65/2014. (X. 10.) HM utasítás
a nemzetközi gyakorlatok, rendezvények egyes költségvetési és pénzügyi kérdéseiről szóló 98/2008. (HK 19.) HM utasítás módosításáról1
2014.10.18.
„(1) Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelemért felelős miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, a miniszter irányítása alatt álló központi hivatalokra, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatra (a továbbiakban: KNBSZ), valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.”
„(3) A KNBSZ az alaprendeltetése szerinti feladatai végrehajtása érdekében, önállóan szervezett kétoldalú nemzetközi rendezvényeit a honvédelmi miniszter által jóváhagyott rövid, közép- és hosszú távú tervei alapján, éves költségvetése terhére tervezi és számolja el.”
„(4) Felkérem a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (a továbbiakban: NKE) Rektorát az utasításban foglaltak szerinti együttműködésre.”
(Ezen utasítás alkalmazásában:)
„a) Nemzetközi rendezvény: nemzetközi kötelezettségvállalásból, két- és többoldalú kapcsolatokból eredő gyakorlatok, törzsgyakorlások, kiképzések, jogszabályokban, utasításokban vagy belső rendelkezésekben nem szabályozott nemzetközi feladatok és velük kapcsolatosan a hazánk által szervezett, illetve részvételével végrehajtott nemzetközi konferenciák, tanfolyamok, melyek nem tartoznak az 1. § (2) és (3) bekezdések hatálya alá.”
(Ezen utasítás alkalmazásában:)
„c) Keretgazda szervezet: Azon szervezet, amely a keretek szakmai tervezésének végrehajtatását és azok összesítését, felhasználásának szakmai irányítását, a feladatok végrehajtásáért felelős szervezetek beszámoltatását, valamint a szakmai felügyeletet gyakorló szerv felé történő beszámolást és nagybani költségelszámolást végzi.”
(Ezen utasítás alkalmazásában:)
„h) Részköltségvetés: a rendezvény megvalósításában részt vevő költségviselő katonai szervezet kiadásait és bevételeit tartalmazó dokumentum.”
(Ezen utasítás alkalmazásában:)
„k) Felhasználási engedély: a költségviselő katonai szervezet részére jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzatok hiányában a keretgazda-szervezetek által – a rendezvény zavartalan előkészítése érdekében a rendezvény végrehajtásáért felelős katonai szervezet kezdeményezésére – kiadott engedély a meghatározott összeg felhasználására. A felhasználási engedélyeket minden esetben az illetékes szakmai elöljáró szervezet útján kell a keretgazda-szervezethez felterjeszteni.”
(5) Az Ut. 2. §-a a következő n) ponttal egészül ki:
(Ezen utasítás alkalmazásában)
„n) Szakmai elöljáró szervezet:
na) a 2/2 cím/alcímet érintő, csapat jellegű logisztikai kiadások és a központi (közlekedési) jellegű kiadások vonatkozásában az MH Összhaderőnemi Parancsnokság (a továbbiakban: MH ÖHP),
nb) a 2/1 cím/alcímet érintő, csapat és központi jellegű logisztikai kiadások vonatkozásában az MH Logisztikai Központ (a továbbiakban: MH LK),
nc) a híradó, protokoll és rendezvényszervezési feladatok vonatkozásában az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár (a továbbiakban: MH BHD),
nd) a 6-os címet érintő, csapat és központi jellegű logisztikai kiadások tekintetében, a 26-os Egészségügy anyagnem vonatkozásában az MH Egészségügyi Központ (a továbbiakban: MH EK).”
3. § Az Ut. 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § A nemzetközi rendezvények (a továbbiakban: rendezvény) pénzügyi fedezete a keretgazda szervezet által összeállított igények alapján az MH nemzetközi keretei között feladatcentrikusan kerül megtervezésre, illetve jóváhagyásra. A katonai szervezetek tárgyévi költségvetésében erre a célra előirányzat nem tervezhető.”
„(2) A költségterv összeállításáért és annak elszámolásáért, a rendezvény megszervezésére és végrehajtására kijelölt katonai szervezet:
a) pénzügyi, logisztikai és infrastrukturális ellátást biztosító szervezeti elemei együttesen,
b) az NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának vonatkozásában a dékán
„(2) A részköltségvetések alapján a rendezvény megszervezéséért és végrehajtásáért felelős katonai szervezet, az ellátást biztosító gazdálkodás támogató és pénzügyi ellátó referatúra, továbbá amennyiben a honvédelmi szervezetek pénzügyi és számviteli ellátását kikülönített gazdálkodás támogató és pénzügyi ellátó referatúra végzi, úgy ezen referatúra a katonai szervezettel együttműködésben összeállítja a rendezvény összesített költségvetési tervét, amelyet, ha az logisztikai vagy infrastrukturális kiadásokat is tartalmaz, felülvizsgálat céljából 25 nappal a feladat megkezdését megelőzően a szolgálati elöljáró útján – a Honvéd Vezérkar Logisztikai Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK LOGCSF) soron kívüli véleményezését követően – felterjeszt a keretgazda szervezet részére. Amennyiben a terv egészségügyi kiadásokat is tartalmaz a fent részletezett eljárásrendnek megfelelően – az MH EK soron kívüli véleményezését követően – felterjeszt a keretgazda szervezet részére.”
„(4) A keretgazda szervezet a szakmai felülvizsgálat eredményéről, az esetlegesen felmerülő módosítási javaslatairól a rendezvény megkezdése előtt 20 nappal a végrehajtásért felelős katonai szervezetet a szolgálati elöljáróján keresztül írásban értesíti.”
„(3) Feladatváltozás esetén az előirányzatok módosítását a részköltségvetés összeállításáért felelős vezető szolgálati úton, soron kívül a HM VGH-nál kezdeményezi.
A módosítás jóváhagyására jogosult:
a) amennyiben a költségvetés fő összege változik: a keretgazda szervezet egyetértését követően az (1) bekezdés szerinti jóváhagyó, b) amennyiben a költségvetés fő összege nem változik: a HM VGH főigazgatója
ba) pénzügyi jellegű kiadásoknál saját hatáskörben, infrastrukturális jellegű kiadásoknál pedig a HVK LOGCSF véleményezését követően.
bb) logisztikai jellegű kiadásoknál a fő anyagnemfelelős – a HVK LOGCSF véleményezését követően kialakított –,
bc) egészségügyi kiadásoknál az MH EK
szakmai javaslatai alapján.”
„(2) A rendezvény végrehajtásáért felelős katonai szervezet ellátását biztosító pénzügyi referatúra vezetője az érintett szervezetek által megküldött elszámolások alapján a jóváhagyott költségvetés felhasználásáról összesített elszámolást készít, melyet a rendezvény befejezését követő 30. napig, de legkésőbb a tárgyév november 15-ig küld meg a HM VGH részére. A tárgyév november 15-ig meg nem küldött elszámolás vagy a 12. § (1) bekezdés szerinti tájékoztató ügyirat hiányában a HM VGH az év végi kötelezettségvállalás nélküli előirányzatok elkerülése érdekében az adott rendezvényre kiadott költségvetési előirányzatok visszavonására saját hatáskörben intézkedik.”
a) 2. § l) pontjában a ”HM Közgazdasági és Pénzügyi Hivataltól (a továbbiakban: HM KPH)” szövegrész helyébe a „HM Védelemgazdasági Hivataltól (a továbbiakban: HM VGH)”,
b) 6. §-ában a „HM KPH” szövegrész helyébe a „HM VGH”,
d) 8. § (1) bekezdésében az „MH HEK” szövegrész helyébe az „MH EK”, az „a HM FHH” szövegrész helyébe az „az MH LK”, a „HM KPH” szövegrész helyébe a „HM VGH”,
e) 12. § (1) bekezdésében a „HM KPH” szövegrészek helyébe a „HM VGH”, a „HM Protokoll és Rendezvényszervező Igazgatóság (a továbbiakban: HM PRI)” szövegrész helyébe az „MH BHD”, az „A HM PRI” szövegrész helyébe az „Az MH BHD”,
f) 12. § (3) bekezdésében az „MH Veszélyesanyag Ellátó Központ” szövegrész helyébe az „MH Anyagellátó Raktárbázis”,
i) 13. § (5) bekezdésében a „HM KPH” szövegrészek helyébe a „HM VGH”, a „HM KPH-tól” szövegrész helyébe a „HM VGH-tól”
10. § Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.