1138/2012. (V. 3.) Korm. határozat
1138/2012. (V. 3.) Korm. határozat
a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer bevezetéséről
1. A Kormány a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer bevezetése érdekében egyetért azzal, hogy a külön jogszabályban meghatározott, díjszedéssel érintett országos közutak használatáért fizetendő útdíjak mértékét a megtett távolsággal arányosan kell megállapítani arra figyelemmel, hogy
a) a megtett úttal arányos tarifarendszerben a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek besorolása tengelyszám alapján történik, J2 a kéttengelyes, J3 a háromtengelyes, J4 a négy- és többtengelyes tehergépjármű;
b) a 3,5 tonna megengedett össztömeget el nem érő gépjárművek bármilyen vontatmánnyal is a jelenlegi D1 díjkategóriában maradnak;
c) a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó buszok tengelyszámtól és vontatmánytól függetlenül további döntésig B2 díjkategóriába kerülnek besorolásra;
d) az elektronikus díjszedési rendszer bevezetésekor a J2, J3 és J4 kategóriájú tehergépjárművek fizessenek útdíjat a megtett úttal arányosan, a díjszedési rendszerbe integrált díjellenőrzési rendszer fokozatosan kiépülő funkcionalitása mellett;
e)1 a D1 és B2 díjkategóriák vonatkozásában továbbra is érvényben marad az időtartamhoz kötött gyorsforgalmi út használati díjfizetési rendszer;
f) induláskor a gyorsforgalmi utakon és az országos közúthálózat külterületi főúti szakaszain kell a J2, J3 és J4 kategóriájú tehergépjárműveknek megtett úttal arányos rendszerben díjat fizetni;
g) az induló díjszint az Eurovignetta irányelv szerinti költségszámítás alapján kivethető J4 díjszint;
h) a J2 és J3 díjszintjének az Eurovignetta irányelv szerinti költségokozási arányokból adódó kategóriaszorzókkal arányosaknak kell lenniük;
i) a környezetvédelmi alkategóriák J2 és J3 díjkategóriákban ±15, a J4 díjkategóriában ±20% díjeltérítéssel indulnak, a későbbiekben a hazai járműállomány összetételének függvényében félévente módosítva 6–10 év alatt éri el az Eurovignetta irányelv szerinti maximális 100%-os díjeltérítési értéket;
j)2
k) az elektronikus díjszedés bevezetését követő fél év múlva a maximális 13%-os mértékkel elindul egy gyakori használói kedvezményrendszer;
l) díjmentességet élveznek a Magyar Honvédség és Magyarország rendvédelmi és rendvédelmi feladatokat ellátó szerveinek szolgálatot teljesítő összes (D1, B2, J2, J3, J4) kategóriájú gépjárművei is.
2. A Kormány az elektronikus díjszedés kormányzati felügyeletének kialakításával a nemzeti fejlesztési minisztert bízza meg.
3. A Kormány
a) felhívja
aa) a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert, hogy haladéktalanul kezdjék meg a díjpolitika véglegesítését és az annak megfelelő forgalmi és díjbevételi számítások aktualizálását, és készítsenek elemzést ezen számoknak a költségvetésre gyakorolt hatásáról, egyúttal intézkedjenek a közreműködő jogi, műszaki és pénzügyi szakértők költségfedezete biztosításáról,
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
nemzetgazdasági miniszter
Határidő: azonnal
ab)3
b)4
c)5 felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy intézkedjen
ca) az országos közutak használatáért fizetendő, megtett távolsággal arányos útdíjak beszedésére alkalmas, az ellenőrzést is magában foglaló integrált elektronikus díjszedési rendszer kiépítésének előkészítése érdekében a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaságnak (a továbbiakban: NISZ Zrt.) integrátorként való kijelöléséről,
cb) a NISZ Zrt.-nek az országos közutak használatáért fizetendő, megtett távolsággal arányos útdíjak beszedésére alkalmas, az ellenőrzést is magában foglaló integrált elektronikus díjszedési rendszerhez szükséges eszközök és a kapcsolódó szolgáltatások beszerzésével (a továbbiakban: ED-beszerzés) összefüggő feladatainak – így elsősorban a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer összeállítása, a minőségbiztosítás, a megrendelőt támogató műszaki mérnöki funkció ellátása és egyéb, az ED-beszerzéshez kapcsolódó feladatok – meghatározásáról,
cc) annak érdekében, hogy a NISZ Zrt. együttműködési megállapodást kössön az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-vel az ED-beszerzéshez kapcsolódó feladatok ellátása tárgyában;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: azonnal
d) felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy az elektronikus díjszedési rendszer szervezeti-finanszírozási modellje, illetve a szabályozási koncepciója és a jogszabály-tervezetek alapján megoldási elgondolásokat az Európai Unió közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásról szóló keretszabálya vonatkozásában az előzetes egyeztetéseket folytassa le;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: 2012. június 30.
e)6 felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy intézkedjen az ED-beszerzéssel összefüggő minősített beszerzési eljárásnak a Magyar Állam javára eljárva történő, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. mint ajánlatkérő általi megindításáról, azzal, hogy az ajánlatkérő dokumentációnak tartalmaznia kell, hogy a minősített beszerzési eljárás nyertese az eszközök szolgáltatásán felül köteles
ea) 2013. július 1-jétől 2014. június 30-ig tartó időszakban bevezetés-támogatást (így szakértői tanácsadási és támogatási szolgáltatásokat, amelyek biztosítják a jelenlegi használati díjas funkciónak a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszerbe történő integrációját és a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszert alkalmassá teszik arra, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. általi üzemeltetés mellett is a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer 2013. július 1-jétől kezdve folyamatosan képes legyen az előírt szolgáltatási szintek szerinti működésre) nyújtani, továbbá
eb) az általa szolgáltatandó programok, szoftverek, műszaki-technológiai megoldások, adatok korlátlan felhasználását, módosítását lehetővé tévő forráskódokat, szellemi tulajdonhoz fűződő jogokat és egyéb jogosultságokat a Magyar Állam részére teljes körűen átadni;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: azonnal
f) felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy készítse elő – az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetésével egyidejűleg – Magyarország csatlakozását az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatáshoz (EETS) az Európai Parlament és Tanács 2004/52/EK irányelve szerint, továbbá készítse elő az ezzel kapcsolatos jogszabály-tervezeteket, illetve állítsa fel az EETS-szolgáltatók és a hazai díjszedő közötti vitás esetekben közvetítő Elektronikus Díjszedési Egyeztető Bizottságot;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: 2012. december 31.
g) felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert, hogy készítsék elő a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer bevezetésével egyidejűleg hatályba léptetendő, a közúti fuvarozók növekvő terheinek indokolt kompenzációját célzó intézkedések koncepcióit.
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
nemzetgazdasági miniszter
Határidő: 2012. június 30.
h)7 felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy intézkedjen annak érdekében, hogy az e) pont szerinti minősített beszerzési eljárás keretében beszerzendő eszközök a Magyar Állam tulajdonába kerüljenek, azok felett a Magyar Állam tulajdonosi jogait – legalább a beszerzési eljárás eredményeként megkötendő szerződés időbeli hatályának időtartamára – az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 3. § (2) bekezdésében foglaltak alapján az Állami Autópálya Kezelő Zrt. gyakorolja, azzal, hogy ennek körében a beszerzési eljárás során az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv mint díjellenőrzési hatóság feladatellátásához szükséges eszközöket a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. – mint tulajdonosi joggyakorló – részére átadja, amely ezt követően az eszközöket az Országos Rendőr-főkapitányság vagyonkezelésébe adja;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: azonnal
i)8
4. A Kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a nemzetgazdasági miniszterrel együtt tegyen javaslatot a közúti infrastruktúra finanszírozásának átfogó programjára.
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
nemzetgazdasági miniszter
Határidő: folyamatosan
Az 1. pont e) alpontja az 1361/2012. (IX. 14.) Korm. határozat 1. pontjával megállapított szöveg.
Az 1. pont j) alpontját az 1361/2012. (IX. 14.) Korm. határozat 11. pontja visszavonta.
A 3. pont a) alpont ab) alpontját az 1361/2012. (IX. 14.) Korm. határozat 11. pontja visszavonta.
A 3. pont b) pontját visszavonta az 1079/2013. (II. 22.) Korm. határozat 5. pontja.
A 3. pont c) alpontja az 1079/2013. (II. 22.) Korm. határozat 2. pontjával megállapított szöveg.
A 3. pont e) alpontja az 1079/2013. (II. 22.) Korm. határozat 3. pontjával megállapított szöveg.
A 3. pont h) alpontját az 1361/2012. (IX. 14.) Korm. határozat 2. pont b) alpontja iktatta be, szövege az 1285/2013. (V. 28.) Korm. határozat 1. pontjával megállapított szöveg.
A 3. pont i) alpontját az 1361/2012. (IX. 14.) Korm. határozat 2. pont c) alpontja iktatta be, visszavonta az 1079/2013. (II. 22.) Korm. határozat 5. pontja.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás