373/2012. (XII. 18.) Korm. rendelet
a magyar igazolvány és a magyar hozzátartozói igazolvány kiadásával kapcsolatos eljárásról szóló 318/2001. (XII. 29.) Korm. rendelet módosításáról1
2013.01.01.
„(3) A gépi feldolgozásra alkalmas kérelmet 3 napon belül elektronikus úton kell az elbíráló hatósághoz továbbítani.”
„(2) Az igazolvány kiállításának ügyintézési határideje 21 nap.”
„(2) Az igazolványt a kérelmező – kérelemben feltüntetett – választása szerint
a) a fővárosi és megyei kormányhivatalnál, vagy
b) külföldön a diplomáciai és konzuli képviseletnél vagy
c) a diplomáciai és konzuli képviselet által – a könyvelt küldeményként történő kézbesítésre vonatkozó szabályoknak megfelelően – postára adott igazolványt postai úton
„(3a) A postai úton történő kézbesítés esetén a diplomáciai és konzuli képviselet a kérelmezőt előzetesen tájékoztatja a postai kézbesítés biztonsági kockázatairól.”
4. § Az R. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„9. § (1) A Hivatal a kiadott igazolványt és – ha kiállításra került – a pótfüzetet 21 napon belül visszavonja a Szátv. 21. § (2) bekezdésében meghatározott visszavonási ok fennállása esetén. a) ha eljárásuk során az igazolvány tulajdonosával szemben az (1) bekezdésben meghatározott visszavonási ok fennállásáról értesülnek, illetve, ha eljárásuk visszavonási okot eredményez, vagy b) ha az érintett személy az igazolványnak, valamint a pótfüzetnek a birtokából történt kikerülését a diplomáciai és konzuli képviseletnél, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatalnál bejelentette.”
„(1) Az igazolványt a Hivatal
a) a kérelmező bejelentése alapján 21 napon belül vagy
b) hivatalból a kézhezvételt követő egy éven belül
kicseréli, ha az téves bejegyzést tartalmaz vagy gyártáshibás.
(2) A Hivatal az igazolványt a kérelmező bejelentése alapján 21 napon belül kicseréli, ha adatváltozás történt, de az adatváltozás az igazolvány adataiban a jogosultságot nem érintő változást eredményezett. A Hivatal az igazolvány cseréjével egyidejűleg nyilvántartásába bejegyzi az adatváltozást, illetve az új igazolvány okmányazonosítóját.”
„(1) Ha az igazolvány melléklete a kedvezmények igénybevételére jogosító igazolások bejegyzésére alkalmatlanná vált, betelt, akkor az igazolvány tulajdonosának kérelmére az utazási, diák, pedagógus és oktatói kedvezmény igénybevételére jogosító pótfüzetet kell kiadni. A kérelmező a kérelmét postai úton a megfelelően kitöltött nyomtatvány megküldésével is benyújthatja. A pótfüzet csak az igazolvánnyal együtt érvényes.
(2) A pótfüzet kiadásához az igazolványt be kell mutatni vagy postai úton meg kell küldeni. A kérelmező az igazolványt a pótfüzettel egyidejűleg kapja vissza, ha a pótfüzetet postai úton kérelmezte. A pótfüzetbe be kell jegyezni az igazolvány okmányszámát és tulajdonosának nevét, továbbá fel kell tüntetni a pótfüzet sorszámát, illetve a kiállító aláírását és bélyegzőlenyomatát. Ezzel egyidejűleg az igazolvány-nyilvántartásba a pótfüzet sorszámát, kiadásának tényét, helyszínét és idejét is be kell jegyezni.”
„(4) Ha pótfüzet kiadása válik szükségessé, azt a diplomáciai és konzuli képviselet, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatal közreműködésével kell kiadni. A kérelmező választása szerint a diplomáciai és konzuli képviselet, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatal a pótfüzetet postai úton is megküldheti.”
„(1) A pótfüzetet az igazolvány tulajdonosának bejelentése alapján a diplomáciai és konzuli képviselet, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatal kicseréli, ha az téves bejegyzést tartalmaz vagy gyártáshibás. Az új pótfüzet átadásával vagy postai úton történő megküldésével egyidejűleg a diplomáciai és konzuli képviselet, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatal az előző sorszámú pótfüzetet bevonja, az abban feltüntetett, a tárgyévre vonatkozó igazolásokat és bejegyzéseket az új pótfüzetbe átvezeti, és ezt bélyegzőlenyomatával hitelesíti. Ezzel egyidejűleg a diplomáciai és konzuli képviselet, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatal az igazolvány hivatalos bejegyzések rovatába is bejegyzi az új pótfüzet kiadásának tényét, helyszínét és idejét, továbbá intézkedést tesz az előző sorszámú pótfüzet érvénytelenségének a nyilvántartásba történő bejegyzésére. A pótfüzet postai úton való benyújtása esetén az igazolványt a kérelmező a pótfüzettel egyidejűleg kapja vissza.”
„(1) Ha az igazolvány a tulajdonosa birtokából kikerült, illetve használatra alkalmatlanná vált, azt kérelemre 21 napon belül, a (2) és (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a Hivatal pótolja.”
„(2) Ha csak a pótfüzet került ki a tulajdonosának birtokából, illetve vált használatra alkalmatlanná, a diplomáciai és konzuli képviselet, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatal a 10/A. § (2)–(4) bekezdésében meghatározott eljárás szerint új pótfüzetet ad ki, mellyel egyidejűleg az előző sorszámú pótfüzet érvénytelenségének tényét a nyilvántartásba bejegyzi.”
„23. § E rendeletnek a magyar igazolvány és a magyar hozzátartozói igazolvány kiadásával kapcsolatos eljárásról szóló 318/2001. (XII. 29.) Korm. rendelet módosításáról szóló 373/2012. (XII. 18.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: R.) megállapított rendelkezéseit – az R. hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.”
12. § Ez a rendelet 2013. január 1-jén lép hatályba.