40/2015. (VIII. 28.) EMMI rendelet
40/2015. (VIII. 28.) EMMI rendelet
a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet módosításáról1
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (1) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 48. § 10. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 7. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
1. melléklet a 40/2015. (VIII. 28.) EMMI rendelethez
Tematikai egység |
1. Magyarország biztonsági stratégiájának, biztonságának és rendjének lényege |
Órakeret 16 óra |
Előzetes tudás |
Korábbi történelmi ismeretek az államformákról, az állam működéséről, a különböző időszakokban létező társadalmi rendről, normákról és erkölcsről. Közvetett tapasztalatok a szülőktől és különféle forrásokból az egyén és közösség korra jellemző viszonyrendszeréről. |
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A magyarországi rendvédelem, rendészet XX. századi történetének és az aktuális nemzeti biztonsági stratégia lényegének, az Alaptörvény jogrendre vonatkozó lényegi meghatározásainak megismerése. A rendvédelem, rendészet legfontosabb szakterminológiájának megismerése, értelmezése, a rendészet, rendvédelem tudományos megközelítése. Az ezekkel kapcsolatos előzetes tudás megerősítése, szintetizálása, a kapcsolódó fogalmak, a szakmai szókincs bővítése, konzekvens használatára szoktatás, továbbá a rendszerező készség megerősítése. |
|
Ismeretek/fejlesztési feladatok |
Kapcsolódási pontok |
|
|
|
|
1.4. A rendvédelem, rendészet alapvető fogalmai, értelmezése |
|
|
Kulcsfogalmak/ |
Erkölcs, politika, biztonságpolitika, biztonság, nemzetbiztonság, közbiztonság, magánbiztonság, rend, közrend, határrend, honvédelem, rendvédelem, rendészet, külső és belső védelem, katasztrófa, veszélyhelyzet, katasztrófavédelem, globalizáció, migráció, fogház, börtön, fegyház. |
Tematikai egység |
2. A rendészetért felelős miniszter irányítása alá tartozó rendészeti, rendvédelmi szervek általános jellemzése |
Órakeret 16 óra |
|
Előzetes tudás |
Az állam működésének, a társadalmi tagoltság aktuális formájának ismerete. A témával kapcsolatos naprakész médiaközlemények. Személyes tapasztalatok, benyomások a magyar társadalomról, a legfőbb államapparátus mindennapi működéséről. |
||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A rendészetért felelős miniszter irányítása alá tartozó szervezetek helyének, szerepének, irányításának, továbbá az egyes rendészeti, rendvédelmi szervek (Rendőrség, Katasztrófavédelem, Büntetés-végrehajtás) rendeltetésének, lehetséges feladatainak, szolgálati tagozódásaiknak, erőiknek, eszközeiknek a megismerése. Megismerkedés a biztonsági szolgálatok, a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal (a továbbiakban: BÁH) rendeltetésével, működése sajátosságával. Részismeretek nyújtása az adópolitikáért felelős miniszter felügyelete alá tartozó rendészeti, rendvédelmi szerv, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) vámszerve munkájáról. |
||
Ismeretek/fejlesztési feladatok |
Kapcsolódási pontok |
||
2.1. A rendészetért és az adópolitikáért felelős miniszter irányítása, illetve felügyelete alá tartozó rendvédelmi, rendészeti szervek felsorolása, helyük, szerepük, jogállásuk A rendészetért felelős miniszter irányítása és az adópolitikáért felelős miniszter felügyelete alá tartozó rendvédelmi, rendészeti szervek felsorolása, elhelyezése (rendőrség, katasztrófavédelem, büntetés-végrehajtás, polgári nemzetbiztonsági szervek, BÁH, NAV vámszerve). E szervek rendeltetése, szerepe és kapcsolódó jogállásuk megnevezése (e szervekre vonatkozó törvények és rendelettel kiadott szolgálati szabályzatok). Kiscsoportos otthoni munka: a rendvédelmi szervek szimbólumainak pl. plakát formájú összegyűjtése. 2.2. A rendőrség feladatai, szervezeti felépítése, szolgálati tagozódása, valamint erői, eszközei A rendőrség rendeltetése, összetétele, feladatai, ezek csoportosítása [az általános rendeltetésű rendőrség: az Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK), Az ORFK szervezeti felépítése, szintjei, alapvető szolgálati tagozódása, tevékenységének irányítása, vezetése (szolgálati ágak, szolgálatok és szakszolgálatok). A mindennapi működés alapvető elvei, szabályai és követelményei (a működés törvényi szabályozottsága, a feladatok, utasítások ellátásának kötelezettsége, intézkedési, segítségnyújtási és titoktartási kötelezettség lényege). A hivatásos állományú rendőr egyéni ügyei intézésének rendje. A rendőrség erői, eszközei összetétele, kategorizálása, ezek eltérő vonásai (szervezetszerű, bevonható, együttműködő és segítő erők; a hivatásos állomány, közszolgálati tisztviselők, közalkalmazottak és munkavállalók; műszaki berendezések, technikai eszközök, szolgálati állatok). Az együttműködés és kapcsolattartás rendje, és az ebben érintett szervek (polgárőrség, önkormányzati rendészeti szervek és egyes rendészeti feladatokat ellátó személyek, továbbá a személy és vagyonvédelmi szervek, fegyveres biztonsági őrök). Projektmunka: a TEK, az NVSZ működésére vonatkozó példák leírása.
2.3. A katasztrófavédelem feladatai, szervezeti felépítése, szolgálati tagozódása, valamint erői, eszközei, felszerelései
A katasztrófavédelem rendeltetése, összetétele, alapvető feladatai, szervezeti és szakterületi tagozódása. A katasztrófavédelem erői, eszközei, felszerelései, ezek azonos és eltérő vonásai. Katasztrófavédelmi szolgálati és műszaki jellegű tudnivalók. Tűzoltási és műszaki mentési alapismeretek. Polgári védelmi és iparbiztonsági jellegű tudnivalók. Az együttműködés és kapcsolattartás rendje, ebben érintett szervek (mentők, Magyar Honvédség speciális alakulatai, önkormányzatok és állampolgárok). Projektmunka: a katasztrófavédelem létrejöttének összefoglalása. |
Társadalmi és állampolgári ismeretek: A XX. századi társadalomtörténet; a jogalkotók és a végrehajtó hatalom. Földrajz: Magyarország közigazgatási tagozódása a XX. század végén. Nincs |
||
2.4. A büntetés-végrehajtás feladatai, szervezeti felépítése, szolgálati tagozódása, valamint erői, eszközei A büntetés-végrehajtás rendeltetése, összetétele, alapvető feladatai, szervezeti és szakterületi tagozódása. Az ide tartozó szervezeti elemek diszlokációja (elhelyezkedése). A büntetés-végrehajtás erői, eszközei, felszerelései, ezek azonos és eltérő vonásai. Az objektumon belüli és azon kívüli tevékenység jellege, ezek teljesítésének formái. 2.5. Egyéb rendvédelmi, rendészeti tevékenységet végző szervek helye, szerepe, alapfeladatai Az Alkotmányvédelmi Hivatal és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat rendeltetése, helye, szerepe, feladatai, állománya és eszközei. A NAV vámszervének rendeltetése, helye, szerepe, feladatai, erői, eszközei, valamint működési rendjének lényege. A BÁH rendeltetése, helye, szerepe, feladatai, állománya és rendelkezésre álló eszközei. A közterület-felügyelet rendeltetése, helye, szerepe, alapvető feladatai, állománya és eszközei. Az egyes rendészeti feladatot ellátók körének megnevezése, működési rendjük lényege. |
Nincs
Nincs
|
||
Kulcsfogalmak/ fogalmak |
A rendészeti, rendvédelmi tevékenységet végző szervek rendeltetése, jellemzése (hely, szerep, feladat, hatáskör-illetékesség, diszlokáció), a szervezetszerű, bevonható erő, műszaki-technikai berendezések, technikai eszközök, szolgálati állatok, együttműködés, kapcsolattartás alapja. |
Tematikai egység |
3. Szolgálati fellépések, intézkedések és eljárások |
Órakeret 17 óra |
||
Előzetes tudás |
Közvetlenül, közvetett módon szerzett egyéni tapasztalatok a rendvédelmi szervek (kiemelten a rendőrség, katasztrófavédelem) napi működéséről, állampolgárokkal szembeni eljárásairól. A regionális és az országos média aktuális tudósításainak a rendészeti szervekre vonatkozó információinak, adatainak ismerete. |
|||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A rendőrség által alkalmazott intézkedések, kényszerítő eszközök, továbbá az ezekre vonatkozó elvek, követelmények lényegének az állampolgári jogokkal – különös figyelmet fordítva a fogyatékos személyeket megillető jogokra, egyenlő bánásmódra – összefüggésben történő megismerése, értelmezése. A megjelenés, fellépés jelentőségének felismertetése a foglalkozások és a szerepjáték során. Annak elfogadtatása, hogy a rendőr az állampolgárokért van és nem fordítva, valamint annak megértetése, hogy a kényszerítő eszközök alkalmazása csak méltányolható szituációkban történhet. |
|||
Ismeretek/fejlesztési feladatok |
Kapcsolódási pontok |
|||
3.1. A rendőri intézkedések, a kényszerítő eszközök, valamint ezek használata |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: a politikai hatalom történelmi formái. |
|||
korlátozó intézkedések felsorolása, részletes jellemzése. |
|
|||
Kulcsfogalmak/ |
Emberi, állampolgári jogok, kötelességek, szolgálati fellépés, szolgálatra alkalmasság, intézkedések, kényszerítő eszközök, követelmények az intézkedésekkel és a kényszerítő eszközökkel kapcsolatosan, megjelenés-öltözet, szolgálati formák, járőr- és őrszolgálat, bevetés, kármentés. A személy- és vagyonvédelem, a polgárőrség, a közterület-felügyelet jellemzői. A köz- és magánterület fogalma, a hatósági személy meghatározása. A közbiztonságra különösen veszélyes eszközök. |
Tematikai egység |
4. A rendvédelmi, rendészeti szervek tagjaival kapcsolatos tudnivalók |
Órakeret 14 óra |
||
Előzetes tudás |
A rendvédelmi, rendészeti szervek tagjaival kapcsolatos társadalmi elvárások, követelmények. A hivatásos állományúakkal kapcsolatos közvetlen, illetve közvetett egyéni tapasztalatok, a hozzátartozók kapcsolódó véleményei, értékítéletei. A rendszeretet, a segítőkészséget és az egyenruha iránti vonzódást alakító személyes tényezők. |
|||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A rendvédelmi, rendészeti szervekbe történő bekerülés, az ezzel kapcsolatos követelmények, elvárások, lehetséges juttatások megismerése. A különleges jogviszony értelmének, lényegének felismertetése, annak elfogadtatása, hogy ez a pálya nehézségekkel is jár azok számára, akik nem eléggé elkötelezettek, motiváltak. A hierarchia és más sajátos szabályok, előírások, továbbá a vonatkozó etikai normák feldolgozása, megértetése, az alakiság bemutatása a tanulók által. A hatályos életpálya modell lényegének megismerése, megértése, ezekkel kapcsolatos vélemények megfogalmaztatása. |
|||
Ismeretek/fejlesztési feladatok |
Kapcsolódási pontok |
|||
4.1. A rendvédelmi, rendészeti szerv tagjává válás általános lehetőségei, követelményei és a felvételi eljárás menete |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: a rendvédelem képviselőinek társadalmi megbecsülése, elfogadottsága. |
|||
4.5. Az egyes rendvédelmi, rendészeti szervek személyi állományának járandóságai, juttatásai, valamint karrierlehetőségei |
Nincs |
|||
Kulcsfogalmak/ fogalmak |
Felvételi követelmények, az alkalmazás feltételei, eljárások, juttatások, társadalombiztosítás, nyugdíjjárulék, megtakarítás, forrás, munkaerőpiac, munkaadó, munkavállaló, foglalkoztatás, munkaviszony, önéletrajz, motivációs levél, munkajog, munkaszerződés, feddhetetlenség, jó hírnév, példamutatás, felelősségvállalás. A hátrányos megkülönböztetés tilalma. |
Tematikai egység |
5. Munka-, környezet- és egészségvédelem |
Órakeret 9 óra |
||
Előzetes tudás |
Történelmi és földrajzi ismeretek a társadalmi-gazdasági makro folyamatok jellegéről, a rendvédelem, rendészet területen dolgozók helyzetéről, személyes és médiából vett példák alapján. |
|||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A munka-, környezetvédelem lényegének, szabályainak megismerése, ezek és az egészséges életmód szükségességének elfogadtatása, a természeti kincseink megóvására való nevelés megvalósítása. |
|||
Ismeretek/fejlesztési feladatok |
Kapcsolódási pontok |
|||
5.1. A munka- és környezetvédelem lehetőségei, szabályai |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: a globális világgazdaság új kihívásai és ellentmondásai. |
|||
Kulcsfogalmak/ |
Baleset, munkabaleset, fenntartható fejlődés, takarékosság, felelősségvállalás, egészség, egészségvédelem, egészséges életmód, elsősegélynyújtás, segítségadás, az egyén állapotára mutató tünetjelek. |
A fejlesztés várt eredményei évfolyam végén |
A tanulók megismerik a legalapvetőbb kapcsolódó fogalmakat, azok tartalmát, egymáshoz való viszonyát. Képet kaphatnak a magyar rendvédelmi és rendészeti szervek rendeltetésére, helyére, szerepére, feladataira vonatkozóan. Részletesen tájékozódhatnak a rendvédelmi, rendészeti szervek hivatásos állományába kerülés követelményeiről, a felvételi eljárás menetéről. |
Tematikai egység |
1. Tereptani alapok és tájékozódás |
Órakeret 11 óra |
||
Előzetes tudás |
Földrajzi ismeretek a terepről általában, kiemelten a magyarországi terepviszonyokról. Túrákkal, utazásokkal, a GPS-szel kapcsolatos személyes élmények. |
|||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A terep fogalmának és hatásának, a terepen való tájékozódásnak a megismertetése, továbbá a terep és alkotóelemei szerepének megértetése a rendvédelmi jellegű feladatok végrehajtása során. |
|||
Ismeretek/fejlesztési feladatok |
Kapcsolódási pontok |
|||
1.1. A terep jellemzői és a térképhasználat alapjai |
|
|||
Kulcsfogalmak/ |
Terep fogalma, fajtái, terep jellegzetességei, térkép, tájoló, távcső, GPS, közúti gépjárművek, nemzetközi jelzések, rendszámtáblák és kellékeik. |
Tematikai egység |
2. A jogellenes cselekmények, valamint ezek elleni fellépés lehetőségei, jogszabályi alapjai |
Órakeret 51 óra |
||
Előzetes tudás |
Az Alaptörvény lényege, főbb részei, az erkölcs, a jog lényege, jellemzői és ezek egymáshoz való viszonya. Az állam jogszerű működésével kapcsolatos közvetlen és közvetett tapasztalatok a médiából, valamint a tanulók mikrokörnyezetéből. |
|||
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai |
A jogellenesség, a társadalomra való veszélyesség felismertetése, megértetése. A jogszerű, törvénytisztelő magatartás, gondolkodás erősítése a diákokban, valamint az áldozattá válás elkerülése lehetőségeinek a bemutatása. A leggyakoribb szabálysértések és bűncselekmények törvényi tényállásának megértése, az ebben érintettek megnevezése, a büntetőeljárás lényegének, mozzanatainak a megismerése. A gyűlölet-bűncselekmény felismerése. Az elkövetőkkel szembeni lehetséges szankciók és mentesítések részleteinek a meghatározása. A kriminalisztika, kriminológia viszonyának, elhatárolásának megértése, lehetséges eszközei tudatos felhasználásának, alkalmazásának elsajátítása. |
|||
Ismeretek/fejlesztési feladatok |
Kapcsolódási pontok |
|||
2.1. Jogellenes cselekmények értelmezése, kategorizálása |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: az állam és működése, állampolgári jogok, kötelességek. |
|||
|
|
|||
Kulcsfogalmak/ |
Jogellenes cselekmények, társadalomra való veszélyesség, szabálysértés, felróhatóság, bűncselekmény, gyűlölet-bűncselekmény, bűntett, vétség, terhelt és sértett, áldozattá válás lehetőségei, tettes-részes, büntethetőségi akadályok, az ártatlanság vélelme, büntető eljárásban részt vevő személyek, a terhelt, a sértett, a tanú, tanúvallomás, büntetőeljárási kényszerintézkedések, kriminalisztika, krimináltechnika, kriminálmetodika, krimináltaktika, kriminalisztikai azonosítás, nyomok, nyomok megóvása. |
A fejlesztés várt eredményei évfolyam végén |
Bővebb ismereteket szerezhetnek a terep, a térkép, az iránytű, a távcső rendeltetéséről, jellemzőiről, elemi jártasságot a tájékozódások során történő felhasználásukról. A tanulók megismerhetik a jogellenes cselekményeket, és azok társadalomra veszélyességét. A feldolgozás során alakul és tudatossá válik viszonyuk a rendhez, a szabályok betartása szükségességéhez. Olyan megközelítések alakulhatnak ki, amelyek útmutatást adnak a jogkövető állampolgárrá váláshoz. E tudás birtokában képesek lehetnek a mindennapi életben felmerülő erkölcsi problémák felismerésére és kezelésére. A második tematikai egység feldolgozása által értékítéleteiket valószínűleg ésszerű érvekkel tudják majd alátámasztani, képesek lehetnek a felelős mérlegelésen alapuló döntések meghozatalára. Kialakulnak és fejlődnek az etikai-jogi jellegű és közéleti vitákban való részvételhez, saját álláspontjuk megvédéséhez, illetve továbbfejlesztéséhez szükséges készségek és képességek. Képesek lehetnek elfogadni, megérteni és tisztelni a magukétól eltérő nézeteket is, amennyiben megfelelő érvekkel alátámasztottak. Képessé válnak a fogyatékosság felismerésére és a fogyatékos embereket megillető egyenlő bánásmód követelményének megtartására. Tisztában lehetnek azzal, hogy mi vár arra a személyre, aki összeütközésbe kerül a törvénnyel. Megismerhetik ezek jogait, kötelességeit, lehetőségeit, az áldozattá válás elkerülésének lehetőségeit. |
A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2015. szeptember 6. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás