• Tartalom

334/2013. (HK 12.) HVKF intézkedés

334/2013. (HK 12.) HVKF intézkedés

a Honvéd Vezérkar és a Magyar Honvédség katonai szervezeteinek katasztrófavédelmi feladatairól*

2013.12.20.
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 52. § (1) bekezdése, valamint a honvédelmi ágazat katasztrófák elleni védekezésének irányításáról és feladatairól szóló 23/2005. (VI. 16.) HM rendelet (a továbbiakban: HM rendelet), a Katasztrófavédelmi Operatív Törzs működésének egyes szabályairól szóló 16/2012. (HK 5.) HM KÁT-HVKF együttes intézkedés, valamint a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról szóló 28/2012. (IV. 21.) HM utasítás alapján az alábbi

intézkedést

adom ki.

I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az intézkedés hatálya

1. Az intézkedés hatálya a Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HVKF) közvetlen alárendeltségébe tartozó szervekre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire terjed ki.


2. Értelmező rendelkezések

2. Az intézkedésben alkalmazott fogalmak és rövidítések meghatározását a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról szóló 28/2012. (IV. 21.) HM utasítás tartalmazza.


3. A katasztrófa védelmi feladat ellátásának elvei

3. A katasztrófavédelmi feladatellátás a vonatkozó jogszabályok és más szabályozók rendelkezéseinek megfelelően történik.


II.
A FELKÉSZÜLÉS ÉS MEGELŐZÉS IDŐSZAKÁNAK KATASZTRÓFAVÉDELMI FELADATAI

4. A felső szintű vezető szervek általános feladatai

4. A HM és az MH felsőszintű vezető szervei az MH VDK koordinálása mellett részt vesznek a szakterületi szabályozók kidolgozásában, illetve a kidolgozásra kerülő jogszabályok és szabályozók szakmai illetékességi körbe tartozó szabályainak kialakításában és folyamatos felülvizsgálatában. Értékelik a kialakított szabályozás gyakorlati érvényesülését, és részt vesznek az alárendelt szervezetek szakterületi ellenőrzésében.


5. A felső szintű vezető szervek speciális feladatai

5. A HVK Hadműveleti Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK HDMCSF)
a) meghatározza a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszerbe kijelölt katonai szervezetek felkészítési és igénybevételi, továbbá riasztási, valamint aktivizálási követelményeit;
b) tervezi és végzi a katasztrófahelyzetek megelőzésébe és felszámolásába bevonható katonai erői alkalmazásával, azok vezetésével kapcsolatos, a HVKF hatáskörébe tartozó stratégiai feladatokat.

6. A HVK Híradó, Informatikai és Információvédelmi Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK HIICSF) kidolgozza a katasztrófavédelmi feladatok híradására, informatikai és információvédelmi támogatására vonatkozó szabályozókat.

7. A HVK Kiképzési Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK KIKCSF)
a) meghatározza a HKR-be kijelölt erők kiképzési és felkészítési követelményeit;
b) kidolgozza és felügyeli a katasztrófavédelmi feladatokhoz kapcsolódó általános és szakkiképzés tervezését és végrehajtását.

8. A HVK Logisztikai Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK LOGCSF)
a) meghatározza a HKR-be kijelölt erők logisztikai támogatásának elveit;
b) kidolgozza a katasztrófavédelmi feladatok logisztikai támogatása megtervezéséről és végrehajtásáról szóló szabályozókat;
c) kidolgozza a HKR-be kijelölt erők logisztikai támogatására vonatkozó felsőszintű szabályzók és tervek logisztikai szabályait;
d) meghatározza a védekezési költségek nyilvántartásának rendjét, a feladat végrehajtását követően összesíti a logisztikai jellegű költségeket;
e) szakterülete vonatkozásában részt vesz a védekezésben érintett (tárcán kívüli) szervezetekkel történő együttműködés megszervezésében.

9. HVK Személyzeti Csoportfőnökség
a) meghatározza a HKR-be kijelölt katonai szervezetek személyügyi nyilvántartására vonatkozó előírásokat és követelményeket;
b) kidolgozza a HKR-be kijelölt erők személyzeti támogatására vonatkozó felsőszintű szabályzók és tervek szakmai szabályait;
c) felkészíti a katonai szervezetek személyügyi nyilvántartását vezető állományát a védekezéssel kapcsolatos személyügyi feladatok ellátására.

10. Az MH Vezetési és Doktrinális Központ (a továbbiakban: MH VDK)
a) gondoskodik a Honvédelmi Ágazati Katasztrófavédelmi Terv (a továbbiakban: ÁKT) folyamatos felülvizsgálatáról;
b) koordinálja a HVKF alárendeltségébe tartozó katonai szervezetek katasztrófavédelmi tevékenységének adott, várható feladatokra vonatkozó rövid távú tervezését, összeállítja a műveleti elgondolást;
c) összehangolja a középszintű vezető szervek, a HVKF közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetek és a végrehajtó erők katasztrófavédelemmel kapcsolatos operatív tervező és kidolgozó munkáját, irányítja azok katasztrófavédelmi felkészítését;
d) biztosítja a Katasztrófavédelmi Operatív Törzs (a továbbiakban: KOT) riasztási, aktivizálási és működési feltételeit;
e) a HVKF egyetértésével szolgálati úton jóváhagyásra felterjeszti a KOT felkészítési tervét a HM közigazgatási államtitkár (a továbbiakban: HM KÁT) részére;
f) megszervezi és végrehajtja a KOT felkészítését;
g) kialakítja és naprakészen tartja a várható feladatok végrehajtásához szükséges adatbázisokat;
h) elkészíti a KOT működéséhez szükséges okmányrendszert;
i) felhasználásra biztosítja az MH ÖHP, MH BHD és MH EK, az MH LK valamint az MH Görgei Artúr Vegyivédelmi Információs Központ (a továbbiakban: MH GAVIK) részére a HM Hatósági Hivatal (a továbbiakban: HM HH) által biztosított ágazati „veszélyes anyag és veszélyes objektum” nyilvántartó adatbázist;
j) részt vesz a hazai és nemzetközi katasztrófavédelmi gyakorlatok előkészítésében és levezetésében, ennek keretében elkészíti a gyakorlatok tárcaszintű levezetési tervét;
k) együttműködik a HM katasztrófavédelmi feladatokkal foglalkozó, valamint a más tárcák és országos hatáskörű szervezetek katasztrófavédelmi tevékenységet folytató, azonos szintű szerveivel, valamint egyes kiemelt jelentőségű veszélyes létesítményekkel;
l) ellenőrzi a HKR-be kijelölt erők felkészültségét és alkalmazási feltételeik meglétét;
m) a szakterületük szerint érintett szervek bevonásával kijelöli és az ÁKT-ban megjeleníti a bázislaktanyákat és azok felelősségi körzeteit;
n) feldolgozza a HKR működtetésével kapcsolatos tapasztalatokat, kezdeményezi, illetve végrehajtja azok beépítését a vonatkozó tervekbe és szabályozókba.

11. Az MH Hadkiegészítő és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (a továbbiakban: MH HKNYP)
a) kidolgozza az önkéntes tartalékos állomány katasztrófavédelmi feladatokra történő behívásának-, valamint a tényleges szolgálatból történő elbocsátásának szabályait;
b) végrehajtja az önkéntes tartalékos állomány behívása előkészítésével kapcsolatos katonai igazgatási szaktevékenység szakmai irányítását, felügyeletét, ellenőrzését;
c) a HVKF képviseletében eljárva, a megyei, fővárosi védelmi bizottság (a továbbiakban: MVB) tagságából, valamint az MVB munkájában további állandó meghívottként történő részvételéből adódóan támogatja a HKR elemei és a védelmi igazgatás szervei közti együttműködést;
d) az állományába tartozó katonai igazgatási összekötőkön keresztül támogatja a Katasztrófavédelmi Operatív Csoportok (a továbbiakban: KOCS), valamint a Katasztrófavédelmi Operatív Részlegek (a továbbiakban: KOR) és a helyi védelmi bizottságok közti kapcsolattartást.


6. A HKR-be kijelölt katonai szervezetek
általános feladatai

12. A HKR-be kijelölt katonai szervezetek általános feladataik végrehajtása során:
a) kidolgozzák, és naprakészen tartják KAT-ot. A KAT tartalmára és felépítésére vonatkozó követelményeket az ÁKT tartalmazza;
b) kidolgozzák a KOCS, OCS katasztrófavédelmi feladatait, kijelölik a KOCS, OCS állományát, megszervezik, megtervezik tevékenységük rendjét;
c) kijelölik a katasztrófavédelmi munkacsoportokat, intézkednek a munkacsoportok okmányai át- és kidolgozására, valamint naprakészen tartására;
d) biztosítják a katasztrófavédelmi feladatokra kijelölt erőket, gondoskodnak a technikai eszközök folyamatos meglétéről és alkalmazhatóságáról;
e) megszervezik a szervezet katasztrófavédelmi riasztását és értesítését, biztosítják saját állományuk riasztási, aktivizálási és működési feltételeit;
f) kidolgozzák a HM HH szakvéleménye figyelembevételével a belső védelmi tervüket és arról tájékoztatják az MH VDK-t és a segítségnyújtásra felkért katasztrófavédelmi szerveket;
g) tervezik, irányítják és végrehajtják a katasztrófavédelmi felkészítést az alap- és szakkiképzés rendszerében;
h) meghatározott időszakonként begyakorolják a belső védelmi tervben szereplő feladataikat;
i) kidolgozzák, és naprakészen tartják a katasztrófavédelemmel kapcsolatos adattárakat, nyilvántartásokat és terveket, végrehajtják adatszolgáltatási feladataikat.

13. Az MH ÖHP, MH BHD, MH EK, az MH LK, az MH Ludovika Zászlóalj (a továbbiakban: MH LZ), MH Altiszti Akadémia (a továbbiakban: MH AA) általános feladatai:
a) biztosítják a KOCS-ok, Operatív Csoportok (a továbbiakban: OCS) riasztási, aktivizálási és működési feltételeit;
b) hatáskörükben kijelölik a KOR-ok állományát, megszabják tevékenységük rendjét;
c) kijelölik, szükség esetén átcsoportosítják az alárendeltségükbe tartozó katonai szervezetekből kijelölendő katasztrófavédelmi munkacsoportokat;
d) kiadott előírások és szabályzók alapján végzik a katonai szervezet katasztrófavédelmi tervező, szervező munkáját;
e) naprakészen tartják a munkacsoportok katasztrófavédelmi okmányait, szükség esetén elvégzik azok át- és kidolgozását;
f) megszervezik a saját- és az alárendeltjeik katasztrófavédelmi riasztását és értesítését;
g) megszervezik és irányítják az alárendeltek katasztrófavédelmi kiképzésének végrehajtását;
h) összeállítják és felterjesztik a HM Információ Kapcsolati Rendszerében (a továbbiakban: HM IKR) és a kapcsolódó szabályozásban rögzített jelentéseiket.


7. A HKR-be kijelölt katonai szervezetek
speciális feladatai

14. Az MH ÖHP, az MH BHD, az MH EK és az MH LK speciális feladatai:
a) az MH ÖHP intézkedik az Ágazati Információs Központ (a továbbiakban: ÁIK) működtetési feltételeinek folyamatos fenntartására;
b) az MH BHD a HVK HIICSF által kiadott, a katasztrófavédelmi feladatok híradására, informatikai és információvédelmi támogatására vonatkozó szabályozó alapján részt vesz az HKR híradó-informatikai támogatásának tervezésében és végrehajtásában;
c) az MH egészségügyi támogatását tervező, szervező és végrehajtó szervezet szabályozót dolgoz ki az MH szintű katasztrófavédelmi feladatok egészségügyi biztosítására;
d) az MH logisztikai középirányító szervezete szabályozót dolgoz ki az MH szintű katasztrófavédelmi feladatok központi logisztikai támogatásának végrehajtására.

15. Az MH EK
a) biztosítja a HKR-be kijelölt egészségügyi munkacsoportok riasztásának és igénybevételének feltételeit, megtervezi és szervezi azok állományának felkészítését;
b) ellátja az ÁKT-ban és a vonatkozó szabályzókban meghatározott feladatait;
c) szakmai felügyeletet gyakorol az MH katasztrófavédelmi feladatokra kijelölt erői egészségügyi ellátása és egészségügyi tevékenysége felett, biztosítja az MH Járványügyi Védekezési Csoport működési feltételeit;
d) kidolgozza a katasztrófavédelmi feladatok egészségügyi támogatására vonatkozó szabályozót.

16. Az MH GAVIK
a) kidolgozza és az MH ÖHP útján jóváhagyásra felterjeszti az ÁIK KAT-ját;
b) biztosítja az ÁIK riasztási, aktivizálási és működési feltételeit;
c) elkészíti és naprakészen tartja működési okmányait, adatbázisait;
d) részt vesz a szervezet rendeltetésével összhangban levő hazai és nemzetközi katasztrófavédelmi gyakorlatok előkészítésében és levezetésében;
e) feldolgozza a HM HH által rendelkezésére bocsátott ágazati „veszélyes anyag és veszélyes objektum” nyilvántartó adatbázis információit, és biztosítja a szükséges információk ágazati döntéshozatali rendszerben történő felhasználhatóságát;
f) folyamatosan biztosítja a Magyarország területére vonatkozó vegyi, sugár- és biológiai helyzetre vonatkozó adatokat.

17. Az MH LK
a) koordinálja a HVKF közvetlen alárendeltségében lévő katonai szervezetek logisztikai szakági feladatait;
b) javaslatot tesz a katasztrófavédelmi készletek megalakítására, a technikai eszközök felkészítésére és elhelyezésük biztosítására és szakmailag irányítja e feladatok ellátását;
c) szakági szakmai követelményeket határoz meg a HKR logisztikai támogatásához szükséges központi készletek megalakítására, raktározására, frissítésére, kiadáshoz történő előkészítésére és a feladat végrehajtást követően a karbantartás elvégzésére és a készletek kiegészítésére;
d) naprakész nyilvántartást vezet a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásához szükséges, illetve felhasználható központi tárolású hadfelszerelésről;
e) évente ellenőrzi a készletteljességet és a tárolás feltételeit, hatáskörében kezdeményezi a szükséges beszerzéseket;
f) a HVK LOGCSF szakmai követelményei alapján kidolgozza a katasztrófavédelmi feladatok központi logisztikai támogatásának tervét, különösen a központi tárolású anyagok kiadására és az érintett raktárak folyamatos működésére.


III.
A VÉDEKEZÉS IDŐSZAKÁNAK KATASZTRÓFAVÉDELMI VEZETÉSI FELADATAI

8. A HKR felsőszintű vezető szerveinek feladatai

18. Az MH KOT
a) riasztja a katasztrófavédelemre kijelölt honvédségi erőket;
b) kezdeményezi a végrehajtó erők igénybevételét;
c) a honvédelmi miniszter, a HVKF döntése alapján kirendeli a riasztott erőket;
d) irányítja a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásába bevont honvédségi erőket, [irányítási feladatait a kialakult helyzet függvényében a KOCS-ok, összekötők, az MH Központi Ügyeleti Szolgálat (a továbbiakban: MH KÜ), a hadműveleti ügyeleti szolgálatok útján valósítja meg.];
e) szükség esetén a katasztrófa-elhárítási feladatok eredményes végrehajtásának támogatására a bázislaktanyákhoz kapcsolódóan felelősségi körzetekhez igazodó bázis objektumokat jelöl ki a védekezés során (a kijelölt bázislaktanyákat és objektumokat részletesen az ÁKT tartalmazza);
f) irányítja a veszélyeztetett katonai szervezetek riasztását és biztonságos helyre történő kivonását;
g) javaslatot tesz a katasztrófavédelembe bevonandó további MH erők kijelölésére, felkészítésére;
h) együttműködik az ágazatok és országos hatáskörű szervezetek irányító szerveivel, a veszélyes létesítmények baleset-elhárítási szervezeteivel;
i) irányítja a várható és a bekövetkezett katasztrófák felméréséhez, értékeléséhez szükséges információk gyűjtését és feldolgozását, az adatközlést (adatcserét);
j) végrehajtja jelentési kötelezettségeit az MH katasztrófavédelmi feladatairól;
k) a katasztrófa típusának megfelelően meghatározza a menetleveleken és mozgásbizonylatokon feltüntetésre kerülő jelölést;
l) szükség esetén pontosítja, meghatározza a feladat végrehajtására vonatkozó jelentési rendet;
m) javaslatot tesz a központi tárolásban lévő, HKR feladatokra rendelt készletek kiadására.

19. A HVK HDMCSF
a) nyilvántartja az MH nem katasztrófavédelmi jellegű feladatokat ellátó erőinek tevékenységét;
b) szakértőként részt vesz a KOT működtetésében.

20. A HVK HIICSF hatáskörében intézkedik a HKR-be kijelölt erők híradó és informatikai támogatásának folyamatos fenntartására.

21. A HVK LOGCSF
a) szakterülete vonatkozásában részt vesz a védekezésben érintett szervezetekkel történő együttműködés megszervezésében;
b) hatáskörében intézkedik a HKR-be kijelölt erők logisztikai támogatásának folyamatos fenntartására, engedélyezi a központi tárolású, HKR feladatokra rendelt készletek kiadását;
c) szakértővel részt vesz a KOT működtetésében;
d) részt vesz az illetékességébe tartozó szakterületek ellenőrzésében.

22. HVK Személyzeti Csoportfőnökség
a) az alárendelt személyügyi szervek által feltöltött adatok alapján nyilvántartja a HKR-ben alkalmazott katonai szervezetek létszámát, személyügyi adatait;
b) alárendelt személyügyi szervezetei segítségével folyamatosan nyilvántartja és biztosítja a katasztrófavédelmi tevékenységben résztvevő állomány járandóságait;
c) részt vesz a KOT személyügyi adatokkal kapcsolatos jelentései kidolgozásában;
d) a személyügyi költségek kiszámítása érdekében létszám adatokat biztosít a védekezési tevékenységben résztvevőkről.

23. Az MH VDK
a) megvalósítja a védekezés időszakában előírt feladatait a Védelmi- Közigazgatási Csoport (a továbbiakban: VKCS) és a KOT munkájában való részvétel útján;
b) a KOT vezető részt vesz a VKCS ülésein és vezeti a KOT-ot;
c) saját bázisán biztosítja a KOT folyamatos működését, szakértőivel részt vesz a KOT működtetésében.

24. Az MH HKNYP
a) végrehajtja az önkéntes tartalékos állomány kiértesítését, behívását;
b) szükség esetén szakértővel részt vesz a KOT működésében;
c) az MVB tagságából, a HVKF képviseletében eljárva a MVB munkájában további állandó meghívottként, a veszélyhelyzet kihirdetését követően meghívott tagként történő részvételéből adódóan támogatja a HKR elemei és a védelmi igazgatás szervei közti együttműködést;
d) a KOCS-ok és KOR-ok helyi védelmi bizottságokkal történő kapcsolattartását támogatja az állományába tartozó katonai igazgatási összekötőkön keresztül.

25. Az MH EK
a) ellátja az ÁKT-ban és a jogszabályban meghatározott ellátási kötelezettségei szerinti feladatait;
b) szakmai felügyeletet gyakorol az MH katasztrófavédelmi feladatokban résztvevő erőinek egészségügyi ellátása és egészségügyi tevékenysége felett, biztosítja az MH Járványügyi Védekezési Csoport működési feltételeit;
c) szakértővel részt vesz a KOT működtetésében.

26. A MH LK
a) ellátja a katasztrófavédelmi feladatban résztvevő erők központi szakági logisztikai támogatását;
b) adatokat biztosít a KOT részére a központi tárolásban lévő, adott védekezési feladathoz szükséges anyagokról és eszközökről;
c) irányítja a központi tárolásban lévő anyagok és eszközök kiadását;
d) irányítja az alárendelt katonai szervezet katasztrófavédelmi tevékenységét;
e) szakági szakmai felügyeletet gyakorol az MH katasztrófavédelmi feladatokban résztvevő erői logisztikai támogatása felett;
f) tervezi, szervezi és szükség esetén végrehajtja a katasztrófavédelmi feladat logisztikai támogatásához szükséges beszerzési feladatokat;
g) végzi a katasztrófavédelmi feladatokkal összefüggésben más tárcáktól és civil szervezetektől, szolgáltatóktól érkező felajánlások engedélyeztetési eljárását és meghatározza az átvétel szakmai követelményei és feladatait.


9. A HKR középszintű vezető szerveinek feladatai

27. A HKR középszintű vezető szerve a KOCS, amely teljes állománnyal a KOT vezető intézkedése alapján alakul meg, a védekezés időszakában 24 órás laktanyai készenléti szolgálati rendszerben működik. A végrehajtó erők vezetése érdekében KOCS-ot alakít meg és működtet az MH ÖHP 12 fővel, az MH BHD 3 fővel az MH EK 3 fővel és az MH LK 5 fővel.

28. Az MH ÖHP, MH BHD és MH EK valamint az MH LK KOCS a KOT intézkedései és a katasztrófavédelmi feladatok támogatására, biztosítására kiadott szakintézkedések, szakutasítások alapján végzik a védekezés időszakára vonatkozó szakfeladataikat.

29. A KOCS-ok feladatai:
a) a KOT intézkedései alapján, a saját KAT-okban foglaltaknak megfelelően vezetik alárendeltjeik katasztrófavédelmi tevékenységét;
b) amennyiben a védekezésben részt vevő honvédségi erők nagysága megkívánja, a KOCS-ok – a KOT vezető jóváhagyásával – a végrehajtó erők helyszíni irányítása céljából KOR-t küldhetnek ki;
c) egyes katonai szervezeteknél, a szervezet katasztrófavédelmi tevékenységének vezetésére, koordinálására, OCS működtetésére intézkednek;
d) a bázislaktanyának kijelölt katonai szervezetek parancsnokait kijelöli a KOT által meghatározott felelősségi körzetek katasztrófa-elhárítási feladatainak irányítására;
e) az egy időben különböző helyszínen végrehajtott feladatok vezetésére 24 órás váltásban helyszíni katonai parancsnokot jelölnek ki;
f) a katasztrófa-elhárítási feladatok végrehajtására felmérik az erők, eszközök további alkalmazásának lehetőségét;
g) felkészülnek további katasztrófavédelmi erők, eszközök biztosítására;
h) végrehajtják a HM IKR-ben és a kapcsolódó szabályozásban rögzített adatszolgáltatási feladataikat;
i) összegyűjtik és elemezik a tapasztalatokat, majd ezek alapján javaslatokat terjesztenek fel a szükségesnek ítélt változtatásokról a KOT részére;
j) együttműködést szerveznek a védelmi igazgatás szerveivel, az országos hatáskörű szervek helyi képviselőivel, valamint a helyi védelem vezetésével az ÁKT-ban meghatározottak szerint.
30. A HKR-be kijelölt végrehajtó erők és a KOCS viszonya:
a) a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtását az MH ÖHP, MH BHD és az MH EK alárendeltségébe tartozó katonai szervezetek állományából a HKR-be kijelölt és felkészített munkacsoportok végzik a KOT, az elöljáró KOCS feladatszabása alapján. Az MH AA és az MH LZ HKR-be kijelölt állománya csak a képzés és kiképzés részleges, illetve teljes felfüggesztését követően alkalmazható. Kijelölésük jelen intézkedés 1. melléklete szerint történik. Az általuk biztosításra tervezett munkacsoportok részletes összetételét, képességeiket és szakfeladataikat az ÁKT tartalmazza;
b) az elöljáró KOCS vezetőjének intézkedésére, jóváhagyásával, katasztrófavédelmi tevékenységük vezetésére, koordinálására a katonai szervezetek OCS működtetnek. Felépítésüket, részletes feladataikat, tevékenységük rendjét a megalakító katonai szervezet elöljáró parancsnokság KAT-ja rögzíti.

31. Amennyiben a HKR kijelölt végrehajtó erői elégtelennek mutatkoznak a katasztrófavédelmi feladatok ellátására, megfelelő felkészítést követően további erők is bevonhatók.


10. Az Ágazati Információs Központ feladatai

32. Az ÁIK az MH GAVIK bázisán, az MH ÖHP alárendeltségében létrehozott szervezet. Szakmai információival közvetlenül támogatja az ágazati döntéshozatali rendszert. Feladatait az ÁKT, valamint az MH GAVIK által kidolgozott KAT rögzíti.

33. AZ ÁIK létszáma 6 fő. Tagjai: az MH GAVIK szakértő csoprtja négy fővel, valamint az MH EK és az MH GEOSZ 1-1 szakértője.

34. A védekezés időszakában a HKR felső szintű vezetésést támogató, az MH Atom-, Biológiai-, Vegyi Riasztási és Értesítési Rendszerből a HKR-be kijelölt elemek:
a) az MH Automata Mérő és Adatgyűjtő Rendszer (a továbbiakban: MH AMAR), a katonai szervezetek Atom – Biológiai – Vegyi (továbbiakban: ABV) felderítő erői, az állandó és mobil laboratóriumok;
b) Nemzeti ABV Központ (MH GAVIK – az ÁIK kiegészítésével);
c) az MH Vegyi-, Sugárfigyelő és Helyzetértékelő Ügyeleti Szolgálat (a továbbiakban: MH VSFHÉÜSZ);
d) MH ÖHP ABV Riasztási Értesítési Rendszer (a továbbiakban: RIÉR) regionális központot (MH LVIK).


IV.
A HELYREÁLLÍTÁS IDŐSZAKÁNAK KATASZTRÓFAVÉDELMI FELADATAI

35. A helyreállítás időszakában az ágazat részvétele speciális képességek igénybevételével, a HKR vezetési rendszer alkalmazásával, a jogszabályi feltételeknek megfelelően történik.


V.
A KATONAI SZERVEZETEK TEVÉKENYSÉGE KÖZVETLEN KATASZTRÓFAVESZÉLY ESETÉN

36. A katonai szervezetet érintő súlyos szerencsétlenség, katasztrófa és katasztrófa veszélye esetén a veszélyeztetett katonai szervezet vezetője, állományilletékes parancsnoka (ügyeleti szolgálata):
a) azonnal értesíti a szolgálati elöljárót (elöljáró ügyeleti szolgálatot) és a mentésben közreműködésre tervezett külső szerveket;
b) haladéktalanul intézkedik a személyek mentésére, az életveszély elhárítására, a technikai és anyagi eszközök mentésére;
c) szervezetével képességei szerint részt vesz a következmények felszámolásában.

37. Rendkívüli esetben, amennyiben a HKR nincs aktivizálva, illetve az élet- és vagyonmentés indokolja az azonnali intézkedést, az érintett katonai szervezet parancsnoka:
a) saját hatáskörében dönt a segítségnyújtásról;
b) a hadműveleti ügyeleti szolgálatok útján kezdeményezi annak jóváhagyását a Honvéd Vezérkar főnökénél.


VI.
A NUKLEÁRISBALESET-ELHÁRÍTÁS
SPECIÁLIS FELADATAI

38. Az MH kötelezettségeit a nukleárisbaleset-elhárítás országos rendszerében az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási rendszerről szóló 167/2010. (V. 11.) kormányrendelet rögzíti. A honvédelmi ágazat részletes nukleárisbaleset-elhárítási feladatait az ÁKT tartalmazza. E feladatok gyors megkezdése érdekében a HKR egyes munkacsoportjai speciális készenlétet látnak el.

39. A nukleárisbaleset-elhárítási feladatokban való részvétel haderőnemi szintű megtervezésére az érintett MH ÖHP, MH BHD, MH EK valamint az MH LK külön tervet készítenek, amely a KAT-ok mellékletét képezi.


VII.
A HKR KÉSZENLÉTI RENDSZERE, A KÉSZENLÉTI SZOLGÁLATOK ÉS A KATASZTRÓFAVÉDELMI RIASZTÁS

40. A KOT, a KOCS-ok és az ÁIK aktivizálása, a kijelölt és veszélyeztetett csapatok riasztása, készenlétének elrendelése az MH KÜ és a hadműveleti ügyeleti szolgálatok útján történik. A HKR aktivizálásának részletes szabályait az ÁKT tartalmazza.

41. A KOT szolgálat megszervezését, vezénylését és ellátását a Katasztrófavédelmi Operatív Törzs működésének egyes szabályairól szóló 16/2012. (HK 5.) HM KÁT– HVKF együttes intézkedés szabályozza.

42. A KOCS-ok, a speciális munkacsoportok állománya részére állandó jelleggel, laktanyán kívüli készenléti szolgálat ellátását rendelem el. Az állományilletékes parancsnokok intézkedjenek a készenléti szolgálatok vezénylésének és ellátásának rendjére.

43. A készenléti szolgálatot ellátók kijelölését jelen intézkedés 2. számú melléklete rögzíti.

44. A HKR készenléti rendszerének felépítését részleteiben az ÁKT tartalmazza.


VIII.
EGYÜTTMŰKÖDÉS

45. A felkészülés, megelőzés időszakában a HKR elemei együttműködést szerveznek a védelmi igazgatás szerveivel, az országos hatáskörrel rendelkező szervekkel, valamint azok helyi képviselőivel. Az MH GAVIK együttműködik a katasztrófavédelmi feladatokban érintett tárcák ágazati információs központjait működtető szervekkel.

46. A végrehajtás időszakában a KOT és a KOCS-ok saját, vagy a végrehajtó szervezetek állományából összekötő tisztet (tiszteket) küldhetnek ki a védekezést irányító területi és helyi szervekhez.
a) a KOCS-ok és a KOR-ok a feladat végrehajtása során együttműködnek a védekezést irányító területi és helyi szervekkel;
b) a helyszíni feladatok közvetlen irányítására kijelölt helyszíni katonai parancsnok együttműködik a védekezést helyszínen vezető területi és helyi szervekkel;
c) az ÁIK működése során együttműködik a katasztrófavédelmi feladatokban érintett tárcák Ágazati Információs Központjaival, nukleárisbaleset-elhárítási feladatok kapcsán az Országos Atomenergia Hivatal Baleseti Értékelő és Elemző Központtal (OAH CERTA), valamint a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központtal (BM OKF NBIÉK).


IX.
AZ ÖNKÉNTES TARTALÉKOS ÁLLOMÁNNYAL KAPCSOLATOS FELADATOK

47. A behívással kapcsolatos katonai igazgatási szaktevékenység szakmai irányítását, felügyeletét, ellenőrzését az MH HKNYP végzi.

48. A katasztrófavédelmi feladatokba bevont önkéntes tartalékos állománnyal kapcsolatos feladatokat a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 9/2013. (VIII. 12.) HM rendelet alapján kell végrehajtani.

49. A bevonultatás a tartalékos szolgálati helyére történik, ahonnan a feladat végrehajtás helyszínére történő kiszállításról, az állomány felszereléséről és felkészítéséről az állományilletékes-, az utalt szervezetek esetében az utaltsági rend szerinti katonai szervezet gondoskodik.

50. A bevonultatás tervezése esetén az MH HKNYP képviselője ágazati szakértőként bevonásra kerül az KOT állományába.


X.
KOMMUNIKÁCIÓ

51. A Magyar Honvédség katasztrófavédelmi feladatokban történő részvételével kapcsolatban a HM Miniszteri Kabinet Sajtóosztály és Tartalomszolgáltató Osztály kommunikál, az ÁKT-ben meghatározottak szerint.

52. A Sajtóosztály 1 fő kapcsolattartóval (sajtószolgálatot teljesítővel) részt vesz a KOT munkájában.


XI.
ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

53. Ez az intézkedés az aláírást követő napon lép hatályba.* Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer katonai részének létrehozásáról, szerveinek működéséről és a közreműködő erők kijelöléséről szóló 155/2011. (HK 6.) HVKF intézkedés.

54. A készenléti díjak, pótlékok folyósítása, a túlszolgálat díjazása a honvédek illetményéről, illetményjellegű juttatásairól, jutalmazásáról, valamint a honvédelmi ágazatban foglalkoztatott közalkalmazottak jutalmazásáról szóló 21/2013. (IX.17.) HM rendelet alapján történik.

55. A HVK HIICSF, HVK LOGCSF, az MH EK, a HKR középszintű vezető szervei és a végrehajtó erők az ÁKT-ban rögzített feladatok biztosítása érdekében a híradó és informatikai, valamint logisztikai támogatásra, az egészségügyi biztosításra vonatkozó szabályozóikat 2013. november 25-ig adják ki.

56. A KAT készítésére kötelezett szervezetek a terveiket 2013. december 01-ig a szervezeti változásoknak és az hatályos szabályzóknak megfelelően módosítják, azokat az MH VDK parancsnok útján jóváhagyásra felterjesztik. A fenti szervezetek parancsnokai az átmeneti időszak során a HKR működőképességének, riasztásának és a készenléti szolgálatok ellátása feltételeinek biztosítása érdekében ideiglenes intézkedést adnak ki.

57. Az MH ÖHP, MH BHD és MH EK, valamint az MH LK intézkedik az alárendeltségükbe tartozó szervezetek HKR-be kijelölt munkacsoportjai terveinek, okmányainak felülvizsgálatára, szükség esetén átdolgozására oly módon, hogy az erők és eszközök alkalmazására a készenlétet 2013. december 1-jéig elérik.

58. Az ÁKT, valamint jelen intézkedés tartalmát az érintettek részleteiben, a katasztrófavédelmi feladatokra nem kijelölt állomány a vonatkozó mértékben ismerje meg.

59. A készenlét eléréséig a HKR-be kijelölt erők, és eszközök igénybevételének rendje az hatályos tervek alapján történik.

Dr. Benkő Tibor vezérezredes s. k.,
Honvéd Vezérkar főnöke

1. melléklet a 334/2013. (HK 12.) HVKF intézkedéshez


A HKR végrehajtó munkacsoportjai kijelölése

Fsz.

Csoportok megnevezése

Rövidített

Teljes

MH ÖHP

MH BHD

MH
EK

MH
AA

MH
LZ

1.

BÚVCS

Búvár csoport

2

2.

EMGCS

Emelőgép csoport

2

3.

EÜCS

Egészségügyi csoport

9

4.

NFMGRCS

Nehéz földmunkagép és gépi romeltakarító csoport

1

5.

KFMGRCS

Könnyű földmunkagép és gépi romeltakarító csoport

1

6.

GENVCS

Áramellátást és világítást biztosító csoport

4

1

7.

KVMCS

Könnyű vízi mentő/szállító, vízi útbiztosító csoport

2

8.

LCS

Légi szállító csoport

1

9.

NKMCS

Nehéz kétéltű mentőcsoport

6

10.

RENDCS

Rendész csoport

3

11.

ROBCS

Robbantó csoport

3

12.

SZVCS

Szállító és vontató csoport

2

13.

SZZCS

Szárazföldi utak, területek zárását biztosító csoport

3

14.

TECS

Tábori ellátó csoport

2

1

15.

TVFMCS

Téli veszélyhelyzetet felszámoló és mentő csoport

16

4

1

16.

VSZCS

Vízi szállítócsoport

3

17.

VRKMCS

Védelmi romeltakarító és kézi munkát végző csoport

10

1

2*

3*

18.

VTCS

Víztisztító csoport

1

19.

ABVFCS

ABV felderítő csoport

1

20.

ABVMCS

ABV mentesítő csoport

1

21.

LSFCS

Légi sugárfelderítő csoport

1**

22.

LSFTIJ

Légi sugárfelderítő tiszti járőr

1

 

 

 

 

23.

HAVLAB

HAVARIA laboratórium

1

24.

ÁIK

Ágazati Információs Központ

1

25.

AMARTCS

AMAR Támogató Csoport

1

26.

ABV RIÉRRK

MH ÖHP ABV RIÉR regionális központ (MH LVIK) 1

 

27.

TMZSZD

Tisza Műszaki Zászlóalj Magyar század

1

28.

SEÜLAB

Sugár-egészségügyi laboratórium

1

29.

ORVECS

Orvosi ellátó csoport

1

30.

MOCS

Mobil orvos csoport

1

31.

SZSZCS

Személyszállító csoport

1

32.

EPIDCS

Epidemológiai csoport

2

33.

OLTÓCS

Oltócsoport

1

34.

DIAGNCS

Diagnosztikai csoport

1

35.

KOTCS

KOT szállító csoport

1

36.

JVCS

Járványügyi Védekezési Csoport

1

37.

LTVFMCS

Lánctalpas téli veszélyhelyzetet felszámoló és mentő csoport

2

38.

CPCS

CIMIC és PSYOPS csoport

1

39.

KSZKCS

Különleges szállító-kísérő csoport

1

40.

PTCS

Pszichológiai Tanácsadó Csoport

2


* Amennyiben a képzés, kiképzés felfüggesztésre kerül.
** Külön parancsra alkalmazható.

2. melléklet a 334/2013. (HK 12.) HVKF intézkedéshez


A Honvéd Vezérkar főnöke alárendeltségébe tartozó honvédelmi szervezetek
katasztrófavédelmi készenléti szolgálatai

A Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer alább felsorolt egyes irányító szervei, valamint kijelölt munkacsoportjai a rendszer működőképességének, valamint váratlanul bekövetkező katasztrófák azonnali kezelésének megkezdése érdekében, folyamatosan, havi szolgálatvezénylés alapján, 24 órás (laktanyán kívüli készenléti szolgálatban1) készenléti szolgálatot látnak el.2.

1. A Védelmi- Közigazgatási Csoport – VKCS: 1 fő:
– MH Vezetési és Doktrinális Központ parancsnok, vagy ügyeletes parancsnok, egyben Katasztrófavédelmi Operatív Törzs vezető.

2. A Katasztrófavédelmi Operatív Törzs – KOT – készenléti szolgálata, 6 fő:
– HVK HDMCSF: 1 fő;
– HVK LOGCSF: 1 fő;
– MH EK: 1 fő;
– MH VDK: 3 fő.

3. A Katasztrófavédelmi Operatív Csoportok – KOCS – készenléti szolgálata, 23 fő:
– MH ÖHP KOCS: 12 fő;
– MH BHD KOCS: 3 fő;
– MH EK KOCS: 3 fő.
– MH LK KOCS: 5 fő.

4. Az Ágazati Információs Központ készenléti szolgálata, 6 fő:
– MH Görgei Artúr Vegyivédelmi Információs Központ: 4 fő;
– MH EK: 1 fő;
– MH Geoinformációs Szolgálat : 1 fő.

5. Speciális munkacsoportok, 31 fő:
– Nehéz földmunkagép és gépi romeltakarító csoport: 15 fő;
– ABV felderítő csoport: 4 fő;
– ABV mentesítő csoport: 7 fő;
– Légi sugárfelderítő tiszti járőr: 2 fő;
– HAVARIA laboratórium: 3 fő.
*

Az intézkedést a 285/2014. (HK 11.) HVKF intézkedés 52. pontja hatályon kívül helyezte 2014. október 14. napjával.

*

Az intézkedés aláírásának napja 2013. november 27.

1)

A honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény 105. § (3) bekezdés a) pontja alapján.

2.

A szolgálatot ellátókat a honvédek illetményéről, illetményjellegű juttatásairól, jutalmazásáról, valamint a honvédelmi ágazatban foglalkoztatott közalkalmazottak jutalmazásáról szóló 21/2013. (IX.17.) HM rendelet szerint készenléti díj illeti meg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére