4/2009. (II. 27.) NFGM utasítás
4/2009. (II. 27.) NFGM utasítás
a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium fejezet 2009. évi egyes fejezeti kezelésű előirányzatainak felhasználásáról1
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 24. § (9) és (10) bekezdésére és 49. § (5) bekezdés p) pontjára figyelemmel a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvényben (a továbbiakban: Kötv.) a XV. Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (a továbbiakban: NFGM) fejezet részére megállapított egyes fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjét az Áht. 124. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – a pénzügyminiszterrel egyetértésben – az alábbiak szerint szabályozom.
Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás hatálya a Kis- és középvállalkozói célelőirányzat, a Beruházás-ösztönzési célelőirányzat, a Nemzeti beruházás-ösztönzési vállalkozási célelőirányzat, a Védelmi és biztonsági ipar versenyképessége fejezeti kezelésű előirányzatok kivételével – az NFGM fejezet részére megállapított valamennyi fejezeti kezelésű előirányzatra kiterjed.
Általános rendelkezések
2. §
1. A fejezeti kezelésű előirányzatok kizárólag a Kötv.-ben meghatározott célra használhatók fel.
2. A fejezeti kezelésű előirányzatok cél szerinti és szabályos felhasználásáért, a szakmai kezelői feladatok – így a feladatok végrehajtása érdekében szükséges intézkedések megtétele – ellátásáért az előirányzat szakmai kezelője (a továbbiakban: előirányzat szakmai kezelője) felelős. Az előirányzatok szakmai kezelőinek és a felügyeletet gyakorló minisztériumi vezetők kijelölését az NFGM fejezet fejezeti kezelésű előirányzatai szakmai kezelőinek kijelöléséről szóló NFGM utasítás tartalmazza.
3. Az előirányzatok terhére kötelezettség csak a jóváhagyott előirányzatok összegéig vállalható. Az előirányzatok terhére kötelezettségvállalást az előirányzat szakmai kezelője a felügyeletet gyakorló szakállamtitkár, kabinetfőnök engedélyével kezdeményezhet. Éven túli kötelezettségvállalást az előirányzat szakmai kezelője kezdeményezésére, a felügyeletet gyakorló szakállamtitkár, valamint a kabinetfőnök egyetértésével, a Költségvetési és Kontrolling Főosztály vezetője véleményének ismeretében a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter (a továbbiakban: miniszter) engedélyezhet az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 134. § (5) bekezdés b) pontjában, valamint a 138/A. § (1)–(5) bekezdéseiben foglaltak alapján. figyelemmel az Áht. 12/A., 12/B., 22, 23/A., 47. § és 49. § (5) bekezdés r) pontjában foglalt rendelkezésekre.
4. Az előirányzat szakmai kezelője – az előirányzatok részfeladatokra történő tervezésével – a költségvetési tervezést támogató informatikai rendszerben elkészíti a támogatási célok, valamint az előirányzat terhére elvégzendő feladatok tételes felhasználási javaslatát. Az előirányzatok részfeladatok szerinti felosztásának engedélyeztetési, valamint annak évközi módosítása eljárási rendjét külön NFGM utasítás tartalmazza.
5. Az utasítás hatálya alá tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok cél szerinti felhasználását a felügyeletet gyakorló szakállamtitkár, illetve a kabinetfőnök ellenőrzi. Az előirányzatok felhasználásának ellenőrzésére a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzési rendszer, a minisztérium belső ellenőrzése, illetve külső ellenőrző szervek ellenőrzései keretében kerül sor.
6. Az előirányzat szakmai kezelőjének a fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásának várható alakulásáról – az Ámr. 138/C. §-a szerint – az 1. melléklet szerinti adatszolgáltatást kell készítenie és azt összesítés, valamint a Pénzügyminisztériumba történő továbbítás céljából minden hónap 6. napjáig át kell adnia a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére.
7. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia. Az előirányzat szakmai kezelője az Ámr. 138/B. §-a alapján – az 1. melléklet szerinti tartalommal – éves előirányzat-felhasználási tervet készít, melyet aláírva a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére január 6-ig küld meg. A fejezetre összesített előirányzat-felhasználási tervet a miniszter írja alá.
8. A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére teljesített kifizetésekhez szükséges támogatások teljesítésarányos igénybevételéhez, az Ámr. 109/A. §-ában meghatározott, az Ámr. 27. számú melléklete szerinti tartalommal előirányzat-finanszírozási tervet kell készíteni. Az előirányzat szakmai kezelője a fejezeti kezelésű előirányzat előirányzat-finanszírozási tervét összesítés, valamint a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) részére történő továbbítás céljából havonta a tárgyhónapot megelőző hónap 17. napjáig a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére megküldi. A január hónapra vonatkozó tervet – elfogadott költségvetési törvény hiányában a benyújtott törvényjavaslat alapján – dekádonkénti részletezésben a tárgyévet megelőző év december 17-ig kell a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére megküldeni. Az előirányzat-finanszírozási terv soron kívüli módosítása iránti kérelmet – az előbbiekben említett dokumentumok csatolásával – a kiadás várható teljesítésének időpontját megelőzően soron kívül kell a szakmai kezelőnek a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére megküldeni, a módosítás kérésének indoklásával együtt.
9. A gazdasági eseményenként (bruttó) 50 000 Ft-ot el nem érő kifizetésekhez a forrás rendelkezésre állása esetén előzetes írásbeli kötelezettségvállalás nem szükséges. Ezeket a kötelezettségvállalásokat legkésőbb a benyújtott, az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 168. §-a szerinti számla (továbbiakban: számla) alapján kell nyilvántartásba venni. A gazdasági eseményenként (bruttó) 50 000 Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó kötelezettségvállalásra csak a kötelezettségvállalás ellenjegyzése után és csak írásban kerülhet sor.
10. A szerződés, megállapodás (továbbiakban: kötelezettségvállalás) előkészítésének, jóváhagyásának, nyilvántartásának, majd lezárásának részletes eljárási rendjét, valamint a kötelezettségvállalások tartalmi követelményeit külön NFGM utasítás szabályozza.
11. A kötelezettségvállalások költségvetési ellenjegyzését a Költségvetési és Kontrolling Főosztály végzi. A kötelezettségvállalás ellenjegyzésére jogosult a Költségvetési és Kontrolling Főosztály vezetője, valamint a Költségvetési és Kontrolling Főosztály vezetője által – az Ámr. 134. §-ának (8) bekezdése, 138. §-ának (1) és (3) bekezdéseire figyelemmel – írásban kijelölt vezető személy. Az ellenjegyzés az ellenjegyző nevének, beosztásának, valamint az ellenjegyzés időpontjának feltüntetésével, saját kezű aláírással történik. Az ellenjegyzéshez szükséges dokumentumok előterjesztésével kapcsolatosan a 11. pontban hivatkozott utasítás rendelkezéseit kell alkalmazni.
12. Az ellenjegyzésre jogosultnak az ellenjegyzést megelőzően meg kell győződnie arról, hogy
a) a jóváhagyott költségvetés fel nem használt, illetve le nem kötött, a kötelezettségvállalás tárgyával összefüggő kiadási előirányzata rendelkezésre áll,
b) az előirányzat-felhasználási terv szerint a várható kifizetés időpontjában a fedezet rendelkezésre áll,
c) a kötelezettségvállalás nem sérti a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat.
Amennyiben a kötelezettségvállalás nem felel meg az előbbi feltételeknek, a Költségvetési és Kontrolling Főosztály vezetője erről írásban – indokolással ellátva – tájékoztatja a kötelezettségvállalót, valamint a minisztert.
13. A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére kötelezettségvállalásra, – eltérő rendelkezés hiányában – jogosult:
a) 25,0 millió forint (áfa nélkül) értékhatárig az előirányzat szakmai kezelőjének vezetője,
b) 100,0 millió forint (áfa nélkül) értékhatárig – a kabinetfőnök egyetértésével – az előirányzat felett felügyeletet gyakorló szakállamtitkár, illetve a felügyelete alá tartozó előirányzatok vonatkozásában a kabinetfőnök,
c) felső értékhatár nélkül – az illetékes szakállamtitkár, illetve a kabinetfőnök egyetértésével – a miniszter.
14. A Költségvetési és Kontrolling Főosztály köteles a kötelezettségvállalások, valamint a követelések analitikáját a Forrás SQL integrált gazdálkodási rendszerben vezetni. Ennek érdekében az előirányzat szakmai kezelője köteles a kötelezettségvállalást, és az előzetes kötelezettségvállalást, illetve azok módosítását az aláírást követően, haladéktalanul, de legkésőbb 2 munkanapon belül a Költségvetési és Kontrolling Főosztály rendelkezésére bocsátani.
15. A Költségvetési és Kontrolling Főosztály az Ámr. 162. § (1), (3), a 162/A. § (1), (3), (5) és a 162/B. § (2) bekezdéseiben foglaltak alapján, az Ámr. 14. számú mellékletében foglalt „Kiadási kötelezettségvállalás bejelentése (KT-01)” elnevezésű nyomtatvány kitöltésével – legkésőbb a kötelezettségvállalást követő 5 munkanapon belül – gondoskodik a kötelezettségvállalásnak a Kincstár részére történő bejelentéséről. Ha a bejelentett kötelezettségvállalásban változás történik, úgy a Költségvetési és Kontrolling Főosztály az Ámr. 15. számú, valamint a 15/a. számú melléklete kitöltésével a fentiek szerint köteles eljárni. A Költségvetési és Kontrolling Főosztály a kötelezettségvállalás nyilvántartásba vételéről, a nyilvántartásba vételt követő 5 munkanapon belül a kötelezettségvállalás azonosítójának egyidejű megküldése mellett tájékoztatja az előirányzat szakmai kezelőjét.
16. Költségvetési előirányzatot érintő pénzforgalmat csak a szakmai teljesítés igazolása alapján lehet érvényesíteni. A szakmai teljesítés igazolására jogosult személyt – a kötelezettségvállalás dokumentumán – a kötelezettségvállalásra jogosult vezető jelöli ki. A szakmai teljesítést írásban kell igazolni a 11. pontban hivatkozott utasítás mellékletét képező teljesítésigazolás és kifizetés engedélyezése formanyomtatványon.
17. A szakmai teljesítés igazolása során meg kell győződni arról, hogy a feladat elvégzése előírás-szerűen, a kötelezettségvállalás dokumentumában foglaltak szerint megtörtént-e, a szolgáltatást nyújtó a vállalt kötelezettségét az elvárt minőségben teljesítette-e, és igazolni kell annak jogosultságát és összegszerűségét,. Amennyiben a teljesítéssel szemben kifogás merül fel, úgy a kötelezettségvállalás dokumentuma szerinti szankciókat kell alkalmazni.
18.2 A Költségvetési és Kontrolling Főosztály a kötelezettségvállaló szakmai teljesítés igazolása alapján intézkedik a pénzügyi teljesítésről. A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére – támogatási szerződés keretében – kifizetésre kerülő előlegeket az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áhsz.) 9. sz. mellékletének 3. e) pontja értelmében támogatási programelőlegként kell kezelni.
19. A szakmai teljesítés igazolását követően, a pénzügyi teljesítés előtt, a kifizetendő számlát érvényesíteni, ellenjegyezni (ellenőrizni), utalványozni kell a 2. sz. mellékletként csatolt, a Forrás SQL integrált gazdálkodási rendszerben előállított nyomtatvány alkalmazásával.
20. A szakmai teljesítésigazolás alapján az érvényesítőnek ellenőriznie kell az összegszerűséget, a fedezet meglétét, a szerződés szerinti fizetési feltételeknek való megfelelést és azt, hogy az előírt követelményeket betartották-e. Az érvényesítésnek – az „érvényesítve” megjelölésen kívül – tartalmaznia kell a megállapított összeget, a könyvviteli elszámolásra utaló főkönyvi számlaszámot, a kötelezettségvállalás nyilvántartásba vételének sorszámát. Az érvényesítést végző és a szakmai teljesítést igazoló nem lehet azonos személy.
21. A Kincstár által vezetett fejezeti számlák pénzforgalmát érintő bevételek és kiadások érvényesítésére – eltérő rendelkezés hiányában – a Költségvetési és Kontrolling Főosztály vezetője által írásban meghatalmazott, pénzügyi-számviteli képesítéssel rendelkező személyek jogosultak.
22. Az utalvány ellenjegyzője az érvényesítés szabályszerűségét köteles ellenőrizni. Az utalvány ellenjegyzésre jogosult személyeket – eltérő rendelkezés hiányában – a Költségvetési és Kontrolling Főosztály vezetője írásban jelöli ki.
23. Az utalványozás a kiadások teljesítésének, a bevételek beszedésének elrendelését foglalja magában. Utalványozásra csak a teljesítés igazolása, az érvényesítés és az utalvány ellenjegyzése után kerülhet sor. Az utalványozás során meg kell győződni arról, hogy az utalványlap a kötelezettségvállalás nyilvántartásba vételi sorszámát, valamint a főkönyvi számla számát tartalmazza-e. Utalványozásra a Költségvetési és Kontrolling Főosztály vezetője, valamint az általa írásban felhatalmazott személyek jogosultak.
24. A kötelezettségvállaló és az ellenjegyző, illetőleg az utalványozó és az utalványt ellenjegyző – ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan – azonos személy nem lehet. Az érvényesítő személy nem lehet azonos a kötelezettségvállalásra, szakmai teljesítés igazolására, utalványozásra, utalvány ellenjegyzésére jogosult személlyel. Kötelezettségvállalási, szakmai teljesítés igazolási, érvényesítési, utalványozási, ellenjegyzési feladatot nem végezhet az a személy, aki ezt a tevékenységét közeli hozzátartozója [a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 685. §-ának b) pontja] vagy a maga javára látná el.
25. A kötelezettségvállalásra, ellenjegyzésre, teljesítésigazolásra, érvényesítésre, utalványozásra és utalvány ellenjegyzésére jogosult, kijelölt személyekről előirányzatonként az előirányzat szakmai kezelőjének a 3. melléklet szerinti nyomtatványt kell kitölteni 2 példányban. Az aláírásminta nyomtatvány 1 példányát az előirányzat szakmai kezelője megőrzi, 1 példányát pedig a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére kell megküldeni legkésőbb február 28-ig. Amennyiben az adott előirányzat pénzügyi-számviteli feladatait közreműködő szervezet (költségvetési szerv vagy egyéb gazdasági szervezet) végzi, úgy az aláírásmintát 3 példányban kell kitölteni, melyből a 3. példányt a közreműködő szervezet őrzi meg.
A jogosultak kijelölése az aláírásminta nyomtatványon is történhet, ez esetben szükséges a kijelölő aláírása is. Amennyiben az aláírásra jogosultak kijelölése utasításban vagy egyéb dokumentumban történik, úgy az aláírásminta nyomtatványon szükséges annak pontos megjelölése. Amennyiben a jogosultak személyében év közben változás történik, úgy a fenti szabályok alkalmazásával 8 napon belül intézkedni kell az aláírás-minta nyomtatványon történő dokumentálásáról.
26. A fejezeti kezelésű előirányzatok maradványának következő évi felhasználása az Áht. 93. §-ának (6)–(11) bekezdéseiben és az Ámr. 66. § (1)–(3) bekezdéseiben foglalt rendelkezések szerint történik. Amennyiben a kötelezettségvállalással terhelt előirányzat-maradványból a kötelezettségvállalás meghiúsul, vagy a felhasználás összege kisebb a vállalt kötelezettségnél, úgy a felszabadult maradvány terhére újabb kötelezettség csak a pénzügyminiszter engedélyével vállalható. Az engedély iránti kérelmet egyedi vagy a maradványelszámolás keretében a Költségvetési és Kontrolling Főosztály készíti elő az előirányzatok szakmai kezelőinek bevonásával.
27. A fejezeti kezelésű előirányzatok előző évi előirányzat-maradványát – a pénzügyminiszter, illetve a Kormány döntését követően a kabinetfőnök hagyja jóvá.
28. Az utasítás hatálya alá tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok számviteli, valamint a számviteli szabályozási feladatait a Költségvetési és Kontrolling Főosztály végzi. A számviteli szabályozás jóváhagyásának eljárásrendjéről külön NFGM utasítás rendelkezik.
29. A Költségvetési és Kontrolling Főosztály az Szvt., az Ámr., valamint az Áhsz. előírásai szerint időközi mérlegjelentést, valamint évközi (féléves) és éves beszámolót készít. A számszaki adatokat alátámasztó szöveges beszámoló elkészítése az előirányzat szakmai kezelőjének feladata.
A FEJEZETI KEZELÉSŰ ELŐIRÁNYZATOK KEZELÉSE, FELHASZNÁLÁSA
3. §
1. Közpolitikai feladatok ellátása 25-2-16
a) Az előirányzat célja a jogszabály-előkészítési feladatok (törvénytervezetek, miniszteri rendelettervezetek, kormány-előterjesztések) támogatása, beleértve a szükséges közpolitikai, társadalmi, kulturális hatások vizsgálatát is.
b) Az előirányzat felhasználására az NFGM közreműködő szervezetként igénybe veszi az NT Nemzetközi Technológiai Közhasznú Társaságot (a továbbiakban: Kht.).
c) A támogatás folyósításának alapjául a Kht.-val – az előirányzat szakmai kezelője közreműködésével – megkötött szerződés szolgál.
d) A támogatás folyósítása a Kht. részére negyedévente egyenlő részletekben történik.
e) A Kht. a támogatás felhasználásáról utólag – a szerződésben meghatározott határidőre – pénzügyi elszámolást, valamint szakmai beszámolót (szöveges értékelést) készít, melynek elfogadásáról, vagy annak elutasításáról az előirányzat szakmai kezelője dönt.
f) A d) pont szerinti esedékes elszámolási kötelezettség teljesítésének elmulasztása, illetve az elszámolás elfogadásának hiánya esetén – az előirányzat szakmai kezelője kezdeményezése alapján – a Költségvetési és Kontrolling Főosztály a támogatás folyósítását átmenetileg felfüggeszti.
2. Államigazgatás hatékonyságának növelésére 25-2-17
a) Az államigazgatás hatékonyságának növelését szolgáló előirányzat célja a minisztérium munkájának hatékonyságát növelő, kiemelt jelentőségű informatikai fejlesztési projektek megvalósítása, valamint egyes informatikai rendszerek üzemeltetésének támogatása.
b) Az előirányzat szakmai kezelője, az informatikai fejlesztési projektekhez kapcsolódó működési jellegű költségek finanszírozása céljából átcsoportosítást kezdeményezhet az NFGM Igazgatás költségvetése javára.
3. Nemzetközi jelentőségű, kiemelt KFI programok támogatása 25-2-46
a) Az előirányzat célja, hogy lehetővé tegye Magyarország csatlakozását nagy jelentőségű kutatási programokhoz, szervezetekhez. Az előirányzatból az Európai Neutronkutató Központ (ESS) hazai megvalósításának előkészítése, a konzorciumépítéssel kapcsolatos utazások, szakértői megbízások támogathatók. Az Európai Technológiai Intézet (ETI) létrehozásának célja az oktatás, a kutatás és az innováció európai hálózatának kialakítása. Az előirányzatból finanszírozhatók a hálózat kiépítésében való magyar részvételhez szükséges előkészítési feladatok, az ETI szervezésével kapcsolatos utazási költségek, szakértői megbízások.
b) Az Európai Neutronkutató Központ (ESS) projekt előkészítéséért felelős miniszteri biztos a 2. § 14. a) pontja szerint jogosult kötelezettségvállalásra. ESS miniszteri biztos hiányában, az ESS projekttel kapcsolatos kötelezettségvállalásra a versenyképességért felelős szakállamtitkár jogosult.
4. Kiemelt ágazatok fejlesztési stratégiájának támogatása 25-2-47
a) Az előirányzat célja, hogy forrást biztosítson az NFGM 2008–2010-es stratégiájában prioritást élvező feladatnak az elvégzéséhez, miszerint a gazdasági növekedés szempontjából kiemelt ágazatokra, így különösen az információs és kommunikációs technológiákra, a járműiparra, a gyógyszeriparra/biotechnológiára, a logisztikára komplex elemzések készüljenek annak érdekében, hogy, a TTI stratégiával és intézkedési tervvel, valamint a pólus programmal összhangban lévő megalapozott ágazatfejlesztési stratégiákkal a gazdasági növekedést és a foglalkoztatás bővülését ösztönözze.
b) Az egyes ágazatokat komplex módon értékelő helyzetelemzésből az előirányzat szakmai kezelője a kiemelt ágazatokra vonatkozó kibővített akcióterveket dolgoz ki, amelyeket a tárca a Kormány elé terjeszt.
c) Az előirányzat szakmai kezelője elkészíti az előirányzat terhére elvégzendő feladatok tételes felhasználási javaslatát és azt jóváhagyásra előterjeszti a felügyeletet gyakorló szakállamtitkárhoz.
d) A tételes javaslatban foglalt feladatoknak az előirányzat terhére történő finanszírozását a felügyeletet gyakorló szakállamtitkár engedélyezi.
e) Az engedélyezést követően az előirányzat a szakmai engedély egy eredeti példányát átadja a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére.
f) Az engedélyezést követően az előirányzat szakmai kezelője intézkedik a tételes feladatok végrehajtása érdekében szükséges teendők ellátásáról
g) A Költségvetési Főosztály a szakmai teljesítés igazolása alapján intézkedik a pénzügyi teljesítésről.
5. Külgazdaság fejlesztési célelőirányzat 25-3-8
a) Az előirányzat forrást biztosít:
– az ITD Hungary Nonprofit Közhasznú Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: ITDH), közhasznú tevékenységének ellátásához, működési költségeinek finanszírozásához, a hazai regionális irodahálózat fenntartására,
– befektetésösztönzési és kereskedelemfejlesztési programok finanszírozására,
– kereskedelemfejlesztési pályázatok támogatásához,
– az egységes magyar külgazdasági külképviseleti rendszer működtetéséhez,
– külképviseleti hálózat felülvizsgálatának finanszírozásához,
b) a célelőirányzat felhasználásában közreműködő szervezetként részt vesz az ITDH. Az egységes magyar külgazdasági külképviseleti rendszer működtetése a Külügyminisztériummal történő együttműködés keretében történik.
c) Az előirányzat szakmai kezelője elkészíti a támogatási céloknak, az előirányzat terhére elvégzendő feladatoknak részletes felhasználási ütemezésére, valamint a kereskedelemfejlesztési pályázatok finanszírozására szolgáló keretre vonatkozó, indoklással alátámasztott javaslatát és azt jóváhagyásra előterjeszti a felügyeletet gyakorló szakállamtitkárhoz.
d) Az ITDH által ellátandó feladatok végrehajtására az NFGM támogatási szerződést köt, amely rögzíti az ellátandó feladatokat, a támogatással való elszámolás módját, az elszámolás rendjét, az ITDH által vállalt kötelezettségek nem teljesítése, illetve a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókat. A szerződés előkészítése az előirányzat szakmai kezelőjének feladata. A szerződést a felügyeletet gyakorló szakállamtitkár előterjesztése alapján a miniszter írja alá.
e) A célelőirányzatnak az egységes magyar külgazdasági képviseleti rendszer működtetéséhez kapcsolódó forrása az egységes állami külgazdasági külképviseleti rendszer működtetéséről szóló 8/2005. (XI. 8.) GKM–KüM együttes utasítás 6. §-ának 3. pontja alapján évközi előirányzat átcsoportosítással a KüM részére átcsoportosításra kerül. Az előirányzat szakmai kezelője gondoskodik az előirányzat felhasználása érdekében szükséges teendők (az átcsoportosításhoz szükséges NFGM–KüM megállapodás előkészítése, a felhasználás elszámolása) ellátásáról.
f) A Költségvetési és Kontrolling Főosztály az ITDH működési támogatását, valamint a szakmai tevékenység – Külgazdaság-fejlesztési célelőirányzat felhasználásáról, kezeléséről, működtetéséről és ellenőrzéséről szóló 120/2007. (XII. 29.) GKM rendelet szerinti jogcímeinek – támogatási összegét a szerződésben foglalt ütemezés szerint folyósítja. A pályázati úton nyújtott támogatások összegét a 120/2007. (XII. 29.) GKM rendelet szerint az ITDH lehívó levelének kézhezvételét követő 15 napon belül a Költségvetési és Kontrolling Főosztály utalja át.
6.3 Területrendezés 25-4-1
a) Az előirányzat a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény (a továbbiakban: Tftv.) alapján meghatározott és a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter feladat- és hatásköréről szóló 134/2008. (V. 14.) Korm. rendeletben megnevezett területrendezési szakterületi feladatok finanszírozására szolgál.
b) Az ellátandó feladatcsoportok az alábbiak:
– törvény-előkészítés feladatai;
– elfogadott területrendezési tervek előírásainak érvényesítése, a területi változások értékelése;
– hazai és nemzetközi együttműködés feladatai;
– szakmai tevékenységek támogatása.
c) Az ellátandó feladatokra vonatkozó szerződések előkészítése az előirányzat szakmai kezelőjének feladata. A szerződéseket az előirányzat felett szakmai felügyeletet gyakorló szakállamtitkár – a miniszter jóváhagyása alapján – írja alá.
d) Az előirányzat szakmai kezelőjének kezdeményezésére és a szakmai teljesítés igazolása alapján a Költségvetési és Kontrolling Főosztály intézkedik az átutalás folyósításáról, a pénzügyi és számviteli feladatok ellátásáról.”
7.4 Építésügyi célelőirányzat 25-4-2
a) Az előirányzat az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.) 50. § rendelkezése alapján az épített környezet alakításának és védelmének pénzügyi eszközökkel történő támogatására és finanszírozására szolgál, a törvény felhatalmazása alapján az építésügyi célelőirányzatról szóló 10/2009. (IV. 10.) NFGM rendelet (a továbbiakban: ÉC rendelet) szerint.
b) A célelőirányzat forrása (az építésügyi bírság, az építésfelügyeleti bírság, a visszatérítendő támogatás, a miniszter építésügyi feladat- és hatáskörébe tartozó eljárások esetén az eljárási bírság, a késedelmi kamat, a honvédelmi és katonai célú építmények építési célelőirányzatából jogszabályban meghatározott mértékű bírságösszeg, valamint a pályázati díj) az Étv. 62. §-a (2) bekezdés r) pontjában kapott felhatalmazás alapján az ÉC rendeletben meghatározott módon és mértékben kerül felhasználásra.
c) Az ellátandó feladatokra vonatkozó szerződések előkészítése az előirányzat szakmai kezelőjének feladata, amelyet a minisztériumi szerződéskötésre vonatkozó utasítás alapján végez. A szerződéseket az előirányzat felett szakmai felügyeletet gyakorló szakállamtitkár, vagy a felhatalmazásával az általa írásban megbízott Építésügyi és Építészeti Főosztály (a továbbiakban: ÉÉF), vagy a Településrendezési és Településügyi Főosztály vezetője írja alá.
d) Az előirányzat éves feladattervét az ÉÉF vezetőjének előterjesztésére a szakállamtitkár javasolja miniszteri jóváhagyásra. Az előirányzat pályázatszakmai kezelője az ÉÉF, vagy az általa megbízott közreműködő szervezet.
e) A pályázatok kiírására a Költségvetési és Kontrolling Főosztály által szolgáltatott pénzügyi adatok birtokában folyamatosan, a rendelkezésre álló bevételi forrástól függően kerül sor.
8.5 Terület- és régiófejlesztési célelőirányzat
Központi fejlesztési feladatok 25-4-3-1
a) A Terület- és régiófejlesztési célelőirányzat (a továbbiakban: TRFC) Központi fejlesztési feladatok jogcím terhére a miniszter – keretfelosztó döntése alapján – forrást biztosíthat
aa) kiemelt térségek összehangolt fejlesztési programjainak megvalósítása érdekében;
ab) a támogatási rendszer működtetésével kapcsolatos feladatok ellátására;
ac) területfejlesztési képzéssel, elemzéssel, tervezéssel, kutatás-fejlesztéssel összefüggő feladatok ellátására;
ad) a megyei önkormányzatok területrendezési terve kidolgozásának, módosításának támogatására; és
ae) utófinanszírozással megvalósuló transznacionális projektekben való részvételhez szükséges források rendelkezésre állása érdekében.
b) A forrás az egyes 2009. évi decentralizált önkormányzati fejlesztési és területfejlesztési célú, valamint egyes 2009. évi központi előirányzatok felhasználásának részletes szabályairól szóló 85/2009. (IV. 10.) Korm. rendelet alapján kerül felhasználásra.
c) TRFC 2009. évi központi keretének terhére vállalt kötelezettségek pénzügyi teljesítése legkésőbb 2010. december 31-ig történhet meg.
Vásárhelyi Terv továbbfejlesztése 25-4-3-2
a) A Vásárhelyi Terv továbbfejlesztése (a továbbiakban: VTT) jogcím terhére támogatásban részesíthető a Vásárhelyi Terv továbbfejlesztése keretében létesülő tiszaroffi árapasztó tározó építési munkálataihoz kapcsolódóan az érintett településeken a belterületi csapadék- és belvízelvezető rendszer befogadóig történő kiépítése, fejlesztése.
b) A forrás felhasználása az egyes 2009. évi decentralizált önkormányzati fejlesztési és területfejlesztési célú, valamint egyes 2009. évi központi előirányzatok felhasználásának részletes szabályairól szóló 85/2009. (IV.10.) Korm. rendelet alapján történik. A VTT terhére az Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács legkésőbb 2009. május 31-ig pályázati rendszeren kívül hozott döntéssel támogatást ítélhet meg Tiszaroff és Tiszagyenda települések helyi önkormányzatai részére. A támogatási döntést követő 60 napon belül a tanács támogatási szerződést köt az érintett önkormányzatokkal. A támogatási szerződés mintáját az NFGM készíti el és küldi meg a tanács részére.
c) A VTT 2009. évi keretének terhére vállalt kötelezettségek pénzügyi teljesítése legkésőbb 2010. december 31-ig történhet meg.
Decentralizált területfejlesztési programok 25-4-3-3
a) A TRFC decentralizált területfejlesztési programok kerete terhére az NFGM minisztere és a regionális fejlesztési tanács, illetve a regionális fejlesztési ügynökség – a Kbt.-ben foglaltak figyelembevételével – legkésőbb 2009. május 31-ig működési források biztosítására vonatkozóan megállapodást köthet
aa) a regionális identitástudat erősítése, illetve a hazai fejlesztési programokkal összefüggő kommunikáció és marketingtevékenység,
ab) a korábbi évek decentralizált pályázati rendszerei keretében megkötött támogatási szerződésekhez kapcsolódó monitoringtevékenység
ellátására.
b) A forrás az egyes 2009. évi decentralizált önkormányzati fejlesztési és területfejlesztési célú, valamint egyes 2009. évi központi előirányzatok felhasználásának részletes szabályairól szóló 85/2009. (IV. 10.) Korm. rendelet alapján kerül felhasználásra.
c) A TRFC decentralizált keretének terhére vállalt kötelezettségek pénzügyi teljesítése legkésőbb 2010. december 31-ig történhet meg.
9.6 Regionális fejlesztési tanácsok és munkaszervezeteik működési kiadásai 25-4-4-1
a) A regionális fejlesztési tanácsok a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény alapján:
aa) kidolgozzák a régiók hosszú és középtávú területfejlesztési koncepcióját, illetve a régió fejlesztési programját és annak stratégiai és operatív munkarészeit;
ab) összegyűjtik a régió önkormányzatainak, gazdasági és társadalmi szervezeteinek fejlesztési projektelképzeléseit, részt vesznek azok projektjavaslattá történő előkészítésében;
ac) közreműködnek a központi és regionális forrásokra benyújtandó pályázatok elkészítésében, az ezzel kapcsolatos szervezési feladatok ellátásában;
ad) pénzügyi tervet készítenek a fejlesztési programok megvalósítása érdekében, szervezi a programok megvalósítását, részt vesznek a programok pénzügyi finanszírozási feladataiban, a programok megvalósításáról, a pénzügyi felhasználásról naprakész nyilvántartást vezetnek.
b) A működési hozzájárulás biztosítására az NFGM a tanácsokkal támogatási szerződést köt.
c) A támogatási összeg 80%-át a szerződés aláírásától számított 30 napon belül egy összegben utalja a tanács részére.
d) A működési hozzájárulás további 20%-ának folyósítására a támogatási szerződés szerinti pénzügyi elszámolásnak és szöveges szakmai beszámolónak az előirányzat szakmai kezelője részéről történő elfogadásától számított 30 napon belül kerül sor.
e) A szerződés akkor tekinthető a tanács részéről teljesítettnek, ha a tanács szakmai beszámolóját és pénzügyi elszámolását (beszámolóját) az NFGM szakmai teljesítésigazolására és a pénzügyi beszámoló elfogadására jogosult vezetője elfogadta, és a teljesítést igazolta.
10.7 Megyei területfejlesztési tanácsok és munkaszervezeteik működési kiadásai 25-4-4-2
a) A megyei területfejlesztési tanácsok a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény alapján:
aa) kidolgozzák a megyék hosszú távú területfejlesztési koncepcióját, illetve a megye fejlesztési programját és alprogramjait;
ab) szakmai kapacitással segítik a kistérségi fejlesztési tanácsok tervező, döntés-előkészítő, fejlesztési célokat feltáró, pályázatokat megalapozó tevékenységét;
ac) közreműködnek a megyékben kialakult társadalmi és gazdasági válsághelyzetek kezelésében;
ad) pénzügyi tervet készítenek a fejlesztési programok megvalósítása érdekében, szervezik a programok megvalósítását.
b) Az előirányzat a 9. b)–e) pontokban foglaltak szerint kerül felhasználásra.
11.8 Kistérségi fejlesztési tanácsok és munkaszervezeteik támogatása 25-4-4-3
a) A kistérségi fejlesztési tanácsok a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény alapján:
aa) kidolgozzák a kistérség területfejlesztési koncepcióját, illetve a kistérség területfejlesztési programját, ellenőrzik megvalósításukat;
ab) képviselik a kistérséget területfejlesztési ügyekben;
ac) közreműködnek a kistérségekben kialakult társadalmi, gazdasági és foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésében;
ad) pénzügyi tervet készítenek a területfejlesztési programok megvalósítása érdekében, szervezik a programok megvalósítását.
b) Az előirányzat a 9. b)–e) pontokban foglaltak szerint kerül felhasználásra.
12.9 Önkormányzati és térségi koordinátori hálózat működési kiadásai 25-4-4-5
a) A Kistérségi Koordinációs Hálózatról szóló 344/2007. (XII. 19.) Korm. rendelet szerint az uniós fejlesztési források és a hazai területi alapú támogatások felhasználásának elősegítését, a kistérségek együttműködési tevékenységének fejlesztését, a hátrányos helyzetű kistérségek felzárkózásának gyorsítását a Kormány a Kistérségi Koordinációs Hálózat működtetésével látja el. Az előirányzat célja a tárca kistérségi hálózattal való együttműködésének elősegítése, koordinátorok területfejlesztéssel összefüggő feladatainak megvalósítása.
b) Az előirányzat előirányzat-átadás keretében átadásra kerül a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részére.
13.10 Balaton Fejlesztési Tanács támogatása 25-4-4-6
13.1.
a) A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény alapján az NFGM a Balaton Fejlesztési Tanács (a továbbiakban: BFT) részére működési támogatást biztosít. A működési hozzájárulás biztosítására az NFGM a BFT-vel támogatási szerződést köt.
b) A támogatási összeg 75%-át a szerződés mindkét fél általi aláírásától számított 30 napon belül egy összegben utalja a BFT támogatási szerződésben megjelölt számlájára.
c) A tanács 2009. január–július közötti tevékenységéről 2009. augusztus 31-ig pénzügyi részelszámolást és szöveges szakmai beszámolót készít az NFGM részére. A működési hozzájárulás további 25%-ának folyósítására a pénzügyi részelszámolásnak és a szöveges szakmai beszámolónak az előirányzat szakmai kezelője részéről történő elfogadásától számított 30 napon belül kerül sor.
13.2.
a) Az egyes 2009. évi decentralizált önkormányzati fejlesztési és területfejlesztési célú, valamint egyes 2009. évi központi előirányzatok felhasználásának részletes szabályairól szóló 85/2009. (IV. 10.) Korm. rendelet 32. § (1) bekezdése alapján a BFT szakmai programja keretében az alábbi jogcímek részesülnek támogatásban:
aa) a Balaton Vízbiztonsági Program III–IV. ütemének fejlesztési elemei, az ehhez kapcsolódó tájékoztató és oktatási tevékenység;
ab) a Regionális Közbiztonsági Támogatási Rendszer szakmai programja;
ac) kiemelt turisztikai rendezvények támogatása;
ad) „Mozdulj Balaton” rendezvénysorozat 2009. évi programjai;
ae) a Balatoni Regionális Monitoring Rendszer működtetése;
af) családbarát turisztikai szolgáltatások támogatása;
ag) térségi közmunkaprogram kiegészítő elemei (a közmunkaprogramok megvalósításához kapcsolódó eszközbeszerzés);
ah) a Balatonra irányuló természettudományi kutatások;
ai) a térségi fejlesztéseket előkészítő és megalapozó munkák;
aj) településfejlesztési tevékenységek támogatása, ezen belül:
ak) a Balatoni Kistelepülések Szennyvízkezelési Programja;
al) a belterületi csapadékvíz-elvezető hálózat fejlesztése, kis léptékű beruházások megvalósítása;
am) a természeti és épített környezet fejlesztése;
an) a fenti feladatokhoz kapcsolódó tájékoztató tevékenység;
ao) a Balaton Integrációs Közhasznú Nonprofit Kft. tőkeemelése.
b) Az a) pontban meghatározott jogcímek forrásai terhére előleg folyósítható a BFT írásban benyújtott kérelme alapján, legfeljebb az egyes jogcímekre elkülönített forráskeret 40%-a erejéig. A teljes támogatás folyósítására legkésőbb 2009. december 31-ig kerülhet sor.
c) Az előirányzat az egyes 2009. évi decentralizált önkormányzati fejlesztési és területfejlesztési célú, valamint egyes 2009. évi központi előirányzatok felhasználásának részletes szabályairól szóló 85/2009. (IV. 10.) Korm. rendelet alapján kerül felhasználásra.
14.11 Budapest Agglomerációs Fejlesztési Tanács támogatása 25-4-4-7
a) A területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény alapján a Fővárosi Önkormányzat Közgyűlése és a Közép-Magyarországi Régió Fejlesztési Tanácsa Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanácsot hozott létre a főváros és agglomerációja területén a főváros, valamint a körülötte elterülő régió fejlesztési céljai és érdekei összehangolására. Az előirányzat a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács működéséhez biztosít hozzájárulást.
b) A működési hozzájárulás biztosítására az NFGM a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanáccsal támogatási szerződést köt.
c) Az előirányzat a 9. c)–e) pontokban foglaltak szerint kerül felhasználásra.
15.12 Egyéb területfejlesztési intézmények működésének támogatása 25-4-4-8
a) A területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény alapján a regionális fejlesztési tanácsok és a megyei területfejlesztési tanácsok kezdeményezésével térségi fejlesztési tanácsok alakultak. A tanácsok a tavalyi évben kisprojekteken alapuló programokat készítettek elő, mellyel 2009-ben is jelentős menedzselési feladatokat kell végezniük. Az előirányzat a tanácsok munkaszervezetei működéséhez biztosít forrást.
b) A működési hozzájárulás biztosítására az NFGM a térségi tanácsokkal támogatási szerződést köt.
16.13 Területfejlesztési háttérintézményi feladatok 25-4-5-2
a) A jogcímcsoport célja a Területi Információs Rendszer (TeIR) és Dokumentációs Központ működési feltételeinek biztosítása, melyek működtetését a VÁTI Kht. látja el. A TeIR a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény előírásainak megfelelően kialakított rendszer működését a 31/2007. (II. 28.) Korm. rendelet szabályozza. A rendszer fejlesztésének és üzemeltetésének ellátása folyamatos feladat, amely magában foglalja a humán és technikai erőforrások biztosítását, az adatok beszerzését.
A Dokumentációs Központ működését a 277/2008. (XI. 24.) Korm. rendelet, valamint az 5/2000. (II. 11.) FVM rendelet előírásai határozzák meg.
b) A forrás a VÁTI Kht.-val kötött megállapodás alapján kerül felhasználásra.
17. Azbesztcementből épült házak szakértői vizsgálata 25-4-18
a) Az előirányzat az Országos Hulladékgazdálkodási Tervről szóló 110/2002. (XII. 12.) OGY határozat mellékletében meghatározott azbesztmentesítési program végrehajtása során az azbesztmentesítéssel érintett épületek körének megállapításával, a szennyezés mértékének és állapotának felmérésével, a szórt azbeszt kimutatásával, a mentesítés előkészítésével és a végrehajtás ellenőrzésével kapcsolatos szakértői feladatok elvégzését szolgálja.
b) A célelőirányzat felhasználásának az adott évre vonatkozó központi célkitűzését a szakmai és civil szervezetekkel egyeztetve az előirányzat szakmai kezelője február 15-ig határozza meg és hagyja jóvá.
c) A meghatározott célfeladat elvégzésére az előirányzat szakmai kezelője ajánlatkérést követően a kiválasztott szakmai szervezettel május 31-ig szerződést köt.
d) A feladat elvégzésének szakmai eredményeit az érintett ingatlanok tulajdonosainak, fenntartóinak, illetve az érintett Operatív Programok kezelőinek és működtetőinek megküldésre kerülnek.
18.14 Üzletre hangolva 25-13
a) Az előirányzat célja a Kormány adminisztratív tehercsökkentő programjában megfogalmazódó rövid, közép- és hosszú távú célok megvalósításának elősegítése; ezzel összefüggésben a piaci és nem piaci szereplők adminisztratív terheinek csökkentése az üzleti környezet fejlesztése érdekében. Cél a nemzeti szabályozásból adódó vállalkozói adminisztratív terhek folyamatos – 2012-ig legalább 25%-os – csökkentése, azaz az ezt megalapozó stratégiához a terhek átfogó felmérése, a mérési eredmények alapján azon intézkedések meghatározása, melyek a terhek hatékony és időben ütemezett csökkentését szolgálják.
A forrás felhasználása az egyes adatszolgáltatási kötelezettségek által jelentett terhek pontos felmérését szolgálja. Ennek alapján lehetséges a tehercsökkentési koncepció, illetve az intézkedési tervek összeállítása, egyes szakmapolitikai intézkedések megalapozása, valamint a vállalkozói, üzleti környezet szempontjából meghatározó minőségi jogalkotást szolgáló kormányzati módszertani intézkedések kidolgozása.
b) Az előirányzatból támogatás nyújtható a magyar–szerb és a magyar–ukrán vegyes kamarák létrehozásához.
19.15 Nemzetközi szabványosítási és akkreditálási feladatok 25-14-5
a) Az előirányzat működtetésének célja elősegíteni a nemzetgazdaság szempontjából kiemelt jelentőségű európai és nemzetközi szabványosítási és akkreditálási kapcsolatok erősítését az európai és nemzetközi szervezetekben, továbbá az európai szabványok hazai bevezetését. Az európai és nemzetközi szervezetekben a hazai képviseletet a Magyar Szabványügyi Testület (MSZT), valamint a Nemzeti Akkreditáló Testület (NAT) látja el. Az előirányzat vissza nem térítendő támogatást biztosít: az MSZT részére a nemzetközi és európai szabványügyi szervezetekben való képviselethez, illetve az ezekből eredő feladatok ellátásához, és a tárca által igényelt nemzeti szabványok kidolgozásának finanszírozásához, a nemzeti szabványosításról szóló 1995. évi XXVIII. törvény 9. és 33. §-ában foglaltaknak megfelelően, valamint a NAT részére a Nemzeti Akkreditáló Testület szervezetéről, feladat- és hatásköréről, valamint eljárásáról szóló 2005. évi LXXVIII. törvény 25. § (1) bekezdés c) pontja alapján a nemzetközi együttműködés költségeinek fedezésére.
b) A támogatás felhasználásának alapjául az MSZT-vel, illetve a NAT-tal – az előirányzat szakmai kezelője közreműködésével – megkötött támogatási szerződés szolgál.
c) A Magyar Szabványügyi Testület, illetve a Nemzeti Akkreditáló Testület a támogatás felhasználásáról – a támogatási szerződésben meghatározott határidőre – szöveges indoklással alátámasztott éves elszámolást készít, melynek elfogadásáról az előirányzat szakmai kezelője dönt.
d) A c) pont szerint esedékes elszámolási kötelezettség teljesítésének elmulasztása, illetve az elszámolás elfogadásának hiánya esetén – az előirányzat szakmai kezelője kezdeményezése alapján – a Költségvetési és Kontrolling Főosztály a támogatás folyósítását átmenetileg felfüggeszti.
20. Az ágazat védelmi felkészítésének állami feladatai a honvédelmi törvény alapján 25-30-16
a) Az előirányzat célja az ipar, a kereskedelem területén a védelmi felkészítési és a gazdaságmozgósítási feladatokkal kapcsolatos teendők finanszírozásának biztosítása, a minősített időszakokban az ágazatok működőképességének, a lakosság ellátásának, az állam irányíthatóságának biztosítása, illetve a Magyar Honvédség és rendvédelmi szervek, továbbá a szövetséges fegyveres erők szükségleteinek kielégítése.
b) Az NFGM a minősített időszaki igények kielégítéséhez szükséges, a Kormány által meghatározott hadiipari kapacitások biztosításához és fenntartásához – a honvédelemről szóló 2004. évi CV. törvény és a nemzetgazdaság védelmi felkészítése és mozgósítása feladatairól szóló 131/2003. (VIII. 22.) Korm. rendelet szerint meghatározott – vissza nem térítendő támogatást nyújt. Az NFGM a támogatásokra jogosultak részére az évenként meghatározott támogatási összeget egy összegben, elszámolás alapján utólag bocsátja rendelkezésre.
c) A minősített időszakokban az a) pontban nevesített célok elérése érdekében az NFGM az ágazatok honvédelmi törvényből fakadó feladatainak ellátására a támogatásra jogosultakkal szerződést, illetve megállapodást köt.
21.16 Nemzetközi tagdíjak, nemzetközi kapcsolattal összefüggő feladatok 25-30-26
a) Az előirányzat a tárca feladatkörébe tartozó nemzetközi szervezetekben betöltött tagsághoz kapcsolódó tagdíjfizetési, hozzájárulási kötelezettségek finanszírozására szolgál.
b) Az előirányzat szakmai kezelője felhasználási tervet készít az előirányzat terhére kifizetni tervezett, a nemzetközi kötelezettségvállalás alapján fennálló tagdíjfizetési kötelezettségek összegéről. A felhasználási tervet és a nemzetközi tagdíjak előirányzat terhére történő finanszírozását – a felügyeletet gyakorló szakállamtitkár javaslata alapján – a miniszter hagyja jóvá.
c) Az esedékesség felmerülésekor az előirányzat szakmai kezelője intézkedik a Költségvetési és Kontrolling Főosztálynál a fizetendő összeg átutalásáról.
22. Katasztrófavédelmi, polgári védelmi és nukleárisbaleset-elhárítási ágazati feladatok 25-30-33
a) Az előirányzat célja az ipari, kereskedelmi ágazatok polgári védelmi és katasztrófavédelmi rendszerének korszerűsítésének, az érintett szervezetek felkészítésének, a minisztériumi főügyelet, valamint a nukleárisbaleset-elhárítási rendszer működtetésének finanszírozása.
b) Az előirányzat nukleárisbaleset-elhárítással összefüggő célja, vissza nem térítendő támogatás nyújtása az ágazati nukleárisbaleset-elhárítási intézkedési tervben és működési utasításban meghatározott feladatok végzéséhez, biztosításához és fenntartásához az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási rendszerről szóló 248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 20. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a miniszter által kijelölt szervezetek részére.
c) Az NFGM a támogatásra jogosultak részére az évenként meghatározott támogatást – a szerződésben meghatározott határidők figyelembevételével – bocsátja rendelkezésre. A támogatottak a kijelölés alapján hatáskörükbe utalt feladatok teljesítéséről és a támogatási összeg felhasználásáról minden év december 10-éig beszámolót készítenek az előirányzat szakmai kezelője részére.
23. NATO-tagságból adódó ágazati feladatok 25-30-34
a) Az előirányzat fedezetet biztosít a miniszter NATO- tagságból fakadó kötelezettségeinek teljesítéséhez a hatáskörébe tartozó ágazatokban.
b) Az előirányzat jelen utasítás hatályba lépését követő 15 napon belül előirányzat-módosítással átcsoportosításra kerül a pénzügyi teljesítést végző NFGM Igazgatás részére.
24.17 Kegyeleti Alap 25-30-35
a) A Kegyeleti Alap célja forrást biztosítani az 1975-ben Bejrut közelében lezuhant MALÉV-repülőgép légi katasztrófájában elhunyt magyar állampolgárok hozzátartozói részére nyújtandó méltó kegyelet megadásához kapcsolódó feladatok finanszírozására.
b) Az előirányzat szakmai kezelőjének előterjesztése alapján a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter dönt a kegyeleti támogatásra való jogosultságról és a támogatás összegéről.
c) Az előirányzat terhére történő finanszírozást a felügyeletet gyakorló szakállamtitkár engedélyezi.
d) Az előirányzat szakmai kezelője a kifizetés engedélyezésének egy eredeti példányát, valamint a támogatásra jogosultság dokumentumának egy eredeti példányát átadja a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére.
e) Az előirányzat szakmai kezelője intézkedik a szükséges teendők ellátásáról (kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, kötelezettségvállalás analitikus nyilvántartása, a kifizetés engedélyezésének megküldése a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére).
f) Az előirányzat szakmai kezelője kezdeményezése alapján a Költségvetési és Kontrolling Főosztály intézkedik a pénzügyi teljesítésről.
25. Magán és egyéb jogi személyek kártérítése 25-41
a) Az előirányzat forrást biztosít a tárca, illetve a miniszter által képviselt magyar állam számára fizetési kötelezettség alapját képező jogerős bírói határozatokban, vagy peren kívüli egyezséget jóváhagyó iratban meghatározott összegek megtérítésére, továbbá a perrel kapcsolatos eljárási költségek (ügyvédi, bírósági díjak stb.) megtérítésére.
b)18 A Jogi és Koordinációs Főosztály vezetője, vagy ha az ügyben a tárca képviseletét nem a Jogi és Koordinációs Főosztály látja el, az ügy tárgya szerint szakmailag illetékes főosztály vezetője tájékoztatja a várható fizetési kötelezettségről a Jogi és Koordinációs Főosztály felett szakmai felügyeletet gyakorló vezetőt, valamint a kabinetfőnököt.
c) A Jogi és Koordinációs Főosztály vezetője, vagy ha az ügyben a tárca képviseletét nem a Jogi és Koordinációs Főosztály látja el, az ügy tárgya szerint szakmailag illetékes főosztály vezetője a jogerős bírósági határozatot – annak kézhezvétele után haladéktalanul – megküldi a Költségvetési és Kontrolling Főosztály részére, amely intézkedik a fizetési kötelezettségnek határidőben történő teljesítése iránt.
26.19 Kincstári díjak 25-42
a) A Kincstári díjak fejezeti kezelésű előirányzat a Kincstár által az Ámr. 108/A. §-a és a 162/A. § (5) bekezdése alapján
– a fejezeti kezelésű célelőirányzat-felhasználási keretszámlával,
– a fejezeti központi beruházások előirányzat-felhasználási keretszámlával, és
– a fejezeti feladatfinanszírozási előirányzat-felhasználási keretszámlával,
– az építésügyi célelőirányzat-felhasználási számlával,
– a területfejlesztési célelőirányzat-felhasználási számlával
összefüggő szolgáltatásokat érintő, 2009. évben kifizetésre kerülő számlavezetési díj- és rendelkezésre állási díj finanszírozási fedezetét biztosítja.
b) A Kincstár a fenti fejezeti kezelésű előirányzatokat érintő számlavezetési díjakkal az 10032000-01220139-50000005 számú NFGM fejezeti kezelésű célelőirányzat-felhasználási keretszámlát terheli meg.
c) A Költségvetési és Kontrolling Főosztály a havonta felszámított számlavezetési díjakat a kincstári terhelési értesítő alapján ÁHT (T) bontás nélkül számolja el az előirányzat terhére.
d) Az NFGM további kincstári keretszámláit terhelő kincstári díj a keretszámlához rendelt fejezeti kezelésű előirányzatot terheli.
e) A Kincstár az NFGM valamennyi kincstári keretszámláját terhelő rendelkezésre állási díjjal az NFGM Igazgatás 10032000-01460658-00000000 számú felhasználási keretszámláját terheli.
f) Az NFGM Igazgatás költségvetését érintő rendelkezésre állási díjakon túlmenő, egyéb keretszámlákat érintő rendelkezésre állási díjakkal azonos összegű előirányzat átcsoportosításával, az NFGM Igazgatás költségvetése részére negyedévenként visszapótlásra kerül.
27. Kötött segélyhitelezés 25-47
a) A kötött segélyhitelezési program működtetését és az állami támogatás finanszírozását az NFGM biztosítja. Ennek során az Eximbank által folyósítható kötött segélyhitelek feltételeiről és a segélyhitelnyújtás részletes szabályairól szóló 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet), valamint a hatályos „Hivatalosan támogatott exporthitelek irányelveiről” szóló OECD Megállapodás szerint kell eljárni.
b) A kötött segélyhitelekhez kamattámogatás és adományelem formájában kapcsolódó állami támogatás finanszírozásának fedezetét a Kötött segélyhitelezés fejezeti kezelésű előirányzat biztosítja. Az előirányzat szolgál a segélyhitelezéssel összefüggő szakértői tárgyalások dologi költségeinek, valamint a vonatkozó Korm. rendelet alapján az NFGM által teljesítendő egyéb feladatok finanszírozására is. Az előirányzat a Kormány jóváhagyásával túlléphető.
c) A kötött segélyhitelezéssel összefüggő döntések előkészítésével kapcsolatos feladatokat az NFGM, a KÜM, a PM, a MeH, a KvVM, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal, az Eximbank és a Mehib képviselőinek bevonásával, a Korm. rendelet szerint működő Kötött Segélyhitel Koordinációs Szakértői Munkacsoport (a továbbiakban: Segélyhitelezési Munkacsoport) látja el, ügyrendje szerint eljárva.
d) A Segélyhitelezési Munkacsoport elnöke az NFGM Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatokért Felelős szakállamtitkára.
e) A Segélyhitelezési Munkacsoport titkársága feladatait, az előirányzat szakmai kezelője látja el.
f) A kötött segélyhitel konstrukcióban támogatható országok körét a Nemzetközi Fejlesztési Együttműködési Tárcaközi Bizottság határozza meg és teszi közzé.
g) Kötött segélyhitel nyújtását a Segélyhitelezési Munkacsoport javaslatával összhangban az NFGM kezdeményezi. A javaslat elkészítéséért az NFGM-ben az előirányzat szakmai kezelője a felelős. A kötött segélyhitel felajánlására nemzetközi versenytárgyaláson történő ajánlattételhez 20 millió EUR értékig a gazdasági és közlekedési miniszter, egyéb esetekben a Kormány jóváhagyása szükséges. Kötött segélyhitelek nyújtásáról a kedvezményezett országokkal kormányközi szerződésekben kell megállapodni.
h) A kötött segélyhiteleket saját forrásaiból az Eximbank nyújtja az arra jogosult országok számára, a kormányközi szerződésben meghatározott feltételekkel.
28. Fejezeti általános tartalék 25-50-1
a) Az előirányzat a fejezethez tartozó költségvetési intézményeknél év közben felmerülő, előre nem tervezhető feladatok elvégzésére, eseti kormánykötelezettségek teljesítésére és egyéb állami feladatok ellátásának finanszírozására szolgál.
b) A fejezeti általános tartalék felhasználására vonatkozó támogatási igényeket, kérelmet a szakmai kezelőknek – a szakmai felügyeletet gyakorló szakállamtitkár, kabinetfőnök egyetértésével – a Költségvetési és Kontrolling Főosztály (az előirányzat szakmai kezelője) részére kell megküldeni. A támogatási kérelmeket részletesen indokolni és szükség szerint dokumentumokkal kell alátámasztani.
c) Az előirányzat szakmai kezelője a kérelmeket döntésre előkészíti és a kabinetfőnök egyetértésével lehetőség szerint csoportosan, jóváhagyásra a miniszter elé terjeszti. A kérelem indokolt esetben, soron kívüli, eljárással is előterjeszthető.
d) A miniszteri jóváhagyást követően előirányzat szakmai kezelője értesíti az igénylőt a kérelem engedélyezéséről, vagy annak elutasításáról.
e) Az engedélyezési dokumentum birtokában a Költségvetési és Kontrolling Főosztály gondoskodik a szükséges előirányzatnak a feladat ellátásában érintett intézmény, fejezeti kezelésű előirányzat javára történő átcsoportosításáról.
f) Az előirányzat szakmai kezelője az adott év előirányzata terhére – tekintettel a kincstári határidőkre – legkésőbb november 20-ig tud igényeket befogadni, annak figyelembevételével, hogy a szükséges átcsoportosítások és finanszírozások bonyolítására legkésőbb november 30-ig intézkedni tudjon.
g) Az előirányzat felhasználása során az átcsoportosításban érintett intézményre, fejezeti kezelésű előirányzatra vonatkozó szabályokat kell figyelembe venni. Az NFGM Igazgatáshoz átcsoportosított előirányzat felhasználása külön utasítás szerint történik.
Záró rendelkezések
4. §
1. Jelen utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba, és egyidejűleg – a 2. pont figyelembevételével – hatályát veszti a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium fejezet 2008. évi egyes fejezeti kezelésű előirányzatai felhasználásáról szóló 30/2008. NFGM utasítás.
2. Azon előirányzatok felhasználására és kezelésére, melyeknek korábbi évekről áthúzódó maradványa van, de a 2009. évben nincs eredeti előirányzata az 1. pontban meghatározott utasítás rendelkezéseit továbbra is alkalmazni kell.
3.20 Jelen utasításban nem szabályozott kérdésekben a Kötv., az Áht., a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény, az Ámr., az Áhsz., a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet, az Eximbank által folyósítható kötött segélyhitelek feltételeiről és a segélyhitelnyújtás részletes szabályairól szóló 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelet, az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerint állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet, az egyes 2009. évi decentralizált önkormányzati fejlesztési és területfejlesztési célú, valamint egyes 2009. évi központi előirányzatok felhasználásának részletes szabályairól szóló 85/2009. (IV. 10.) Korm. rendelet, a kincstári rendszer működésével kapcsolatos pénzügyi szolgáltatások teljesítésének rendjéről szóló 36/1999. (XII. 27.) PM rendelet, az egyes fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről szóló 2/2008. (II. 18.) GKM rendelet, a Külgazdaság-fejlesztési célelőirányzat felhasználásáról, kezeléséről, működtetéséről és ellenőrzéséről szóló 120/2007. (XII. 29.) GKM rendelet, az építésügyi célelőirányzatról szóló 10/2009. (IV. 14.) NFGM rendelet, a Kegyeleti Alap felhasználásának szabályairól szóló 16/2009. (VI. 30.) NFGM rendelet, a fejezetet felügyeletét ellátó szerv vezetőjének hatáskörébe utalt jogok gyakorlásáról szóló NFGM utasítás, az NFGM Igazgatás költségvetése pénzügyi-gazdasági feladatai ellátásáról és a döntési eljárásokról szóló utasítás, a beszerzések szabályozásáról szóló utasítás, a Nemzeti Gazdasági és Fejlesztési Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló NFGM utasítás, az egységes állami külgazdasági külképviseleti rendszer működtetéséről szóló GKM–KüM együttes utasítás, a szerződéskötés és nyilvántartás általános szabályairól szóló NFGM utasítás, valamint a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium fejezet fejezeti kezelésű előirányzatai szakmai kezelőinek kijelöléséről szóló NFGM utasítás rendelkezéseit, előírásait kell alkalmazni.
1. számú melléklet a 4/2009. (II. 27.) NFGM utasításhoz
millió forintban, egy tizedessel |
Fejezeti kezelésű előirányzat száma, |
I. negyedév |
II. negyedév |
III. negyedév |
IV. negyedév |
Éves |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Január |
Február |
Március |
Április |
Május |
Június |
Július |
Augusztus |
Szeptember |
Október |
November |
December |
||
25- ÁHT-T: |
|
Maradv.tartás |
0,0 |
||||||||||
Kiadás |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Folyó bevétel |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Támogatás |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Előző évi maradvány |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Többletforrás alakulása |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
Többletforrás alakulása kummuláltan |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25- AHT-T: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maradv.tartás |
0,0 |
|
Kiadás |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Folyó bevétel |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Támogatás |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Előző évi maradvány |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Többletforrás alakulása |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
Többletforrás alakulása kummuláltan |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
2. számú melléklet a 4/2009. (II. 27.) NFGM utasításhoz
Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium |
Kiadási kötelezettségvállalás és számlaadatok: |
|
|
|
Partner megnevezése.: |
Kincstári köt. váll. bejelentési száma: |
Jogosult megnevezése: |
Fizetési mód: |
Partner/jogosult bankszámlája: |
Számlaszáma: |
Partner bevételi KTK-kódja: |
Számla nyilvántartási száma: |
Köt. váll. nyilvántartási száma: |
Számla fizetési határideje: |
Szerződés száma: |
|
Pénzügyi év: |
Kincstári kiegyenlítés dátuma: |
Ellenszámla száma: |
Kincstári kivonat száma: |
Főkönyvi szám |
KTK- |
Pénzforráskód |
Ügyfélkód |
Elszámolási egység |
Ügylet- |
Analitikus kód |
Összeg HUF |
Áfa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen HUF |
|
|
………………………………… |
|
………………………………… |
|
………………………………… |
|
|
|
|
|
|
|
|
* Az utalványlapon az aláíró személyek nevének előnyomtatott formában történő feltüntetése szükséges!
3. számú melléklet a 4/2009. (II. 27.) NFGM utasításhoz
AZ ELŐIRÁNYZAT MEGNEVEZÉSE: ÁHT: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
Neve |
Aláírása |
Szervezeti egysége/ |
Neve |
Aláírása |
Szervezeti egysége/ |
|
|
|
|
Kötelezettségvállalásra jogosult(ak)* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kötelezettségvállalás ellenjegyzésére |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Teljesítésigazolásra |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Érvényesítésre |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utalvány |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utalványozásra |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* A kötelezettségvállaló és az ellenjegyző – ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan – nem lehet azonos személy.
** Az érvényesítést végző személy nem lehet azonos a szakmai teljesítést igazoló, a kötelezettségvállalásra, utalványozásra és utalvány-ellenjegyzésre jogosult személlyel.
*** Az utalványozó és az ellenjegyző – ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan – nem lehet azonos személy.
Az utasítást a 6/2010. (II. 26.) NFGM utasítás 11. § (1) bekezdése hatályon kívül helyezte 2010. február 27. napjával. E hatályon kívül helyező utasítás 11. § (2) bekezdése alapján azon előirányzatok felhasználására és kezelésére, melyeknek korábbi évekről áthúzódó maradványa van, de a 2010. évben nincs eredeti előirányzata, a 4/2009. (II. 27.) NFGM utasítás rendelkezéseit továbbra is alkalmazni kell.
A 2. § 18. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 6. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 7. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 8. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 9. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 10. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 11. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 12. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 13. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 14. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 15. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 16. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 18. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 19. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 21. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 24. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 25. pontjának b) alpontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § 26. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 1. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. § 3. pontja a 16/2009. (VII. 31.) NFGM utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás