• Tartalom

8/2010. (II. 19.) IRM–SZMM–PM–KHEM együttes utasítás

8/2010. (II. 19.) IRM–SZMM–PM–KHEM együttes utasítás

az illegális migráció és az ahhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények elleni hatósági fellépés hatékonyságának növeléséről, illetve összehangolásáról

2021.03.01.

A Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 4. § (2) bekezdése, a Vám- és Pénzügyőrségről szóló 2004. évi XIX. törvény 1. § (1) bekezdése, a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalról szóló 162/1999. (XI. 19.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése, a Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése, valamint az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségéről szóló 295/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése alapján, az igazságügyi és rendészeti miniszter feladat- és hatásköréről szóló 164/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § g) és n) pontjában, a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § b) pontjában, a szociális és munkaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 170/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában, valamint a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 133/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörünkben eljárva, az illegális migráció és az ahhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények elleni hatósági fellépés hatékonyságának növelésére, illetve összehangolására – figyelemmel a közös határokon történő ellenőrzés fokozatos eltörléséről szóló, Schengenben, 1985. június 14-én aláírt megállapodás végrehajtásáról rendelkező, Schengenben, 1990. június 19-én aláírt egyezmény 6. Cikkének (3) és (4) bekezdésére, valamint a Schengeni Végrehajtó Bizottság illegális bevándorlás elleni intézkedések elfogadásáról szóló 1998. október 27-i határozatának 6. és 9. pontjára – a következő együttes utasítást adjuk ki:

1. A jogellenesen Magyarországra belépő és itt tartózkodó, illetve jogellenesen munkát vállaló külföldiek (a továbbiakban: illegális migráció), valamint az illegális migrációhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények elleni hatósági fellépés hatékonyságának növelése, illetve összehangolása, a közrend és közbiztonság javítása érdekében komplex ellenőrző rendszert kell kialakítani és működtetni.

2. A komplex ellenőrző rendszer feladata, hogy a szolgálati és a hatósági tevékenység időben, térben és módszereiben történő összehangolásával, a rendelkezésre álló erők és eszközök gazdaságos felhasználásával, az információcsere felgyorsításával, a totális ellenőrzés mellőzésével, differenciált és szelektív módon, az ország egész területén biztosítsa a külföldiek jogszabályokban meghatározott hatósági ellenőrzésének végrehajtását, továbbá az illegális migráció, valamint az ahhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények felfedését, illetve a szükséges hatósági eljárások lefolytatását.

3.1 A komplex ellenőrző rendszert a Rendőrségnek, az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnak (a továbbiakban: OIF) a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (a továbbiakban: NAV), a foglalkoztatás-felügyeleti hatóságnak, valamint a közlekedésért felelős miniszternek (a továbbiakban együtt: hatóságok) a jogszabályokban meghatározott hatáskörük és illetékességük keretei között kell kialakítani, és a helyi szervek bevonásával kell működtetni.

4. A hatóságok a komplex ellenőrző rendszer kialakításával és működtetésével kapcsolatos feladatokat kötelesek végrehajtani, illetve a jelen utasításban meghatározottak szerint együttműködni.

5. A hatóságok együttműködése terjedjen ki:
a) az illegális migráció és az ahhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények elleni közös fellépés stratégiájának kialakítására, a szervek közötti együttműködés kiemelt irányainak meghatározására, elveinek és gyakorlatának kidolgozására, valamint a megvalósításukhoz szükséges jogi feltételrendszer megteremtésére, illetve fejlesztésére vonatkozó javaslatok kidolgozására,
b) az illegális migráció elleni küzdelemhez rendelkezésre álló hazai és nemzetközi pénzalapok felhasználásának összehangolására, közös technikai fejlesztésekre vonatkozó javaslatok kidolgozására, a közös képzési feladatok meghatározására,
c) az ország egész területére kiterjedő komplex ellenőrző rendszer kialakítására és működtetésére, az illegális migrációval kapcsolatos átfogó helyzetelemzések készítésére,
d)2 a külföldiek tartózkodására, munkavállalására vonatkozó szabályok, az úti okmányok, beutazásra és tartózkodásra jogosító engedélyek, tartózkodási engedélyek, munkavállalási engedélyek és vizsgálatuk, az illegális migránsok, illegális munkavállalók, embercsempészek és csempészek által alkalmazott módszerek és eszközök, a járműhasználat, az áru- és személyszállítás, illetve a közlekedés (közúti, vasúti, légi, vízi) jellegének és jellemzőinek figyelembevételével a végrehajtó hivatásos és kormánytisztviselői állomány összehangolt vagy közös felkészítésére,
e) az illegális migrációval, embercsempészéssel és csempészéssel, a hatósági eljárások lefolytatásával kapcsolatos tapasztalatok, illetve információk kicserélésére,
f)3 az illegális migrációval fertőzött területek, útvonalak, csomópontok, munkahelyek, járművek és közlekedési eszközök összehangolt vagy közös idegenrendészeti, foglalkoztatás-felügyeleti és közlekedési hatósági, illetve közrendvédelmi, közbiztonsági ellenőrzésére,
g)4 a hatóságok állományából szervezett közös idegenrendészeti és foglalkoztatás-felügyeleti, valamint a közlekedési hatósági ellenőrző feladatok ellátására,
h)5 hatóságok által megszervezett és végrehajtott közös idegenrendészeti és foglalkoztatás-felügyeleti, valamint közlekedési hatósági ellenőrző akciókra,
i)6 a komplex ellenőrző rendszer kialakításával és működésével kapcsolatos, a feladatok összehangolásával megbízott szervezeti egységek, továbbá hivatásos állományú tagok, illetve kormánytisztviselők kijelölésére.

6. Az 5. pontban meghatározott együttműködési feladatok megszervezésére és végrehajtására, valamint a komplex ellenőrző rendszer folyamatos működtetésére Integrált Vezetési Központot kell létrehozni.

7.7 Az Integrált Vezetési Központ központi szerve a Vezetői Tanács, melynek vezetője az Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK) rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettese, tagjai:
a)8 az OIF általános főigazgató-helyettese,
b) a NAV vezetőjének szakmai helyettese,
c)9 az Innovációs és Technológiai Minisztérium Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztályának vezetője,
d) az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára,
e) a Terrorelhárítási Központ főigazgató-helyettese.

8. A Vezetői Tanács feladatai:
a) az illegális migráció és az ahhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények elleni küzdelem, valamint a komplex ellenőrző rendszer országos működtetésének koordinálása,
b) a hatóságok illegális migráció és az ahhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények elleni közös fellépése stratégiájának kialakítása,
c) hatóságok közötti együttműködés kiemelt irányainak meghatározása, elveinek és gyakorlatának kidolgozása, valamint a megvalósításukhoz szükséges jogi feltételrendszer megteremtésére, illetve fejlesztésére vonatkozó javaslatok kidolgozása,
d) az illegális migráció elleni küzdelemhez rendelkezésre álló hazai és nemzetközi pénzalapok felhasználásának összehangolása, közös technikai fejlesztésekre vonatkozó javaslatok kidolgozása, a közös képzési feladatok meghatározása,
e) az illegális migráció elleni küzdelemben részt vevő közös erők és eszközök kijelölése,
f)10 országos vagy regionális méretű, közös idegenrendészeti, foglalkoztatás-felügyeleti és közlekedési hatósági, illetve közbiztonsági, és az illegális migrációhoz kapcsolódó bűnügyi ellenőrzések és akciók kezdeményezése,
g) az illegális migrációval kapcsolatos átfogó helyzetelemzések készítése,
h) az együttműködő szervek között felmerülő vitás kérdések rendezése,
i) az Integrált Vezetési Központ előző évi tevékenységéről szóló összefoglaló jelentés előterjesztése – minden év január 30-ig – az érintett miniszterek elé.

9. A Vezetői Tanács a komplex ellenőrző rendszer kialakításával és működtetésével kapcsolatosan végrehajtott feladatok és tapasztalatok értékelése, valamint a további feladatok meghatározása érdekében szükség szerint, de legalább félévente ülést tart.

10. A Vezetői Tanács szintjén nem rendezhető kérdésekben az érintett szervek országos vezetői együttesen döntenek.

11. A Vezetői Tanács ügyrendjét és részletes munkaprogramját maga állapítja meg.

12. Az Integrált Vezetési Központ operatív végrehajtó szerve az Integrált Vezetési Csoport, amelynek irányítója az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Határrendészeti Főosztályának a vezetője.

13.11 Az Integrált Vezetési Csoport tagjai:
a) az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Határrendészeti Főosztályától 2 fő,
b) az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Közrendvédelmi Főosztályától 1 fő,
c) az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság Bűnügyi Főosztályától 1 fő,
d) a NAV Központi Irányítás Rendészeti Főosztályától 1 fő,
e) a NAV Bűnügyi Főigazgatóságától 1 fő,
f)12 az OIF Idegenrendészeti Igazgatóságától 1 fő,
g)13 az Innovációs és Technológiai Minisztérium Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztályától 1 fő,
h) az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedési Stratégiai Főosztályától 1 fő,
i) Terrorelhárítási Központ Felderítési Igazgatóságától 2 fő.

14. Az Integrált Vezetési Csoport feladatai:
a) kidolgozza a komplex ellenőrző rendszer kialakításával és működtetésével kapcsolatos konkrét feladatok központi és területi szintű összehangolásának rendjét, valamint a kapcsolattartás és az adatcsere rendszerét,
b) a Vezetői Tanács munkaprogramja alapján előkészíti és megszervezi a Vezetői Tanács üléseit, elkészíti az ülések programtervezetét, illetve a Vezetői Tanács döntéseinek meghozatalához szükséges egyéb tervezeteket, javaslatokat, jelentéseket, tájékoztatókat, elemzéseket,
c)14 folyamatosan gyűjti, elemzi és értékeli az illegális migráció és az ahhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények tendenciáira, a hatóságok idegenrendészeti, foglalkoztatás-felügyeleti és közlekedési hatósági, illetve közbiztonsági ellenőrzéseinek rendszerére, valamint a tapasztalatok alapján tervezett eseti jellegű és általános érvényű intézkedésekre vonatkozó információkat,
d)15 szervezi az illegális migráció ellenőrzésével, az ahhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények felfedésével és a hatósági eljárások lefolytatásával kapcsolatos tapasztalatok, ellenőrzési módszerek, információk átadását, illetve kicserélését, és javaslatot tesz a végrehajtó hivatásos, illetve kormánytisztviselői állomány felkészítésére, képzésére,
e)16 szervezi az országos vagy regionális szintű közös idegenrendészeti, foglalkoztatás-felügyeleti és közlekedési hatósági, illetve közbiztonsági ellenőrzéseket és akciókat, előzetesen tájékoztatja az ellenőrzésben vagy akcióban részt nem vevő együttműködő hatóságokat,
f) az elemzett és értékelt adatokról negyedévente, a további intézkedések megtételére vonatkozó javaslatokkal együtt, összefoglaló jelentést állít össze a Vezetői Tanács részére,
g)17 havonta egyezteti és hetente pontosítja a közös idegenrendészeti, foglalkoztatás-felügyeleti és közlekedési hatósági, illetve közbiztonsági ellenőrzéseket és akciókat, összehangolja azok végrehajtását,
h) hetente – napi pontosítással – végzi az akciók keretein kívül eső, az illegális migráció és az ahhoz kapcsolódó más jogellenes cselekmények felderítésére irányuló szolgálati tevékenység összehangolását,
i) kétévente elemzést végez a hatóságok együttműködésének hatékonyságáról, és az abban foglaltak hasznosítása érdekében ajánlást készít a Vezetői Tanács részére.

15. Az Integrált Vezetési Csoport működésének részletes szabályait ügyrendben kell megállapítani, amelyet a Vezetői Tanács vezetője – a tagok egyetértésével – hagy jóvá.

16.18 A 3. pontban felsorolt szervek vezetői kötelesek kijelölni az Integrált Vezetési Csoport tagjait, továbbá kötelesek intézkedni arra, hogy az alárendeltségükbe tartozó területi szervek vezetői kijelöljék a komplex ellenőrző rendszer kialakításával és működésével kapcsolatos konkrét feladatok összehangolásáért, valamint az együttműködési feladatok végrehajtásáért felelős hivatásos állományú tagokat, illetve kormánytisztviselőket (a továbbiakban együtt: összekötők) és a helyettesítésükkel megbízott személyeket.

17. Az összekötők feladatai:
a) az illetékességi területükön akciók, bevetések, ellenőrzések (továbbiakban: intézkedések) tervezése, szervezése, összehangolása, a tervezett intézkedések helyéről, idejéről, a résztvevőkről az Integrált Vezetési Csoport tájékoztatása;
b) folyamatosan gyűjtik, elemzik-értékelik a saját illetékességi területük adatait, azokról tájékoztatják az Integrált Vezetési Csoportot és az érintett szervek területi összekötőit;
c) az Integrált Vezetési Központ Checknet rendszerének kialakítása és folyamatos működtetése érdekében saját szervükre vonatkozóan gyűjtik, elemzik-értékelik a felhasználásra és a számítógépes rendszerbe bedolgozásra kerülő adatokat, információkat.

18. Az összekötők az általuk képviselt szervek hatáskörére és illetékességi területére figyelemmel, illetve kiterjedően, az Integrált Vezetési Csoport irányításával hajtják végre feladataikat.

19. Az utasításban meghatározott komplex ellenőrző rendszer kialakításával és működtetésével kapcsolatos rendelkezések nem érintik a 3. pontban felsorolt hatóságok jogszabályban megállapított feladatait, hatáskörét, illetékességét, titok- és adatvédelmi szabályait.

20.19 A közös idegenrendészeti, foglalkoztatás-felügyeleti és közlekedési hatósági, illetve közbiztonsági ellenőrzés vagy akció során meg kell határozni a közös tevékenység irányításáért felelős hivatásos állományú tagot, illetve kormánytisztviselőt, de a közös tevékenységet végrehajtó állomány kizárólag a rá vonatkozó jogszabályok szerint intézkedhet, és intézkedéséért a rá vonatkozó jogszabályok alapján felel.

21. A hatóságok a közös tevékenységhez szükséges technikai eszközöket, berendezéseket összehangoltan, a közös tevékenység jellegére és a közös tevékenységben részt vevő hatóságok lehetőségeire figyelemmel a jogszabályban meghatározott feladataiknak megfelelően biztosítják.

22.20 A komplex ellenőrző rendszer kialakításával és működtetésével kapcsolatos, valamint a közös idegenrendészeti, foglalkoztatás-felügyeleti és közlekedési hatósági, illetve közbiztonsági ellenőrzések vagy akciók során felmerült költségeket a hatóságok maguk viselik és azt egymásnak nem számolhatják fel.

23. Az utasításban meghatározott feladatok végrehajtásának részletes szabályait a hatóságok együttműködési megállapodásokban rögzítik, illetve a már meglévő együttműködési megállapodásokat az utasításban foglaltaknak megfelelően kiegészítik.

24. Ez az utasítás a közzétételét követő tizenötödik napon lép hatályba.

25.21
2

Az 5. pont d) alpontja 29/2016. (X. 12.) BM–EMMI–NGM–NFM együttes utasítás 3. pont b) alpontja szerint módosított szöveg.

3

Az 5. pont f) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

4

Az 5. pont g) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

5

Az 5. pont h) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

6

Az 5. pont i) alpontja 29/2016. (X. 12.) BM–EMMI–NGM–NFM együttes utasítás 3. pont c) alpontja szerint módosított szöveg.

7

A 7. pont a 8/2019. (IV. 10.) BM–EMMI–PM–ITM együttes utasítás 2. pontjával megállapított szöveg.

8

A 7. pont a) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § d) pontja szerint módosított szöveg.

9

A 7. pont c) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § e) pontja szerint módosított szöveg.

10

A 8. pont f) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

11

A 13. pont a 8/2019. (IV. 10.) BM–EMMI–PM–ITM együttes utasítás 3. pontjával megállapított szöveg.

12

A 13. pont f) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § d) pontja szerint módosított szöveg.

13

A 13. pont g) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § e) pontja szerint módosított szöveg.

14

A 14. pont c) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

15

A 14. pont d) alpontja 29/2016. (X. 12.) BM–EMMI–NGM–NFM együttes utasítás 3. pont i) alpontja szerint módosított szöveg.

16

A 14. pont e) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

17

A 14. pont g) alpontja a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

18

A 16. pont 29/2016. (X. 12.) BM–EMMI–NGM–NFM együttes utasítás 3. pont j) alpontja szerint módosított szöveg.

20

A 22. pont a 2/2021. (II. 19.) BM–ITM–PM együttes utasítás 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

21

A 25. pont ugyanezen pont alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére