431/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet
a Nemzeti Eszközkezelő Zrt. működésével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 128/2012. (VI. 26.) Korm. rendeletnek az Ócsán megvalósuló Szociális Családiház-építési Programmal összefüggő módosításáról1
2012.12.30.
1. Értelmező rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában 1. adós: az Ócsán megvalósuló Szociális Családiház-építési Programba (a továbbiakban: Program) vonható háztartás által lakott lakóingatlan kényszerértékesítésre történő kijelölését megalapozó tartozás azon hiteladósa vagy zálogkötelezettje, akinek a lakóingatlan a kényszerértékesítésre kijelölés időpontjában a tulajdonában állt;
2. bérbeadó: a lakóingatlan és a lakhatási célú ingatlan tekintetében a Nemzeti Eszközkezelő, ha a lakóingatlan önkormányzati tulajdonba kerül, a tulajdonos települési önkormányzat;
3. bérleti szerződés: a bérbeadó és a bérlő között a lakóingatlan és a lakhatási célú ingatlan tekintetében megkötött határozatlan idejű lakásbérleti szerződés;
4. bérlő: a hiteladós vagy zálogkötelezett, akivel a bérbeadó bérleti szerződést köt;
5. együttköltöző háztartás: az e rendelet szerinti pályázati eljárásban nyertes adósnak elhelyezést biztosító lakhatási célú ingatlanba költöző természetes személyek közössége;
6. keresőtevékenység: minden olyan munkavégzéssel járó tevékenység, amelyért ellenérték jár, kivéve
a) a jogszabály alapján tiszteletdíjjal járó tevékenységet, ha a havi tiszteletdíj mértéke a kötelező legkisebb munkabér 30 százalékát nem haladja meg,
b) a mezőgazdasági őstermelői igazolvánnyal folytatott tevékenységet, ha az abból származó bevételt a személyi jövedelemadóról szóló szabályok szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni,
c) a közérdekű önkéntes tevékenységet,
d) a szociális szövetkezet (ide nem értve az iskolaszövetkezetet) tagja által a szövetkezetben végzett tevékenységet, ha annak ellenértéke a személyi jövedelemadóról szóló törvény alapján adómentes bevétel, továbbá
keresőtevékenységet folytatónak kell tekinteni az egyéni vállalkozót, azt a személyt, aki gazdasági társaság tevékenységében személyes közreműködés vagy mellékszolgáltatás keretében történő munkavégzés útján vesz részt, aki a társaság vezető tisztségviselője vagy akinek a létesítő okiratban közreműködési vagy munkavégzési kötelezettsége, illetve joga fel van tüntetve;
7. lakbér: a bérlő által a lakóingatlan vagy a lakhatási célú ingatlan használatáért, valamint a bérleti szerződésben rögzített egyéb – a bérbeadó által biztosított – szolgáltatásért a bérbeadónak havi rendszerességgel fizetendő díj.”
2. § Az R. az e rendelet hatálybalépésekor hatályos 2. és 3. alcímét magában foglaló módon a következő fejezetcímmel egészül ki:
A MEGVÉTELRE FELAJÁNLOTT LAKÓINGATLAN MEGVÁSÁRLÁSÁNAK SZABÁLYAI”
A PROGRAM KERETÉBEN FELÉPÜLŐ LAKHATÁSI CÉLÚ INGATLANOK BÉRLŐINEK KIVÁLASZTÁSÁRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
3/A. A pályázat benyújtására való jogosultság
4/A. § (1) A Program keretében felépülő lakhatási célú ingatlanokban történő elhelyezésére pályázatot nyújthat be az adós, ha a) a devizakölcsönök törlesztési árfolyamának rögzítéséről és a lakóingatlanok kényszerértékesítésének rendjéről szóló 2011. évi LXXV. törvény 4. alcíme alapján 2011. október 1-je és 2012. november 30-a között kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanán (a továbbiakban: kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan) a hitelező javára 2009. december 30-át megelőzően megkötött jelzáloghitel-szerződés alapján jegyeztek be az ingatlan-nyilvántartásba jelzálogjogot; b) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan tulajdonjogát elvesztette vagy a pályázati döntés meghozataláig várhatóan el fogja veszíteni;
c) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanának a jelzáloghitel-szerződés megkötésekor megállapított forgalmi értéke Budapesten vagy megyei jogú városban a huszonötmillió forintot, más településen a húszmillió forintot nem haladta meg;
da) a 2012. december 1-jét megelőzően kényszerértékesített lakóingatlan esetében a kényszerértékesítés időpontjában, vagy
db) a 2012. december 1-jét megelőzően nem kényszerértékesített lakóingatlan esetében 2012. december 1-jén, majd azt követően a pályázat benyújtásáig folyamatosan
a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan;
e) más lakhatást biztosító használati joga a pályázat benyújtásának időpontjában nincs, vagy az az adott ingatlanban az adós háztartásának lakhatását csak az egy lakásban lakó személyekre a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendelet alapján számítandó méltányolható lakásigényre vonatkozó szabályozás megsértésével valósulhatna meg, és
f) a háztartásában a pályázat benyújtásának időpontjában legalább egy
fa) családi pótlékra jogosító, vagy
fb) családi pótlékra nem jogosító, de nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézményben tanulmányokat folytató és a 25. életévét még be nem töltött
(2) Ha a pályázatot benyújtó adós a pályázati döntés meghozatalának időpontjáig a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan tulajdonjogát nem veszíti el, de az e rendeletben meghatározott egyéb feltételeknek megfelel, és a Program Bírálati Bizottság a pályázatkezelő döntési javaslata alapján a pályázatát támogatja, vele a bérleti szerződés megköthető. Ebben az esetben a bérleti szerződésben rögzíteni kell, hogy ha a szerződés hatálybalépésének napjától számított egy éven belül a tulajdonjog nem szűnik meg, a lakásbérleti szerződés a hatályba lépésének napjától számított egy év elteltével megszűnik.
4/B. § A Programmal kapcsolatosan e Fejezetben meghatározott pályázatkezelői feladatokat – a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszterrel kötött megállapodás alapján – a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (a továbbiakban: pályázatkezelő) látja el. 4/C. § (1) A pályázatot két példányban – az egyik példányt elektronikus úton, a pályázatkezelő által erre a célra rendszeresített elektronikus adatlap kitöltésével, a másik példányt postai úton, a kinyomtatott és a pályázó által aláírt pályázati adatlap papír alapon történő megküldésével – a 3. mellékletben meghatározott időpontig kell benyújtani a pályázatkezelőhöz. (2) A pályázat postai úton megküldött példánya esetében a benyújtási határidő akkor minősül megtartottnak, ha az adatlapot – igazolható módon – legkésőbb az (1) bekezdés szerinti határnapon postára adták. (3) Az adós a pályázati adatlapon nyilatkozik
b) a háztartás keresőtevékenységet folytató vagy azon tagjainak számáról, akik állásukat 2008. szeptember 30-át követően veszítették el,
c) a nyertes pályázat esetén várhatóan vele együtt költöző háztartástagok számáról.
(4) A pályázat elektronikus úton kitöltött példányához – szkennelt formában – csatolni kell
a) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanról kiállított, 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolatát,
b) a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlan kényszerértékesítésre történő kijelöléséről szóló értesítést, vagy ennek hiányában a hitelező igazolását arról, hogy az adós lakóingatlanát a 2011. október 1-je és 2012. november 30-a közötti időszakban kényszerértékesítésre kijelölte,
c) a hitelező arra vonatkozó igazolását, hogy a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanra a jelzálogjogot 2009. december 30-a előtt megkötött jelzáloghitel-szerződés alapján jegyezték be az ingatlan-nyilvántartásba,
d) a hitelező arra vonatkozó igazolását, hogy a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlannak a jelzáloghitel-szerződés megkötésekor megállapított forgalmi értéke a 4/A. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott mértéket nem haladta meg. (5) A hitelező a (4) bekezdés b)–d) pontja szerinti igazolásokat az adós kérelmére, a kérelem kézhezvételétől számított 8 napon belül állítja ki. Ha a kényszerértékesítésre kijelölt lakóingatlanra az ingatlan-nyilvántartás adatai szerint több hitelező javára is bejegyeztek jelzálogjogot, a hitelező számára e rendeletben meghatározott kötelezettségeket az a hitelező teljesíti, amelyik a kényszerértékesítést kezdeményezte. (6) A pályázat elektronikus példányának kitöltéséhez, az igazolások elektronikus változatának előállításához és a pályázatkezelő részére történő megküldéséhez a családsegítést nyújtó szolgáltató – a pályázatot benyújtó adós kérésére – segítséget nyújt.
4/D. § (1) Érvénytelen a pályázat, ha a) azt a benyújtási határidő leteltét követően nyújtották be, vagy
b) az adós a 4/C. § (4) bekezdése szerinti igazolásokat nem csatolta a pályázat elektronikus példányához. (2) A pályázatkezelő az érvényes pályázatot benyújtó és a jogosultsági feltételeknek megfelelő adósok között a pályázatban közölt adatok alapján rangsort állít fel.
(3) A rangsorolás tekintetében előnyben kell részesíteni a pályázót, ha a pályázó vagy együttköltöző háztartásának valamely tagja keresőtevékenységet folytat vagy állását 2008. szeptember 30-át követően veszítette el.
(4) A pályázatkezelő – (2) és (3) bekezdésnek megfelelően felállított rangsor szerinti sorrendben – az adósnál személyes megkeresés útján környezettanulmányt készít. A környezettanulmányt a rangsornak megfelelően haladva annyi pályázó tekintetében kell lefolytatni, hogy az lehetővé tegye az e rendeletben meghatározott számú, az együttköltöző háztartás nagyságához igazodóan kategóriákba sorolt lakhatási célú ingatlanok bérlőinek kiválasztására vonatkozó döntési javaslat elkészítését. (5) A környezettanulmány keretében a pályázatkezelő vizsgálja a pályázó adós és együttköltöző háztartásának
a) támogató kapcsolatait, hátterét, erőforrásait és jövedelmi-vagyoni viszonyait,
b) munkaerő-piaci helyzetét, képzettségét, munkatapasztalatát,
c) élethelyzetéből fakadó személyes kötelékeit (gyermekek iskolája, jelenleg meglévő munkalehetőségek),
d) törekvéseit, céljait, elképzeléseit, valamint – álláskereső családtag, háztartástag esetén – a közfoglalkoztatásban való részvételre való hajlandóságot.
3/C. A pályázat elbírálása
4/E. § (1) A pályázatkezelő a benyújtott pályázati adatlapok, valamint az elvégzett környezettanulmány alapján – a 4/D. § (4) bekezdése szerinti kategóriánként elkülönítve – a 3. mellékletben meghatározott időpontig döntési javaslatot készít a Program Bírálati Bizottság számára. (2) A Program Bírálati Bizottság tagjainak nevét a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter a kormányzati honlapon legkésőbb a 3. mellékletben meghatározott időpontig közzéteszi. A Program Bírálati Bizottság az ügyrendjét maga állapítja meg. A Program Bírálati Bizottság tagjait a Programmal összefüggésben elvégzett tevékenységükért külön díjazás nem illeti meg. a) ötven darab legfeljebb 4 főből álló,
b) húsz darab legfeljebb 5 főből álló, és
c) tíz darab legfeljebb 6 főből álló
együttköltöző háztartás elhelyezését biztosító lakhatási célú ingatlanban történő elhelyezésre benyújtott pályázat kiválasztásáról dönt.
(4) A pályázati döntés ellen jogorvoslatnak nincs helye.
4/F. § A pályázat eredményéről a pályázót – a Program Bírálati Bizottság 4/E. § (3) bekezdése szerinti döntését követő 5 munkanapon belül – a pályázatkezelő postai úton, a hivatalos iratok kézbesítésére vonatkozó általános szabályok szerint értesíti. 4/G. § Az adós által a pályázati eljárásban közölt adatokat a pályázatkezelő a pályázati döntés meghozatalától számított 5 évig kezeli.”
4. § Az R. az e rendelet hatálybalépésekor hatályos 4–7. alcímét magában foglaló módon a következő fejezetcímmel egészül ki:
A BÉRLETI SZERZŐDÉS SZABÁLYAI , VALAMINT A NEMZETI ESZKÖZKEZELŐ FELADATAINAK ELLÁTÁSÁRA KIZÁRÓLAGOS JOG ALAPJÁN TÖRTÉNŐ KIJELÖLÉS”
„(1a) A Program keretében felépülő lakhatási célú ingatlanok esetében a lakbér egy naptári hónapra számított mértéke a bérleti szerződés megkötésének évében
c) 10. §-ában az „az ingatlant, a bérbeadó a lakóingatlan” szövegrész helyébe az „a lakóingatlant vagy a lakhatási célú ingatlant, a bérbeadó annak” szöveg
9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 431/2012. (XII. 29.) Korm. rendelethez
A III. Fejezetben meghatározott egyes eljárási cselekményekre vonatkozó határnapok
|
A |
B |
C |
D |
E |
1 |
Ütem megjelölése |
A pályázat benyújtása |
A Program Bírálati Bizottsága tagjai nevének közzététele |
A döntési javaslat megtétele |
A döntés meghozatala |
2 |
I. |
2013. február 15. |
2013. március 14. |
2013. március 20. |
2013. március 25. |