252/2009. (XI. 16.) Korm. rendelet
a földhasználati nyilvántartás részletes szabályairól szóló 356/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet módosításáról1
2010.01.01.
„10. § Ha a földhasználat nyilvántartásba vételét követően kerül sor a Tft. 25/C. § (1) bekezdésében meghatározott ügyészi értesítésre, a földhivatal az ügyész értesítésének tényét a földhasználati lap jegyzet rovatába feljegyzi. A földhivatal a feljegyzést az ügyész további intézkedésétől függően törli a földhasználati lapról.”
„16/A. § A földhasználati nyilvántartási eljárásban az elektronikus kapcsolattartás kizárt.”
3. § Az R. 17–19. §-ai helyébe a következő rendelkezések lépnek, egyúttal az R. a 17. §-t megelőzően az alábbi alcímmel egészül ki:
„A földhasználati nyilvántartásból történő adatszolgáltatás
17. § (1) A földhasználati nyilvántartás számítógépes adatbázisából – lekérdezés útján megjelenített – földhasználati lap másolatával teljesíthető adatszolgáltatás. a) papír alapú másolatként,
b) elektronikus másolatként
(3) A (2) bekezdésben meghatározott földhasználati lap másolatokat kizárólag a földhivatal szolgáltathatja. (4) Adatszolgáltatás nem teljesíthető a földhasználati nyilvántartás számítógépes adatbázisába való helyszíni betekintéssel.
(5) Iratbetekintéssel élni az okirattár részét képező bármely olyan magán- és közokiratba, amely a földhasználat bejegyzésének vagy törlésének alapjául szolgált, vagy szolgálhat, csak a földhasználati nyilvántartásban szereplő földhasználó, vagy a földhasználó által használt termőföldet használatba adó teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közjegyzői okiratba foglalt hozzájárulásával lehet, kivéve, ha a kérelmező írásban igazolja, hogy az irat megismerése joga érvényesítéséhez, vagy jogszabályon, hatósági határozaton alapuló kötelezettsége teljesítéséhez szükséges, és az iratban foglaltak megismerésének egyéb törvényi feltételei fennállnak.
18. § (1) A papír alapú földhasználati lap másolat a földhasználati nyilvántartásba az érintett földrészlet használatára vonatkozóan bejegyzett adatokat hitelesen tanúsítja. A papír alapú földhasználati lap másolatot a kiadó földhivatal a következő szöveget tartalmazó hitelesítési záradékkal látja el: „A másolat a kiadást megelőző napig az eredetivel megegyezik, és a használatra vonatkozóan bejegyzett fennálló adatokat hitelesen tanúsítja”. (2) Papír alapú földhasználati lap másolatot a földhivatal kérelemre, illetve a 19/A. § (2) bekezdés a) pontjában felsorolt szervek megkeresésére szolgáltat. A földhasználati lap másolat kiadása iránti kérelmet a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter által rendszeresített, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, valamint a földhivatalok hivatalos honlapján közzétett formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelem adattartalmát a 2. számú melléklet határozza meg. 19. § (1) Földhasználati lapot elektronikus másolatként a földhivatal a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer szolgáltatásaira az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvényben meghatározott jogosultak részére, adatátviteli vonalon keresztül szolgáltat. (2) Az elektronikus másolatot fokozott biztonságú elektronikus aláírással és a következő szöveget tartalmazó záradékkal kell ellátni: „A földhasználati lap tartalma a kiadás időpontjában megegyezik a földhasználati nyilvántartási adatbázisban található adatokkal. Ez az elektronikus dokumentum kinyomtatva nem minősül hiteles bizonyító erejű dokumentumnak”.”
„(3) Elektronikus másolat igénylésére a kormányzati portálon az ügyfélkapun keresztül is sor kerülhet.”
„19/A. § (1) A 17. § szerinti adatszolgáltatás során az alábbi földhasználati lap másolat típusok szolgáltathatók: a) a földhasználati lap teljes másolata, amely valamennyi nyilvántartott adatot (fennálló és törölt bejegyezéseket) tartalmazza;
b) földhasználati lap teljes szemle-másolata, amely valamennyi fennálló adatot tartalmazza;
c) a földhasználati lap részleges másolata, amely a kérelemben megjelölt földrészletre leválogatott valamennyi nyilvántartott adatot (fennálló és törölt bejegyzéseket) tartalmazza;
d) a földhasználati lap részleges szemle-másolata, amely a kérelemben megjelölt földrészletre leválogatott valamennyi fennálló adatot tartalmazza.
(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti földhasználati lap másolat típusok (a továbbiakban együtt: teljes földhasználati lap másolat) kizárólag a) hatóság részére közigazgatási eljáráshoz, közérdekű bejelentés és panasz elbírálására irányuló eljáráshoz, valamint bíróság, ügyészség és nyomozó hatóság részére jogszabályban meghatározott feladatai ellátása céljából,
b) a földhasználó részére a saját földhasználati lapjairól
(3) A (2) bekezdés alkalmazása esetén az ott felsorolt szerveknek az adatszolgáltatás iránti megkeresésükben meg kell jelölniük a feladatuk ellátására vonatkozó pontos jogszabályhelyet és annak az ügyiratnak a számát, amely elintézéséhez az adatszolgáltatást igénylik. 19/B. § (1) A földhasználati nyilvántartás számítógépes adatbázisából történő adatszolgáltatás, lekérdezés során a természetes személyazonosító adatok nem használhatók fel abból a célból, hogy annak alapján a lekérdező a földhasználó által használt, a földhasználati nyilvántartásban szereplő valamennyi földrészletről adatszolgáltatást teljesítsen. (2) Az (1) bekezdés szerinti rendelkezés nem vonatkozik arra az esetre, ha az adatszolgáltatást vagy lekérdezést a földhasználó által használt, a földhasználati nyilvántartásban szereplő valamennyi földrészletről a 19/A. § (2) bekezdésében foglalt szervek, illetve személy igényli.”
[I. A bejelentési adatlapon a bejelentő által megadandó tartalmi elemek:]
„1.2. a jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet (gazdálkodó szervezet) bejelentő
b) székhelye (telephelye),
c) statisztikai számjele,
d) képviseletében eljáró személy családi és utóneve, lakcíme,
[I. A bejelentési adatlapon a bejelentő által megadandó tartalmi elemek:]
„3. A használatba adó adatai:
a) a természetes személy használatba adó természetes személyazonosító adatai és lakcíme;
b) a jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet (gazdálkodó szervezet) használatba adó megnevezése, székhelye (telephelye) és statisztikai számjele, továbbá a képviseletében eljáró személy családi és utóneve, valamint lakcíme.”
[I. A kérelem benyújtására szolgáló nyomtatványon a kérelmező által megadandó tartalmi elemek:]
„1.2. a jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet (gazdálkodó szervezet) kérelmező
b) székhelye (telephelye),
c) statisztikai számjele,
d) képviseletében eljáró személy családi és utóneve, lakcíme,
„3. A kérelmezett földhasználati lap másolat típusa:
a) a földhasználati lap teljes másolata,
b) a földhasználati lap teljes szemle-másolata,
c) a földhasználati lap részleges másolata,
d) a földhasználati lap részleges szemle-másolata.”
„6. A kérelmező aláírása.”
„(8) A FÖMI – egyedi megállapodás alapján – a földhivatali nyilvántartások adatbázisából adatműveleti, adatfeldolgozási tevékenységet igénylő esetekben országos statisztikai célú adatgyűjtéshez, valamint hatósági ellenőrzések teljesítéséhez adatlekérdezést és adattovábbítást végezhet.”
8. § (1) E rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2010. január 1-jén lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit a hatálybalépést követően indult földhasználati eljárásokra kell alkalmazni.
(2) A 4. § 2010. október 1-jén lép hatályba.
(4) E rendelet 2010. október 2-án hatályát veszti.