• Tartalom

33/2010. (II. 23.) Korm. rendelet

33/2010. (II. 23.) Korm. rendelet

a Norvég Királyság Kormánya és a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. június 10-én létrejött, a Norvég Finanszírozási Mechanizmus 2004–2009 közötti végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás, valamint egyrészről az Izlandi Köztársaság Kormánya, a Liechtensteini Nagyhercegség Kormánya, a Norvég Királyság Kormánya, másrészről a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. július 7-én létrejött, az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2004–2009 közötti végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás módosításáról szóló megállapodás kihirdetéséről

2010.02.24.

1. § A Kormány e rendelettel felhatalmazást ad a Norvég Királyság Kormánya és a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. június 10-én létrejött, a Norvég Finanszírozási Mechanizmus 2004–2009 közötti végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás módosításáról szóló megállapodás (a továbbiakban: Együttműködési Megállapodás módosításáról szóló megállapodás), valamint egyrészről az Izlandi Köztársaság Kormánya, a Liechtensteini Nagyhercegség Kormánya, a Norvég Királyság Kormánya, másrészről a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. július 7-én létrejött, az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2004–2009 közötti végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás módosításáról szóló megállapodás (a továbbiakban: Módosítási Megállapodás) kötelező hatályának elismerésére.

2. §1 A Kormány az Együttműködési Megállapodás módosításáról szóló megállapodást e rendelettel kihirdeti.

3. §2 Az Együttműködési Megállapodás módosításáról szóló megállapodás hiteles angol nyelvű szövege és annak hivatalos magyar nyelvű fordítása a következő:


„ADDENDUM TO THE MEMORANDUM OF UNDERSTANDING ON THE IMPLEMENTATION OF THE NORWEGIAN FINANCIAL MECHANISM 2004–2009 ESTABLISHED IN ACCORDANCE WITH THE AGREEMENT OF 14.10.2003 BETWEEN THE KINGDOM OF NORWAY AND THE EUROPEAN COMMUNITY ON A NORWEGIAN FINANCIAL MECHANISM FOR THE PERIOD 2004–2009
between The Government of the Kingdom of Norway and The Government of the Republic of Hungary

Article 1

Annex A to the Memorandum of Understanding (MoU) between the Government of the Kingdom of Norway and the Government of the Republic of Hungary, signed on 10 June 2005, shall be replaced by the text enclosed this Addendum (Appendix 1).

Article 2

The name of the focal point described under paragraphs 5, 6 and 8 of Article 4 and paragraphs 2 and 3 of Article 5 of the Memorandum of Understanding shall be modified to „National Development Agency”.
All other terms and conditions of the Memorandum of Understanding and its annexes remain unchanged.

Article 3

The amended Annex A and main text shall be incorporated into the said Memorandum of Understanding and published on the websites of the National Focal Point and the Financial Mechanism Office.

Article 4

This addendum is drawn up in duplicate in the English language. The Republic of Hungary shall notify the other Party, through diplomatic channels, of the completion of its internal procedures necessary for bringing this Addendum into force.
This Addendum shall enter into force on the day following the receipt of the said notification.


For the Government of the Kingdom of Norway For the Government of the Republic of Hungary

Appendix 1

The Managerial Set-up for the Implementation of the Norwegian Financial Mechanism in the Republic
of Hungary

National Focal Point
The Minister responsible for National Development and Economy and supervising the National Development Agency has, on behalf of the Beneficiary State, designated the National Development Agency (Nemzeti Fejlesztési Ügynökség) to carry out the tasks of the National Focal Point. A separate government regulation will be issued on the management of the EEA and the Norwegian Financial Mechanisms.
The National Focal Point has the overall responsibility for the management of the Norwegian Financial Mechanism's activities in Hungary as described in this Memorandum of Understanding (MoU) and in the Rules and Procedures for the Norwegian Financial Mechanism, which is adopted by the Norwegian Ministry of Foreign Affairs, and their subsequent amendments, including the overall responsibility for the use of funds, financial control and audit.
The responsibilities of the National Development Agency as the National Focal Point include but are not limited to the following:
– call for and collect proposals, and with its reasoned opinion of the proposed projects, submit them to the Financial Mechanism Office
– ensure correctness of management and implementation of realised projects
– manage the account on which payments from the National Authorising Officer's Office are kept (except for Technical Assistance) until they are transferred to VATI
– ensure regular reporting to the Financial Mechanism Office on the implementation of projects financed by the Norwegian Financial Mechanisms, as well as to immediately report any irregularities
– chair the Monitoring Committee
– draw up annual reports on implementation of projects financed by the Norwegian Financial Mechanism which are to be forwarded for approval to the Monitoring Committee and submitted to the Financial Mechanism Office
– ensure efficiency, correctness and transparency of use of available funds
– supervise the adherence to the rules governing the Norwegian Financial Mechanism
– ensure that project promoters are fully committed and equipped to successfully implement projects
– ensure a complete and sufficient audit path in all engaged institutions
– provide information and publicity about available funds and ensure that the general public is informed about the projects implemented under the Norwegian Financial Mechanism
– store all documents connected with projects realised within the Norwegian Financial Mechanism in its field of responsibility for 10 years after the completion of projects
The role of the National Focal Point may be further elaborated in the Grant Agreements.

Implementing body
The National Focal Point will delegate the following tasks to VATI (Hungarian Public Nonprofit Company for Regional Development and Town Planning):
– ensuring public procurement and contracting of funds under the Norwegian Financial Mechanism for the project promoters/intermediaries
– checking the factual and formal correctness of requests for payment submitted by project promoters/intermediaries
– managing the account on which payments from the National Focal Point are kept until they are transferred to the project promoters/intermediaries
– managing the register of irregularities and its update as well as report irregularities to the National Focal Point
– settling irregularities in its scope of function in accordance with the relevant regulations and instructions
– preparing background documentation for the Annual Monitoring Reports
– transferring payments to the project promoters/intermediaries as quickly as possible and within the specified deadlines
– storing all documents related to projects realised within the Norwegian Financial Mechanism in its field of responsibility for 10 years after the completion of projects
A written agreement between the National Focal Point and VATI shall regulate spheres of responsibility, tasks and duties as well as the procedures and co-operation between VATI and the project promoters/intermediaries.

Paying Authority
Paying Authority functions for the Norwegian Financial Mechanism are performed by the National Authorising Officer's Office (NAO) within the Ministry of Finance. Disbursements from the FMO will be made to a designated bank account held by the Ministry of Finance. The tasks of the Paying Authority are in particular to:
– manage the accounts on which grants from both Mechanisms are kept
– certify, based on the verification of VATI, that the national co-financing allocated to projects is available
– certify, based on the verification of VATI, that the national co-financing allocated to the project has been paid
– certify to the FMO that expenditure declarations are made on the basis of reliable and verified documents
– submit certified requests for disbursements to the FMO accompanied by the necessary documentary evidence demonstrating fulfilment of the conditions for each disbursement
– report on financial flows to the National Focal Point
– transfer payments to the National Focal Point and ensure that payments are made to the promoters/intermediaries as quickly as possible and within the specified deadlines
– ensure reimbursement of unused or unduly paid funds to the Norwegian Financial Mechanism
The Paying Authority will, through fact-finding missions and other means, certify that the systems and procedures of VATI regarding verification of payment claims from promoters/intermediaries and supporting documents are sufficient to ensure that funds from the Norwegian Financial Mechanism are being used efficiently and correctly and in accordance with the principles of sound financial management. The Paying Authority can also carry out fact-finding missions at the National Focal Point. Furthermore, the Paying Authority is responsible to the National Focal Point for developing, implementing and maintaining the procedures for financial management and control.

Application procedure
Subsequently to the signing of the present Memorandum of Understanding an open call for proposals will be launched by the National Development Agency. Projects will be evaluated on the basis of criteria set in advance in the call for proposals. Calls for proposals will be repeated as appropriate.
A Project Selection Committee will select and recommend project proposals for submission to the FMO from the applications received through the open calls. The Project Selection Committee will be composed of representatives from:
– The National Development Agency
– The Ministry of Foreign Affairs
– The Ministry of Finance
– The Ministry for National Development and Economy (chairing the Hungarian EFTA Committee Working Group)
The National Focal Point will, in close co-operation with the FMO, work out a methodology on how to involve representatives from NGOs, social and economic partners, and regional and local governments in the Project Selection Committee.

Public Procurement
VATI will be responsible for the public procurement procedures. Act CXXIX of 2003 on public procurement regulates the procedures. All procurements related to the Norwegian Financial Mechanism will be executed according to this Act.

Monitoring Committee (MC)
The Monitoring Committee will assist the National Focal Point in the selection and management of projects. Its tasks and responsibilities are as follows:
– monitor compliance with the Rules and Procedures
– review and provide recommendation on the selection process
– review overall progress and financial reports
– recommend/adopt corrective actions, if necessary
– approve the Annual Monitoring Report prepared by the National Focal Point
The Monitoring Committee shall include representatives from:
– the National Focal Point (chair)
– relevant line ministries and/or governmental bodies
– the NAO Office
– social and economic partners
– regional and local level government
– NGOs
The National Focal Point will appoint the members of the Monitoring Committee. The appointment of representatives of line ministries and/or governmental bodies will be made on the basis of proposals from the relevant ministries.

The Financial Mechanism Office and, where appropriate, representatives of other institutions and organisations, will be invited to observe the meetings of the Committee.

Auditing
According to Hungarian legislation, the Government Control Office (GCO) carries out continuous auditing of approved projects financed from Norwegian Financial Mechanism as well as spot checks. The GCO continuously ensures on the basis of risk analysis that the projects are audited to an adequate extent.
The objective of the activities of the GCO is to ascertain that actions carried out are lawful, correct, economical and efficient. The Government Control Office is independent from the National Focal Point and VATI.
The audit of the GCO is separate from the audit of the State Audit Office which has the right to carry out its own audits.
The National Focal Point has, in accordance with Article 6.2 of the Rules and Procedures, a duty to provide the Financial Mechanism Office with copies of any report that is made by the Government Control Office, the State Audit Office, or any other entity, about the projects or other activities related to the Norwegian Financial Mechanism.

Chart of the administrative set-up in Hungary


MÓDOSÍTÁSI MEGÁLLAPODÁS AZ EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁSHOZ A NORVÉG FINANSZÍROZÁSI MECHANIZMUS 2004–2009 KÖZÖTTI VÉGREHAJTÁSÁRÓL ÖSSZHANGBAN A NORVÉG KIRÁLYSÁG ÉS AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉG KÖZÖTT 2003. 10. 14-ÉN LÉTREJÖTT, A 2004–2009 KÖZÖTTI IDŐSZAKRA VONATKOZÓ NORVÉG PÉNZÜGYI MECHANIZMUS FELÁLLÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ MEGÁLLAPODÁSSAL
a Norvég Királyság Kormánya és a Magyar Köztársaság Kormánya között

1. cikk

A Norvég Királyság Kormánya és a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. június 10-én aláírt Együttműködési Megállapodás (a továbbiakban „Megállapodás”) „A” melléklete helyébe az ezen Módosítási Megállapodáshoz csatolt 1. Melléklet lép.

2. cikk

A Megállapodás 4. cikkének 5., 6., és 8. bekezdéseiben, valamint az 5. cikkének 2. és 3. bekezdéseiben a Nemzeti Kapcsolattartó nevének helyére a „Nemzeti Fejlesztési Ügynökség” elnevezés kerül.
A Megállapodás egyéb kitételei, feltételei és mellékletei változatlanok maradnak.

3. cikk

A módosított „A” melléklet és a törzsszöveg a fent említett Megállapodással egységes szerkezetben jelenik meg a Nemzeti Kapcsolattartó, valamint a Finanszírozási Mechanizmus Iroda honlapjain.

4. cikk

Jelen Módosítási Megállapodás két eredeti példányban készült, angol nyelven. A Magyar Köztársaság Kormánya diplomáciai úton értesíti a másik felet az ezen Módosítási Megállapodás hatálybalépéséhez szükséges belső eljárás befejezéséről.
Jelen Módosítási Megállapodás a fent említett értesítés kézhezvételét követő napon lép hatályba.

A Norvég Királyság Kormánya részéről
A Magyar Köztársaság Kormánya részéről



1. melléklet

A NORVÉG FINANSZÍROZÁSI MECHANIZMUS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁGBAN

A Nemzeti Kapcsolattartó
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget felügyelő nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter a kedvezményezett állam nevében Nemzeti Kapcsolattartónak a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget jelölte ki. Az EGT és a Norvég Finanszírozási Mechanizmusok végrehajtására vonatkozóan külön kormányrendelet kerül kihirdetésre.
A Nemzeti Kapcsolattartó teljes egészében felelős a Norvég Finanszírozási Mechanizmus magyarországi működéséért, mely felelősség kiterjed az alapok felhasználására, a pénzügyi ellenőrzésre és az auditra, összhangban az Együttműködési Megállapodással és a Norvég Külügyminisztérium által meghatározott Eljárásrenddel, valamint azok Kiegészítéseiben foglaltakkal.
Nemzeti Kapcsolattartóként a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség feladatai és kötelezettségei többek között az alábbiakra terjednek ki:
– projektjavaslatok pályázati kiíráson keresztül történő összegyűjtése, a támogatásra javasolt projektötletek véleményezése és azok továbbítása a Finanszírozási Mechanizmus Iroda részére,
– a projektek szabályszerű végrehajtásának és menedzselésének biztosítása,
– kezeli azt a számlát, amire a NAO Iroda a kifizetéseket utalja, amíg e kifizetett összegek VÁTI részére történő tovább-utalására sor nem kerül,
– a szabálytalanságok kezelésének biztosítása, azok azonnali jelentése az FMI részére,
– a Monitoring Bizottság elnöki feladatainak ellátása,
– éves jelentések készítése a Norvég Finanszírozási Mechanizmusból finanszírozott projektek végrehajtásról és azok jóváhagyás céljából történő továbbítása a Monitoring Bizottság és a Finanszírozási Mechanizmus Iroda részére,
– a rendelkezésre álló alapok hatékony, szabályszerű és átlátható felhasználásának biztosítása,
– a Norvég Finanszírozási Mechanizmus működési szabályainak betartatása,
– annak ellenőrzése, hogy a projektgazdák megfelelően elkötelezettek-e ahhoz, hogy az odaítélt projekteket sikeresen végrehajtsák,
– teljes és hatékony ellenőrzési nyomvonal biztosítása valamennyi érintett intézményben,
– információ és nyilvánosság biztosítása a rendelkezésre álló forrásokról, valamint a közvélemény tájékoztatásának biztosítása a Norvég Alapból finanszírozott és végrehajtott projektekről,
– a Norvég Finanszírozási Mechanizmus keretein belül végrehajtott projektek Nemzeti Kapcsolattartó felelősségi köréhez kapcsolódó dokumentumainak megőrzése a projektek végrehajtását követő 10 évig.
A Nemzeti Kapcsolattartó további feladatait a Támogatási Megállapodások keretében lehet meghatározni.

Végrehajtó Ügynökség
A Nemzeti Kapcsolattartó a következő feladatokat a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft.-re delegálja:
– a Norvég Finanszírozási Mechanizmus forrásainak közbeszereztetése és leszerződése a projektgazdák részére,
– a projektgazdák által benyújtott kifizetési kérelmek tartalmi és formai megfelelőségének ellenőrzése,
– a projektgazdák/közreműködők részére történő továbbításig kezeli azt a számlát, amelyre a NAO Iroda kifizetéseit átutalják,
– a szabálytalanságok folyamatos nyilvántartása, és erről a Nemzeti Kapcsolattartó tájékoztatása,
– saját hatáskörben eljár a szabálytalanságok kezelésében, összhangban a vonatkozó szabályozással,
– háttér dokumentáció készítése az Éves Monitoring Jelentésekhez,
– biztosítja, hogy a kifizetések a projektgazdák részére a lehető leggyorsabban és a meghatározott határidőn belül történjenek,
– a Norvég Finanszírozási Mechanizmus keretében megvalósuló projektek a VÁTI felelősségi köréhez kapcsolódó dokumentációjának megőrzése a projektek lezárását követő 10 évig.
A VÁTI és a Nemzeti Kapcsolattartó felelősségi körének elhatárolását írásos megállapodás szabályozza. A megállapodás tartalmazza továbbá a feladatok és kötelezettségek megosztását, valamint a VÁTI és a projektgazdák közötti együttműködés módját és a követendő eljárásokat.

A Kifizető Hatóság
A Kifizető Hatósági feladatokat a Norvég Finanszírozási Mechanizmus tekintetében a Pénzügyminisztérium, NAO Iroda látja el. A Finanszírozási Mechanizmus Iroda (FMI) a kifizetéseket a Pénzügyminisztérium, NAO Iroda erre a célra nyitott bankszámláira teljesíti. A Kifizető Hatóság feladatai a következők:
– kezeli a Mechanizmusokból kapott támogatások fogadására nyitott bankszámlákat,
– a VÁTI hitelesítése alapján igazolja, hogy az egyes projektekhez szükséges nemzeti társfinanszírozás rendelkezésre áll,
– a VÁTI hitelesítése alapján igazolja, hogy az egyes projektekhez szükséges nemzeti társfinanszírozás kifizetése megtörtént,
– az FMI számára igazolja a felmerült kiadásokat alátámasztó dokumentumok valódiságát és megbízhatóságát,
– az FMI-nek benyújtja az igazolt átutalási igényléseket, melyekhez csatolja a kifizetések előfeltételeinek teljesítését bizonyító szükséges dokumentumokat,
– a pénzügyi folyamatokról jelentést készít a Nemzeti Kapcsolattartó részére,
– teljesíti az átutalásokat a Nemzeti Kapcsolattartó felé, és biztosítja, hogy a kifizetések a projektgazdák részére a lehető leggyorsabban és a meghatározott határidőn belül történjenek,
– biztosítja a fel nem használt, vagy szabálytalanul kifizetett források visszafizetését a Finanszírozási Mechanizmusnak.
A Kifizető Hatóság tényfeltáró látogatások, és más eszközök révén igazolja, hogy a projektgazdák/közreműködők részéről érkező kifizetési követelések és az azokat alátámasztó dokumentumok felülvizsgálatához a VÁTI által alkalmazott módszer és eljárás biztosítja, hogy a Norvég Finanszírozási Mechanizmus által nyújtott támogatás felhasználása hatékony, korrekt módon, a megbízható pénzügyi irányítás elveinek megfelelően történik. A kifizető hatóság tényfeltáró látogatásokat folytathat le a Nemzeti Kapcsolattartónál. Továbbá, a Kifizető Hatóság a felelős Nemzeti Kapcsolattartónak a pénzügyi lebonyolítás és ellenőrzés rendjének kialakításáért, végrehajtásáért és működtetéséért.

Pályáztatás
A jelen Együttműködési Megállapodás aláírását követően a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nyílt pályáztatást indít. A pályázatok értékelésére a pályázati felhívásban előzetesen megjelentetett szempontrendszer alapján kerül sor. A pályázati felhívás kiírását adott esetben meg kell ismételni.
A Projekt Döntőbizottság választja ki a Finanszírozási Mechanizmus Irodához benyújtandó, támogatásra javasolt projektek körét. A Projekt Döntőbizottságot a következő minisztériumok és intézmények képviselői alkotják:
– Nemzeti Fejlesztési Ügynökség,
– Külügyminisztérium,
– Pénzügyminisztérium,
– Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (mint a magyarországi EFTA Tanácsi Munkacsoport vezetője).
A Nemzeti Kapcsolattartó az FMI-vel szoros együttműködésben kidolgozza a nem-kormányzati szervek, gazdasági és szociális partnerek, helyi önkormányzati és regionális képviselők Projekt Döntőbizottság munkájába való bevonása módszerét.

Közbeszerzés
A VÁTI projektosztálya felelős a közbeszerzési eljárások lefolytatásáért. Magyarországon a 2004. május 1-jétől hatályos, a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény szabályozza az eljárásokat. A Norvég Finanszírozási Mechanizmushoz kapcsolódó valamennyi közbeszerzésre a közbeszerzésekről szóló törvény az irányadó.

Monitoring Bizottság
A Monitoring Bizottság támogatja a Nemzeti Kapcsolattartót a projektek menedzsmentjében. Feladatai és kötelezettségei a következők:
– az eljárásrend betartásának ellenőrzése,
– a projektek kiválasztásának áttekintése és azzal kapcsolatos javaslatok megtétele,
– az átfogó előrehaladási és pénzügyi jelentések értékelése,
– ha szükséges, korrekciós intézkedések javasolása/elfogadása,
– a Nemzeti Kapcsolattartó által készített Éves monitoring jelentés jóváhagyása.
A Monitoring Bizottság a következő tagokból áll:
– Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (elnök),
– NAO Iroda,
– érintett minisztériumok, kormányzati testületek,
– szociális és gazdasági partnerek,
– területi és helyi önkormányzatok,
– NGO-k.
A Monitoring Bizottság tagjait a Nemzeti Kapcsolattartó nevezi ki az érintett miniszterek vagy intézményi vezető javaslatára.
A Finanszírozási Mechanizmus Iroda, valamint ha szükséges, az egyéb intézmények és szervezetek képviselői megfigyelőként vesznek részt a Bizottság ülésein.

Audit
A magyar jogalkotás a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt (KEHI) jelöli ki a Norvég Finanszírozási Mechanizmusból támogatott projektek folyamatos, valamint helyszíni ellenőrzésére. A KEHI kockázatelemzés alapján folyamatosan biztosítja a projektek megfelelő mértékű ellenőrzöttségét.
A KEHI tevékenységének a célja, hogy biztosítsa az elvégzett lépések jogszerűségét, pontosságát, gazdaságosságát és hatékonyságát. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal független a Nemzeti Kapcsolattartótól és a VÁTI-tól.
A KEHI ellenőrzése elkülönül az Állami Számvevőszék auditjától, mely testület önálló ellenőrzési joggal rendelkezik.
A Nemzeti Kapcsolattartó feladata, hogy a Szabályok és Eljárásrend 6.2 cikkének értelmében a Finanszírozási Mechanizmus Iroda részére megküldje a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, az Állami Számvevőszék, illetve egyéb szervezet által a projektekről, illetve a Norvég Finanszírozási Mechanizmushoz kapcsolódó egyéb tevékenységekről készült jelentéseket.

A magyarországi végrehajtási rendszer ábrája

4. §3 A Kormány a Módosítási Megállapodást e rendelettel kihirdeti.

5. §4 A Módosítási Megállapodás hiteles angol nyelvű szövege és annak hivatalos magyar nyelvű fordítása a következő:


„ADDENDUM TO THE MEMORANDUM OF UNDERSTANDING ON THE IMPLEMENTATION OF THE EEA FINANCIAL MECHANISM 2004–2009
between The Republic of Iceland The Principality of Liechtenstein The Kingdom of Norway (the EFTA States)
and The Government of the Republic of Hungary

Article 1

Annex A to the Memorandum of Understanding (MoU) between the EFTA States and the Government of the Republic of Hungary, signed on 7 July 2005, shall be replaced by the text enclosed this Addendum (Appendix 1).

Article 2

The name of the focal point described under paragraphs 5, 6 and 8 of Article 4 and paragraphs 2 and 3 of Article 5 of the Memorandum of Understanding shall be modified to “National Development Agency”.
All other terms and conditions of the Memorandum of Understanding and its annexes remain unchanged.

Article 3

The amended Annex A and main text shall be incorporated into the said Memorandum of Understanding and published on the websites of the National Focal Point and the Financial Mechanism Office.

Article 4

This addendum is drawn up in quadruplicate in the English language. The Republic of Hungary shall notify the other Parties, through diplomatic channels, on the completion of its internal procedures necessary for bringing this Addendum into force.
This Addendum shall enter into force on the date of the said notification.

For the Republic of Iceland
For the Republic of Hungary

For the Principality of Liechtenstein
For the Kingdom of Norway



Appendix 1

The Managerial Set-up for the Implementation of the
EEA Financial Mechanism in the Republic of Hungary

National Focal Point
The Minister responsible for National Development and Economy and supervising the National Development Agency has, on behalf of the Beneficiary State, designated the National Development Agency (Nemzeti Fejlesztési Ügynökség) to carry out the tasks of the National Focal Point. A separate government regulation will be issued on the management of the EEA and the Norwegian Financial Mechanisms.
The National Focal Point has the overall responsibility for the management of the EEA Financial Mechanism's activities in Hungary as described in this Memorandum of Understanding (MoU) and in the Rules and Procedures for the EEA Financial Mechanism, which is adopted by the Financial Mechanism Committee, and their subsequent amendments, including the overall responsibility for the use of funds, financial control and audit.
The responsibilities of the National Development Agency as the National Focal Point include but are not limited to the following:
– call for and collect proposals, and with its reasoned opinion of the proposed projects, submit them to the Financial Mechanism Office
– ensure correctness of management and implementation of realised projects
– manage the account on which payments from the National Authorising Officer's Office are kept (except for Technical Assistance) until they are transferred to VATI
– ensure regular reporting to the Financial Mechanism Office on the implementation of projects financed by the EEA Financial Mechanisms, as well as to immediately report any irregularities
– chair the Monitoring Committee
– draw up annual reports on implementation of projects financed by the EEA Financial Mechanism which are to be forwarded for approval to the Monitoring Committee and submitted to the Financial Mechanism Office
– ensure efficiency, correctness and transparency of use of available funds
– supervise the adherence to the rules governing the EEA Financial Mechanism
– ensure that project promoters are fully committed and equipped to successfully implement projects
– ensure a complete and sufficient audit path in all engaged institutions
– provide information and publicity about available funds and ensure that the general public is informed about the projects implemented under the EEA Financial Mechanism
– store all documents connected with projects realised within the EEA Financial Mechanism in its field of responsibility for 10 years after the completion of projects
The role of the National Focal Point may be further elaborated in the Grant Agreements.

Implementing body
The National Focal Point will delegate the following tasks to VATI (Hungarian Public Nonprofit Company for Regional Development and Town Planning):
– ensuring public procurement and contracting of funds under the EEA Financial Mechanism for the project promoters/intermediaries
– checking the factual and formal correctness of requests for payment submitted by project promoters/intermediaries
– managing the account on which payments from the National Focal Point are kept until they are transferred to the project promoters/intermediaries
– managing the register of irregularities and its update as well as report irregularities to the National Focal Point
– settling irregularities in its scope of function in accordance with the relevant regulations and instructions
– preparing background documentation for the Annual Monitoring Reports
– transferring payments to the project promoters/intermediaries as quickly as possible and within the specified deadlines
– storing all documents related to projects realised within the EEA Financial Mechanism in its field of responsibility for 10 years after the completion of projects
A written agreement between the National Focal Point and VATI shall regulate spheres of responsibility, tasks and duties as well as the procedures and co-operation between VATI and the project promoters/intermediaries.

Paying Authority
Paying Authority functions for the EEA Financial Mechanism are performed by the National Authorising Officer's Office (NAO) within the Ministry of Finance. Disbursements from the FMO will be made to a designated bank account held by the Ministry of Finance. The tasks of the Paying Authority are in particular to:
– manage the accounts on which grants from both Mechanisms are kept
– certify, based on the verification of VATI, that the national co-financing allocated to projects is available
– certify, based on the verification of VATI, that the national co-financing allocated to the project has been paid
– certify to the FMO that expenditure declarations are made on the basis of reliable and verified documents
– submit certified requests for disbursements to the FMO accompanied by the necessary documentary evidence demonstrating fulfilment of the conditions for each disbursement
– report on financial flows to the National Focal Point
– transfer payments to the National Focal Point and ensure that payments are made to the promoters/intermediaries as quickly as possible and within the specified deadlines
– ensure reimbursement of unused or unduly paid funds to the EEA Financial Mechanism
The Paying Authority will, through fact-finding missions and other means, certify that the systems and procedures of VATI regarding verification of payment claims from promoters/intermediaries and supporting documents are sufficient to ensure that funds from the EEA Financial Mechanism are being used efficiently and correctly and in accordance with the principles of sound financial management. The Paying Authority can also carry out fact-finding missions at the National Focal Point. Furthermore, the Paying Authority is responsible to the National Focal Point for developing, implementing and maintaining the procedures for financial management and control.

Application procedure
Subsequently to the signing of the present Memorandum of Understanding an open call for proposals will be launched by the National Development Agency. Projects will be evaluated on the basis of criteria set in advance in the call for proposals. Calls for proposals will be repeated as appropriate.
A Project Selection Committee will select and recommend project proposals for submission to the FMO from the applications received through the open calls. The Project Selection Committee will be composed of representatives from:
– The National Development Agency
– The Ministry of Foreign Affairs
– The Ministry of Finance
– The Ministry for National Development and Economy (chairing the Hungarian EFTA Committee Working Group)
The National Focal Point will, in close co-operation with the FMO, work out a methodology on how to involve representatives from NGOs, social and economic partners, and regional and local governments in the Project Selection Committee.

Public Procurement
VATI will be responsible for the public procurement procedures. Act CXXIX of 2003 on public procurement regulates the procedures. All procurements related to the EEA Financial Mechanism will be executed according to this Act.

Monitoring Committee (MC)
The Monitoring Committee will assist the National Focal Point in the selection and management of projects. Its tasks and responsibilities are as follows:
– monitor compliance with the Rules and Procedures
– review and provide recommendation on the selection process
– review overall progress and financial reports
– recommend/adopt corrective actions, if necessary
– approve the Annual Monitoring Report prepared by the National Focal Point
The Monitoring Committee shall include representatives from:
– the National Focal Point (chair)
– relevant line ministries and/or governmental bodies
– the NAO Office
– social and economic partners
– regional and local level government
– NGOs
The National Focal Point will appoint the members of the Monitoring Committee. The appointment of representatives of line ministries and/or governmental bodies will be made on the basis of proposals from the relevant ministries.
The Financial Mechanism Office and, where appropriate, representatives of other institutions and organisations, will be invited to observe the meetings of the Committee.

Auditing
According to Hungarian legislation, the Government Control Office (GCO) carries out continuous auditing of approved projects financed from EEA Financial Mechanism as well as spot checks. The GCO continuously ensures on the basis of risk analysis that the projects are audited to an adequate extent.
The objective of the activities of the GCO is to ascertain that actions carried out are lawful, correct, economical and efficient. The Government Control Office is independent from the National Focal Point and VATI.
The audit of the GCO is separate from the audit of the State Audit Office which has the right to carry out its own audits.
The National Focal Point has, in accordance with Article 6.2 of the Rules and Procedures, a duty to provide the Financial Mechanism Office with copies of any report that is made by the Government Control Office, the State Audit Office, or any other entity, about the projects or other activities related to the EEA Financial Mechanism.


MÓDOSÍTÁSI MEGÁLLAPODÁS AZ EGT FINANSZÍROZÁSI MECHANIZMUS 2004–2009 KÖZÖTTI VÉGREHAJTÁSÁRÓL SZÓLÓ MEGÁLLAPODÁSHOZ
az Izlandi Köztársaság Kormánya, a Liechtensteini Nagyhercegség Kormánya, a Norvég Királyság Kormánya („EFTA Tagállamok”)
és a Magyar Köztársaság Kormánya között

1. cikk

Az EFTA Tagállamok és a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. július 7-én aláírt Együttműködési Megállapodás (a továbbiakban „Megállapodás”) „A” melléklete helyébe az ezen Módosítási Megállapodáshoz csatolt 1. Melléklet lép.

2. cikk

A Megállapodás 4. cikkének 5., 6., és 8. bekezdéseiben, valamint az 5. cikkének 2. és 3. bekezdéseiben a Nemzeti Kapcsolattartó nevének helyére a „Nemzeti Fejlesztési Ügynökség” elnevezés kerül.
A Megállapodás egyéb kitételei, feltételei és mellékletei változatlanok maradnak.

3. cikk

A módosított „A” melléklet és a törzsszöveg a fent említett Megállapodással egységes szerkezetben jelenik meg a Nemzeti Kapcsolattartó, valamint a Finanszírozási Mechanizmus Iroda honlapjain.

4. cikk

Jelen Módosítási Megállapodás négy eredeti példányban készült, angol nyelven. A Magyar Köztársaság Kormánya diplomáciai úton értesíti a feleket az ezen Módosítási Megállapodás hatálybalépéséhez szükséges belső eljárás befejezéséről.
Jelen Módosítási Megállapodás a fent említett értesítés kiállításának napján lép hatályba.

Az Izlandi Köztársaság Kormánya részéről
A Magyar Köztársaság Kormánya részéről

A Liechtensteini Nagyhercegség Kormánya részéről
A Norvég Királyság Kormánya részéről



1. melléklet

AZ EGT FINANSZÍROZÁSI MECHANIZMUS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE A MAGYAR KÖZTÁRSASÁGBAN

A Nemzeti Kapcsolattartó
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget felügyelő nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter a kedvezményezett állam nevében Nemzeti Kapcsolattartónak a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget jelölte ki. Az EGT és a Norvég Finanszírozási Mechanizmusok végrehajtására vonatkozóan külön kormányrendelet kerül kihirdetésre.
A Nemzeti Kapcsolattartó teljes egészében felelős az EGT Finanszírozási Mechanizmus magyarországi működéséért, mely felelősség kiterjed az alapok felhasználására, a pénzügyi ellenőrzésre és az auditra, összhangban az Együttműködési Megállapodással és az EGT Finanszírozási Mechanizmus Bizottság által meghatározott Eljárásrenddel, valamint azok Kiegészítéseiben foglaltakkal.
Nemzeti Kapcsolattartóként a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség feladatai és kötelezettségei többek között az alábbiakra terjednek ki:
– projektjavaslatok pályázati kiíráson keresztül történő összegyűjtése, a támogatásra javasolt projektötletek véleményezése és azok továbbítása a Finanszírozási Mechanizmus Iroda részére,
– a projektek szabályszerű végrehajtásának és menedzselésének biztosítása,
– kezeli azt a számlát, amire a NAO Iroda a kifizetéseket utalja, amíg e kifizetett összegek VÁTI részére történő továbbutalására sor nem kerül,
– a szabálytalanságok kezelésének biztosítása, azok azonnali jelentése az FMI részére,
– a Monitoring Bizottság elnöki feladatainak ellátása,
– éves jelentések készítése az EGT Finanszírozási Mechanizmusból finanszírozott projektek végrehajtásról és azok jóváhagyás céljából történő továbbítása a Monitoring Bizottság és a Finanszírozási Mechanizmus Iroda részére,
– a rendelkezésre álló alapok hatékony, szabályszerű és átlátható felhasználásának biztosítása,
– az EGT Finanszírozási Mechanizmus működési szabályainak betartatása,
– annak ellenőrzése, hogy a projektgazdák megfelelően elkötelezettek-e ahhoz, hogy az odaítélt projekteket sikeresen végrehajtsák,
– teljes és hatékony ellenőrzési nyomvonal biztosítása valamennyi érintett intézményben,
– információ és nyilvánosság biztosítása a rendelkezésre álló forrásokról, valamint a közvélemény tájékoztatásának biztosítása az EGT Finanszírozási Mechanizmusból finanszírozott és végrehajtott projektekről,
– az EGT Finanszírozási Mechanizmus keretein belül végrehajtott projektek Nemzeti Kapcsolattartó felelősségi köréhez kapcsolódó dokumentumainak megőrzése a projektek végrehajtását követő 10 évig.
A Nemzeti Kapcsolattartó további feladatait a Támogatási Megállapodások keretében lehet meghatározni.

Végrehajtó Ügynökség
A Nemzeti Kapcsolattartó a következő feladatokat a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft.-re delegálja:
– az EGT Finanszírozási Mechanizmus forrásainak közbeszereztetése és leszerződése a projektgazdák részére,
– a projektgazdák által benyújtott kifizetési kérelmek tartalmi és formai megfelelőségének ellenőrzése,
– a projektgazdák/közreműködők részére történő továbbításig kezeli azt a számlát, amelyre a Nemzeti Kapcsolattartó kifizetéseit átutalják,
– a szabálytalanságok folyamatos nyilvántartása, és erről a Nemzeti Kapcsolattartó tájékoztatása,
– saját hatáskörben eljár a szabálytalanságok kezelésében, összhangban a vonatkozó szabályozással,
– háttér dokumentáció készítése az Éves Monitoring Jelentésekhez,
– biztosítja, hogy a kifizetések a projektgazdák részére a lehető leggyorsabban és a meghatározott határidőn belül történjenek,
– az EGT Finanszírozási Mechanizmus keretében megvalósuló projektek a VÁTI felelősségi köréhez kapcsolódó dokumentációjának megőrzése a projektek lezárását követő 10 évig.
A VÁTI és a Nemzeti Kapcsolattartó felelősségi körének elhatárolását írásos megállapodás szabályozza. A megállapodás tartalmazza továbbá a feladatok és kötelezettségek megosztását, valamint a VÁTI és a projektgazdák közötti együttműködés módját és a követendő eljárásokat.

A Kifizető Hatóság
A Kifizető Hatósági feladatokat az EGT Finanszírozási Mechanizmus tekintetében a Pénzügyminisztérium, NAO Iroda látja el. A Finanszírozási Mechanizmus Iroda (FMI) a kifizetéseket a Pénzügyminisztérium, NAO Iroda erre a célra nyitott bankszámláira teljesíti. A Kifizető Hatóság feladatai a következők:
– kezeli a Mechanizmusokból kapott támogatások fogadására nyitott bankszámlákat,
– a VÁTI hitelesítése alapján igazolja, hogy az egyes projektekhez szükséges nemzeti társfinanszírozás rendelkezésre áll,
– a VÁTI hitelesítése alapján igazolja, hogy az egyes projektekhez szükséges nemzeti társfinanszírozás kifizetése megtörtént,
– az FMI számára igazolja a felmerült kiadásokat alátámasztó dokumentumok valódiságát és megbízhatóságát,
– az FMI-nek benyújtja az igazolt átutalási igényléseket, melyekhez csatolja a kifizetések előfeltételeinek teljesítését bizonyító szükséges dokumentumokat,
– a pénzügyi folyamatokról jelentést készít a Nemzeti Kapcsolattartó részére,
– teljesíti az átutalásokat a VÁTI felé, és biztosítja, hogy a kifizetések a projektgazdák részére a lehető leggyorsabban és a meghatározott határidőn belül történjenek,
– biztosítja a fel nem használt, vagy szabálytalanul kifizetett források visszafizetését a Finanszírozási Mechanizmusnak.
A Kifizető Hatóság tényfeltáró látogatások, és más eszközök révén igazolja, hogy a projektgazdák/közreműködők részéről érkező kifizetési követelések és az azokat alátámasztó dokumentumok felülvizsgálatához a VÁTI által alkalmazott módszer és eljárás biztosítja, hogy az EGT Finanszírozási Mechanizmus által nyújtott támogatás felhasználása hatékony, korrekt módon, a megbízható pénzügyi irányítás elveinek megfelelően történik. A kifizető hatóság tényfeltáró látogatásokat folytathat le a Nemzeti Kapcsolattartónál. Továbbá, a Kifizető Hatóság felelős a Nemzeti Kapcsolattartónak a pénzügyi lebonyolítás és ellenőrzés rendjének kialakításáért, végrehajtásáért és működtetéséért.

Pályáztatás
A jelen Együttműködési Megállapodás aláírását követően a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nyílt pályáztatást indít. A pályázatok értékelésére a pályázati felhívásban előzetesen megjelentetett szempontrendszer alapján kerül sor. A pályázati felhívás kiírását adott esetben meg kell ismételni.
A Projekt Döntőbizottság választja ki a Finanszírozási Mechanizmus Irodához benyújtandó, támogatásra javasolt projektek körét. A Projekt Döntőbizottságot a következő minisztériumok és intézmények képviselői alkotják:
– Nemzeti Fejlesztési Ügynökség,
– Külügyminisztérium,
– Pénzügyminisztérium,
– Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (mint a magyarországi EFTA Tanácsi Munkacsoport vezetője).
A Nemzeti Kapcsolattartó az FMI-vel szoros együttműködésben kidolgozza a nem-kormányzati szervek, gazdasági és szociális partnerek, helyi önkormányzati és regionális képviselők Projekt Döntőbizottság munkájába való bevonása módszerét.

Közbeszerzés
A VÁTI projektosztálya felelős a közbeszerzési eljárások lefolytatásáért. Magyarországon a 2004. május 1-jétől hatályos, a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény szabályozza az eljárásokat. Az EGT Finanszírozási Mechanizmushoz kapcsolódó valamennyi közbeszerzésre a közbeszerzésekről szóló törvény az irányadó.

Monitoring Bizottság
A Monitoring Bizottság támogatja a Nemzeti Kapcsolattartót a projektek menedzsmentjében. Feladatai és kötelezettségei a következők:
– az eljárásrend betartásának ellenőrzése,
– a projektek kiválasztásának áttekintése és azzal kapcsolatos javaslatok megtétele,
– az átfogó előrehaladási és pénzügyi jelentések értékelése,
– ha szükséges, korrekciós intézkedések javasolása/elfogadása,
– a Nemzeti Kapcsolattartó által készített Éves monitoring jelentés jóváhagyása.
A Monitoring Bizottság a következő tagokból áll:
– Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (elnök),
– NAO Iroda,
– érintett minisztériumok, kormányzati testületek,
– szociális és gazdasági partnerek,
– területi és helyi önkormányzatok,
– NGO-k.
A Monitoring Bizottság tagjait a Nemzeti Kapcsolattartó nevezi ki az érintett Miniszterek vagy intézményi vezető javaslatára.
A Finanszírozási Mechanizmus Iroda, valamint ha szükséges, az egyéb intézmények és szervezetek képviselői megfigyelőként vesznek részt a Bizottság ülésein.

Audit
A magyar jogalkotás a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt (KEHI) jelöli ki az EGT Finanszírozási Mechanizmusból támogatott projektek folyamatos, valamint helyszíni ellenőrzésére. A KEHI kockázatelemzés alapján folyamatosan biztosítja a projektek megfelelő mértékű ellenőrzöttségét.
A KEHI tevékenységének a célja, hogy biztosítsa az elvégzett lépések jogszerűségét, pontosságát, gazdaságosságát és hatékonyságát. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal független a Nemzeti Kapcsolattartótól és a VÁTI-tól.
A KEHI ellenőrzése elkülönül az Állami Számvevőszék auditjától, mely testület önálló ellenőrzési joggal rendelkezik.
A Nemzeti Kapcsolattartó feladata, hogy a Szabályok és Eljárásrend 6.2 cikkének értelmében a Finanszírozási Mechanizmus Iroda részére megküldje a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, az Állami Számvevőszék, illetve egyéb szervezet által a projektekről, illetve az EGT Finanszírozási Mechanizmushoz kapcsolódó egyéb tevékenységekről készült jelentéseket.

A magyarországi végrehajtási rendszer ábrája

6. § (1) Ez a rendelet – a (2)–(3) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 2–3. § az Együttműködési Megállapodás módosításáról szóló megállapodás 4. cikkében meghatározott időpontban lép hatályba.5

(3) A 4–5. § a Módosítási Megállapodás 4. cikkében meghatározott időpontban lép hatályba.6

(4) Az Együttműködési Megállapodás módosításáról szóló megállapodás és a Módosítási Megállapodás, illetve a 2–3. § és a 4–5. § hatálybalépésének naptári napját a külpolitikáért felelős miniszter annak ismertté válását követően a Magyar Közlönyben haladéktalanul közzétett egyedi határozatával állapítja meg.7

(5) E rendelet végrehajtásához szükséges intézkedésekről a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter gondoskodik.

(6) Felhatalmazást kap a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter, hogy az Együttműködési Megállapodás módosításáról szóló megállapodással, valamint a Módosítási Megállapodással módosított megállapodások egységes szerkezetbe foglalt, hiteles szövegét és annak magyar nyelvű hivatalos fordítását a Magyar Közlönyben közzétegye.

1

A 2. § a 6. § (2) bekezdése alapján az Együttműködési Megállapodás módosításáról szóló megállapodás 4. cikkében meghatározott időpontban lép hatályba. A 26/2010. (VI. 28.) KüM határozat alapján a hatálybalépés időpontja 2010. március 4.

2

A 3. § a 6. § (2) bekezdése alapján az Együttműködési Megállapodás módosításáról szóló megállapodás 4. cikkében meghatározott időpontban lép hatályba. A 26/2010. (VI. 28.) KüM határozat alapján a hatálybalépés időpontja 2010. március 4.

3

A 4. § a 6. § (3) bekezdése alapján a Módosítási Megállapodás 4. cikkében meghatározott időpontban lép hatályba. A 25/2010. (VI. 28.) KüM határozat alapján a hatálybalépés időpontja 2010. március 1.

4

Az 5. § a 6. § (3) bekezdése alapján a Módosítási Megállapodás 4. cikkében meghatározott időpontban lép hatályba. A 25/2010. (VI. 28.) KüM határozat alapján a hatálybalépés időpontja 2010. március 1.

5

A 26/2010. (VI. 28.) KüM határozat alapján a hatálybalépés időpontja 2010. március 4.

6

A 25/2010. (VI. 28.) KüM határozat alapján a hatálybalépés időpontja 2010. március 1.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére