjesztéseket tájékoztatásul (másolatban) az összes SZÁT és a Kabinet Titkárságára megküldi annak érdekében, hogy a tárca valamennyi szervezeti egysége tudomással bírjon az előkészület alatt álló előterjesztésekről, és amennyiben az feladatkörét érinti, érdemi észrevételeit kifejthesse.

6.3. A JKF a főosztályok feladatkörére tekintettel azonban külön is megjelöli azt a főosztályt, amelynek feladatkörét az adott tervezet elsődlegesen érinti, és amelynek feladata a véleménytervezet elkészítése. Az első helyen felelős szakmai főosztály a választervezetet a többi főosztálytól (szervezeti egységtől) – a megjelölt határidőn belül – beérkezett észrevételek, javaslatok figyelembevételével készíti el, majd a főosztály felett felügyeletet gyakorló felsővezető – egyetértését jelző – szignójával ellátott válaszlevél tervezetét 2 példányban (a kinyomtatott előterjesztéssel, aktaborítóval és az egyeztetésbe bevont főosztályok álláspontját ismertető irattal együtt) KSZÁT jóváhagyásra történő előterjesztés céljából a JKF-nek megküldi. (Azok a szervezeti egységek, amelyek tájékoztatásul kapták meg az előterjesztés tervezetét, a főfelelősként kijelölt főosztály részére küldhetik meg észrevételeiket.)

6.4. A JKF az egységes tárcavéleményt ellenőrzi, és aláírásra a KSZÁT részére előkészíti. Az előterjesztés-tervezetre vonatkozó minisztériumi állásfoglalást tartalmazó levelet a KSZÁT írja alá. A KSZÁT a választ elektronikusan, illetve papír alapon is megküldi az előterjesztőnek. A KSZÁT aláírását követően az aláírt levelet a KSZÁT megküldi az első helyen felelős szakmai főosztály részére, amely azt – az egységes tárcaálláspont képviselete érdekében – megküldi az észrevételt tett főosztályok részére.

6.5. Ha a tárcaálláspont kialakítása során az érdekelt főosztályok ellentétes álláspontot képviselnek, úgy a véleménykülönbséget – döntés céljából – az ügyben érdekelt főosztályok felett felügyeletet gyakorló felsővezetők részére kell előterjeszteni.

6.6. A fentiekre tekintettel minden szakállamtitkárságon ki kell jelölni azt a kapcsolattartó személyt, akinek véleményezendő előterjesztések továbbíthatók. [A kijelölt személy elérhetőségét (telefon, e-mail cím) a koordinacio@nfgm.gov.hu e-mail címre kell továbbítani].

7. A kormányzati döntés-előkészítő és döntéshozó testületek üléseire való vezetői felkészítés rendje

7.1. A Kormányülésre, az Államtitkári Értekezlet, a Kormánykabinet, a Gazdasági Kabinet, a Társadalompolitikai Kabinet üléseire (a továbbiakban együtt: Ülések) való vezetői felkészítés koordinálásának (a továbbiakban: Felkészítés) első helyi felelőse a KSZÁT. Lebonyolítása elektronikus úton történik. Az ülésanyagokat – beérkezésüket követően haladéktalanul – a tárcavéleményezés során főfelelősként kijelölt szervezeti egység (munkaidő után közvetlenül annak kijelölt ügyeletese) részére küldi meg a JKF a felkeszites@nfgm.gov.hu e-mail címről a felkészítő elkészítésére (azaz: a felkeszites@nfgm.gov.hu címre történő megküldésre) meghatározott határidő megjelölésével.

7.2. A – 2. melléklet szerinti minta szerinti – felkészítőt a főfelelősként kijelölt szervezeti egység készíti el. Az Ülésre beterjesztett előterjesztést azonban minden szakállamtitkárság megkapja másolatban tájékoztatásul annak érdekében, hogy esetleges észrevételeit, fenntartásait – a főfelelősként kijelölt szervezeti egységnek történő megküldéssel – kifejezésre jutathassa.

7.3. A felkészítőt a kijelölt ügyintéző készíti el, és azt jóvá kell hagynia az adott főosztály vezetőjének, a főosztály felett felügyeletet gyakorló szakállamtitkárnak.

7.4. A megadott határidő túllépése esetén – kivételesen (az Ülésre beterjesztett előterjesztést gyakran késedelmes érkezésére tekintettel) – határidő-hosszabbítás kezdeményezhető a fenti e-mail címen, illetve a 472-8524-es telefonszámon, figyelembe véve természetesen az ülés és a Felkészítő Értekezlet időpontját.

7.5. A Kormánykabinet, a Kormány ülése és az ÁÉ előtt mindig, az egyéb Ülések, illetve a szakmapolitikai munkacsoport ülése előtt igény szerint felkészítő értekezletet kell tartani annak a vezetőnek a titkárságán, aki az adott értekezleten részt vesz. A KSZÁT – amennyiben szükséges – javaslatot tehet bármely napirenden szereplő témában szakértelemmel rendelkező szakállamtitkár (és/vagy munkatársa) Felkészítő Értekezleten való részvételére, amiről előzetes egyeztetést folytat az adott szakállamtitkárral (a továbbiakban: SZÁT). Amennyiben a napirenden NFGM által gondozott előterjesztés szerepel, az azért felelős szakállamtitkárnak a felkészítő értekezleten részt kell vennie.

7.6. Az Ülésre beterjesztett előterjesztések gyakran késedelmes, nemritkán munkaidő utáni megérkezésére tekintettel ügyeleti rendszer működik az adott ülésnapot megelőző napokon. Az ügyeletben részt vevők számára a munkaidő akkor ér véget, amikor a részükre kiadott előterjesztésekhez a szükséges felkészítőt összeállították, a felkészítőt a JKF elfogadta, és egyúttal értesítést küldött arról, hogy az adott napon több előterjesztés már nem érkezik.

7.7. Az Ülések napirendje, az azokról készült emlékeztető, illetve egyéb, a MeH-ből az Ülésekkel kapcsolatban érkezett anyagok tájékoztatás céljából szintén megküldésre kerülnek a fenti e-mail címről. A fent említett anyagok továbbítása érdekében összeállítandó címlisták elkészítéséhez minden szakállamtitkárságon ki kell jelölni azt az e-mail címet (illetve a kijelölt kapcsolattartó személyét), amelyre (akinek) a véleményezendő ülésanyagok, a napirendek, az emlékeztetők, illetve az ügyelet végét jelző értesítők továbbíthatók.

7.8. Az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság (a továbbiakban: EKTB) ülésének napján EKTB-ben a tárcát képviselő felsővezető (a továbbiakban: EKTB-tag) EKTB felkészítő megbeszélést tart az EU Koordinációs Osztály vezetőjével, szükséges esetén munkatársaival. A megbeszélésen – amennyiben ezt a napirenden szereplő kérdések indokolják – részt vesznek az NFGM azon EKTB szakértői csoportok, továbbá más érintett főosztályok vezetői, illetve képviselői, akik az esedékes Coreper vagy tanácsülések vitás napirendi pontjaihoz tárgyalási álláspontot, vagy az EKTB-ülés napirendjére kerülő egyéb előterjesztést készítettek, illetve más tárcák mandátumjavaslataihoz, előterjesztéseihez olyan észrevételt tettek, amelyről az EKTB ülésén vita várható. Az NFGM által irányított EKTB szakértői csoportok vezetői az esedékes Coreper, illetve tanácsülésekre készített tárgyalási álláspontokat és az EKTB ülésének napirendjén szereplő egyéb dokumentumokkal kapcsolatos észrevételeket az EKTB ülését megelőző napon munkaidő végéig elektronikus úton megküldik az EKTB-tag és az EU Koordinációs Osztály részére.

8. Az NFGM utasítások megalkotásának és nyilvántartásának rendje

8.1. Utasítás (állami irányítás egyéb jogi eszköze, belső szabályzat) megalkotására, módosítására és hatályon kívül helyezésére jogszabályi rendelkezés alapján, illetve szabályozandó belső viszonyra tekintettel felsővezető (miniszter, államtitkár, kabinetfőnök, szakállamtitkár) vagy – a felügyeletet ellátó felsővezető egyetértésével – az NFGM szervezeti egységének vezetője kezdeményezésére kerül sor.
8.2. Az utasítás tervezetének elkészítéséért a szabályozni kívánt tárgykörben az SZMSZ szerint hatáskörrel rendelkező szervezeti egység vezetője felelős (a továbbiakban: felelős vezető).

8.3. A felelős vezető a tervezetet előkészíti a tárgykör szerint érintett szervezeti egységek bevonásával, egyezteti ugyanezen szervezeti egységekkel és véglegesíti a beérkezett észrevételek és az esetleges további egyeztetések alapján. A tervezetet a KKSZÉ ülésére be kell terjeszteni, amely azt megtárgyalja. Az utasítás tervezetét a 4. melléklet szerinti tartalmi követelmények figyelembevételével kell elkészíteni.

8.4. A felelős vezető a végleges tervezetet – a megalkotás indokát, a tervezet tartalmát és az egyeztetés eredményét, valamint a KKSZÉ állásfoglalását bemutató feljegyzést mellékelve – a JKF, továbbá a szakterület felügyeletét ellátó felsővezető és a KSZÁT egyetértésével – a Kabinetfőnök útján a Miniszter részére három példányban aláírásra bemutatja.

8.5. Az utasítást tartalmazó ügyiratot az aláírást követően a felelős vezető visszakapja, aki az utasítás egy eredeti (aláírt) példányát és az utasítás szövegét elektronikus formában a JKF részére megküldi.

8.6.2

8.7.3 Az utasításokról a JKF nyilvántartást vezet, valamint – a Kommunikációs Főosztály útján – gondoskodik az intraneten (az „Utasítások” menüpont alatt) történő közzétételről.

8.8. A nyilvántartás részei:
a) az utasítások felsorolását tartalmazó – az intraneten megjelenő – címlista,
b) az utasítások egy eredeti (aláírt) példánya,
c) az utasítás megalkotásáért felelős szervezeti egység megjelölése.

8.9. Utasítás módosítását a felelős szervezeti egység vezetője és a felelős szervezeti egység vezetőjénél bármely szervezeti egység – a felügyeletet ellátó felsővezető egyetértésével –, továbbá bármely felsővezető kezdeményezheti. A jogszabály alapján felülvizsgálatot igénylő utasításokat a jogszabályban meghatározottak szerint, az ott megjelölt határidőig kell módosítani.

8.10. Az utasítás módosítására a megalkotásra vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy az aláírt módosító utasítás JKF részére történő átadásával egyidejűleg a felelős szervezeti egység vezetője átadja a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt utasítást is, a JKF pedig a módosító utasítás közzétételével egyidejűleg gondoskodik az egységes szerkezetű utasítás közzétételéről is.

8. 11. Az utasítás megalkotásakor az azonos tárgyú korábbi utasítást az utasítás hatálybalépésével egyidejűleg hatályon kívül kell helyezni. A szükségtelenné vált utasítást – lehetőség szerint hasonló tárgykörben készített más utasítással – hatályon kívül kell helyezni.

9. Hatályba léptető és záró rendelkezés

9. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. számú melléklet a 16/2008. (IX. 25.) NFGM utasításhoz

1. számú melléklet a 16/2008. (IX. 25.) NFGM utasításhoz

Tárcaközi egyeztetés – észrevételek összegzését szolgáló táblázat struktúrája

Az előterjesztés kifogásolt része, pontja,
jogszabálytervezet
esetén §-a

A tárcaegyeztetésre
kiküldött eredeti szöveg

Észrevételt tévő szervezet

A beérkezett kifogás,
módosítási javaslat,
szövegjavaslat
(rövid indokolással)

Javaslat az
elfogadásra/elutasításra; elutasítás esetén
annak indokolása

Az egyeztetések után
véglegesnek javasolt
szöveg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. számú melléklet a 16/2008. (IX. 25.) NFGM utasításhoz

2. számú melléklet a 16/2008. (IX. 25.) NFGM utasításhoz

Vezetői felkészítő struktúrája és tartalma

…………………………………
(Készítő szervezeti egység)

Szám:

 

K o r m á n y
Kormánykabinet

Államtitkári Értekezlet
Gazdasági Kabinet1


1 A megfelelő üléstípus aláhúzandó!


……………… (dátum) ülés
……………… sz. napirendi pontjához

Tárgy:

Előterjesztő tárca:

1. Javasolt álláspont

Indokolt-e az előterjesztéshez hozzászólni?
Az ülésen képviselendő álláspont tömör bemutatása. Egyértelmű, tömör javaslat a támogatásra/a feltételekkel való támogatásra/a nem támogatásra.
A képviselendő álláspont alátámasztása: az álláspont, a feltételek egzakt, rövid meghatározásával, indokokkal.


2. Kapcsolódás tárcánk feladataihoz

Egy-két mondatos utalás arra, hogy az előterjesztés
– érinti-e a tárca feladatait (különös tekintettel a tárca kiemelt prioritású céljaira),
– hogyan kapcsolódik a tárca által képviselendő szempontokhoz (így különösen a versenyképességi, az adminisztratív terhek csökkentésére irányuló, fejlesztéspolitikai célokhoz, szempontokhoz),
– jelent-e többletfeladatot a tárcánk vagy a tárca irányítása alatt álló hatóságok, szervezetek számára.


3. Az előterjesztés tartalma

Az előterjesztésben foglaltak tömör, lényegre törő összefoglalása


4. Az előterjesztés előzménye

A legfontosabb körülmények, döntések, jogszabályok kiemelése (Országgyűlés vagy Kormány korábbi döntésével előírt feladat, jogharmonizációs kötelezettség)
A tárcaálláspont indokainak rövid összefoglalása


5.

a) Közigazgatási (GK/TPK/FPK/KK/ÁÉ) és társadalmi egyeztetés tömör kronológiája, eredménye
Amennyiben az anyagot valamely kormányzati döntés-előkészítő fórum (pl.: GK, ÁÉ) megtárgyalta, akkor annak eredményét röviden ismertetni kell e pontban.


b) Házon belüli egyeztetés

SZÁT

Megkeresett személy

Egyetért

Nem ért egyet

Nem válaszolt

Kabinet

 

 

 

 

VSZÁT

 

 

 

 

NSZÁT

 

 

 

 

TÉSZÁT

 

 

 

 



Dátum:


Készítette:

Jóváhagyta2:

Név:

Név:

Telefon:

Telefon:


2 Szakállamtitkár/kabinetfőnök, titkárságvezető, főosztályvezető, vagy az általa erre kijelölt személy.

3. számú melléklet a 16/2008. (IX. 25.) NFGM utasításhoz

3. számú melléklet a 16/2008. (IX. 25.) NFGM utasításhoz

Heti naptár – előterjesztések, felkészítők leadási határidői

 

HÉTFŐ

KEDD

SZERDA

CSÜTÖRTÖK

PÉNTEK

 9-10

 

9.30 Kormánykabinet

 

 

 

10-11

 

 

 

 

 

11-12

 

 

11.00 Kormányülés

 

11.00 Szakmapolitikai Értekezlet

12-13

 

 

 

12.00-ig a Gazdasági Kabenitre benyújtandó anyag megküldése a KSZÁT részére

12.00-ig Kormányülésre felvétel abban az esetben, ha az ÁÉ. átdolgozást/egyeztetést rendelt el, vagy ha ÁÉ-n való tárgyalás nélküli napirendre vételre irányul (elektronikusan)
12.00-ig Gazdasági Kabinetre beküldés elektronikusan

13-14

14.00-igKormányülés kiegészítő napirendjére beküldés elektronikusan MeH felé

 

 

13.30 ÁÉ

 

14-15

 

14.00 GK

14.00-ig Kormánykabinetre benyújtandó anyagok leadása a KSZÁT-nak

14.00-igKormánykabinetre beküldés elektronikusan MeH felé
14.00-ig az ÁÉ-re felvenni javasolt előterjesztés megküldése a KSZÁT-nak

14.00-igÁÉ napirendre felvétel (az előterjesztés elektronikus megküldésével a MeH felé)

15-16

 

 

15.00-ig Szakmapolitikai munkacsoport ülésére történő beküldés elektronikusan a MeH felé

 

 

16-17

16.30-igÁÉ-re beküldés (az előterjesztő eredeti aláírásával + 75 másolati példány, és elektronikusan)

16.30-ig a szakmapolitikai munkacsoport ülésére benyújtandó anyagok leadása a KSZÁT-nak

 

 

 


A Társadalompolitikai Kabinet eseti jelleggel ülésezik, a szervezőit nem sikerült elérni, ezzel később kiegészítjük a táblázatot.
Jelmagyarázat: kék szín: az ülés időpontja; fekete szín: a MEH felé történő leadás időpontja, piros szín: a SZÁT-ok (főosztályok) leadási határideje a KSZÁT felé.

4. számú melléklet a 16/2008. (IX. 25.) NFGM utasításhoz


Az előterjesztés-, miniszterirendelet- és utasítástervezetek részletes tartalmi követelményei

A kormány-előterjesztésekre a Kormány ügyrendjéről szóló 1088/1994. (IX. 20.) Korm. határozatban foglaltakat – a következő kiegészítésekkel – kell alkalmazni:

1. Az előterjesztés-tervezetben – a szakmai részletkérdések mellőzésével – röviden be kell mutatni
a) a megalapozott döntéshez szükséges információkat, így különösen a javasolt intézkedésnek a kormányprogramhoz való illeszkedését, indokát, lényegét,
b) a javasolt intézkedés főbb tartalmi jellemzőit, költségkihatását,
c) a javasolt intézkedés várható gazdasági, költségvetési, társadalmi, egészségi, környezeti és egyéb hatásait, illetve következményeit,
d) a jogszabály alkalmazhatóságának feltételeit,
e) a javasolt intézkedés kapcsolódását más – előkészítés alatt álló – kormány-előterjesztéshez.

2. Ha jogszabály vagy nemzetközi szerződés az EU jogából eredő tagállami kötelezettségeket érint, az előterjesztésben tájékoztatást kell adni arról is, hogy a javasolt szabályozás összeegyeztethető-e az EU jogával, az európai uniós jogi aktusok átültetését vagy végrehajtását szolgáló jogszabály-tervezetekre vonatkozó előterjesztésekhez pedig részletes táblázatot kell csatolni, amelyben fel kell tüntetni, hogy az uniós jogi aktus egyes rendelkezéseinek a tervezet mely rendelkezései felelnek meg (megfelelési táblázat).

3. Az előterjesztésben a döntési javaslatot pontosan meg kell fogalmazni.

4. Az előterjesztés-tervezethez – kivéve a kis terjedelmű, egyszerű megítélésű előterjesztéseket – vezetői összefoglalót kell készíteni, amely tartalmazza
a) az előterjesztés rövid tartalmi összefoglalását,
b) az előterjesztés kormányprogramhoz való viszonyát,
c) az előterjesztés előzményeit,
d) a várható gazdasági, költségvetési, társadalmi és szakmai hatásokat,
e) az EU jogával való összeegyeztethetőségre vonatkozó nyilatkozatot, illetve a tervezettel átültetett, végrehajtott európai uniós jogi aktusok megjelölését – ha a jogszabálytervezetet az európai közösségi jog által meghatározottak szerint előzetesen meg kell küldeni véleményezésre az Európai Bizottságnak, az Európai Központi Banknak, illetve az Európai Unió tagállamainak – a megküldési kötelezettség teljesítésére vonatkozó nyilatkozatot,
f) az előterjesztés a más előterjesztéshez, illetve döntéshez való kapcsolódását,
g) a fennmaradt vitás kérdések bemutatását,
h) sajtótájékoztatására vonatkozó, a Kommunikációs Főosztály által jóváhagyott javaslatot.

5. A műszaki tartalmú jogszabálytervezeteknek az Európai Bizottsággal és az Európai Unió tagállamaival való egyeztetéséről szóló 94/2004. (IV. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: kormányrendelet) alapján a műszaki tartalmú jogszabálytervezetet a közigazgatási egyeztetést követően – kormányrendelet vagy törvény esetében a Kormány döntését, miniszteri rendelet tervezete esetében a miniszteri aláírást megelőzően – be kell jelenteni az Európai Bizottságnak. A kormányrendelet szerinti bejelentést és az észrevételeket az Üzleti Környezet Főosztály által működtetett Notifikációs Központon keresztül kell megtenni. Az Európai Bizottság általi kézhezvételtől számított, a kormányrendelet 5. é-ában megjelölt határidőig a tervezet nem nyújtható be a Kormányhoz, illetve – miniszteri rendelet esetében – nem terjeszthető a miniszter elé aláírásra. A műszaki tartalmú jogszabályban annak záró rendelkezései között hivatkozni kell az egyeztetés megtörténtére.

6. A kormányrendeletben előírt bejelentési kötelezettség maradéktalan teljesítése érdekében a jogszabálytervezetet tartalmazó kormány-előterjesztések vezetői összefoglalójának „X. Megjegyzések” rovatában a szakmai főosztálynak rövid indokolással együtt nyilatkoznia kell arról, hogy a tervezett szabályozás a kormányrendelet, illetőleg a kereskedelem, illetve az áruk szabad áramlása akadályaival kapcsolatos egyes értesítési és bejelentési eljárások végrehajtásáról szóló 44/2004. (III. 16.) Korm. rendelet hatálya alá tartozik-e, és ha igen, az előterjesztő milyen lépéseket tett, illetve tervez a bejelentési kötelezettség teljesítése érdekében.

7. A kormány-előterjesztésekkel azonosan a miniszteri rendeletek tervezeteinek miniszteri aláírásra történő előterjesztéséhez is csatolni szükséges a vezetői összefoglalót, valamint az egyeztetési lapot.

8. A kormány-előterjesztés vezetői összefoglalójának minden esetben kommunikációs tervet kell tartalmaznia, amelynek elkészítéséért a szakmai főosztály a felelős, összeállításához a Kommunikációs Főosztály nyújt szakmai segítséget, és végleges tartalmát a sajtófőnök hagyja jóvá.
1

Az utasítás az NFGM belső honlapján 2008. szeptember 25-én került közzétételre. Az utasítást a 18/2014. (VII. 4.) NGM utasítás 2. § 16. pontja hatályon kívül helyezte 2014. július 5. napjával.

2

A 8. pont 8.6. alpontját a 20/2010. (V. 7.) NFGM utasítás 13. pont 13.4. alpontja hatályon kívül helyezte.

3

A 8. pont 8.7. alpontja a 20/2010. (V. 7.) NFGM utasítás 13. pont 13.4. alpontja szerint módosított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére