1405/2011. (XI. 25.) Korm. határozat
1405/2011. (XI. 25.) Korm. határozat
a vállalkozói adminisztratív költségek csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú kormányzati programról1
A vállalkozások adminisztratív terheinek nagymértékű csökkentése elengedhetetlenül szükséges a magyar gazdaság hosszú távú versenyképességének javításához, ezért a Kormány megerősíti azt a célkitűzését, hogy a vállalkozások adminisztratív terheit 500 milliárd forinttal kívánja csökkenteni.
Ennek érdekében a Kormány
1. elfogadja a számára bemutatott, a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésére irányuló, Egyszerű Állam című középtávú kormányzati programot (a továbbiakban: Program), egyben felkéri a nemzetgazdasági minisztert, hogy koordinálja annak végrehajtását, és a kormányzati munka során folyamatosan érvényesítse a vállalkozói adminisztrációs terhek csökkentésének alábbi alapelveit:
a) Versenyképes szabályozás – a kormányzati lépések törekedjenek a vállalkozások közvetlen adminisztratív terheinek csökkentésére, az igazgatási működés irritáló elemeinek visszaszorítására, a hatósági gyakorlatból következő vállalkozói kockázat csökkentésére, a szabályozási környezet stabilitásának és kiszámíthatóságának növelésére, a gazdaság kifehérítését ösztönző szabályozás kialakítására. A jogalkotás és a jogalkalmazás során legyen számon kért elvárás a vállalkozók számára minél egyszerűbb, stabilabb, kiszámíthatóbb, illetve alacsonyabb idő- és költségigényű igazgatási gyakorlat kialakítása.
b) Egyértelmű elvárások – a vállalkozások megbízható hivatalos tájékoztatáshoz jussanak arról, hogy tevékenységüknek, döntéseiknek milyen feltételei, következményei vannak, illetve lehetnek az állam és szervei részéről.
c) Duplikációk megszüntetése – érvényre kell juttatni azt a korábban megfogalmazott célt, hogy az állami szerveknek egyszer megadott információt ne kelljen újra megadni, azokat a hatóságok, igazgatási szervek egymástól vegyék át.
d) Elektronizálás – az állam fogadja el a vállalkozások működésének elektronikus dokumentálását, és adatszolgáltatási kötelezettségeinek elektronikus úton történő teljesítését olyan módon, hogy az elektronikus megoldásokra ne vonatkozzanak szigorúbb előírások, mint azok papír megfelelőire.
e) Bizalom a tisztességnek – a tisztességes működésüket felelősségvállalással, prudens működéssel, megfelelő eljárásokkal igazoló cégek az állammal való kapcsolat során nagyobb bizalmat feltételező eljárásban részesülhessenek.
f) Minimálisan szükséges védelem és maximálisan szükséges garancia – a vállalkozói működéssel kapcsolatos állami elvárások (jogkövetés, biztonság, adófizetés stb.) érvényesítése során az állam szüntesse meg és ne írjon elő a szükséges védelmet és garanciát biztosító feltételeket meghaladó előírásokat.
g) Torz ösztönzők kikapcsolása – a hatóságok intézményi anyagi érdekeire épülő gyakorlatok kerüljenek kivezetésre a bürokrácia növeléséhez kötődő formális és informális ösztönzők megszüntetésével.
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, együttműködve az érintett miniszterekkel
Határidő: folyamatosan, illetve a Programban szereplő ütemterv szerint
2. elfogadja a Program végrehajtásának az 1. mellékletben bemutatott felelősségi és ütemezési rendjét;
3. nagy jelentőséget tulajdonít a Program kiemelt intézkedéseinek, ezért kifejezetten felhívja az érintett minisztereket azok teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására; ennek keretében
a) felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy teremtse meg a feltételeit annak, hogy a munkavállalók alkalmazásához kapcsolódó minden rendszeres hatósági adatszolgáltatás egyetlen adatlapon teljesíthető legyen;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. szeptember 1.
b) felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy teremtse meg az éves (és egyszerűsített éves) beszámolóban és a társasági adóbevallásban és az OSAP által elvárt adatszolgáltatási kötelezettség időbeni és tartalmi összehangolásának feltételeit annak érdekében, hogy a vállalkozások a hasonló tartalmú adatszolgáltatási kötelezettségeiket egyetlen adatszolgáltatással teljesíthessék;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. szeptember 1.
c) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy tegye meg egy olyan e-vállalkozás kereteinek létrehozásához szükséges intézkedéseket, amely az állammal szembeni minden adminisztratív kötelezettségének eleget tud tenni egy egységes, ügyfélbarát, elektronikus felületen keresztül;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2013. január 1., július 1.
d) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy teremtse meg annak a feltételeit, hogy a fővárosi és megyei kormányhivatalokon belül intézendő bizonyos, a vállalkozók szempontjából fontos ügyek körére az ügyintézési határidő foglalhassa magába a kormányhivatalokhoz tartozó szakhatóságok állásfoglalásai beszerzésének idejét;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter
Határidő: 2014. január 1.
e) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy teremtse meg annak a feltételeit, hogy a vállalkozások önként kérhessék magukra vonatkozóan hatósági ellenőrzés lefolytatását;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter, az érintett miniszterek bevonásával
Határidő: 2013. január 1.
f) felhívja a belügyminisztert, hogy az ipari területen történő beruházások esetében az engedélyezési eljárások elhúzódásának visszaszorítása érdekében kerüljenek kialakításra egyszerűsített, a szakhatóságok garantáltan gyors ügyintézését előíró, településrendezési szempontú eljárástípusok;
Felelős: belügyminiszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. október 1.
g) felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket a vállalkozások működésével és a munkavállalók alkalmazásával összefüggő szabályzatkészítési kötelezettségek kockázatalapúvá tétele érdekében;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az érintett miniszterek bevonásával
Határidő: 2012. május 1.
h) felhívja a nemzetgazdasági minisztert a házipénztárra vonatkozó szabályozás napi készpénz záró állomány előírásainak felülvizsgálatára;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter
Határidő: 2011. december 1.
i) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket az állam által szolgáltatott nyilvános céginformációk körének bővítése érdekében, különös tekintettel a megszűnt, illetve felszámolt cégekre vonatkozó adatokra;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter
Határidő: 2012. július 1.
j) felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert arra, hogy teremtse meg annak a feltételeit, hogy a vállalkozói adminisztratív terhek növelésével együtt járó előterjesztést a Kormány csak úgy vegyen napirendjére, ha abban az adminisztrációs terhek növekedésének elkerülhetetlensége és indokoltsága tételesen alá van támasztva;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. január 1.
k) felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) fejlesztési célú pályázatai esetében
– a monitoringhoz szükséges dokumentáció ésszerűbb és rövidebb legyen,
– készüljön Operatív Programonként egységes, kizárólag a pályázati kiválasztáshoz releváns információkat tartalmazó megvalósíthatósági tanulmány sablon,
– a támogatási szerződés módosítása esetén a módosítás ideje alatt a változással nem érintett költségvetési sorok tekintetében ne kerüljön sor a kifizetés felfüggesztésére.
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: 2012. január 1.
4. felhívja a nemzetgazdasági minisztert a Programban szereplő, az adó- és járulékrendszerhez kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) az adó- és járulék-bevallási, -fizetési és -visszaigénylési szabályok egyszerűsítésére irányuló intézkedéseket,
b) az adóhatósági tevékenység további elektronizálásához és vállalkozásbarátabbá tételéhez szükséges intézkedéseket, illetve a vállalkozások által önkéntesen kérhető adóellenőrzés lehetőségének megteremtését,
c) a számviteli és az adószabályozás összhangjának megteremtését, a kis- és mikro vállalkozások ezzel kapcsolatos kötelezettségeinek egyszerűsítését,
d) a standard elektronikus számlaformátum kialakításához és elterjesztéséhez szükséges intézkedések végrehajtását,
e) a transzferárakra vonatkozó jelenlegi szabályozás egyszerűsítését;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
5. felhívja a nemzetgazdasági minisztert a Programban szereplő, a számvitelhez kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a számviteli és beszámolási előírások – különösen a kisvállalkozások számára történő – egyszerűsítését célzó intézkedések végrehajtását,
b) a bizonylatok megőrzésére vonatkozó jelenlegi szabályok vállalkozásbarátabbá tételére irányuló intézkedések végrehajtását;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az érintett miniszterek szükség szerinti bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
6. felhívja az érintett minisztereket, a közigazgatási és igazságügyi miniszter koordinálása mellett, az 1. mellékletben szereplő, a hatósági eljárásokhoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, a Programban szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) hatósági ügyintézési eljárások gyorsítására és a határidők rövidítésére irányuló intézkedéseket,
b) a hatóságok ellenőrzési és szankcionálási gyakorlatának átláthatóbbá, vállalkozóbarátabbá és a hosszabb ideje jogszerűen, megbízhatóan működő vállalkozások számára méltányosabbá tételére irányuló intézkedéseket,
c) a tevékenységüket rendszeresen külső, hiteles auditorral vizsgáltató vállalkozások esetében a hatósági ellenőrzés gyakoriságának és mélységének a szükséges minimumra csökkentését (tevékenység hitelesített körére);
Felelős: összes érintett miniszter, a közigazgatási és igazságügyi miniszter koordinálásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
7. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert a Programban szereplő, a pályázati eljárásokhoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a pályázati információs rendszer tájékoztatási funkcióinak bővítését,
b) annak a feltételeinek a megteremtését, hogy a pályázat keretében ne kelljen állami társszerveknél már rendelkezésre álló igazolásokat benyújtani,
c) a pályázatok elbírálásához kapcsolódó határidők rövidítését;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
8. felhívja a vidékfejlesztési minisztert a Programban szereplő, a vidékfejlesztési pályázati eljárásokhoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) az ÚMVP és ÚSZT eljárásrendjei harmonizációjának megteremetését, a sablonizálható – formalizálható szabályok alapján történő – projektkiválasztásból a bonyolult fejlesztési feladatok elhatárolását, ez utóbbinál a pályázati rendszerre való mielőbbi áttérés lehetőségeinek vizsgálatát, feltételeinek (informatikai, humán) megteremtését, a Ket. alapú eljárások alkalmazási területeinek optimalizálását, az ÚMVP miniszteri rendeletekkel történő részletszabályozásainak minimális szintre szorítását,
b) az ügyfélszolgálati rendszer elérhetőségének javítását,
c) az elektronikus ügyintézés és nyilvántartás lehetőségeinek fejlesztését;
Felelős: vidékfejlesztési miniszter
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
9. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert a Programban szereplő, a közbeszerzéshez kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a kötőerővel nem bíró irányelvek kidolgozásának és az azok teljesüléséről szóló éves beszámolók készítésének kötelezettségét az ajánlatkérők részéről,
b) az adminisztratív terhek alacsony szinten tartását elősegítő minta eljárásrend kidolgozását;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
10. felhívja a vidékfejlesztési minisztert a Programban szereplő, az agrárgazdaság szabályozásához kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a mezőgazdasággal kapcsolatos hatósági eljárások egyszerűsítésére, valamint az őstermelők és a kisebb mezőgazdasági vállalkozások dokumentációs kötelezettségeinek csökkentésére irányuló intézkedéseket,
b) a bor termékpálya szabályozórendszerének egyszerűsítésére irányuló intézkedéseket,
c) a földhasználati nyilvántartással kapcsolatos adatbázisok használatának korszerűsítését,
d) a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj utáni jövedékiadó-visszaigénylés egyszerűsítését;
Felelős: vidékfejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
11. felhívja a vidékfejlesztési minisztert a Programban szereplő, az élelmiszer-biztonsághoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) azon feltételek megteremtését, hogy az európai uniós élelmiszerbiztonsági és higiéniai előírásoknak (HACCP) való teljes megfelelést biztosító, ugyanakkor a vállalkozások számára a lehető legkönnyebben betartható, számukra a lehető legkevesebb adminisztratív terhet jelentő rendszer jöjjön létre,
b) az anyaghányad-nyilvántartások szükségességnek felülvizsgálatát,
c) a gyártmánylap-készítési kötelezettség egyszerűsítését;
Felelős: vidékfejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
12. felhívja a vidékfejlesztési minisztert a Programban szereplő, a környezetvédelmi szabályozáshoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a környezetterhelési díj bevallásának és fizetésének egyszerűsítésére irányuló intézkedéseket,
b) az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás egyszerűsítésére és gyorsítására irányuló intézkedéseket,
c) a vízjogi engedélyezési eljárás egyszerűsítésére és gyorsítására irányuló intézkedéseket,
d) a hulladékgazdálkodás és nyilvántartás egyszerűsítésére irányuló intézkedéseket,
e) a környezethasználattal járó eljárások során felhasználandó adatok megosztását lehetővé tevő egységes adatbázis felépítését,
f) annak a feltételeinek a megteremtését, hogy a környezetvédelemmel kapcsolatos eljárások során használt egyedi azonosító felváltásra kerüljön már meglévő más eljárások során is használt azonosítókkal,
g) a termékdíj átalány-fizetés lehetőségének megteremtését a csomagoláson kívül más termékcsoportok esetében is;
Felelős: vidékfejlesztési miniszter
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
13. felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert a Programban szereplő, a fuvarozáshoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a fuvardokumentációk elektronizálására irányuló intézkedéseket,
b) a hatóságok közötti adatátadás gyakorlatának javítására és az érintett hatóságok közös, összehangolt ellenőrzési eljárásainak kialakítására irányuló intézkedéseket (ideértve egyes hatósági adatbázisok egyesítését),
c) a járműigazgatási eljárások és az engedélyezési eljárások egyablakos lebonyolítását,
d) egyes engedélyezési eljárások egyszerűsítésére irányuló intézkedéseket;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
14. felhívja a közigazgatási és igazságügyi és a nemzeti fejlesztési minisztert a Programban szereplő, az államműködés elektronizálására irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) hozzáférés biztosítását az állami szervek számára az állami adatbázisokhoz annak érdekében, hogy olyan adatokat, amelyekkel állami szerv már rendelkezik, ne lehessen újra bekérni a vállalkozásoktól, folytatva az 1133/2011. (V. 2.) Korm. határozat végrehajtását,
b) a vállalkozások elektronikus adatszolgáltatási, számlázási, fizetési és iratarchiválási gyakorlatának bővítésére irányuló intézkedéseket,
c) a vállalkozások számára az állami előírásokat és azok eljárási, adminisztratív teljesítésének módját teljes körűen, a vállalkozások valós élethelyzeteihez igazodva bemutató, egységes internetes vállalkozói portál kialakítását, folytatva az 1133/2011. (V. 2.) Korm. határozat végrehajtását;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter
nemzeti fejlesztési miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
15. felhívja a belügyminisztert a Programban szereplő, a beruházások engedélyezésének gyorsabbá és kiszámíthatóbbá tételére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a beruházások engedélyezésének elhúzódásának visszaszorítására irányuló intézkedéseket,
b) a beruházások engedélyezése elleni indokolatlan fellépések lehetőségének szűkítésére irányuló intézkedéseket,
c) az engedélyezési eljárások egyszerűsítésére, ügyfélbarátabbá tételére irányuló intézkedéseket,
d) a beruházási engedélyezési eljárás során releváns információk, nyilvántartások jobb elérhetőségének biztosítására irányuló intézkedéseket;
Felelős: belügyminiszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
16. felhívja a nemzetgazdasági minisztert a Programban szereplő, a foglalkoztatáshoz kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) foglalkozás-egészségüggyel kapcsolatos szabályozás átalakítását a foglalkozással összefüggő megbetegedések hatékonyabb megelőzése érdekében,
b) az egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó szabályozás további korszerűsítését,
c) a segítő családtag bejelentési kötelezettségének felülvizsgálatát;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az érintett miniszterek szükség szerinti bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
17. felhívja a közigazgatási és igazságügyi minisztert a Programban szereplő, a vállalkozói jogérvényesítés feltételeit javítására és a cégjog területéhez kapcsolódó vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló intézkedések teljes körű, az 1. mellékletben szereplő ütemterv szerinti végrehajtására, ideértve különösen
a) a vállalkozói jogérvényesítés gyorsítását és hatékonyságát javító bírósági eljárásrend kialakítására irányuló intézkedéseket,
b) az üzleti mediáció és a választottbírósági szolgáltatások szélesebb körű alkalmazását elősegítő intézkedéseket;
Felelős: közigazgatási és igazságügyi miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: a Programban szereplő ütemterv szerint
18. felhívja a nemzetgazdasági minisztert a vállalkozói adminisztratív terhek további folyamatos csökkentését elősegítő, rendszerszintű intézkedések végrehajtására, az összes érintett miniszter bevonásával, ennek keretében
a) felhívja a nemzetgazdasági minisztert és a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy teremtsék meg a feltételeit annak, hogy a jövőben minden, az üzleti környezetet befolyásoló, előkészítés alatt álló kormánydöntés esetében a vállalkozói adminisztratív terhekre gyakorolt hatások egységes módszertan alapján történő, megfelelő minőségű előzetes vizsgálata és az esetleges negatív hatások minimalizálása előfeltétele legyen a közigazgatási államtitkári értekezletre bocsátásának;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. január 1.
b) felhívja a nemzetgazdasági minisztert az igazgatási tevékenységek ügyfélbarát intézését támogató versenyképességi szerződések feltételeinek megteremtésére a kormányzattal a közös gazdaságpolitikai célok teljesítése érdekében működési és teljesítményvállalásokra épülő együttműködést kiépítő vállalkozások és az ezt támogató intézmények számára;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter
Határidő: 2012. június 1.
c) felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy évente készítsen jelentést a Kormány számára az adminisztratív terhek csökkentésére irányuló kezdeményezések előrehaladásáról és általában a kormányzati működés vállalkozói adminisztratív terhekre gyakorolt hatásáról; egyúttal készítsen évente intézkedési tervet a vállalkozói adminisztratív terhek további csökkentésére;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter
Határidő: első éves jelentés 2012. március 1., első éves akcióterv 2012. június 1.
d) felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy alakítson ki és működtessen egy, a jogalkotási munkával és a hatósági jogalkalmazással kapcsolatos folyamatos vállalkozói visszacsatolást lehetővé tevő konzultációs rendszert;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter
Határidő: 2012. március 1., majd folyamatosan
e) felhívja a nemzetgazdasági minisztert és a közigazgatási és igazságügyi minisztert, hogy dolgozzanak ki a kormányzati jogszabály-előkészítési és a jogalkalmazási munka során alkalmazható, a vállalkozói adminisztratív terhek növelését megelőző, illetve a jogszabályi környezet stabilitását szolgáló eljárásokat, gyakorlatokat;
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az 1. mellékletben szereplő ütemtervben megjelölt felelős miniszter(ek) bevonásával
Határidő: 2012. március 1.
19. felhívja a nemzetgazdasági minisztert, hogy folyamatosan kövesse nyomon a Program egészének és egyes intézkedéseinek végrehajtását, és az előrehaladásról rendszeresen adjon tájékoztatást a Kormány számára.
Felelős: nemzetgazdasági miniszter, az érintett miniszterek bevonásával
Határidő: folyamatosan
1. melléklet az 1405/2011. (XI. 25.) Korm. határozathoz
Intézkedés |
Felelősök |
Határidő* |
---|---|---|
AZ ADÓZÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ ADMINISZTRÁCIÓ EGYSZERŰSÍTÉSE |
||
1. A munkavállaló alkalmazásához kapcsolódó rendszeres adatszolgáltatás további jelentős egyszerűsítése, annak érdekében, hogy minden információszolgáltatás egyetlen adatlapon keresztül legyen megoldható. |
NGM, NEFMI |
2012. április 1., |
2. Kisadók, járulékok rendszerének felülvizsgálata, számának csökkentése |
NGM, NFM |
2012. szeptember 1., |
3. Adóaudit lehetőségének bevezetése kis- és középvállalkozásoknál, melynek értelmében az a vállalkozás, amely adószakértővel/könyvvizsgálóval önként megvizsgáltatja cégét hitelesített módon, tevékenysége hitelesített körére mentesül a felelősség alól. |
NGM |
2012. szeptember 1. |
4. A kérhető önkéntes adóellenőrzés lehetőségének bevezetése. Önként kért ellenőrzés esetén a megállapított hátralékon túl csak kirívó szabálytalanság után kerülhet sor büntetés megállapítására. |
NGM |
2012. szeptember 1. |
5. Adóadminisztrációhoz kapcsolódó elektronikus ügyintézés egyszerűsítése, továbbfejlesztése. A vállalkozások minden adózással kapcsolatos adminisztrációs kötelezettségüknek eleget tudjanak tenni kizárólag elektronikus úton az elektronikus ügyintézés továbbfejlesztésével, egyszerűsítésével, felhasználóbarátabbá, ügyfél-orientáltabbá tételével. |
NGM, NFM |
2012. szeptember 1. |
6. Vállalkozóbarát adóhatósági működés kialakítása, amely aktívan támogatja a jogkövető vállalkozót, többek között nyilvános és a hatóság számára kötelező érvényű állásfoglalások kiadásával, a bírságolási gyakorlat irritáló elemeinek felülvizsgálatával. |
NGM |
2012. június 1. |
7. Az adószámlák kezelésének egyszerűsítése a számlák számának csökkentésével, az átvezetés egyszerűsítésével, az adatközlés cég- és könyvelőbaráttá tételével. |
NGM |
2012. szeptember 1. |
8. Transzferár-szabályozás egyszerűsítése |
NGM |
2012. március 1. |
9. Számviteli és adószabályozás összhangjának megteremtése az egységes fogalomhasználat és egységes számítási eljárások alkalmazásával, a számviteli törvény vállalkozói szempontú megértésének fokozottabb támogatásával |
NGM |
2012. szeptember 1. |
10. Az adórendszerrel kapcsolatos irritációt csökkentő rövidtávú intézkedések |
NGM |
2011. december 1. |
A SZÁMVITELI SZABÁLYOZÁS EGYSZERŰSÍTÉSE |
||
11. Házipénztár szabályozás életszerűbbé tétele. A házipénztár napi maximális záró állományára vonatkozó előírások eltörlése. |
NGM |
2011. december 1. |
12. A kisvállalkozók egy körülhatárolt körére a mainál egyszerűbb kettős könyvviteli szabályrendszer kidolgozása és bevezetése (a beszámoló egyszerűsítésén túlmenően a könyvvezetés szabályainak a vállalati működéshez igazítása) – az EU negyedik társasági jogi irányelvének korszerűsítését indítványozó, a magyar elnökség alatt elfogadott tanácsi következtetés szellemében. |
NGM |
2012. október 1. |
13. A bizonylatok megőrzésére vonatkozó jelenlegi szabályok módosítása: |
NGM, NFM, KIM |
2012. szeptember 1. |
14. A számviteli beszámoló egyszerűbb formája választásának lehetővé tétele a jelenleginél szélesebb körben. |
NGM |
2011. december 1. |
15. A társasági adóalapot meghatározó, a számviteli előírások szerint megállapított adózás előtti eredmény meghatározásának egyszerűsítése a tipikus kisvállalati esetekhez igazodóan. |
NGM |
2012. szeptember 1. |
16. Az éves (egyszerűsített éves) beszámoló adatait ne kelljen a társasági adó bevallásban szerepeltetni; számos bevallási lap törölhető, hiszen ezen bevallási lapokon szereplő adatok elérhetőek az eredménykimutatás, mérleg és kiegészítő mellékletben, amelyek adatai esetében biztosítani kell annak a feltételeit, hogy azok más hatóságok által is feldolgozható formában kerüljenek benyújtásra. |
NGM, KIM |
2012. szeptember 1. |
17. Az egyszerűsített éves beszámolót készítő (vagy az alól is mentesülő) vállalkozás alkalmazhasson egy, a törvény mellékletébe vagy miniszteri rendeletbe kerülő számviteli politikát; azt ki se kelljen nyomtatnia, elég legyen a hivatkozás. |
NGM |
2012. szeptember 1. |
A HATÓSÁGI TEVÉKENYSÉGEK ADMINISZTRÁCIÓS TERHEINEK CSÖKKENTÉSE |
||
18. A fővárosi és megyei kormányhivatalon belül intézendő ügyek esetében a szakhatósági állásfoglalások idejét az ügyintézési határidő foglalja magába, ezáltal a vállalkozások, ha csak a kormányhivatallal állnak kapcsolatban, 30 napon belül megkaphassák az engedélyeket. |
KIM |
2013. július 1., |
19. Kérhető hatósági ellenőrzés: A vállalkozások kérhessék magukra a hatósági ellenőrzés lefolytatását, ezáltal erősítve a hitelességüket. Az önállóan kezdeményezett ellenőrzések esetén a feltárt mulasztások megszüntetésének előírása mellett csak kirívó esetekben történhessen meg bírság vagy a működést korlátozó retorzió. |
KIM |
2012. december 1., |
20. Hiteles audit elismerése: Azon vállalkozások, amelyek működését külső, hiteles auditor vizsgálja rendszeresen, azok tevékenységük hitelesített körére az auditor vállalja a jogellenes magatartás azonnali megszüntetésén túli, felelősséget. |
KIM |
2012. december 1., |
21. A bírságbevételek központosítása: A bírságbevételek ne jelenjenek meg sem közvetlenül, sem közvetetten a hatóságok költségvetésben, hanem központosított bevételt képezzenek, ezáltal a hatóságok működésének finanszírozása és a bírságolási politikája közti összefüggés teljesen megszűnik. |
NGM |
2013. január 1. |
22. A 30 napos ügyintézési idő 21 napra csökkentése 2014-ig. |
KIM |
2014. január 1. |
23. Ügydöntő hatósági felelősségi kör megerősítése: Meghatározott ügycsoportok esetén a hatóság maga dönthesse el, melyik szakhatóságot keresi meg az adott eljárás során, majd a beérkezett vélemények alapján a döntést maga hozhassa meg a szakhatósági megállapítások hosszadalmas egyeztetése helyett. |
KIM |
2011. december 31. |
24. Jóhiszemű ellenőrzés: Azon vállalkozások esetében, amelyek jogszerűen, hosszú ideje megbízhatóan működnek, azok rendszeres ellenőrzése és az esetleges vétség szankcionálása méltányosan csökkenjen. |
KIM |
2012. december 1., |
25. Nyilvános (önellenőrzésre használható) ellenőrzési eljárás kialakítása: olyan a hatóság által használt ellenőrzési eljárások nyilvánossá tétele, amelyeket a vállalkozások önmagukra nézvést is használhatnak. |
KIM |
2012. december 1., |
26. Ellenőrzési terv nyilvánossága és társadalmi kontroll lehetőségének megteremtése: Az egyes hatóságok ellenőrzési tervüket, illetve annak megvalósításáról szóló beszámolókat hozzák nyilvánosságra, továbbá készüljön évente jelentés a hatóságok munkájáról és azok vállalkozói megítéléséről, amit a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács is megtárgyal. |
KIM, NGM |
2012. december 1., |
27. Olyan visszacsatolási rendszerek, ösztönzők és eljárási szabályok kidolgozása és bevezetése, melyek biztosítják, hogy az elsőfokú hatóság döntése a jogalkotói szándékot torzítatlanul jelenítse meg, annál ne legyen szigorúbb. |
KIM, NGM |
2012. december 1., |
28. Összevont ellenőrzés: Amennyiben több hatóság hasonló tevékenységeket ellenőriz, kötelező együttes eljárás javasolt a különböző hatósági szakterületek részéről. Erre a kormányhivatalok kialakítása jó lehetőséget nyújt. |
KIM, NGM |
2012. december 1., |
29. Elsőre figyelmeztetés elve: Amennyiben lehet, minimalizálni kell azon lehetőségeket, ahol a jogsértő magatartás megszüntetésén túl azonnali büntetés kivetésére kerülhet sor. A hatóságoknak először a jogszerű magatartás követésére kell felszólítani a vállalkozásokat. |
KIM, NGM |
2012. december 1., |
A FEJLESZTÉSI CÉLÚ PÁLYÁZATOKHOZ ÉS A KÖZBESZERZÉSEKHEZ KAPCSOLÓDÓ ADMINISZTRÁCIÓ EGYSZERŰSÍTÉSE |
||
30. Horizontális szempontok érvényesítése programok és nem minden projekt szintjén, a horizontális elvekhez kapcsolódó adatszolgáltatás ésszerűsítése. (ÚSZT) |
NFM, NEFMI, KIM |
2012. március 1. |
31. Projekt monitoring, elszámolás, lezárás egyszerűsítése (ÚSZT): |
NFM |
2012. január 1. |
32. A pályázónak ne kelljen állami társszerveknél már rendelkezésre álló igazolásokat benyújtania, ezt a Közreműködő Szervezet tudja ellenőrizni az adatbázisokból. (ÚSZT) |
NFM, VM |
2012. január 1., |
33. A támogatási és kifizetési kérelmek elbírálási határidejének rövidítése. |
NFM |
2012. január 1. |
34. Közreműködő Szervezetek működésének felülvizsgálata, ügyfélbarát, egységes működés kialakítása. (ÚSZT) |
NFM |
2012. június 1. |
35. Könnyen értelmezhető, a pályázatban való részvételről gyors, megalapozott döntést elősegítő pályázati kiírások, pályázati dokumentáció rendszerének kialakítása. (ÚSZT) |
NFM |
2012. január 1. |
36. Az ÚMVP és ÚSZT eljárásrendjei harmonizációjának megteremetése. A sablonizálható – formalizálható szabályok alapján történő – projektkiválasztásból a bonyolult fejlesztési feladatok elhatárolása. Ez utóbbinál a pályázati rendszerre való mielőbbi áttérés lehetőségeinek vizsgálata, feltételeinek (informatikai, humán) megteremtése. A Ket. alapú eljárások alkalmazási területeinek optimalizálása. Az ÚMVP miniszteri rendeletekkel történő részletszabályozásainak minimális szintre szorítása. (ÚMVP) |
VM |
2012. április 30. |
37. Egyértelmű információszolgáltatás és iránymutatások feltételeinek javítása (jogszabályok, kézikönyvek és kézikönyvek összhangjának pályázó barát módon történő biztosítása). (ÚMVP) |
VM |
2012. március 15. |
38. Ügyfélszolgálati rendszer felülvizsgálata, elérhetőség javítása. (ÚMVP) |
VM |
2012. március 15. |
39. Elektronikus feltételek megteremtése (ÚMVP): |
VM |
2012. szeptember 1. |
40. Jogorvoslat feltételeinek javítása (ÚMVP): |
VM |
2012. október 1. |
41. Ajánlások kibocsátása a vállalkozásbarát közbeszerzési eljárásrendek elősegítése érdekében: |
NFM, NGM |
a) feladat tekintetében: |
EGYES ÁGAZATOKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOZÁS EGYSZERŰSÍTÉSE |
||
42. Családi gazdaságok, őstermelők, valamint agrár mikro- és kisvállalkozások dokumentációs kötelezettségeinek átfogó felülvizsgálata annak érdekében, hogy a legkisebb vállalkozások, |
VM |
2012. július 1. |
43. Borászati intézkedéscsomag keretében a termékpálya szabályozórendszerének egyszerűsítése és ésszerűsítése, a versenyhátrányt okozó rendelkezések felülvizsgálata. |
VM |
2012. július 1. |
44. A mezőgazdaságban felhasznált gázolaj utáni jövedékiadó-visszaigénylés egyszerűsítése: |
VM, NGM |
2012. április 1. |
45. Termelői vásár szabályozási kereteinek megteremtése (számla-, illetve nyugtaadási kötelezettségek egyszerűsítése háztáji előállítókra, egyszerűbb piacalakítási szabályok kialakítása) |
NGM |
2012. május 1. |
46. Mezőgazdasággal kapcsolatos hatósági eljárások egyszerűsítése |
VM, NGM |
2012. június 1. |
47. Mezőgazdasági vállalkozások működésével összefüggő egyes hatósági és szakhatósági engedélyezési rend megváltoztatása (telephely-engedélyezés, szakhatósági közreműködés) |
VM, NGM |
2012. június 1. |
48. Területalapú támogatások igénylése esetén önellenőrzés formájában korrekció lehetőségének megvizsgálása. |
VM |
2012. március 1. |
49. A földhasználati nyilvántartással kapcsolatos adatbázisok összehangolása és a hatóságok közötti adatszolgáltatás gyakorlatának javítása: a hatóságok a földhasználati igazolás beszerzését ne a gazdáktól várják, hanem a hatóságok közötti adatszolgáltatás keretében szerezzék be az eljárások során. |
VM |
2012. március 13., |
50. Az Európai Unió egyik legkorszerűbb élelmiszerbiztonsági rendszerének alkalmazási feltételeinek kialakítása 2014-re: Meg kell teremteni annak a feltételeit, hogy az európai uniós élelmiszerbiztonsági és higiéniai előírásoknak (HACCP) való teljes megfelelést biztosító, ugyanakkor a vállalkozások számára a lehető legkönnyebben betartható, számukra a lehető legkevesebb adminisztratív terhet jelentő rendszer jöjjön létre. |
VM, NGM |
2013. január 1. |
51. Vendéglátó vállalkozások számára kötelező anyaghányad nyilvántartások szükségességének kiértékelése a 62/2011. (VI. 30.) VM rendelet hatálybalépésétől számított egy év során végzett hatósági ellenőrzések tapasztalatainak fényében. |
VM, NGM |
2012. április 1. |
52. Élelmiszer-előállító vállalkozások számára kötelező gyártmánylap készítési kötelezettség (a termékek összetételének részletes dokumentálása) egyszerűsítése. |
VM, NGM |
2012. április 1. |
A környezetvédelmi és a termékdíj-szabályozás további egyszerűsítése |
||
53. A környezetterhelési díj bevallásának egyszerűsítése és éves fizetési kötelezettséggé alakítása. Az adatszolgáltatás átalakítása annak érdekében, hogy a hatóság számára közölt adatokból az adóhatóság maga állapíthassa meg a fizetendő összeget. |
NGM, VM |
2012. december 1. |
54. Hulladék nyilvántartás egyszerűsítése: a nem veszélyes hulladékokról naprakész nyilvántartást csak bizonyos tevékenységek során kelljen vezetni. |
VM |
2012. január 1. |
55. Az egységes környezetvédelmi engedély (EKHE) időtartamának meghosszabbítása, az éves ellenőrzés ritkábbá tétele: |
VM |
2013. január 6. |
56. Információs rendszer fejlesztések a környezethasználattal járó eljárások során felhasználandó adatok megosztására: |
VM |
2013. január 1. |
57. A vízjogi üzemeltetési engedély kerüljön be az egységes környezethasználati engedélyezés rendszerébe, így nem kellene arra külön engedélyezési eljárást fenntartani azoknak, akik egységes környezetvédelmi engedély megszerzésére kötelezettek. |
VM, NFM |
2012. augusztus 31. |
58. A környezetvédelemmel kapcsolatos eljárások során az ügyfelekre vonatkozóan alkalmazott egyedi azonosítók egy részének (KÜJ) felváltása más eljárások során is használt, már meglévő azonosítókkal (pl. adószám, cégjegyzékszám), ezáltal az egyedi azonosító igénylésére vonatkozó kötelezés megszüntetése és további azonosítók kivezetési lehetőségeinek vizsgálata (KTJ). |
VM |
2012. december 1. |
59. Az egyedi hulladékgazdálkodási terv készítési kötelezettség megszüntetése |
VM |
2011. december 1. |
60. A hulladékgazdálkodás területén a rendszeres adatszolgáltatók körének szűkítése |
VM |
2011. december 1. |
61. A természetvédelmi szakhatósági közreműködés megszüntetése bizonyos esetekben |
VM |
2012. január 1. |
62. Egyes vízjogi engedélyezési eljárások egyszerűsítése: |
VM, NFM |
2013. január 1. |
63. A csomagoláson kívül más termékcsoportok esetében is nyíljon meg a termékdíj átalány fizetés lehetősége. |
VM, NGM |
2012. december 1. |
A fuvarozáshoz kapcsolódó adminisztráció egyszerűsítése |
||
64. Fuvardokumentációk elektronizálása. Az intézkedések eredményeként a helyszíni ellenőrzés során a sofőrnek elég lesz egy szűkebb fuvarokmány kört magánál tartania, elsősorban a belföldi szállítás esetében. |
NFM |
2014. január 1. |
65. A hatóságok közötti adatátadás javítása. A hatóságok közötti adatátadás javítása eredményeként a fuvarozási engedély megadása során a kormányhivatal közvetlenül a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól fogja kikérni a pozitív adóslistán szereplő vállalkozók adatait. |
KIM, NFM, NGM |
2012. augusztus 31. |
66. Megvalósul a fuvarozó járművek egyablakos ügyintézése: a fuvarozó járművek egyablakos ügyintézésének megteremtése első lépéseként a járműigazgatási eljárások során (okmányirodák hatásköre) és az engedélyezéssel kapcsolatos ügyeket fizikailag egy helyen lehet intézni. |
KIM, NFM |
2012. június 1. |
67. A vezetői engedélyek és a gépjárművezetői képesítési igazolványok érvényességi ideje összehangolásra vagy egyetlen okmányban egységesítésre kerül. |
NFM, KIM, NEFMI |
2013. január 1. |
68. Az érintett hatóságok közös, koordinált ellenőrzési eljárásai: A hatósági ellenőrzések módszereinek fejlesztése magában fogalja Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutató felülvizsgálatát, az ellenőrzések informatikai támogatásának fejlesztését, és a hatóságok közös, koordinált ellenőrzés eljárásainak kialakítását. A Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutatóban foglaltakhoz, minden hatóságnak vállalnia kell, hogy tartja magát. |
NFM, minden érintett tárca |
2012. augusztus 31., |
AZ ÁLLAM MŰKÖDÉSÉNEK ELEKTRONIZÁLÁSÁRA IRÁNYULÓ INTÉZKEDÉSEK |
||
69. E-vállalkozás: Az e-vállalkozás kereteinek létrehozásával a vállalkozók az állammal szembeni minden kötelezettségének eleget tudnak tenni egy egységes, ügyfélbarát, elektronikus felületen keresztül, a rendszeres és életszerű adatszolgáltatás (pl. számlák leadása) minimálisra szűkíti a cég adatszolgáltatási kötelezettségeit, a megfelelő ügyféltámogatás megszünteti az adminisztrációs kockázatokat. |
KIM, NFM, NGM |
2013. január 1., |
70. Elektronikus adatszolgáltatás lehetőségeinek bővítése |
KIM, NGM, NFM |
2013. január 1., |
71. Elektronikus másolat hiteles megőrzése – Lehetővé válik az üzleti működéshez kapcsolódó papír dokumentumokról hiteles elektronikus másolat készítése, és az elektronikus másolat hiteles megőrzése úgy, hogy az eredeti papír példányt nem kell megőrizni. |
NFM, KIM, NGM |
2012. május 1. |
72. Pénzügyi ösztönzők az új adatbekérés és a papíralapú adatszolgáltatás csökkentésére: a papíralapú adatbekérés költségei évente csökkenő mértékben lesznek tervezhetők/elismerhetők a hatóságok és igazgatási szervek számára, a hatósági vezetők jövedelem-kiegészítésekor szempont lesz, hogy mennyiben sikerült a bekért adatokat csökkenteni. |
KIM, NGM, minden érintett tárca |
2012. július 1. |
73. Állami adatbázisok interoperabilitásának növelése: megteremtődnek az állami adatbázisok interoperabilitásának szabályozási, szervezeti és technikai feltételei (adatszolgáltatási rendszer megújítása 3/2). |
NFM, NGM, KIM |
2013. július 1. |
74. Az elektronikus aláírás használati lehetőségeinek bővítése érdekében áttekintésre, aktualizálásra és egyszerűsítésre kerülnek a vonatkozó szabályok. |
KIM, NFM, NGM |
2012. május 1. |
75. Minden hatósági eljárásban használni lehet az elektronikus fizetési rendszert (EFER), így lehetővé válik a bankkártyás, illetve internetbankos fizetés. |
KIM, NFM, NGM |
2012. január 1. |
76. Elektronikus számlázás használatának egyszerűsítése, ösztönzése érdekében megtörténik a releváns jogi környezet egyszerűsítése, tisztázása, és az állami vállalatokon keresztül az állam aktív példát mutat az e-számlázás használatában. |
KIM, NFM, NGM |
2012. május 1. |
77. Vállalkozói portál létrehozása, amely a vállalkozók számára az állami előírásokat és azok eljárási, adminisztratív teljesítésének módját teljes körűen, megbízhatóan, naprakészen, közérthetően mutatja be, és amelyhez a vállalkozók valós élethelyzeteihez igazodó egységes internetes felület és ügyfélszolgálati hátteret is kapcsolódik. |
KIM, NFM, NGM |
2012. január 1., |
A BERUHÁZÁSOK ENGEDÉLYEZÉSÉNEK GYORSABBÁ ÉS KISZÁMÍTHATÓBBÁ TÉTELE |
||
78. Az ipari területen történő beruházások esetében kerüljön kialakításra olyan egyszerűsített, a vélemény-nyilvánításra jogosult államigazgatási szervek gyors és szakszerű véleményezését kötelezően előíró – településrendezési típusú – eljárás, mely alkalmas a településrendezést követő államigazgatási eljárások túlburjánzásának visszaszorítására, kiiktatására. |
BM, NGM, VM, NFM |
2012. október 1. |
79. A beruházásokhoz kapcsolódó engedélyezési eljárások elhúzódásának visszaszorítása érdekében: |
KIM, BM, NGM, NFM, VM, NEFMI |
2013. január 1. |
80. Meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a települések a helyi településrendezési előírások alkalmazásával csökkentsék a beruházásokhoz szükséges egyedi hatósági eljárások számát és idejét. A hatóságok (pl. régészet, környezetvédelem, földvédelem, erdővédelem) a településrendezési előírásokat hagyják jóvá, ezután szerepük jelentősen csökkenthető az engedélyezési folyamat végső szakaszában. Szükséges továbbá a környezetvédelmi, termőföldvédelmi és régészeti eljárás áttekintése. |
BM, VM, NGM, NFM, NEFMI |
2012. augusztus 31. |
81. Meg kell vizsgálni a gazdasági tevékenységet szolgáló beruházások megvalósítása érdekében az önálló – környezetvédelmi, természetvédelmi, és földvédelmi – hatósági eljárások helyettesítésére, továbbá a régészeti vizsgálat integrálására alkalmas, azok szakmai és garanciális elemeit biztosító, azokat magába foglaló településrendezési hatósági eljárás bevezetésének lehetőségét. |
BM, VM, NFM, NEFMI, KIM, NGM |
2012. március 1. |
82. Lehetővé kell tenni, hogy az engedélyezéshez elegendő legyen a szükséges dokumentumok elektronikus formában történő benyújtása. |
BM, NFM |
2012. augusztus 31. |
83. A korábban engedélyezési keretszabályokban megengedett elemek alapján az érintettek ne léphessenek fel az engedélyezés ellen. |
KIM, BM, NGM |
2012. augusztus 31. |
84. Az érintettek engedélyezés elleni fellépése csak indokolt esetben akadályozhassa meg az engedélyek jogerőre emelkedését, a többi esetben fellépésük csak kártérítési igényre adhasson jogalapot. |
KIM, BM, NGM |
2012. augusztus 31. |
85. A sajátos építményfajták (pl. közművek, közlekedési építmények) építésügyi hatósági eljárásait és a rájuk vonatkozó szabályozási környezetet is felül kell vizsgálni, engedélyeztetésük időigényét radikálisan csökkenteni kell az engedélyezés különböző folyamatainak összehangolásával, illetve a szakhatóságok munkájának erősebb integrálásával, összevonásával, az érvényes határidők, és határidő kitolódásával járó lehetőségek korlátozásával. |
NFM, VM, KIM |
2012. augusztus 31. |
86. Biztosítani kell a közműtérképek nyilvánosságát. |
Ágazat szerint illetékes tárcák az NGM koordinálásával |
2012. augusztus 31. |
87. Az engedélyezett építési tervet a szakhatósági engedélyezések, a használatbavételi és üzembe helyezési engedélyek kiadásának folyamata ne bírálhassa felül, az engedély óta történt szabályozási változásokra való hivatkozással sem. |
NGM, VM, KIM |
2012. augusztus 31. |
88. Ki kell alakítani a beruházás főbb paraméterei alapján megállapításra kerülő, az egész engedélyezési folyamatra vonatkozó hatósági díjátalány rendszerét. |
NGM, KIM, BM, VM, NFM |
2012. augusztus 31. |
89. Az engedélyezést lefolytató hatóságoknak kötelező legyen a beruházások engedélyezését részletesen és teljes körűen bemutató tájékoztatót készítenie és gondoskodnia az ügyfelek tájékoztatásról. |
BM, NFM, VM, érintett sajátos építményfajta szerinti társtárcák |
2012. augusztus 31. |
90. A cím- és ingatlan-nyilvántartások összekapcsolásával, a hirdetményi értesítés lehetőségével váljon egyszerűbbé és gyorsabbá a beruházás engedélyezésében érintettek tájékoztatása. |
KIM, NGM, VM |
2012. augusztus 31. |
91. Egy beruházás érintettjeként csak a közvetlenül érintett ingatlanokkal rendelkezni jogosultak, illetve más módon közvetlenül érintettek léphessenek fel. |
KIM, NGM, VM |
2012. augusztus 31. |
92. Biztosítsák az önkormányzatok a településrendezési eszközök és a további helyi szempontokat érvényesítő intézmények tartalmi és formai elvárásainak teljes körű nyilvánosságát, és a részletes és megbízható tájékoztatást adó ügyfélszolgálat működését. |
BM, KIM, NGM, NFM |
2012. augusztus 31. |
A FOGLALKOZTATÁS ADMINISZTRÁCIÓS KÖLTSÉGEINEK CSÖKKENTÉSE |
||
93. A működéssel és a munkavállalókkal összefüggő szabályzatkészítési kötelezettségek kockázat alapúvá tétele – a kötelezetti kör szűkítésével a hatóság célzott ellenőrzéseinek elősegítése. Csak olyan esetekben kelljen a vállalkozásoknak a működésükkel és a foglalkoztatással összefüggésben belső szabályzatokat alkotni, ha a tevékenységük, vagy a munkakör veszélyessége indokolja azt. Csak a legindokoltabb körben kelljen külső szakértőt igénybe venni elkészítéséhez, ilyenkor a szakértő vállalja majd érte a felelősséget a hatóságok irányában. |
NGM, valamennyi érintett tárca |
2012. május 1. |
94. A foglalkozás-egészségüggyel kapcsolatos rendelkezések felülvizsgálata |
NEFMI, NGM |
2012. május 1. |
95. Egyszerűsített foglalkoztatás: |
NGM |
2012. január 1. |
96. A segítő családtag bejelentési kötelezettségének felülvizsgálata: meghatározott éves időkeretig a segítő családtag bejelentés nélkül legyen foglalkoztatható. |
NGM |
2012. március 1. |
97. A szakképzési hozzájárulás felhasználásnak egyszerűsítése a szakképzésben részt vevő vállalkozások ösztönzésére. |
NGM |
2011. október 1., |
A VÁLLALKOZÓI JOGÉRVÉNYESÍTÉS FELTÉTELEINEK JAVÍTÁSA |
|
|
98. Az állam által biztosított nyilvános céginformációk körének bővítése: egy olyan céginformációs rendszer létrehozása, amelyen keresztül a kisvállalkozások is könnyen megbizonyosodhatnak üzleti partnerük megbízhatóságáról. |
KIM |
2012. július 1. |
99. Készüljön vizsgálat arról, hogy hogyan alakítható ki olyan, „csődmegelőző” eljárásrend, amely tisztázza a fizetésképtelenséggel fenyegető helyzet esetén a vezetői felelősség megállapításának feltételeit. |
KIM |
2012. július 1. |
100. Készüljön vizsgálat arról, hogy milyen módon könnyíthető az egyezség megkötése a vállalatok reorganizációját segítő csődeljárásban. |
KIM |
2012. július 1. |
101. A vállalkozók jogvitáinak elbírálása során eljáró bírók speciális szakmai ismeretekkel való ellátása. |
KIM a közreműködésre felkérve a bíróságok központi igazgatásáért felelős szervet |
a koncepció elkészítésére: |
102. Kisértékű perekkel kapcsolatos tapasztalatok alapján intézményfejlesztés és az eljárási határidő csökkentése. |
KIM |
2013. január 1. |
103. A vállalkozások egymás közötti jogvitáira külön eljárásrend kialakításának megalapozása |
KIM |
2013. január 1. |
104. A közvetítői eljárás (mediáció) támogatása annak érdekében, hogy az üzleti élet szereplői könnyebben hozzáférjenek. |
KIM, NGM |
2012. szeptember 1. |
105. A választottbíráskodás támogatása annak érdekében, hogy az üzleti élet szereplői könnyen hozzáférjenek, különösen vidéken, illetve az alacsony perértékű ügyekben. |
KIM, NGM |
2013. január 1. |
AZ ADMINISZTRATÍV TERHEK TOVÁBBI FOLYAMATOS CSÖKKENTÉSÉT ELŐSEGÍTŐ, RENDSZERSZINTŰ INTÉZKEDÉSEK |
||
106. Az adminisztrációs terheket feleslegesen növelő javaslatok kiszűrése – A jövőben minden, a vállalkozói üzleti környezetet befolyásoló, előkészítés alatt álló jogszabály vagy más kormányzati döntés esetében sor kerül a vállalkozói adminisztratív terhekre gyakorolt hatások előzetes vizsgálatára. |
NGM, KIM |
2012. január 1. |
107. A vállalkozói adminisztratív terhek növelésével együtt járó előterjesztéseket a Kormány csak úgy veszi napirendjére, ha abban az adminisztrációs terhek növekedésének elkerülhetetlensége és indokoltsága tételesen alá van támasztva. A Kormány döntéseit előkészítő testületek az adminisztratív terhek növekedésének tényére külön felhívják a Kormány figyelmét, és annak indokoltságát megerősítik. |
KIM, NGM |
2012. január 1. |
108. A prudens működést és a kormányzattal a közös gazdaságpolitikai célok teljesítése érdekében működési és teljesítményvállalásokra épülő együttműködést kiépítő vállalkozások számára a hatósági eljárások ügyfélbarát intézését támogató versenyképességi szerződések rendszerének kialakítása. |
NGM |
2012. június 1. |
109. A vállalkozói szektorral együttműködésben évente jelentés készül a Kormány számára, amely beszámol az adminisztratív terhek csökkentésére irányuló kezdeményezések előrehaladásáról, és általában a kormányzati és a bírósági működés vállalkozói adminisztratív terhekre gyakorolt hatásáról. |
NGM |
2012. március 1., majd évente |
110. A vállalkozói szektortól és a kormányzati szereplőktől érkező javaslatokra, illetve szakértői elemzésekre és nemzetközi tapasztalatokra építve évente javaslatcsomag (akcióterv) készül a vállalkozások adminisztratív terheinek további csökkentésére. |
NGM |
2012. június 1., majd évente |
111. A jogalkotási és hatósági munkával kapcsolatos folyamatos vállalkozói visszacsatolást lehetővé tévő – internetes felületre és rendszeres fórumokra épülő – konzultációs rendszer, illetve külön vállalkozói tanácsadói panel fog működni, amely lehetővé teszi a vállalkozói szektor szempontjainak megjelenítését a kormányzati munka során. |
NGM |
2012. március 1. |
112. A vállalkozók adminisztrációs terheinek növelését megelőző, illetve korlátozó jogszabály-előkészítési és jogalkalmazási eljárások, gyakorlatok kerülnek kialakításra és terjesztésre. |
NGM, KIM |
2012. március 1. |
113. A jogszabályi környezet stabilitását szolgáló, az üzleti környezetet negatívan befolyásoló gyakori jogszabály-módosítások lehetőségét korlátozó jogalkotási eljárások kerülnek kidolgozásra és alkalmazásra. |
|
|
114. A vállalkozók adminisztrációs terheinek csökkentésével kapcsolatos kormányzati feladatokat ellátó, illetve koordináló szervezeti egység kerül felállításra. |
NGM |
2012. január 1. |
A határozatot az 1416/2012. (X. 1.) Korm. határozat 20. pontja visszavonta 2012. október 1. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás