36/2012. (XI. 14.) EMMI rendelet
36/2012. (XI. 14.) EMMI rendelet
az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendelet, a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet, valamint a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet módosításáról1
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (1) bekezdés a), d), e), h) és i) pontjában kapott felhatalmazás alapján az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 41. § i) pontja szerinti feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. Az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendelet módosítása
1. § Az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendelet (a továbbiakban: R.) Melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. §2
3. §3
2. A pedagógiai szakszolgálatokról szóló 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet módosítása
4–6. §4
3. A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet módosítása
7–12. §5
13. § (1) Ez a rendelet – a (2)–(3) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 3. § 2014. január 1-jén lép hatályba.
(3) Az 1. § 2015. január 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 36/2012. (XI. 14.) EMMI rendelethez
TÉMÁK |
KÖZÉPSZINT |
1. Források használata és értékelése |
Tematikus tájékozódás a nyomtatott és elektronikus ismeretterjesztő információ-forrásokban. |
2. Az értelmezés képessége |
Képes fogalmak összefüggéseinek meglátására, pszichológiai jelenségek összekapcsolására. |
3. Megfigyelés képessége |
Irodalmi és filmélményeiben felismeri a tanult pszichológiai jelenségeket és ezeket képes összekapcsolni a tudomány által rendszerezett ismeretekkel. |
4. Rugalmas gondolkodás |
Nyitottság az emberi megnyilvánulások megértésére, elfogadására. |
5. Kritikai értékelés |
Képes kritikusan viszonyulni a pszichológiai tartalmú információkhoz, tisztában van a tudományos bizonyítás alapvető kritériumaival. |
TÉMÁK |
KÖZÉPSZINT |
---|---|
1. A pszichológia mint tudomány |
A pszichológia helye a társadalom és természettudományok rendszerében. |
2. Általános pszichológia: A lelki működés általános törvényszerűségei |
|
2.5. Kognitív képességek |
A tanulást befolyásoló képességek: |
3. Szociálpszichológiai ismeretek |
|
4. Fejlődéspszichológia |
Öröklés és környezet szerepe a személyiség alakulásában. A szocializáció interaktív felfogása és a kritikus periódus fogalma. |
5. Személyiség-lélektani ismeretek: Személyiség felfogás, személyiségjellemzők |
A személyiséggel kapcsolatos különböző megközelítésmódok, elméletek. (Egy választott személyiségelmélet megközelítésmódjának részletes ismerete.) |
6. Az alkalmazott pszichológia területei |
A pszichológia alkalmazott területeinek felhasználási lehetőségei a mindennapi életben és az életvezetés, iskolapszichológia, tanácsadás, pszichoterápia, sport, reklám stb. területén. (Az egyes területek példákkal alátámasztott ismerete. |
Témakör |
Fogalmak |
Kísérletek |
---|---|---|
1. A pszichológia mint tudomány |
Akadémikus pszichológia, alkalmazott pszichológia, általános pszichológia, fejlődéspszichológia, szociálpszichológia, személyiség lélektan, behaviorizmus, pszichoanalízis, humanisztikus pszichológia, |
|
2. Az általános pszichológia |
Észlelés: érzékelés, abszolút küszöb, különbségi küszöb, inger, receptor, észlelés, felismerés, lokalizáció, figura-háttér, perceptuális csoportosítás: közelség, hasonlóság, jó folytatás elve, észlelési illúzió. |
Emert utókép, |
|
Kognitív képességek: konvergens, divergens gondolkodás, intelligencia, kreativitás, analógia, intelligencia hányados, alkotás fázisai. |
|
3. A szociálpszichológia |
Csoportnyomás, konformitás, norma, szerep, társas lazsálás |
Asch: csoportnyomás kísérlete, |
4. Kommunikáció |
Verbális és nonverbális kommunikáció, mimika, gesztikuláció, proxemika, zónatávolságok, posztuláris kommunikáció, posztuláris tükörjelenség, empátia. |
|
5. Fejlődéspszichológia |
Öröklés és környezet interakciója, kritikus periódus |
|
6. Személyiséglélektan |
Típus, vonás, extraverzió, introverzió |
|
7. Alkalmazott pszichológia |
Óvoda- és iskolapszichológia, életvezetési tanácsadás, pszichoterápia. |
|
Középszint |
|
Írásbeli vizsga |
Szóbeli vizsga |
180 perc |
15 perc |
90 pont |
60 pont |
Középszint |
||
|
Írásbeli vizsga |
Szóbeli vizsga |
A vizsgázó biztosítja |
NINCS |
NINCS |
A vizsgabizottságot működtető intézmény biztosítja |
NINCS |
B tételsornak megfelelő technikai segédeszközök |
Középszint |
||
|
Írásbeli vizsga |
Szóbeli vizsga |
Anyag |
NINCS |
A tételsor |
Mikor? |
NINCS |
jogszabály szerint |
Középszint |
|||||
Írásbeli vizsga |
Szóbeli vizsga |
||||
180 perc |
15 perc |
||||
Feladatlap |
Egy A és egy B altétel kifejtése |
||||
Fogalom |
Kísérlet |
Rövid esszé |
Hosszú esszé |
A altétel |
B altétel |
25 pont |
15 pont |
15 pont |
35 pont |
||
90 pont |
60 pont |
A altétel kifejtése |
|
a témához tartozó kulcsfogalmak említése a kifejtés során |
5 pont |
a kulcsfogalmak helyes definiálása és használata |
5 pont |
a témakör alpontjainak kifejtettsége |
10 pont |
a belső összefüggések és tanulságok említése |
10 pont |
gyakorlati példa említése |
5 pont |
kifejtés koherenciája (logikus felépítés) |
5 pont |
szaknyelv helyes használata, gördülékeny és szabatos megfogalmazás |
|
összesen |
45 pont |
B altétel kifejtése |
|
a pszichológiai jelenség helyes azonosítása |
5 pont |
a pszichológiai ismeretek alkalmazása, a gyakorlati példa elemzése, helyes értelmezése |
|
szaknyelv helyes használata, gördülékeny és szabatos megfogalmazás |
|
összesen |
15 pont |
A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2015. január 2. napjával.
A 2. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 4–6. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 7–12. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás