13/2009. (V. 27.) NFGM utasítás
a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium szociális segélyezési rendszeréről1
2009.05.28.
1.1. Jelen utasítás (a továbbiakban: utasítás) hatálya kiterjed a minisztériummal határozatlan időre szóló
– közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselőkre és ügykezelőkre,
– munkaviszonyban álló munkavállalókra,
– a minisztérium nyugállományú köztisztviselőire, ügykezelőire és munkavállalóira
(a továbbiakban együtt: munkatárs).
1.2. A minisztérium a munkatársak részére – a jelen utasításban meghatározott feltételekkel – a következő szociális támogatásokat nyújtja:
1.3. Ahol jelen utasítás jogviszonyt említ, azon a közszolgálati jogviszonyt és a munkaviszonyt is érteni kell.
1.4. Jelen utasítás alkalmazásában
– közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő, valamint a testvér;
– egy háztartásban élő: a kérelmezővel egy lakóhelyre (állandó lakóhely, vagy tartózkodási hely) bejelentett személyek;
– átlagjövedelem: egy háztartásban élők munkavégzésre irányuló jogviszonyból származó, egy főre eső nettó jövedelme.
2. A szociális támogatásokra vonatkozó
közös szabályok
2.1. Az utasításban meghatározott szociális támogatások iránti kérelmeket – a Szociális Segélyezési és Nyugdíjasbizottság (a továbbiakban: Bizottság) elnökének címezve a Humánigazgatási Főosztályon kell benyújtani.
2.2. A szociális támogatások odaítéléséről, a Bizottság javaslatának figyelembevételével, a gazdálkodásért felelős szakállamtitkár dönt. A jelen utasításban meghatározottaktól eltérő feltételekkel és mértékkel történő szociális támogatás odaítéléséről, különösen méltányolandó körülmények fennállása esetén – a jogszabályi előírások figyelembevételével – a miniszter dönthet.
3. A Szociális Segélyezési és Nyugdíjasbizottság
3.1. A Bizottság – a jelen utasításban meghatározott támogatások elbírálása tekintetében – a gazdálkodásért felelős szakállamtitkár tanácsadó, döntés-előkészítő, javaslattevő szerve.
3.2. A Bizottság öt tagból álló testület, elnökét és tagjait a gazdálkodásért felelős szakállamtitkár bízza meg. A megbízás három évre szól, amely meghosszabbítható, és bármikor visszavonható.
a) elnöke: a Humánigazgatási Főosztály vezetője, vagy az általa kijelölt munkatárs;
– a Jogi és Koordinációs Főosztály kijelölt munkatársa,
– a Költségvetési és Kontrolling Főosztály kijelölt munkatársa,
– a minisztériumnál működő NFGM Szakszervezet elnöke, vagy az általa delegált egy munkatárs, továbbá
– a minisztériumnál működő NGKM Dolgozók Önálló Szakszervezetének elnöke, vagy az általa delegált egy munkatárs.
3.4. A Bizottság feladatai teljesítése során, szükség esetén, más személyeket is bevonhat a munkájába.
3.5. A Bizottság működésével kapcsolatos titkársági feladatokat a Humánigazgatási Főosztály látja el.
3.6. A Bizottság üléseit az elnök hívja össze szükség szerinti gyakorisággal, működésének szabályait maga határozza meg.
3.7. A Bizottság határozatképes, ha három tag – köztük a Jogi és Koordinációs Főosztály, és a Költségvetési és Kontrolling Főosztály képviselője – jelen van. A Bizottság döntéseit nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza meg, szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.
3.8. A Bizottság döntéshozatali eljárása keretében a Költségvetési és Kontrolling Főosztály képviselője köteles nyilatkozni a szociális támogatások rendelkezésre álló forrásának mértékéről, és ennek alapján a kötelezettségvállalás lehetséges összegéről; a Jogi és Koordinációs Főosztály képviselője pedig felelős a döntéshozatali eljárás szabályszerű – jelen utasításban meghatározott, továbbá a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő – lefolytatásáért.
3.9. A beérkezett kérelmekről a Bizottság a tárgyévi, az NFGM elemi költségvetésében rendelkezésre álló keretösszegre figyelemmel, annak időarányosan történő felhasználásának szem előtt tartásával dönt.
3.10. A Bizottság üléseiről minden esetben emlékeztető készül, amely tartalmazza a jelenlévők nevét, a kérelmek rövid ismertetését és a döntésre vonatkozó javaslatokat. Az emlékeztetőt – legkésőbb az ülés megtartásától számított 3 munkanapon belül – jóváhagyás céljából meg kell küldeni a gazdálkodásért felelős szakállamtitkárnak.
3.11. A kérelmek elbírálásánál az igénylő szociális helyzetét, családi körülményeit és a korábban esetlegesen benyújtott kérelmeinek számát figyelembe kell venni.
3.12. Amennyiben a jelen utasítás rendelkezésébe ütköző módon részesült a munkatárs szociális segélyben, úgy a Bizottság ennek visszaköveteléséről jogosult dönteni és a szükséges intézkedést a visszafizetés iránt megtenni.
4.1. A minisztérium temetési segélyben részesítheti azt
– a munkatársat, akinek házastársa, egyeneságbeli rokona elhunyt, illetve
– a munkatárs halála esetén annak házastársát, egyeneságbeli rokonát.
4.2. A temetési segély mértéke legfeljebb nettó 50 000 Ft, azaz ötvenezer forint.
4.3. Temetési segély iránti kérelem legkésőbb a temetést követő három hónapon belül nyújtható be.
4.4. A temetési segély iránti kérelmet az 1. számú melléklet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani. A kérelemhez csatolni kell – halotti anyakönyvi kivonat másolatát,
– a temetés költségeiről kiállított számla másolatát.
4.5. A temetési segélyt – annak jóváhagyását követően – a Költségvetési és Kontrolling Főosztály a kérelemben megjelölt bankszámlaszámra – bankszámla hiányában postai küldeményként – folyósítja. A temetési segély a mindenkor hatályos személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint nem adózik.
5. A minisztérium halottja
5.1. A gazdálkodásért felelős szakállamtitkár a Bizottság javaslatára a minisztériumban legalább 15 év közszolgálati jogviszonnyal rendelkező, elhunyt munkatársat a közszolgálat halottjává nyilváníthatja. Az elhunyt nyugalmazott köztisztviselő akkor nyilvánítható a közszolgálat halottjává, ha jogviszonyát nem bírói ítélet alapján vagy fegyelmi eljárás eredményeként szüntették meg.
5.2. A minisztérium a közszolgálat halottjává nyilvánított személy – a minisztérium nevére és címére kiállított eredeti számlával igazolt – temetési költségeit részben vagy egészben átvállalja maximum 400 000 Ft összegben. Ettől eltérő összegű támogatásról a gazdálkodásért felelős szakállamtitkár dönt. A közszolgálat halottjává nyilvánított munkatárs sírhelyének ismételt megváltását a minisztérium nem vállalja, azonban a hozzátartozók kérelmére hozzájárul a sírhely további megváltásához. A hozzájárulás kiadására a Bizottság előzetes jóváhagyásával a Humánigazgatási Főosztály jogosult.
6.1. Szociális segélyben részesíthető a minisztériumnál határozatlan időre kinevezett, legalább egyéves jogviszonnyal rendelkező – nyugdíjas munkatárs esetén legalább egy éve nyugdíjban részesülő – azon munkatárs, aki az alábbi feltételeknek megfelel:
– akinél az egy háztartásban élők átlagjövedelme nem haladja meg a nettó 120 000 Ft-ot;
– szociálisan rászorult (különösen, ha tartós betegség miatt a munkatárs, vagy gondozása alatt álló kiskorú gyermeke rendszeres gyógyszeres kezelésre, ápolásra, kórházi ellátásra szorul, stb.);
– kérelméhez csatolja a 6.5. pontban meghatározott dokumentumokat.
6.2. Nem nyújtható szociális segély
– annak, aki a kérelemben szándékosan valótlan adatot, tényt közöl, vagy valamely jelentős tényt, körülményt elhallgat;
– annak a munkatársnak, akinek a jogviszonya megszüntetése iránti intézkedés folyamatban van.
6.3. A szociális segélyt a minisztérium hidegétkezési jegy formájában nyújtja.
A szociális segély maximális összege nettó
– 70 000 Ft alatti átlagjövedelemmel rendelkező munkatárs esetében egyszeri 60 000 Ft;
– 70 001 Ft–85 000 Ft átlagjövedelemmel rendelkező munkatárs esetében egyszeri 50 000 Ft;
– 85 001 Ft–100 000 Ft átlagjövedelemmel rendelkező munkatárs esetében egyszeri 40 000 Ft;
– 100 001 Ft–120 000 Ft átlagjövedelemmel rendelkező munkatárs esetében egyszeri 30 000 Ft.
6.4. Szociális segély egy munkatárs részére évente maximum egy alkalommal adható.
6.5. A szociális segély iránti kérelmet a 2. számú melléklet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani. A kérelemhez csatolni kell – az egy háztartásban élők jövedelemigazolását (nyugdíjazás esetén a nyugdíj összegét megállapító határozat másolatát),
– nyilatkozatot, amelyben kijelenti a munkatárs, hogy a kérelem alapjául szolgáló jövedelemforráson kívül nincs egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyból származó jövedelme,
– csatolja a kérelem indokául előadott szociális rászorultságot alátámasztó dokumentumok másolatát (a kérelem benyújtását megelőző hónap rezsiköltségét igazoló bizonylat másolata, rendszeres gyógyszerekről a kiváltást igazoló bizonylat, egyéb rendszeres kiadásokról szóló dokumentum stb.).
6.6. A jelen utasításban meghatározott feltételektől eltérő szociális segély iránti kérelmek vonatkozásában egyedi méltánylást érdemlő esetben a gazdálkodásért felelős szakállamtitkár dönt.
7.1. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépésének napján folyamatban lévő, de még elbírálatlan szociális támogatások iránti kérelmek tekintetében is megfelelően alkalmazni kell.
7.2. Jelen utasításban foglalt támogatások mértékét és odaítélésének feltételeit esetleges jogszabály változások ismeretében a Humánigazgatási Főosztály a jogszabály hatálybalépésétől számított 45 napon belül köteles felülvizsgálni.
1. számú melléklet a 13/2009. (V. 27.) NFGM utasításhoz
KÉRELEM
TEMETÉSI SEGÉLY IRÁNT
Kérelmező neve: |
|
Szervezeti egység: |
|
Telefonos elérhetőség: |
|
Lakóhelye: |
|
Születési hely, idő: |
|
Anyja neve: |
|
Adószám: |
|
TAJ-szám: |
|
Bankszámlaszám: |
|
Közeli hozzátartozó rokoni foka: |
|
Részletes indokok (szociális, anyagi körülmények stb.):
|
Csatolt mellékletek*:
|
Alulírott nyilatkozata, amelyben kijelenti a munkatárs, hogy a kérelem alapjául szolgáló jövedelemforráson kívül nincs egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyból származó jövedelme.
………………………………………………
munkatárs |
A kérelmet a Humánigazgatási Főosztályon kell – a Bizottság elnökének címezve – benyújtani.
2. számú melléklet a 13/2009. (V. 27.) NFGM utasításhoz
KÉRELEM
SZOCIÁLIS SEGÉLY IRÁNT
Kérelmező neve: |
|
Szervezeti egység: |
|
Telefonos elérhetőség: |
|
Lakóhelye: |
|
Részletes indokok (szociális, anyagi körülmények stb.):
|
Csatolt mellékletek*:
|
Alulírott, ezennel kijelentem, hogy a kérelem alapjául szolgáló jövedelemforráson kívül nincs egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyból származó jövedelmem.
………………………………………………
munkatárs |
A kérelmet a Humánigazgatási Főosztályon kell – a Bizottság elnökének címezve – benyújtani.