3065/2012. (VII. 26.) AB végzés
3065/2012. (VII. 26.) AB végzése
alkotmányjogi panasz visszautasításáról
2012.07.26.
Az Alkotmánybíróság teljes ülése alkotmányjogi panasz tárgyában teljes ülésen meghozta a következő
v é g z é s t :
Az Alkotmánybíróság a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 21. § (6) bekezdése, valamint a 35. § (1) bekezdésének harmadik mondata alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz befogadását visszautasítja.
I n d o k o l á s
[1] 1. 2012. március 30-án az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 26. § (2) bekezdése szerinti közvetlen panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz, miután a 2011-ben ugyanabben a tárgykörben beadott utólagos normakontroll indítványa 2012. január 1-vel a törvény erejénél fogva megszűnt. Az indítvány arra irányul, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szjt.) 35. § (1) bekezdésének harmadik mondata, valamint az Szjt. 21. § (6) bekezdése alaptörvény-ellenességét és semmisítse meg azokat. Emellett mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenesség megállapítását is kérte.
[2] Indokolásában előadta, hogy a kották jogosultjai (a zeneszerzők és a zeneművek kiadói) a támadott jogszabályi rendelkezések miatt – melyeket az Szjt. 2003. évi módosítása (2003. évi CII. törvény 2004. május 1-jével) vezetett be – elesnek a kották másolása utáni reprográfiai díjtól. Az Szjt. 35. § (1) bekezdése miatt ugyanis kotta reprográfiával magáncélra sem többszörözhető. Utalt arra az Indítványozó, hogy 2003. előtt őt is – mint zeneszerzőt – megillette a kottamásolás után a reprográfiai díj, így a támadott rendelkezés álláspontja szerint a tulajdonhoz való jogát sérti.
[3] A hátrányos megkülönböztetés tilalmával összefüggésben kifejtette, hogy álláspontja szerint a kották és más, másolható művek szerzői homogén csoportba tartoznak, tekintettel arra, hogy a reprográfiai díj lényege mindenkivel szemben azonos: az ellenőrizhetetlen magáncélú másolások tiltása helyetti méltányos vagyoni ellentételezés. A kották jogosultjai azonban a törvényi rendelkezés miatt a reprográfiai díjból nem részesülhetnek, így velük szemben fennáll az önkényes és indokolatlan megkülönböztetés.
[4] A mulasztás megvalósulását abban látja az indítványozó, hogy a kották jogosultjai (zeneszerzők, szövegírók, zeneműkiadók) nem szerepelnek a 21. § (6) bekezdésében, azaz nem részesednek a befolyt reprográfiai díjakból, így ezzel összefüggésben is a tulajdonhoz való jog sérelmére hivatkozott.
[5] 2. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az alkotmányjogi panasz nem fogadható be, mert az az Abtv. 29. §-a szerinti tartalmi követelményeknek nem felel meg. Az Abtv. 29. §-a szerint ugyanis az alkotmányjogi panaszt csak alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés esetén kell befogadni. Az indítványozó az alkotmányjogi panaszában azt a szerzői jogi problémát veti fel, miszerint vitatott, hogy a szerzői jogok (ezen belül is a vagyoni jogok egy fajtájának, a papíralapú többszörözésnek) gyakorlásával összefüggésben keletkezett díjigények érvényesítésére a jogalkotó milyen módszert (egyedi engedély vagy közös jogkezelés) alkalmaz a kották vonatkozásában. E kérdés a polgári jogon belül elhelyezkedő szellemi alkotások egyik részletszabályával kapcsolatos, azonban alkotmányjogi szempontból nem tekinthető alapvető jelentőségű kérdésnek.
[6] Az Alkotmánybíróság emellett rámutat arra is, hogy az indítványozó a támadott jogszabályi rendelkezésekkel összefüggésben mulasztás megállapítását is kérte.
[7] Mind az Alaptörvény, mind pedig az Abtv. felsorolja azokat az indítványtípusokat, melyek az Alkotmánybíróság előtt megindíthatóak. A mulasztás megállapítására irányuló indítvány egyik felsorolásban sem szerepel. A mulasztás megállapításának a lehetőségét az Abtv. 46. §-a az Alkotmánybíróság határozatainak jogkövetkezményeiként említi. Erre tekintettel mulasztás megállapításának indítványozására senkinek nincs jogosultsága.
[8] A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz befogadását az Abtv. 29. §-a és 56. § (2) bekezdése, továbbá az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja, valamint 61. § (1) bekezdése alapján – a mulasztás megállapítására irányuló indítványt pedig az Abtv. 64. § b) pontja alapján – visszautasította.
Budapest, 2012. június 4.
Dr. Paczolay Péter s. k., |
|||||||||
az Alkotmánybíróság elnöke |
|||||||||
|
|||||||||
|
Dr. Balogh Elemér s. k., |
Dr. Balsai István s. k., |
|||||||
|
alkotmánybíró |
alkotmánybíró |
|||||||
|
|||||||||
|
Dr. Bragyova András s. k., |
Dr. Dienes-Oehm Egon s. k., |
|||||||
|
alkotmánybíró |
alkotmánybíró |
|||||||
|
|||||||||
|
Dr. Holló András s. k., |
Dr. Kiss László s. k., |
|||||||
|
alkotmánybíró |
alkotmánybíró |
|||||||
|
|||||||||
|
Dr. Kovács Péter s. k., |
Dr. Lenkovics Barnabás s. k., |
|||||||
|
alkotmánybíró |
előadó alkotmánybíró |
|||||||
|
|||||||||
|
Dr. Lévay Miklós s. k., |
Dr. Pokol Béla s. k., |
|||||||
|
alkotmánybíró |
alkotmánybíró |
|||||||
|
|||||||||
|
Dr. Stumpf István s. k., |
Dr. Szalay Péter s. k., |
|||||||
|
alkotmánybíró |
alkotmánybíró |
|||||||
|
|||||||||
Dr. Szívós Mária s. k., |
|||||||||
alkotmánybíró |
Alkotmánybírósági ügyszám: IV/2715/2012.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás