• Tartalom

6/2012. (HK 3.) HM KÁT–HVKF együttes intézkedés

6/2012. (HK 3.) HM KÁT–HVKF e g y ü t t e s i n t é z k e d é s

a nem fegyveres külszolgálatot teljesítő és külföldi tanulmányokat folytató személyi állomány ellátására létrehozott Nemzeti Támogató Rendszer racionalizálásából adódó feladatok végrehajtásáról*

2012.02.25.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 52. § (1) bekezdése, valamint a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 6. § (1) bekezdés a) pontja és 11. § p) pontja alapján – figyelemmel a Honvédelmi Minisztérium, valamint az irányítása alá tartozó egyes szervezetek szervezeti és létszám-racionalizálásának feladatairól szóló 103/2011. (IX. 23.) HM utasítás 16. § (2) bekezdésében meghatározott célokra – a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény 2. § (32) bekezdés b), h) és k) pontja szerinti tartós külszolgálatot teljesítők és külföldi tanulmányokat folytatók személyi állománya ellátására létrehozott Nemzeti Támogató Rendszer racionalizálásából adódó feladatok végrehajtására a következő

intézkedést

adjuk ki:

1. Általános rendelkezések

1. a) Az intézkedés hatálya
aa) a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM),
ab) a Magyarország Állandó NATO Képviselet, Védelempolitikai Részlegre, (a továbbiakban: MÁNK VPR) a Magyarország Állandó EBESZ Képviselet, Katonai Képviseletre, a Magyar Honvédség Katonai Képviselő Hivatalára (a továbbiakban: MH KKH), a Magyar Honvédség Nemzeti Katonai Képviseletre (a továbbiakban: MH NKK), a Magyar Honvédség Nemzeti Összekötő Képviseletre (a továbbiakban: MH NÖK) (a továbbiakban együtt: képviseletek),
ac) a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatalra (a továbbiakban: HM FHH),
ad) a HM Közgazdasági és Pénzügyi Hivatalra (a továbbiakban: HM KPH),
ae) a HM Protokoll, Rekreációs és Kulturális Főigazgatóságra (a továbbiakban: HM PRKF),
af) a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokságra (a továbbiakban: MH ÖHP),
ag) a Magyar Honvédség 64. Boconádi Szabó József Logisztikai Ezredre (a továbbiakban: MH 64. BSZJLE),
ah) a Magyar Honvédség Támogató Dandárra (a továbbiakban: MH TD),
ai) a Magyar Honvédség Katonai Közlekedési Központra (a továbbiakban: MH KKK),
aj) az önálló NATO-, EU- és egyéb nemzetközi beosztásokban, valamint a NATO, az EU és egyéb nemzetközi szervezet parancsnokságain, szervezeti elemeinél szolgálatot teljesítő a HM alárendeltségébe tartozó hivatásos-, szerződéses-, önkéntes tartalékos katonákra, közalkalmazottakra, kormánytisztviselőkre, valamint
ak) a külföldi tartós tanulmányokat folytató, a HM alárendeltségébe tartozó hivatásos-, szerződéses-, önkéntes tartalékos katonákra, közalkalmazottakra, kormánytisztviselőkre
terjed ki.
b) Felkérjük a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ) főigazgatóját az intézkedésben foglalt feladatok végrehajtásában való közreműködésre.


2. A Nemzeti Támogató Rendszer racionalizálása érdekében végrehajtandó feladatok

2. A HM Humánpolitikai Főosztály (a továbbiakban: HM HPF) együttműködve a HM KPH-val kidolgozza a Magyar Honvédség külföldi szolgálatot teljesítő és külföldi tanulmányokat folytató személyi állománya devizaellátmányáról és egyes ellátmányon kívüli pénzbeli járandóságairól szóló 26/2007. (VI. 20.) HM rendelet (a továbbiakban: R.) módosítását, valamint 2012. április 30-ig kezdeményezi az kiadására irányuló kodifikációs eljárást. Ehhez kapcsolódóan
a) a HVK Logisztikai Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK LOGCSF) együttműködve az MH ÖHP-vel és a HM PRKF-vel 2012. március 31-ig felülvizsgálja a szabadságra történő éves egyszeri, ki- és hazatelepülés, a kiküldött és a családtagi pótlékra jogosító hozzátartozó részére térített hazautazás utazási költségátalány és a természetben biztosított utazási jegy jelenlegi rendszerét, melynek során annak figyelembevételével jár el, hogy az utazási átalány megállapítása során, a helyőrség tényleges távolságát tükrözze. Szárazföldön 3000 km-es távolságig megközelíthető helyőrségek tekintetében, a km alapú, míg a tengeren túli helyőrségek tekintetében, valamint 3000 km feletti távolság esetében a repülőjegyek tényleges bekerülési értéke kerüljön figyelembevételre. Az utazási átalány számla leadása nélkül kerül biztosításra a kiküldött részére. A természetben biztosított utazási jegy igénylésének és biztosításának megszüntetése – így kizárólag az utazási költségátalány folyósítása – az éves egyszeri, szabadságra történő haza- és visszautazás esetében történik. A külszolgálati helyre történő első kiutazás és végleges hazautazás esetében, valamint az R. 15. § (1) bekezdés b) és f) pontja vonatkozásában a jelenlegi szabályozás fenntartása – az utazási jegyről való lemondással az utazási költségátalány igénybevételének lehetősége – valósul meg. Az éves egyszeri, szabadságra történő haza- és visszautazás költségtérítéseként a kiküldött részére az utazási költségátalány kifizetése minden év május 31-ig külön igénylés nélkül kerül végrehajtásra, az R.-ben fennálló feltételek teljesülése esetén;
b) az MH ÖHP a HM FHH és az MH 64. BSZJLE együttműködésével 2012. március 31-ig racionalizálja a személyi ingóság (a továbbiakban: SZIG) szállítási normákat. A külföldi állomáshelyre történő első kiutazásra és végleges hazautazásra – ideértve a másik állomáshelyre történő áthelyezést is – vonatkozó SZIG normák felülvizsgálatát a piaci árak és lehetőségek figyelembevételével kell végrehajtani. A felhasználható keretösszeg maximalizálásával a normákat és a vonatkozó elszámolási szabályokat úgy kell megállapítani, hogy a SZIG ki-, és hazaszállítás költsége a kiküldött részére csak a tényleges költségeket tükröző mértékben kerülhessen megtérítésre. A felülvizsgálat során a SZIG súlya mellett a szállítótérfogatot is célszerű figyelembe venni, mivel kiküldöttenként ugyanolyan súly mellett a SZIG eltérő térfogatot eredményezhet. A hazatelepülésre megállapított norma összeg nem lehet kevesebb, mint a kihelyezésre biztosított. A tengerentúli szállítások esetén a konténerrel történő, vízi szállítási formát előnyben részesíteni. A kiküldött külföldi és hazai szolgáltató által kiállított, a HM KPH által meghatározott formai és alaki követelményeknek megfelelő számlát számolhat el. A számlán rakodási, szállítási, csomagolási szolgáltatás szerepelhet;
c) az MH ÖHP a HM FHH együttműködésével 2012. március 31-ig kidolgozza a 2. pontb) bekezdésben megfogalmazott elv alapján a külföldi állomáshelyre történő első kiutazás és végleges hazautazás bútor és háztartási eszköz szállítási normáit, figyelembe véve a jelenlegi piaci árakat és lehetőségeket. Ennek során úgy jár el, hogy a kiküldött részére csak olyan mértékben kerülhessenek megtérítésre – a felhasználható keretösszeg maximalizálásával – a lakóingatlan bútorzat és a háztartási eszközök ki-, és hazaszállításának költségei, amelyeket ténylegesen igénybe vett. A norma kidolgozása során a 2011. évi külszolgálati logisztikai ellátásról szóló 6/2011. (HK 13.) HM KÁT szakutasítás (a továbbiakban: szakutasítás) 3. mellékletében állománycsoportonként felsorolt bútorzat kerülhet figyelembe vételre. Egyes helyőrségek tekintetében a bútorzat lakóingatlanba történő bemozgatása csak speciális eszközökkel, helyi vállalkozó bevonásával – speciális mobil lift alkalmazásával – valósulhat meg. A mobil lift költségeit számla ellenében az MH 64. BSZJLE utólag elszámolja. A kiküldött külföldi és hazai szolgáltató által kiállított, a HM KPH által meghatározott formai és alaki követelményeknek megfelelő számlát számolhat el. A számlán csomagolási, rakodási, szállítási, szét-, és összeszerelési szolgáltatás szerepelhet;
d) az MH ÖHP és az MH 64. BSZJLE 2012. május 31-ig elvégzi a nagyobb létszámú váltás feladataival kapcsolatos felülvizsgálatot. A gazdaságossági szempontok figyelembevételével vizsgálja a saját erők, eszközök alkalmazásával történő, 2. b) és c) pont szerinti SZIG és bútor ki-, és hazaszállítást azon európai helyőrségeknél, ahol 4 főt meghaladó kiküldötti létszám kerül váltásra egyidejűleg;
e) a HM FHH az MH ÖHP-vel és az MH KKK-val együttműködve 2012. március 31-ig átdolgozza, kialakítja a bútorzat és háztartási eszköz, illetve a SZIG szállítás vám és határforgalmi feladataira vonatkozó végrehajtási rendet. A részletes feladatokat a HM FHH és az MH ÖHP felülvizsgálja és szükség esetén együttes intézkedésben szabályozza;
f) a lakóingatlanok bérlésével kapcsolatos körülmények felülvizsgálata keretében a továbbiakban elsősorban bútorozott lakóingatlan bérlése kerül engedélyezésre. Az MH 64. BSZJLE parancsnoka által adott felhatalmazás alapján a kiküldöttek feladata az ingatlan kiválasztása, a szerződéskötés, majd a tulajdonos részére történő visszaadás. A hiteles szerződéssel igazolt lakbér utalása, az esetleges ügynöki, szakértői díjak, a lakóingatlan biztosítás számlával történő utólagos elszámolása és a kaució előlegként történő biztosítása az MH 64. BSZJLE feladatköre. A szakutasítás 2. mellékletében szereplő normák felülvizsgálata az MH ÖHP feladata. Abban az esetben, ha nem lehetséges bútorozott lakóingatlan bérlése, a kiküldött a jelen intézkedés 2 pont c) pontja szerint kidolgozásra kerülő normák alapján szállíthatja ki saját bútorzatát. Amennyiben a kiküldetés szerinti helyőrségben nem elérhető bútorozott ingatlan és a kiküldött nem rendelkezik kiszállítható bútorzattal és háztartási eszközökkel, részére biztosítani kell a helyszíni bútorbérlést a számára meghatározott bútorozatlan és bútorozott normák közti különbség erejéig, melynek elszámolása a kiküldött részére utólag történik az MH 64. BSZJLE által. A Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) a 2012. év június 1-től kitelepült kiküldöttek lakóingatlanai berendezéséhez nem biztosít bútorzatot, valamint lakás felszerelési cikkeket, kivéve a 2. g) pontban foglalt esetet. A korábban kihelyezett kiküldötteknek a kiadott bútorzat és lakás felszerelési cikkek cseréjét sem biztosítja a továbbiakban. Abban az esetben, ha a kiküldött akaratától függetlenül szükségessé válik a lakóingatlan váltása, így különösen ha a tulajdonos eladja a lakóingatlant, természeti katasztrófa következik be, vagy a tulajdonos részéről szerződésszegés történik, – a költözéshez szükséges szállítás, rakodás, esetleges mobil lift bérlés költségei utólag az MH 64. BSZJLE által számla ellenében kerülnek elszámolásra. Amennyiben a kiküldött egyéb, saját okokból hajt végre átköltözést 2012. június 1. után, akkor ugyanazon szabályok vonatkoznak rájuk, mint a 2012. június 1-jét követően kitelepült kiküldöttekre. Az érintettek váltásával a bútorzat és lakásberendezési cikkek helyszínen selejtezésre, értékesítésre vagy hazaszállítás után, további hasznosításra kerülnek. A jelen pontban szereplő feladatok végrehajtásának határideje 2012. március 31;
g) az MH ÖHP kidolgozza 2012. május 31-ig a jelenleg még az MH által biztosított bútorzattal és felszerelési cikkekkel berendezett, bérelt bútorozatlan lakóingatlanok tovább biztosíthatóságát a következő váltások folyamán kitelepülő kiküldött részére, melynek során az alábbi feltételeket kell figyelembe venni, valamint a kiküldöttnek írásban elfogadnia:
ga) a kiküldött a részére felajánlott lakóingatlant elfogadja,
gb) az MH a szakutasításban a kiküldött részére meghatározott lakóingatlan normájánál magasabb lakóingatlan bérleti díjat nem térít, a tényleges bérleti díj és a norma közötti különbség a kiküldöttet terheli,
gc) a lakóingatlanban lévő bútorzat cseréjét, karbantartását a 2012. júliusi váltási időszak megkezdése után az MH a továbbiakban nem biztosítja,
gd) a lakóingatlanban lévő bútorzaton túl a kiküldöttnek többlet igénye nem léphet fel,
ge) az időközben használhatatlanná, vagy feleslegessé váló berendezési tárgyakat a kiküldött köteles tárolni a részére biztosított bérelt lakóingatlanban;
h) a HM PRKF a képviseletekkel és az MH 64. BSZJLE-vel együttműködve 2012. május 31-ig felülvizsgálja a jelenlegi és a tervezett külszolgálati helyőrségekben kitelepüléskor és hazatelepüléskor igénybe vehető szállodai elhelyezéseket. A lakóingatlan kiküldött általi kiválasztásáig az MH maximum 30 nap időtartamban szállodai elhelyezést biztosít a kiküldött részére a HM PRKF által biztosított szállodai foglalás alapján. A kiküldött a végleges lakóingatlan használatbavételével lesz jogosult a családtagjai után pótlékra az R. alapján. A 30 napot meghaladó szállodai tartózkodást, az MH ÖHP parancsnoka az MH 64. BSZJLE és a képviseletvezetők javaslata alapján kivételes esetben engedélyezheti szociális és gazdaságossági szempontok figyelembe vételével, a kiküldött által benyújtott kérelem és indoklás alapján. A hazatelepüléskor a kiköltözés feladatainak végrehajtása érdekében szintén szállodai elhelyezés vehető igénybe maximum 15 nap időtartamra;
i) az MH 64. BSZJLE a kiemelt lakóingatlanokkal kapcsolatos feladatokat folyamatosan végrehajtja az MH ÖHP felügyeletével. A képviseletek vezetői kiemelt reprezentációs feladatokat, valamint Magyarország, a HM és az MH képviseletét látják el, ebből adódóan a részükre biztosított lakóingatlanokat, rezidenciákat berendezési tárgyakkal az MH 64. BSZJLE látja el. A lakóingatlanhoz tartozó kert gondozása, valamint a technikai biztosítás, így különösen a riasztó rendszer üzemeltetés költségeinek elszámolása a továbbiakban is az MH feladata. A rezidenciákon történő életvitelből adódó meghibásodások elhárítása a 2. j) pont szerint valósul meg. A rezidenciák a képviselet vezetői beosztás ellátásra kerültek kialakításra, azokat nem a kiküldöttek választják, ezért a váltás során a szükséges karbantartási munkák elvégzése, így különösen a tisztasági festés, a bútorok állagmegóvása a továbbiakban is az MH felelőségi körébe tartozik;
j) a külföldön bérelt lakóingatlanokban a bérleti viszony fennállása alatt, valamint a lakóingatlan visszaadásakor a kiküldött általi használat során bekövetkező meghibásodások költségei a továbbiakban a kiküldöttet terhelik. Kivételt képeznek mindazon időszaki karbantartások, melyeket a bérleti szerződés, illetőleg a biztosítási szerződés külön előír. Azon lakóingatlanban, amelyeket több kiküldött vett igénybe az MH folyamatos bérlése mellett, a keletkezett károk tulajdonos részére történő megtérítését a lakóingatlan végleges visszaadásakor – melyen jelen van a hazatelepülő kiküldött is – az MH 64. BSZJLE hajtja végre. A kiküldött az általa okozott károkat a lakóingatlan átadás-átvételi jegyzőkönyv alapján téríti meg az MH 64. BSZJLE-nek. Az MH 64. BSZJLE a kiküldöttek részére a helyőrségekben található szolgáltatókra vonatkozó adattárat állít össze;
k) a HM HPF 2012. március 31-ig kidolgozza a külföldön jelentkező egészségügyi költségek Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál (a továbbiakban: OEP) történő elszámolásának új szabályozását, és annak bevezetését kezdeményezi a honvédelmi tárca részéről – a kiküldő közvetítő szerepének megszüntetésével – annak érdekében, hogy az elszámolás során a kiküldött és Budapest Főváros Kormányhivatala Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve közvetlen kapcsolatban álljon, ideértve az európai egészségbiztosítási kártyák kiállíttatásának ügyintézését is;
l) a HM KPH 2012. május 31-ig felülvizsgálja a külföldön történt gyógykezeléssel kapcsolatos megtérítési igények érvényesítéséről szóló OEP - HM megállapodás felmondására, módosítására, valamint a külföldön történt gyógykezelés, egészségügyi ellátás költségei elszámolásának eljárási rendjéről szóló 165/2007. HM KPH–HM FLÜ együttes intézkedést, valamint végrehajtja az új szabályzó kidolgozását.

3. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK SZCSF) kidolgozza a külföldi szolgálatba vezényeltekkel kapcsolatos személyügyi feladatokról és jogállásuk egyes kérdéseiről szóló 26/2002. (IV. 12.) HM rendelet módosítását, különös tekintettel a kiküldöttek szolgálati útjainak 30 napos időkorlátozására, az időkorlát egyedi emeléséhez szükséges elöljárói kör meghatározására, valamint új elemként javasolja a kiküldöttek nemzetközi gyakorlatokon történő részvétele időkorlátozásának bevezetését. A HVK SZCSF 2012. március 31-ig kezdeményezi a rendeletmódosítás kiadására irányuló kodifikációs eljárást. Ehhez kapcsolódóan
a) a HVK SZCSF 2012. április 15-ig a tartós külszolgálatra tervezett személyi állomány és családtagjaik részére a kihelyezés előtt minimum két hónappal célfelkészítést szervez, melynek lebonyolítását a felkészítésben szakmailag érintett szervezetek bevonásával végzi. A Nemzeti Támogató Csoport (a továbbiakban: NTCS) 2012. július 15-i megszűnésével a kiküldöttnek önellátás keretén belül kell megteremtenie az életkörülményeit. A kiküldötteket a célfelkészítésen el kell látni a szükséges jogi, logisztikai, pénzügyi, – a nem fegyveres külszolgálattal kapcsolatos és a helyőrségspecifikus – információkkal. A képviseletek speciális helyzetére tekintettel a célfelkészítés során ki kell térni a kiküldött eredeti beosztása mellett megbízással betöltött biztonsági vezető, munkavédelmi-, tűzvédelmi megbízott, személyügyi adminisztrációs, informatikai feladatok ellátásához szükséges ismeretek felkészítésére is. A célfelkészítés egyes napjaira – a takarékossági szempontok figyelembevételével – biztosítani kell a képviseletek felkészült szakemberének, illetve az aktuális váltás során nagyobb létszámmal váltó helyőrségek rangidős nemzeti képviselőinek a jelenlétét;
b) a kiküldöttek sikeres felkészítéséhez szükséges egy helyőrség specifikus aktuális információkat tartalmazó – iskolákra, tömegközlekedésre, vásárlásra, szokásokra, eltérő viselkedési formákra, közszolgáltatásokra vonatkozó – információcsomag kialakítása. A felelőségi körükbe tartozó helyőrségekre vonatkozó információs csomagok 2012. április 15-ig történő kialakításáért, naprakészen tartásáért a képviseletek vezetői felelősek a rangidős nemzeti képviselők bevonásával. A logisztikai támogatáshoz kapcsolódó szabályzók, nyomtatványok, felkészítési anyagok információs csomagként történő biztosítása, naprakészen tartása az MH 64. BSZJLE feladata. A pénzügyi támogatáshoz, valamint a 2. k)-l) pontban foglalt egészségügyi ellátáshoz, és annak különböző térítési formáihoz szükséges szabályzók, nyomtatványok, felkészítési anyagok, adózással-, iskolázási támogatásokkal kapcsolatos információk, előlegek igényléséhez szükséges okmányminták információs csomagként történő biztosítása, naprakészen tartása a HM KPH feladata. A célfelkészítésen az információs csomagok kiküldöttek részére történő kiadásának felelőse a HVK SZCSF. A jelen pontban szereplő feladatok elvégzésének végső határideje a célfelkészítés kezdő napja;
c) Az MH Támogató Dandár (a továbbiakban: MH TD) 2012. március 15-ig kidolgozza és a HVK Híradó, Informatika és Információvédelmi Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK HIICSF) részére megküldi a 3. a)-b) pontban meghatározott információs csomagok weblap formában történő kidolgozásának, megjelentetésének és üzemeltetésének elgondolását, amely magában foglalja a kialakításra és üzemeltetésre vonatkozó erőforrás és költségszámvetést is, a takarékossági szempontok figyelembevételével. A HVK HIICSF az elgondolást elbírálja, és 2012. március 31-ig javaslatot tesz a HVK SZCSF számára a weblap kialakítására és üzemeltetésére vonatkozóan. A weblap interneten keresztül biztosítja az elérhetőséget és interaktív fórum lehetőségét a tapasztalatok megosztására és tanácsadás biztosítására a kiküldött és családtagi pótlékra jogosult hozzátartozói számára. A weblap létrehozása a jogsegéllyel kapcsolatos tanácsadást is megkönnyíti, valamint a támogatási feladatok során felmerült problémák megosztását is segíti. A weblaphoz tárhely biztosítása is szükséges. A célfelkészítés során HVK HIICSF együttműködve az MH TD-vel a weblap kezeléséről, valamint az információbiztonságról tájékoztatást tart a kiküldötti állománynak. A kiküldötti állomány aláírással igazolja a felkészítés megtörténtét;
d) a képviseletek irodai munkafeltételeinek biztosítását az NTCS megszűnését követően a képviselet az állományában támogatási feladatokra rendszeresített adminisztratív/logisztikai szakállományával hajtja végre. A feladatot végrehajtó kiküldöttek pénzügyi, számviteli és logisztikai felkészítésének végrehajtása az MH ÖHP és a HM KPH közös feladata.

4. Az MH ÖHP – együttműködve a HM PRKF-fel és a képviseletekkel – kidolgozza 2012. május 31-ig a NATO menetparancs alkalmazásával kapcsolatos szabályokról szóló 32/2007. (VIII. 15.) HM rendelet módosítását és kezdeményezi az annak kiadására irányuló kodifikációs eljárást. Ennek során kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a HM FHH és az MH 64. BSZJLE közötti átadás-átvételt követően a kiküldött részére a kitelepülést megelőzően az MH 64. BSZJLE igényli meg az MH ÖHP-tól a szükséges menetparancsokat. Az igénylésért az MH 64. BSZJLE, a biztosításért a MH ÖHP a felelős. A jelen pontban foglaltakat legkésőbb a kiküldött kiutazását megelőző 14. napig kell végrehajtani. A NATO menetparancs hosszabbítása (a külszolgálaton lévő kiküldöttnek az új menetparancs kiadmányozása) valamint a lejárt menetparancs visszajuttatása a kiadmányozó szervezet részére a képviseletvezetők hatáskörébe kerülnek áthelyezésre.

5. A HVK SZCSF kidolgozza a rangidős nemzeti képviselők feladatainak ideiglenes megállapításáról szóló 110/2011. (X. 7.) HM utasítás módosítását, és 2012. március 31-ig kezdeményezi az annak kiadására irányuló kodifikációs eljárást. Ennek keretében a rangidős nemzeti képviselők részére a 3. b) pontban meghatározott feladatokat, illetve a helyőrségben lévő alárendeltjeik irányában részletes jogaikat és kötelezettségeiket bedolgozza a módosítás tervezetébe. A rangidős nemzeti képviselők kijelölését rögzíteni kell a beosztásba helyezésről szóló személyi beszélgetés jegyzőkönyvében, valamint a beosztásba helyezési ügyiratában. A jelen pontban szereplő követelmények folyamatos érvényre juttatása a HVK SZCSF feladatát képezi.

6. A HM KPH kidolgozza az MH külföldi képviseletei költségvetési gazdálkodásáról szóló 20/2010. (II. 19.) HM utasítás módosítását és 2012. március 31-ig kezdeményezi annak kiadására irányuló kodifikációs eljárást. Ennek keretében elvégzi a HM FHH-hoz biztosított, 2012-re tervezett „nemzeti támogatás” keret következők szerinti felosztását. A nem fegyveres külszolgálatra biztosított személyi kiadások, járulékok, pénzügyi dologi kiadások és éven túli előlegek költségvetési tervezése – önálló NATO/EU beosztások – és a felhasználáshoz kapcsolódó pénzügyi feladatok, elszámolások, egészségügyi, utazási, reprezentációs előlegek biztosítása a HM KPH kezelésébe kerül,keretgazdája a HVK SZCSF, míg a logisztikai előirányzatok és a felhasználáshoz kapcsolódó feladatok, elszámolások, vásárlási előlegek, lakásbérleti kauciók biztosítása az MH 64. BSZJLE részére kerül engedélyezésre, keretgazdája az MH ÖHP.

7. A Brüsszelbe telepített nemzetközi programigazgató, valamint jelenleg a NATO Beruházási Bizottság elnöki posztját betöltő kiküldött finanszírozása vegyesen, a nemzeti költségvetésből és a NATO Nemzeti Adminisztrációs Költségkeretből (a továbbiakban: NAK) történik. Az NTCS megszűnésével a programigazgató ellátásával kapcsolatosan felmerülő – NAK-ból finanszírozott – kiadások elszámolása az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja nemzeti feladatainak végrehajtásáról szóló 26/2009. (IV. 3.) HM utasítás szerint történik. A HM FHH együttműködve a HM KPH-val az elszámolások rendjét 2012. március 31-ig felülvizsgálja, szükség esetén kezdeményezi a módosítását.

8. A HM KPH kidolgozza a tartós külföldi szolgálatot teljesítők reprezentációs tevékenységéről szóló 117/2011. (X. 21.) HM utasítás módosítását, és 2012. március 31-ig kezdeményezi az annak kiadására irányuló kodifikációs eljárást. Ehhez kapcsolódóan
a) a reprezentációs kiadásokat együtt a tartós külföldi szolgálat alatt teljesített ideiglenes kiküldetések során felmerült, illetve egyéb, jogszabályok alapján megtéríthető költségekkel – az NTCS 2012. július 15-vel történő megszüntetéséig – a brüsszeli NTCS pénzügyi előadója számolja el és fizeti ki, ezért 2012. január 1-től a kifizetéseket a HM KPH által kezelt hazai bankszámláról a HM KGIR brüsszeli végpontján keresztül hajtja végre. Ezen feladatok az NTCS megszüntetését követően a HM KPH feladatrendszerébe kerülnek beillesztésre;
b) az NTCS megszűnését követően, 2012. július 15-től a reprezentációval, valamint a delegációk fogadásával összefüggő feladatokat a képviseletek saját képességeik felhasználásával lehetőség szerint együttműködve, az egyéni beosztásban lévő kiküldöttek pedig önállóan hajtják végre a meghatározott keretek erejéig;
c) a reprezentációs feladatoknál a képviseletek önállósága a reprezentációs normáknak a tartós külföldi szolgálatot teljesítők reprezentációs tevékenységéről szóló 117/2011. (X. 21.) HM utasításban meghatározottak szerinti felhasználására vonatkozik. A reprezentációs keretek felhasználása továbbra is számlával alátámasztva számolható el, melyhez előleg biztosítása, valamint a nyilvántartás, elszámolás és ellenőrzés végrehajtása a HM KPH feladata.

9. A HM FHH az MH ÖHP-val együttműködve javaslatot tesz a honvédségi járművek fenntartásával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról szóló 97/2009. (XII. 11.) HM utasítás módosításra, – különös tekintettel az annak 8. § (2) bekezdésében foglaltakra – és 2012. május 31-ig kezdeményezi az annak kiadására irányuló kodifikációs eljárást. Ehhez kapcsolódóan
a) az MH ÖHP együttműködve a HM FHH-val átdolgozza a tartós külszolgálatot teljesítő személyek részére a szolgálatteljesítés helyén beszerzett honvédségi, valamint a tartósan bérelt járművek igénybevételének sajátos szabályairól szóló 36/2010. (HK 9.) HM FLÜ vezérigazgatói intézkedést és 2012. június 30-ig kiadja az intézkedést felváltó szabályozót. Ennek során szükséges a szolgálati gépjármű használatára jogosultak körének csökkentése, a jelenlegi külföldi gépjárműpark racionalizálása, az igénybevétel szabályainak szigorítása, valamint az üzemeltetési, karbantartási, vizsgáztatási feladatok külföldi végrehajtása miatti speciális szabályozása. Az átdolgozás során figyelemmel kell lenni a honvédségi szolgálati személygépkocsi lakás és munkahely közötti utazásra történő használatának szabályozásáról szóló 112/2010. (XII. 29.) HM utasításban meghatározottakra. A HM FHH az új szabályzó kiadásakor a tartós külszolgálatot teljesítő személyek részére a szolgálatteljesítés helyén beszerzett honvédségi, valamint a tartósan bérelt járművek igénybevételének sajátos szabályairól szóló 36/2010. (HK 9.) HM FLÜ vezérigazgatói intézkedést saját hatáskörben helyezi hatályon kívül;
b) az MH ÖHP 2012. június 15-ig elvégzi az NTCS által használt gépjárművek újraelosztását a külföldön üzemeltett eszközök erejéig, a képviseletek feladatainak figyelembe vételével. Vizsgálja – együttműködve a HM Hadfelszerelési és Vagyonfelügyeleti Főosztállyal (a továbbiakban: HM HVF) – a gazdaságtalan üzemeltetésű gépjárművek helyszíni értékesítésének lehetőségeit.

10. A HM Gazdasági Tervezési és Szabályozási Főosztály (a továbbiakban: HM GTSZF) kidolgozza a honvédelmi szervezetek beszerzéseinek eljárási rendjéről szóló 71/2011. (VI. 30.) HM utasítás módosítását és 2012. március 31-ig kezdeményezi az annak kiadására irányuló kodifikációs eljárást. Ehhez kapcsolódóan a HM FHH és az MH 64. BSZJLE közötti átadás-átvételt követően az MH 64. BSZJLE feladata elszámolni a külföldön üzemeltett gépjárműpark működtetéséhez szükséges hajtó-, és kenőanyag-vásárlásokat, a külföldön történő szolgáltatások igénybevételét, az üzemeltetéshez kapcsolódó egyéb vásárlásokat. A gazdasági szempontok figyelembe vételével szükséges ezen feladatok MH ÖHP parancsnoki intézkedésben szabályozása, melyet az MH ÖHP hajt végre 2012. április 30-ig.

11. A HM HVF 2012. március 31-ig felülvizsgálja a Honvédelmi Minisztérium vagyonkezelésében lévő hadfelszerelési anyagok selejtezéséről és a selejtezési jogkörök gyakorlásáról szóló 75/2008. (HK 15.) HM utasítást, illetve a Honvédelmi Minisztérium vagyonkezelésében lévő ingóságok és társasági részesedések kezelésének, tulajdonosi ellenőrzésének, valamint az ingóságok hasznosításának, elidegenítésének, átadás-átvételének szabályairól szóló 67/2011. (VI. 24.) HM utasítást és szükség esetén kezdeményezi a módosítás kiadására irányuló kodifikációs eljárást különös tekintettel arra, hogy a képviseletvezetők javaslattételi lehetőséggel élhessenek, továbbá korlátozott körben gyakorolhassák a kezelésükben – és az alárendeltségükben lévő kiküldötteknél lévő – ingó vagyoni elemek selejtezési jogkörét a helyszínen. Ehhez kapcsolódóan, az MH ÖHP vizsgálja a nem fegyveres külszolgálatot betöltő és tartós tanulmányokat folytató kiküldöttek ellátása érdekében külföldön beszerzett ingó vagyoni elemek külföldön történő selejtezésének, a selejt anyagok elszállításának, megsemmisítésének, gazdaságossági szempontok figyelembevételével külföldön történő értékesítésének lehetőségét, és 2012. február 29-ig javaslatot tesz a HM HVF részére a vonatkozó szabályozó módosítására.

12. A HM GTSZF a képviseletekkel, a HM KPH-val, az MH ÖHP-vel és az MH 64. BSZJLE-vel együttműködve 2012. március 31-ig javaslatot tesz a képviseletek és az MH 64. BSZJLE tekintetében a honvédelmi szervek operatív belső kontrolljainak kialakításáról és működtetéséről szóló 49/2011. (IV.22.) HM utasítás, a Honvédelmi Minisztérium, mint intézmény, Kockázatkezelési Szabályzata kiadásáról szóló 7/2011. (HK 14.) HM KÁT szakutasítás, valamint az Operatív Belső Kontrollok Kézikönyv alapján a feladatokra vonatkozó folyamatlista, ellenőrzési nyomvonal, kockázat-nyilvántartás, szabálytalansági nyilvántartás kialakítására vagy módosítására. A képviseletek és az MH 64. BSZJLE szükséges módosításokat 2012. május 31-ig végrehajtják.

13. A honvédelmi szervezetek számláiról és a pénzkezelési szabályokról szóló 32/2010. (III. 10.) HM utasítás alapján a HM KPH 2012. június 30-ig megszünteti a külföldön üzemeltetett hivatali bankszámlákat.

14. A Honvéd Vezérkar Vezérkari Iroda 2012. március 31-ig felülvizsgálja a tartós külszolgálatot és egyes béketámogató műveletek racionalizálásával kapcsolatosan a Honvédelmi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatát. A felülvizsgálat alapján szükség esetén a HM Tervezési és Koordinációs Főosztálynál a Honvédelmi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 87/2010. (X. 6.) HM utasítás módosításának kiadását kezdeményezi.

15. A Magyar Köztársaság határain kívüli nemzetközi válságreagáló és béketámogató műveletekkel kapcsolatos feladatok logisztikai támogatása végrehajtásának részletes szabályairól szóló 67/2011. HM KÁT-HVKF együttes intézkedés 50. pontjában meghatározott intézkedést az MH ÖHP 2012. május 31-ig módosítja a nem fegyveres külszolgálati állomány műveleti területre történő vezénylése esetén a kiegészítő hadfelszereléssel történő ellátás a)–f) pontban meghatározottak szerinti szabályozásával. Ehhez kapcsolódóan az MH 64. BSZJLE
a) 2012. április 30-ig elvégzi azon nem fegyveres beosztást betöltő állomány hadfelszereléssel történő ellátásához szükséges kiegészítő felszerelések felmérését, akik beosztásukból adódóan műveleti területre kerülhetnek vezénylésre a külszolgálat ideje alatt,
b) 2012. május 15-ig megigényli azon mérethelyes kiegészítő felszereléseket az ellátó központoktól, melyek az átadás-átvételt követően saját raktáraiban nem állnak rendelkezésre;
c) 2012. május 31-ig végrehajtja az a) pont szerint felmért állomány részére a hadfelszereléssel történő ellátásához szükséges kiegészítő felszerelések kiszállítását, kiadását a kiküldöttek részére. A 2012. évi váltási időszak során kihelyezendő kiküldöttek a kiutazás előtt kerülnek felszerelésre. A kiszállítást és külszolgálat befejezésekor a hazaszállítást a SZIG szállítása során hajtja végre a kiküldött. A hadfelszerelést a kiküldött a bérelt lakóingatlanában tárolja a külszolgálata alatt,
d) a kiküldött részére személyes tárolásra nem kiadható anyagok, eszközök – jellemzően fegyverzeti anyagok – biztosítása terén 2012. május 31-ig kialakítja és végrehajtja az ellátási feladatokat. A feladat megvalósítható egyrészt a szövetséges parancsnokságok által az MH részére térítésmentesen biztosított raktárakból attól függően, hogy onnan történik a kiküldött műveleti területre történő utaztatása és a műveleti helyszínen nincs jelen nemzeti logisztikai támogatás. Amennyiben a műveleti területen nemzeti logisztikai támogatás biztosított, akkor a szükséges anyagokkal történő ellátás a helyszínen történik. Abban az esetben, ha az MH a kiutazási helyen, illetve a műveleti területen sem rendelkezik raktári kapacitással, vagy nemzeti logisztikai támogatással, a szükséges anyagok helyszínre történő kiszállítása gazdaságossági szempontok figyelembe vételével az MH 64. BSZJLE feladata. Műveleti vezénylés befejezése után a kiküldött a kiadott anyagokkal ott számol el, ahol azt a részére kiadták;
e) a külszolgálat megkezdését megelőző 10. munkanapig elvégzi a következő váltás során kihelyezésre kerülő, az a) pontban foglalt állomány kiegészítő hadfelszereléssel történő ellátását;
f) a külszolgálat befejezését követően a kiküldött SZIG-ének hazaérkezését követő 10. munkanapig honi területen elvégzi a kiküldöttek elszámoltatását, a kiegészítő felszerelés visszavételezését.

16. Az MH ÖHP 2012. május 31-ig végrehajtja a szakutasítás felülvizsgálatát és kezdeményezi módosítását vagy új szabályzó kiadását. Ennek során
a) felülvizsgálja a szakutasításban meghatározott lakóingatlan-kategóriákat és azok területi szorzóit az MH szempontjából a költségtakarékosság, a kiküldött szempontjából a külföldi piaci árak figyelembe vételével,
b) a 2. a)–c) pontban meghatározott normákat bedolgozza a szakutasításba,
c) felülvizsgálja a képviseletek vezetőinek biztosított lakóingatlan bútor normáit a 2. i) pont figyelembe vételével.

17. Az MH ÖHP együttműködve a HVK HIICSF-fel felülvizsgálja a szolgálati rádiótelefon-ellátás és használat szabályairól szóló 23/2011. (III. 2.) HM utasítás alapján a külföldön szolgálatot teljesítő személyek szolgálati rádiótelefon – ellátás és használat szabályairól szóló 6/2009. HM FLÜ vezérigazgatói intézkedést és 2012. május 31-ig kiadja az intézkedést felváltó szabályozót. A feladat végrehajtása során szükséges a szolgálati mobiltelefon használatára jogosultak körének és a rendelkezésre álló keretösszegek csökkentése, az igénybevétel és az elszámolás szabályainak szigorítása. A HM FHH az új szabályzó kiadásakor a külföldön szolgálatot teljesítő személyek szolgálati rádiótelefon – ellátás és használat szabályairól szóló 6/2009. HM FLÜ vezérigazgatói intézkedést saját hatáskörben helyezi hatályon kívül.

18. A HVK SZCSF együttműködve a HVK Haderőtervezési Csoportfőnökséggel és a HM KPH-val 2012. március 31-ig megvizsgálja az irodai munkafeltételek folyamatos biztosítása érdekében az MH NKK és az MH NÖK részére az időszaki fő-, illetve részfoglalkozású béralap terhére családtag foglalkoztatásának lehetőségét.

19. A HVK LOGCSF együttműködve az MÁNK VPR-rel, az MH KKH-val, az MH NKK-val a HVK SZCSF-fel, a HM KPH-val és az MH ÖHP-vel 2012. május 31-ig kidolgozza a gazdálkodási tiszti beosztás feladatrendszerét. A gazdálkodási tiszt az NTCS megszűnését követően az MK ÁNK VPR-nél, az MH KKH-nál és az MH NKK-nál felmerülő gazdálkodási tevékenységet hajtja végre, így különösen a költségvetés tervezését, felhasználását, elemzését, a szervezetek ellátásának szervezését, a pénzügyi, logisztikai feladatok támogatását.
20. A HM Jogi Főosztály (a továbbiakban: HM JF) együttműködve a HM Igazgatási és Jogi Képviseleti Főosztállyal (a továbbiakban HM IJKF) és a képviseletekkel 2012. május 31-ig megvizsgálja a külföldön történő jogi érdekképviseleti szerződés megkötésének lehetőségét, jellemzően a nagy létszámú helyőrségek, így különösen Brüsszel, Mons, Norfolk, Nápoly, Solbiate Olana esetében.

21. A HM KPH – együttműködve a képviseletekkel, az MH ÖHP-vel és a HM JF-fel – 2012. május 31-ig megvizsgálja a 20. pontban meghatározottak költségvetési fedezet biztosításának lehetőségét.

22. Az MH ÖHP és az MH 64. BSZJLE az átadás-átvétel keretében 2012. március 31-ig felülvizsgálja a már megkötött beszerzési, szolgáltatói, – kiemelten a váltás feladataira vonatkozó komplex – hazai szerződéseket, valamint a jelenleg folyó beszerzési eljárásokat.
23. Az MH ÖHP és az MH 64. BSZJLE 2012. május 31-ig a szervezeti változásoknak megfelelően felülvizsgálja, szükség szerint módosítja a külföldön megkötött, jellemzően lakóingatlan bérleti szerződéseket. Az NTCS megszűnése után a NATO Delegáció nevében kötött lakásbérleti szerződések a kiküldöttek nevére kerülnek átírásra, abban az esetben is, ahol egynél több rotációs cikluson át kerül bérlésre lakóingatlan úgy, hogy az NTCS megszűnését követő váltások során a hazatelepülő kiküldött és a tulajdonos közötti szerződés felmondásra vagy módosításra kerül, majd a kitelepülő kiküldött a tulajdonossal új szerződést köt. Ezáltal biztosítható a tulajdonos és a kiküldöttek közötti tételes elszámolások végrehajtása.

24. Az MH ÖHP és az MH 64. BSZJLE 2012. május 31-ig elvégzi a képviseletek munka-feltételeinek biztosításához szükséges fogyó anyagok, így különösen a számítástechnikai-, és sokszorosítási segédanyagok normásítását, a meglévő író-, irodaszer-, irodai papírnormák felülvizsgálatát. A képviseletek vezetői az irányításuk alá tartozó szervezet munka feltételeinek biztosítása érdekében jogosultak a kialakított norma keretek erejéig az előirányzatok felhasználására, melyhez előleget az MH 64. BSZJLE biztosít.

25. Az MH ÖHP kidolgozza 2012. április 30-ig a Honvédelmi Minisztérium fejezet központi és intézményi gazdálkodásának rendjéről szóló 89/2011. (VIII. 4.) HM utasítás (a továbbiakban: Ut.) alapján a képviseletek vezetőinek rendelkezési jogosultságát és az előirányzat felhasználási jogkörök részükre történő biztosíthatóságát a szervezetük érdekében az egyes külföldön felmerülő kiadások előirányzatai felett. Az Ut. módosításának szükségessége esetén az MH ÖHP javaslatot terjeszt fel a HVK LOGCSF részére, a HVK LOGCSF pedig kezdeményezi a módosításra irányuló kodifikációs eljárást 2012. május 31-ig. Ellenkező esetben az MH ÖHP saját hatáskörben, intézkedés formájában 2012. május 31-ig szabályozza a jelen pontban megfogalmazottakat.

26. A nemzeti támogatási feladatokkal összefüggő ügyintézési, anyagigénylési, működési, üzemeltetési problémákra, állásfoglalások kérésekre, panaszokra, és egyéb az NTR-rel összefüggő feladatokra vonatkozó ügyiratok szolgálati útja a rangidős nemzeti képviselők útján a képviseletvezetőkön keresztül az MH 64. BSZJLE-nek való megküldéssel valósul meg.

27. Az állományváltások során az MH ÖHP és az MH 64. BSZJLE – együttműködve a HM IJKF-fel és a HM FHH-val – a lakóingatlan-bérleti szerződések megkötéséhez szükséges jogi ismeretekkel rendelkező szakembert biztosít. Nagyobb létszámú (4 főt meghaladó) váltás alkalmával a helyszínen, egyébként a szerződés-tervezet faxon vagy elektronikus úton való megküldésével történik a szerződés tervezetek felülvizsgálata.
28. Az MH 64. BSZJLE pénzügyi feladatokért felelős szervezeti elemét két fővel szükséges megerősíteni az átadás-átvétel, valamint az új ellátási rendszer működtetése – kiemelten az egységszintű analitikus nyilvántartás referensi nyilvántartás vezetése – érdekében. Ennek 2012. március 31-ig történő végrehajtásáért az MH ÖHP a felelős.

29. Az NTCS 2012. július 15-i megszüntetésével a HM KPH kezdeményezi a munkaköri jegyzék módosítását az MH 64. BSZJLE, Nemzeti Támogató Központ brüsszeli pénzügyi előadói munkakör HM KPH állományába történő áthelyezése érdekében.

30. A HM KPH – együttműködve az MH 64. BSZJLE-vel – 2012. május 31-ig elvégzi a jellemzően Belgiumban alkalmazott, hivatali bankszámlához kötött bankgaranciák megszüntetését. A bankgaranciák megszüntetése a kapcsolódó ingatlanbérleti szerződések 23. pont szerinti módosításával, újrakötésével valósulhat meg.

31. Az MH 64. BSZJLE 2012. április 30-ig, a bankgaranciák kiváltása érdekében a kiküldöttek részére kaucióra, előleget biztosít.

32. Az MH 64. BSZJLE 2012. június 30-ig felmondja az NTCS által kötött lakóingatlan-biztosításokat, valamint a továbbiakban végzi a kiküldött által kötött biztosítások utólagos elszámolását. A biztosítások a tulajdonos, valamint az MH által biztosított ingó és ingatlan vagyoni elemekre terjedhetnek ki. A kiküldött személyes vagyontárgyait saját költségén biztosíthatja.

33. A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat a lakóingatlanok kiválasztása érdekében folyamatosan vizsgálja a biztonsági szervek hatáskörébe eső minden helyőrség esetében a bérelt lakóingatlan és környéke biztonsági kockázatát, melyről tájékoztatja a kiküldötteket, a képviseleteket, valamint az MH 64. BSZJLE-t.

34. A jelen intézkedésben meghatározott felelős szervezetek javaslataik kidolgozása során együttműködnek a képviseletek vezetőivel a nemzeti támogatási rendszer rugalmas és takarékos racionalizálása érdekében.


3. Záró rendelkezés

35. Ez az intézkedés a közzétételét követő napon lép hatályba, és 2012. szeptember 30-án hatályát veszti.

Fodor Lajos s. k.,
HM közigazgatási államtitkár

Dr. Benkő Tibor vezérezredes s. k.,
a Honvéd Vezérkar főnöke
*

Az intézkedést utóbb a 34/2012. (HK 9.) HM KÁT–HVKF együttes intézkedés módosította. Az intézkedés a módosított 35. pont alapján hatályát vesztette 2012. szeptember 30. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére