3248/2012. (IX. 28.) AB végzés
3248/2012. (IX. 28.) AB végzése
alkotmányjogi panasz visszautasításáról
2012.09.28.
Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t :
Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 19. § (7) bekezdése és 33. § (3) bekezdése, az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény 9. § (3) bekezdése és 11. § (4) bekezdése, az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény 13. § (4) bekezdése, a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény 24. § (10)–(11) bekezdése, 62/A. §-a, 123. § (6) és (12) bekezdése, a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 12. § (7) bekezdése, 20. § (2) bekezdése és 1. számú melléklete, Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 42. § (2) bekezdésének második mondata, 48. § (2) bekezdése és 49. § (6) bekezdése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
I n d o k o l á s
[1] 1. Az indítványozó magánnyugdíjpénztár tagja.
[2] Az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 71. § (3) bekezdésében foglaltakra figyelemmel 2012. március 30-án benyújtott, az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerinti alkotmányjogi panaszában a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapról, és a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő egyes törvénymódosításokról szóló 2010. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Mód.tv2.) 18. §-a, 19. §-a, 28. §-a, 34. §-a és 36. §-a, valamint az általuk módosított egyes rendelkezések tekintetében; továbbá az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerint előterjesztett alkotmányjogi panaszában a magán-nyugdíjpénztári befizetésekhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló 2010. évi CI. törvény (a továbbiakban: Mód.tv1.) és az általa módosított rendelkezések, Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: stabilitási törvény) 42. § (2) bekezdésének második mondata, 48. § (2) bekezdése és 49. § (6) bekezdése, valamint a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 12. § (7) bekezdése, 20. § (2) bekezdése és 1. számú melléklete tekintetében kérte annak megállapítását, hogy a támadott rendelkezések ellentétesek az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésével, II. cikkével, XIII. cikkével, XV. cikk (2) bekezdésével és XIX. cikk (4) bekezdésével.
[3] Indítványozta a hatályban lévő rendelkezéseknek visszamenőleges hatállyal történő megsemmisítését és alkalmazási tilalom „általános érvényű kimondását”. A „végrehajtott rendelkezések esetében, amelyek tekintetében nincs mód az alkalmazási tilalom kimondására,” kérte annak megállapítását, hogy ellentétesek voltak „a végrehajtáskor hatályos Alkotmánnyal, illetőleg a jelenleg hatályos Alaptörvénnyel.”
[4] Álláspontja szerint a kifogásolt rendelkezések, azok „jogi környezete” és „magának a jogalkotásnak a módja” folytán sérültek az Alaptörvény megjelölt rendelkezései. A Tny. nem biztosít a társadalombiztosítási rendszerben lévőkkel azonos nyugellátást, hátrányosan megkülönböztetve a pénztártagokat.
[5] 2. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint, ha az indítvány egy módosító rendelkezés tartalma alkotmányellenességének megállapítására irányul, akkor az Alkotmánybíróság nem az új rendelkezést hatályba léptető, hanem a módosítás révén az új rendelkezést magába foglaló (inkorporáló) jogszabály alkotmányellenességét vizsgálja meg. [8/2003. (III. 14.) AB határozat, ABH 2003, 74, 81.; 935/B/2002. AB határozat, ABH 2004, 1690, 1692.]
[6] Ezért az Alkotmánybíróság a módosított rendelkezések alaptörvény-ellenességének vizsgálatát végezte el.
[7] 2.1. Az Abtv. 41. § (1) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság az Abtv. 24–26. § szerinti eljárásban a hatályos jogszabály alaptörvény-ellenességét állapítja meg, a (3) bekezdés pedig úgy rendelkezik, hogy hatályon kívül helyezett jogszabály alaptörvény-ellenessége akkor állapítható meg, ha a jogszabályt konkrét esetben még alkalmazni kellene. A jelen esetben konkrét eljárás nincs folyamatban.
[8] A Mód.tv2.-vel módosított rendelkezések közül már nincsenek hatályban a Tbj. 19. § (2) bekezdés b) pontja, 33. §-a, a Tny. 2. § (6) bekezdése, valamint a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Mpt.) 24. §-ának kifogásolt tartalmú (11) bekezdése, azok nem is alkalmazhatók. Az Mpt. 24. § (10) bekezdése és a 123. § (6) bekezdése – a pénztárban maradni kívánó tag nyilatkozati kötelezettsége és határideje – kapcsán pedig az indítvány nem tartalmaz értékelhető indokolást az alaptörvény-ellenességre, ezért nem felel meg az Abtv. 52. § (1) bekezdés e) pontjának.
[9] Így a Mód.tv2.-vel módosított fenti rendelkezések alaptörvény-ellenessége vonatkozásban az Abtv. 71. § (3) bekezdése alapján előterjesztett indítványt az Alkotmánybíróság az Abtv. 64. § a) és d) pontja alapján visszautasította.
[10] 2.2. A Mód.tv2.-vel módosított egyéb rendelkezések tekintetében az Abtv. 56. § (2) bekezdése szerint vizsgálni kellett az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának törvényben előírt tartalmi feltételeit, különösen a 26–27. § szerinti érintettséget, a jogorvoslat kimerítését, valamint a 29–31. § szerinti feltételeket.
[11] Az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság eljárása kivételesen akkor is kezdeményezhető, ha az alaptörvény-ellenes jogszabály rendelkezésének alkalmazása vagy hatályosulása folytán közvetlenül, bírói döntés nélkül következett be a jogsérelem, és nincs a jogsérelem orvoslására szolgáló jogorvoslati eljárás, vagy a jogorvoslati lehetőségeit az indítványozó már kimerítette.
[12] Az indítványozó közvetlen érintettsége az Mpt. 123. § (12) bekezdése tekintetében nem állapítható meg, mert az az átlépő pénztártagokra vonatkozik, az indítványozó azonban nem lépett vissza a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe. Az Mpt.-nek a működési költségek maximálását tartalmazó 62/A. §-a az indítványozó szerint „önmagában nem alkotmányossági kérdés” csak közvetve sérti a pénztártagok jogait, vagyis ebben a vonatkozásban sem tekinthető közvetlenül érintettnek.
[13] Ezért az Alkotmánybíróság – az Abtv. 71. § (3) bekezdése alapján előterjesztett – indítványt e részében az Alkotmánybíróság Ügyrendjének 30. § (2) bekezdés c) pontjára figyelemmel visszautasította.
[14] 3.1. Az Abtv. 26. § (2) bekezdése szerinti panaszt az Abtv. 30. §-a értelmében a vitatott jogszabály hatályba lépésétől számított száznyolcvan napon belül kell benyújtani. Az Ügyrend 50. §-a úgy rendelkezik, hogy a beadvány benyújtására nyitva álló törvényi határidő esetén a beadványnak a határidő utolsó napjáig a beadvány érkeztetésére az Abtv. alapján jogosult szervhez be kell érkeznie.
[15] A Mód.tv1. és a Tny. támadott szabályai 2010-ben léptek hatályba, illetőleg a Tny. 20. § (2) bekezdése a Tny. kihirdetésétől hatályos, ezért e jogszabályi rendelkezések, illetőleg a Mód.tv1. által módosított szabályok tekintetében az alkotmányjogi panaszt az indítványozó elkésetten terjesztette elő, ezért ebben a vonatkozásban az Abtv. 64. § c) pontjára figyelemmel az Alkotmánybíróság visszautasította az indítványt.
[16] 3.2. A stabilitási törvény egyes rendelkezései alaptörvény-ellenességére vonatkozó indítvány a fenti határidőn belül érkezett, azonban az a 48. § (2) bekezdés és az Alaptörvény hivatkozott rendelkezéseinek az ellentétére nem tartalmaz értékelhető indokolást. Ebben a vonatkozásban az indítvány nem felel meg az Abtv. 52. § (1) bekezdés e) pontjában foglaltaknak, ezért azt az Alkotmánybíróság az Abtv. 64. § e) pontja alapján visszautasította.
[17] 3.3. Az indítványozó közvetlen érintettsége a stabilitási törvény 42. § (2) bekezdésének második mondata kapcsán nem állapítható meg. A rendelkezés a költségvetés járulékbevételeivel áll összefüggésben: a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi költségvetéséről szóló 1992. évi LXXXIV. törvény 1. § (2) bekezdése értelmében a Nyugdíjbiztosítási Alap az államháztartás központi alrendszerének része, és Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény a központi alrendszer előirányzatai alatt, a 16. § (1) bekezdésében tartalmazza a Nyugdíjbiztosítási Alap költségvetését. Így az, hogy a nyugdíjjárulék hova folyik be, önmagában nem érinti az indítványozó jogait.
[18] Ezért az Alkotmánybíróság e tekintetben is visszautasította az indítványt az Ügyrend 30. § (2) bekezdés c) pontja szerint.
[19] 3.4. A stabilitási törvény 49. § (6) bekezdése a pénztártagok számára egy újabb átlépési lehetőséget biztosított 2012. március 31-ig, illetőleg az ezzel kapcsolatos eljárást rögzíti. Az indítványozó 2010-ben már nyilatkozott a tagsági jogviszonya fenntartásáról, jelenleg is pénztártag, így a rendelkezés által megnyitott újabb átlépés lehetőségével nem élt, miáltal e szabályok tekintetében nem tekinthető közvetlenül érintettnek. Emellett azok már teljesedésbe mentek és nem alkalmazhatók, mert a nyilatkozó tagok tagsági jogviszonya 2012. május 31-ével megszűnt. Így e tekintetben az Ügyrend 30. § (2) bekezdés c) pontjára figyelemmel az Alkotmánybíróság az indítványt visszautasította.
[20] 3.5. A hatályon kívül helyezett, vagy „végrehajtott” jogszabályi rendelkezéseknek az Alkotmánnyal való ellentéte megállapítására irányuló kérelmet az Alkotmánybíróság hatásköre hiányában, az Abtv. 26. §-ában foglaltakra figyelemmel az Abtv. 64. § a) pontja alapján utasította vissza.
[21] Mivel valamennyi indítványi rész visszautasításra került, az alkalmazási tilalom tárgyában nem kellett döntenie.
Budapest, 2012. szeptember 17.
Dr. Paczolay Péter s. k., |
|||||||
tanácsvezető alkotmánybíró |
|||||||
|
|||||||
|
Dr. Balogh Elemér s. k., |
Dr. Pokol Béla s. k., |
|||||
|
előadó alkotmánybíró |
alkotmánybíró |
|||||
|
|||||||
|
Dr. Stumpf István s. k., |
Dr. Szívós Mária s. k., |
|||||
|
alkotmánybíró |
alkotmánybíró |
Alkotmánybírósági ügyszám: IV/2707/2012.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás