• Tartalom

40/2015. (VIII. 28.) EMMI rendelet

40/2015. (VIII. 28.) EMMI rendelet

a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet módosításáról1

2015.09.05.

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (1) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 48. § 10. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 7. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

1. melléklet a 40/2015. (VIII. 28.) EMMI rendelethez


A Rendelet 7. melléklete a következő 7.30. ponttal egészül ki:
„7.30. A belügyi rendészeti ismeretek tantárgy kerettanterve a középiskolák 11–12. évfolyamai számára
A köznevelés alapvető célja a tanulók erkölcsi érzékének fejlesztése, a cselekedeteikért és azok következményeiért viselt felelősségtudatuk elmélyítése, igazságérzetük kibontakoztatása, közösségi beilleszkedésük elősegítése, az önálló gondolkodásra és a majdani önálló, felelős életvitelre történő felkészülésük segítése. A demokratikus jogállam, a jog uralmára épülő közélet működésének alapja az állampolgári részvétel, amely erősíti a nemzeti öntudatot és kohéziót, összhangot teremt az egyéni célok és a közjó között. Ezt a cselekvő állampolgári magatartást a törvénytisztelet, az együttélés szabályainak betartása, az emberi méltóság és az emberi jogok tisztelete, az erőszakmentesség, a méltányosság jellemzi.
A belügyi rendészeti ismeretek tantárgy célja, hogy lehetőségein belül cselekvő elkötelezettségre neveljen a rend, az igazság és az igazságosság, a jó és a szép iránt, segítse a harmonikus személyiség kibontakoztatásához szükséges szellemi, érzelmi, erkölcsi, társas és testi képességeket. Ezáltal hozzájárul ahhoz, hogy a diák:
–     a haza felelős polgárává váljék,
–     kifejlődjék benne a hazafiság érzelemvilága,
–     reális önismeretre és szilárd erkölcsi ítélőképességre tegyen szert,
–     legyen képes felelős döntések meghozatalára a maga és a gondjaira bízottak sorsát illetően,
–     váljék képessé az önálló tájékozódásra, véleményformálásra és cselekvésre.
A belügyi rendészeti ismeretek közismereti, választható érettségi tantárgy többoldalú rendészeti, rendvédelmi jellegű műveltséget, ismereteket közvetít, és komplex módon segíti a diákok jogkövető, a társadalomért, a kisebb közösségért felelősséggel bíró, a rend megteremtésében közreműködő állampolgárrá válását. Fontos cél, hogy kialakuljon a diákokban a közösséghez tartozás, a hazaszeretet érzése, valamint az a felismerés, hogy a rend, a biztonság nagy érték és megteremtéséhez mindenkinek hozzá kell valamilyen mértékben járulnia, továbbá, hogy a tantárgy elősegítse az itt tanulók által a bűn elítélését, a bűnözéstől való távolmaradást, a bűnüldözésben való valamilyen részvételt. Legfőbb feladata kettős, egyrészt az, hogy segítse a tanulók jogkövető állampolgárrá válását, továbbá megalapozza rendvédelmi jellegű pályaorientációját, az ehhez tartozó legalapvetőbb szakmai kompetenciái kialakítását. Feladata továbbá a tanuláshoz és a munkához szükséges képességek, készségek, ismeretek, attitűdök együttes fejlesztése, az egyéni és csoportos teljesítmény ösztönzése, a közjóra való törekvés megalapozása, a nemzeti, a közösségi összetartozás és a hazafiság megerősítése. Ennek során részfeladata az iskolai alapműveltség által korábban érintett területek árnyalása és megszilárdítása, melynek során már megjelennek a pályaválasztáshoz, a továbbtanuláshoz, a munkavállalói szerephez szükséges kompetenciák.
A tantárgy bemutatja a rendvédelemhez, részben a rendészethez, joghoz, kriminalisztikához tartozó legfontosabb fogalmakat, megközelítési módokat, amelyek révén a diákok képesek lesznek tudatosabban értelmezni a biztonsággal kapcsolatos tapasztalataikat, és könnyebben eligazodnak majd az egyre szerteágazóbb jogi kategóriák, továbbá a bonyolultabbá váló társadalmi viszonyok között. Igyekszik tudatosan jogkövető gondolkodási és cselekvési mintákat és szerepeket közvetíteni. E tantárgynak, a tanulók életkorához igazodva és a lehetőségekhez képest, átfogó képet kell nyújtania a rendvédelmi szervek életéről. Szerepet kell vállalnia a diákok szociális kompetenciáinak, viselkedésének – beszéd-, vita- és döntési, együttműködési készségének – erősítésében.
A belügyi rendészeti ismeretek tanulási-tanítási módszerét illetően a következőkre kell tekintettel lenni: a részvétel a közügyekben megkívánja a kreatív, önálló kritikai gondolkodás, az elemző képesség és a vitakultúra fejlesztését. A felelősség, az önálló cselekvés, a megbízhatóság, a kölcsönös elfogadás elsajátítását hatékonyan támogathatják az e tantárgy keretében alkalmazásra kerülő, a tanulók tevékeny részvételére építő tanítás- és tanulásszervezési eljárások. Hozzá kell segíteni a fiatalokat ahhoz, hogy képessé váljanak érzelmeik hiteles kifejezésére, a mások helyzetébe történő beleélés képességének, az empátiának a fejlesztésére, a kölcsönös elfogadásra. A segítő magatartás számos olyan képességet igényel és fejleszt is egyúttal (együttérzés, együttműködés, problémamegoldás, önkéntes feladatvállalás és megvalósítás), amelyek gyakorlása elengedhetetlen a tudatos, felelős állampolgári léthez.
A belügyi rendészeti ismeretek tantárgy sajátos nevelési-fejlesztési céljai és követelményei, amelyek minden tematikai egységben érvényesíthetők, a következők:
–    a rend, a biztonság értékének, jelentőségének elfogadása, illetve ennek érdekében történő valamilyen mértékű közreműködés;
–    a társadalmi együttélés és együttműködés írott és íratlan szabályainak – erkölcs, jog, szokás, illem – értő ismerete, az erre irányuló készségek fejlesztése és a társadalmi gyakorlatba történő átültetése, alkalmazása;
–    a legalapvetőbb rendvédelmi szervek mindennapi működésének feltérképezése, leggyakoribb eljárásaik megértése;
–    az aktív, segítőkész állampolgárra vonatkozó jegyek megerősítése;
–    az egészséges életmódra nevelés;
–    a rendvédelmi hivatás iránti kíváncsiság, érdeklődés felkeltése;
–    a kriminalisztika alapjainak megismerése;
–    hazánk és korunk bűnügyi helyzetének, ezek okainak közös értelmezése.
Egyes tematikai egységekhez kapcsolható (a tartalmi elemekhez szorosabban kötődő) nevelési-fejlesztési célok, követelmények:
–    az Alaptörvény struktúrájának, alapelveinek értelmezése;
–    a társadalmi felelősségvállalás értelmezése és megtapasztalása;
–    emberi, állampolgári jogok, illetve ezek korlátozásának szabályai;
–    a rendvédelmi, rendészeti szervek működésének, tagjai mindennapi tevékenységeinek megismerése;
–    a rendvédelmi, rendészeti szervek rendelkezésére álló erők és eszközök megismerése;
–    tájékozódás Magyarország bűnügyi helyzetében, közbiztonsága alakulásában;
–    az állampolgárok és a rendvédelmi, rendészeti szervek hivatásos állománya jogainak és kötelességeinek megismerése;
–    a közreműködői részvétel formáinak értelmezése és különböző szintű gyakorlása;
–    a tájékozódás és az elsősegélynyújtás lehetőségei, szabályai;
–    a rendvédelmi, rendészeti szervek állományába kerülés lehetőségei, menete;
–    a szabálysértések és bűncselekmények lényege, leggyakoribb változatai;
–    munka-, baleset- és környezetvédelmi esetek értelmezése;
–    a katasztrófák és szükséghelyzetek értelmezése, elsődleges intézkedések ezek bekövetkezése esetén;
–    napjaink biztonsági kihívásainak tudatosítása;
–    a lokalitás és globalitás összefüggéseinek értelmezése.
A belügyi rendészeti ismeretek módszertani sajátossága az induktivitás, amely a tanítás személyességében és a társadalmi gyakorlathoz való közelségben jelenik meg. Szemlélete szorosan kötődik az aktuális rendvédelmi helyzethez, gyakorlathoz, illetve a diákok társadalmi tapasztalataihoz. Ebből következően számtalan életszerű kompetenciafejlesztő feladat, esetelemzés, gyűjtés kapcsolódhat a tárgy tanításához.
A belügyi rendészeti ismeretek kerettantervi tananyaga kiemelten ajánlható azoknak az iskoláknak, amelyekben a diákok a rendészeti szakközépiskolákba, illetve a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karára kívánnak felvételizni. A kerettanterv a 11–12. évfolyamokra került kidolgozásra heti 2-2 órában (összesen 134 óra). A rendelkezésre álló óraszám lehetővé teszi a tantárgy tanítását 10–11. évfolyamokon heti egy, a 12. évfolyamon pedig heti két órában.

11. évfolyam

Tematikai egység

1. Magyarország biztonsági stratégiájának, biztonságának és rendjének lényege

Órakeret 16 óra

Előzetes tudás

Korábbi történelmi ismeretek az államformákról, az állam működéséről, a különböző időszakokban létező társadalmi rendről, normákról és erkölcsről. Közvetett tapasztalatok a szülőktől és különféle forrásokból az egyén és közösség korra jellemző viszonyrendszeréről.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

A magyarországi rendvédelem, rendészet XX. századi történetének és az aktuális nemzeti biztonsági stratégia lényegének, az Alaptörvény jogrendre vonatkozó lényegi meghatározásainak megismerése. A rendvédelem, rendészet legfontosabb szakterminológiájának megismerése, értelmezése, a rendészet, rendvédelem tudományos megközelítése. Az ezekkel kapcsolatos előzetes tudás megerősítése, szintetizálása, a kapcsolódó fogalmak, a szakmai szókincs bővítése, konzekvens használatára szoktatás, továbbá a rendszerező készség megerősítése.

Ismeretek/fejlesztési feladatok

Kapcsolódási pontok


1.1. A rendvédelmi, rendészeti szervek kialakulása, történetének áttekintése

A magyarországi rendvédelmi, rendészeti szervek és meghatározó jellemzőik a XX. században. Hazánk rendvédelmi, rendészeti szervei kialakulásának lényege, főbb állomásai a rendszerváltástól napjainkig.

1.2. Magyarország Nemzeti Biztonsági Stratégiájának megítélése

Hazánk biztonságpolitikai környezete, biztonsági stratégiájának főbb elemei. A globalizáció és a szövetségi politika lényege, biztonságpolitikai érdekeink a világban. Magyarországot érintő lehetséges fenyegetések, veszélyek, kihívások (terrorizmus, szervezett bűnözés, kábítószer-kereskedelem, katasztrófák) és ezek megelőzésének, kezelésének lehetőségei. Civilizációs konfliktusok és lehetséges hatásuk. Hazánk nemzeti biztonsági stratégiája végrehajtásának eszközrendszere. Békefenntartásban és válságkezelésben, béketeremtésben való részvételünk.
A migráció magyarországi jellege és hatása. A béke és minősített időszakok, valamint ezek jellemzői.

1.3. A rendvédelem, rendészettudomány alapjai, rendvédelmi, rendészeti funkciók

A tudomány rendszere, rendészettudomány lényege, meghatározó elemei, ezek kapcsolata. A rendvédelmi, rendészeti funkciók fő formái (jelenlét, őrködés, legitim fizikai erőszak, információszerzés és rendészeti hatósági jogalkalmazás). A tudomány és innováció, valamint az élethosszig tartó tanulás követelménye.

Az iskolai tudás jellegének átalakulása, tudományos munka célja, lehetőségei, a Tudományos Diákkörök és szakmai-tanulmányi versenyek.


Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: társadalomtörténeti részek a magyar történelemben.


Földrajz: Magyarország és a Kárpát-medence földrajzi, geopolitikai elhelyezkedése.










Társadalmi és állampolgári ismeretek:
a tudomány és a honvédelem megítélése.

1.4. A rendvédelem, rendészet alapvető fogalmai, értelmezése

Az illem, erkölcs, jog értelmezése, ezek kapcsolata és különbözősége. Az erkölcsi szabályok és társadalmi érvényesülésük.
A biztonság és hozzá kapcsolódó fogalomkörök értelmezése.
A rend és hozzá kapcsolódó fogalomkörök értelmezése.
A rend és a biztonság összefüggéseinek megvilágítása.
A rendészeti tevékenység lényege, megvalósítói.
A védelem és különböző formáinak meghatározása. Rend- és honvédelem, honvédség.
A katasztrófavédelemmel és a büntetés-végrehajtással kapcsolatos fogalmak, kategóriák és jellemzésük (veszély-, katasztrófa- és szükséghelyzet értelmezése, tipizálása, katasztrófavédelmi szervezetek, fogház, börtön, fegyház).
Az egyes fogalmak közötti kapcsolatok, összefüggések felismerése.
A kapcsolódó fogalmak komplexitásának megvilágítása.

1.5. Emberi és állampolgári jogok és kötelességek, valamint alkotmányossági előírások, szabályok (az Alaptörvény).

Az állam, állampolgárság fogalma, a hatalommegosztás elve. A törvényhozói és végrehajtói hatalom különbsége, viszonya.
Az országgyűlés, a kormány, a köztársasági elnök, az alkotmánybíróság és más bíróságok, ügyészségek, az alapvető jogok biztosa, valamint az önkormányzatok helye, szerepe, rendeltetése.
A jogrend fogalma, a jogrendszer lényege, az alapvető jogágak és rendeltetésük.
A jogalkotás rendje, a jogszabályi hierarchia lényege.
Az alapvető emberi és állampolgári jogok.
Egyéni és közösségi jogok, állampolgári kötelességek (ENSZ Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata, az Alaptörvény Alapvetés, valamint Szabadság és felelősség része, a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 2007. évi XCII. törvény stb.).

Esetelemzés: a jogok és kötelezettségek érvényesülése egy konkrét példa alapján.


Etika és etikett: alapszabályai.














Nemzetközi jog:
társadalmi igazságosság és kölcsönös segítség.

Kulcsfogalmak/
fogalmak

Erkölcs, politika, biztonságpolitika, biztonság, nemzetbiztonság, közbiztonság, magánbiztonság, rend, közrend, határrend, honvédelem, rendvédelem, rendészet, külső és belső védelem, katasztrófa, veszélyhelyzet, katasztrófavédelem, globalizáció, migráció, fogház, börtön, fegyház.



Tematikai egység

2. A rendészetért felelős miniszter irányítása alá tartozó rendészeti, rendvédelmi szervek általános jellemzése

Órakeret 16 óra

Előzetes tudás

Az állam működésének, a társadalmi tagoltság aktuális formájának ismerete. A témával kapcsolatos naprakész médiaközlemények. Személyes tapasztalatok, benyomások a magyar társadalomról, a legfőbb államapparátus mindennapi működéséről.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

A rendészetért felelős miniszter irányítása alá tartozó szervezetek helyének, szerepének, irányításának, továbbá az egyes rendészeti, rendvédelmi szervek (Rendőrség, Katasztrófavédelem, Büntetés-végrehajtás) rendeltetésének, lehetséges feladatainak, szolgálati tagozódásaiknak, erőiknek, eszközeiknek a megismerése. Megismerkedés a biztonsági szolgálatok, a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal (a továbbiakban: BÁH) rendeltetésével, működése sajátosságával. Részismeretek nyújtása az adópolitikáért felelős miniszter felügyelete alá tartozó rendészeti, rendvédelmi szerv, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) vámszerve munkájáról.
A tanulók sokoldalúságának és együttműködési készségeinek fejlesztése a témák feldolgozása során.

Ismeretek/fejlesztési feladatok

Kapcsolódási pontok

2.1. A rendészetért és az adópolitikáért felelős miniszter irányítása, illetve felügyelete alá tartozó rendvédelmi, rendészeti szervek felsorolása, helyük, szerepük, jogállásuk

A rendészetért felelős miniszter irányítása és az adópolitikáért felelős miniszter felügyelete alá tartozó rendvédelmi, rendészeti szervek felsorolása, elhelyezése (rendőrség, katasztrófavédelem, büntetés-végrehajtás, polgári nemzetbiztonsági szervek, BÁH, NAV vámszerve). E szervek rendeltetése, szerepe és kapcsolódó jogállásuk megnevezése (e szervekre vonatkozó törvények és rendelettel kiadott szolgálati szabályzatok).

Kiscsoportos otthoni munka: a rendvédelmi szervek szimbólumainak pl. plakát formájú összegyűjtése.

2.2. A rendőrség feladatai, szervezeti felépítése, szolgálati tagozódása, valamint erői, eszközei

A rendőrség rendeltetése, összetétele, feladatai, ezek csoportosítása [az általános rendeltetésű rendőrség: az Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK),
a Terrorelhárítási Központ (a továbbiakban: TEK), a Nemzeti Védelmi Szolgálat
(a továbbiakban: NVSZ). A Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ].

Az ORFK szervezeti felépítése, szintjei, alapvető szolgálati tagozódása, tevékenységének irányítása, vezetése (szolgálati ágak, szolgálatok és szakszolgálatok).

A mindennapi működés alapvető elvei, szabályai és követelményei

(a működés törvényi szabályozottsága, a feladatok, utasítások ellátásának kötelezettsége, intézkedési, segítségnyújtási és titoktartási kötelezettség lényege). A hivatásos állományú rendőr egyéni ügyei intézésének rendje.

A rendőrség erői, eszközei összetétele, kategorizálása, ezek eltérő vonásai (szervezetszerű, bevonható, együttműködő és segítő erők; a hivatásos állomány, közszolgálati tisztviselők, közalkalmazottak és munkavállalók; műszaki berendezések, technikai eszközök, szolgálati állatok).

Az együttműködés és kapcsolattartás rendje, és az ebben érintett szervek (polgárőrség, önkormányzati rendészeti szervek és egyes rendészeti feladatokat ellátó személyek, továbbá a személy és vagyonvédelmi szervek, fegyveres biztonsági őrök).

Projektmunka: a TEK, az NVSZ működésére vonatkozó példák leírása.

2.3. A katasztrófavédelem feladatai, szervezeti felépítése, szolgálati tagozódása, valamint erői, eszközei, felszerelései

A katasztrófavédelem rendeltetése, összetétele, alapvető feladatai, szervezeti és szakterületi tagozódása.

A katasztrófavédelem erői, eszközei, felszerelései, ezek azonos és eltérő vonásai.

Katasztrófavédelmi szolgálati és műszaki jellegű tudnivalók.

Tűzoltási és műszaki mentési alapismeretek.

Polgári védelmi és iparbiztonsági jellegű tudnivalók.

Az együttműködés és kapcsolattartás rendje, ebben érintett szervek (mentők, Magyar Honvédség speciális alakulatai, önkormányzatok és állampolgárok).

Projektmunka: a katasztrófavédelem létrejöttének összefoglalása.

Társadalmi és állampolgári ismeretek: A XX. századi társadalomtörténet; a jogalkotók és a végrehajtó hatalom.

Földrajz: Magyarország közigazgatási tagozódása a XX. század végén.

Nincs

2.4. A büntetés-végrehajtás feladatai, szervezeti felépítése, szolgálati tagozódása, valamint erői, eszközei

A büntetés-végrehajtás rendeltetése, összetétele, alapvető feladatai, szervezeti és szakterületi tagozódása. Az ide tartozó szervezeti elemek diszlokációja (elhelyezkedése).

A büntetés-végrehajtás erői, eszközei, felszerelései, ezek azonos és eltérő vonásai.

Az objektumon belüli és azon kívüli tevékenység jellege, ezek teljesítésének formái.

2.5. Egyéb rendvédelmi, rendészeti tevékenységet végző szervek helye, szerepe, alapfeladatai

Az Alkotmányvédelmi Hivatal és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat rendeltetése, helye, szerepe, feladatai, állománya és eszközei.

A NAV vámszervének rendeltetése, helye, szerepe, feladatai, erői, eszközei, valamint működési rendjének lényege.

A BÁH rendeltetése, helye, szerepe, feladatai, állománya és rendelkezésre álló eszközei.

A közterület-felügyelet rendeltetése, helye, szerepe, alapvető feladatai, állománya és eszközei.

Az egyes rendészeti feladatot ellátók körének megnevezése, működési rendjük lényege.

Nincs

Nincs

Kulcsfogalmak/ fogalmak

A rendészeti, rendvédelmi tevékenységet végző szervek rendeltetése, jellemzése (hely, szerep, feladat, hatáskör-illetékesség, diszlokáció), a szervezetszerű, bevonható erő, műszaki-technikai berendezések, technikai eszközök, szolgálati állatok, együttműködés, kapcsolattartás alapja.

Tematikai egység

3. Szolgálati fellépések, intézkedések és eljárások

Órakeret 17 óra

Előzetes tudás

Közvetlenül, közvetett módon szerzett egyéni tapasztalatok a rendvédelmi szervek (kiemelten a rendőrség, katasztrófavédelem) napi működéséről, állampolgárokkal szembeni eljárásairól. A regionális és az országos média aktuális tudósításainak a rendészeti szervekre vonatkozó információinak, adatainak ismerete.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

A rendőrség által alkalmazott intézkedések, kényszerítő eszközök, továbbá az ezekre vonatkozó elvek, követelmények lényegének az állampolgári jogokkal – különös figyelmet fordítva a fogyatékos személyeket megillető jogokra, egyenlő bánásmódra – összefüggésben történő megismerése, értelmezése. A megjelenés, fellépés jelentőségének felismertetése a foglalkozások és a szerepjáték során. Annak elfogadtatása, hogy a rendőr az állampolgárokért van és nem fordítva, valamint annak megértetése, hogy a kényszerítő eszközök alkalmazása csak méltányolható szituációkban történhet.
A rendőrség, a katasztrófavédelem és a büntetés-végrehajtás lehetséges szolgálati formáinak a megismerése.

Ismeretek/fejlesztési feladatok

Kapcsolódási pontok

3.1. A rendőri intézkedések, a kényszerítő eszközök, valamint ezek használata

A rendőri intézkedés lényege, csoportosítása, és az intézkedés alá vont viselkedése, különös tekintettel a fogyatékosság felismerésére és a fogyatékos emberekkel való különleges bánásmód tanúsítására. A szolgálati fellépés menete. Az emberi és állampolgári jogok, valamint a rendőri intézkedések kapcsolata. A személyi szabadságot nem korlátozó intézkedések felsorolása, azok lényege. A személyi szabadságot

Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: a politikai hatalom történelmi formái.
Etika: Jogok és kötelességek. Erkölcs és politika.
Állampolgárság és nemzeti érzés, egyenlő bánásmód, tolerancia, az együttélés erkölcsi problémái.

korlátozó intézkedések felsorolása, részletes jellemzése.
Egyéni és csapat kényszerítő eszközök és alkalmazásuk korlátai, szabályai.
A közbiztonságra különösen veszélyes eszközök.
A rendőri intézkedésekkel és a kényszerítő eszközök alkalmazásával szembeni követelmények és ezek tartalma.

Szerepjátékok: szolgálati fellépést kezdeményező rendőr.

3.2. A rendőrség által alkalmazott őr, járőr szolgálati formák, tevékenységek és jellemzőik

Szolgálati formák felsorolása, jellemzői. A járőr és őrszolgálati formák különböző változatai, ezekkel kapcsolatos alapvető előírások.

3.3. A katasztrófavédelem intézkedései, eljárásai

A katasztrófavédelem által alkalmazott szolgálati formák, szolgálat ellátási módozatok. Tűzoltási-műszaki mentési beavatkozási, iparbiztonsági tevékenységi formák és jellemzőik.

3.4. A büntetés-végrehajtási szervek intézkedései, eljárásai

A büntetés-végrehajtás által alkalmazott szolgálati formák, szolgálat ellátási módozatok. Őrzési, kísérési, figyelői jellegű szolgálati formák és jellemzőik.

3.5. Egyéb rendvédelmi, rendészeti szervek működésének lényege

A polgári titkosszolgálatok, a BÁH, a NAV, a közterület-felügyelet, a polgárőrség, a személy és vagyonvédelem területén az öltözet, az azonosító jelek, a megjelenés és a működés szabályai.











Nincs





Nincs





Nincs




Nincs

Kulcsfogalmak/
fogalmak

Emberi, állampolgári jogok, kötelességek, szolgálati fellépés, szolgálatra alkalmasság, intézkedések, kényszerítő eszközök, követelmények az intézkedésekkel és a kényszerítő eszközökkel kapcsolatosan, megjelenés-öltözet, szolgálati formák, járőr- és őrszolgálat, bevetés, kármentés. A személy- és vagyonvédelem, a polgárőrség, a közterület-felügyelet jellemzői. A köz- és magánterület fogalma, a hatósági személy meghatározása. A közbiztonságra különösen veszélyes eszközök.

Tematikai egység

4. A rendvédelmi, rendészeti szervek tagjaival kapcsolatos tudnivalók

Órakeret 14 óra

Előzetes tudás

A rendvédelmi, rendészeti szervek tagjaival kapcsolatos társadalmi elvárások, követelmények. A hivatásos állományúakkal kapcsolatos közvetlen, illetve közvetett egyéni tapasztalatok, a hozzátartozók kapcsolódó véleményei, értékítéletei. A rendszeretet, a segítőkészséget és az egyenruha iránti vonzódást alakító személyes tényezők.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

A rendvédelmi, rendészeti szervekbe történő bekerülés, az ezzel kapcsolatos követelmények, elvárások, lehetséges juttatások megismerése. A különleges jogviszony értelmének, lényegének felismertetése, annak elfogadtatása, hogy ez a pálya nehézségekkel is jár azok számára, akik nem eléggé elkötelezettek, motiváltak. A hierarchia és más sajátos szabályok, előírások, továbbá a vonatkozó etikai normák feldolgozása, megértetése, az alakiság bemutatása a tanulók által. A hatályos életpálya modell lényegének megismerése, megértése, ezekkel kapcsolatos vélemények megfogalmaztatása.

Ismeretek/fejlesztési feladatok

Kapcsolódási pontok

4.1. A rendvédelmi, rendészeti szerv tagjává válás általános lehetőségei, követelményei és a felvételi eljárás menete

A rendvédelmi, rendészeti szervek jövendő hivatásos állományú tagjaival szembeni egészségügyi, pszichológiai, fizikai és feddhetetlenségi követelmények, elvárások.
A felvételi eljárás menete, ennek szakaszai a rendészeti szakközépiskolákban és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudomány Karán. A felvételi döntés során többletpontokat jelentő tényezők megnevezése.

Információgyűjtés vagy esetelemzés: a felvételi pontszámok alakulása a rendvédelmi jellegű tanintézetekben. A rendészeti, rendvédelmi hivatásos állomány társadalmi megítélése, és elhelyezése a foglalkozások sorában.

4.2. Az egyes rendvédelmi, rendészeti szervekre vonatkozó sajátos követelmények, eltérések, szociális és társas kompetenciák

Az egyes rendvédelmi, rendészeti szervekbe történő bekerülés és a munka eltérő sajátosságai, lehetőségei. A példamutatás alakulása.
Általánostól eltérő kompetenciák a rendvédelmi, rendészeti szervekben. Hátrányos megkülönböztetés tilalma.

Esettanulmány készítése: egy meghatározott rendvédelmi szerv állományába történő bekerülés bemutatása.

4.3. Alakiság, valamint a szolgálati érintkezés szabályai

Függőségi viszonyok, alá-fölérendeltség, elöljáró, feljebbvaló, alárendelt, szolgálati érintkezés, jelentkezések-jelentések rendje, egyéni ügyintézés menete, fegyelmi helyzet, kártérítés.
Alakiság és tiszteletadás különféle lehetőségei.

4.4. Az egyes rendvédelmi, rendészeti szervek állományának szolgálatellátással összefüggő jogai, kötelességei, etikai követelményei

A megismert rendvédelmi, rendészeti szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálatellátással kapcsolatos jogai és kötelességei. Az egyes állampolgári jogokról való önkéntes lemondás lényege. A feddhetetlenség és a jó hírnév követelménye, ezek alakulásának ellenőrzése. A rendvédelmi, rendészeti szervek tagjaira vonatkozó etikai normák, fegyelmi, kártérítési előírások.

Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: a rendvédelem képviselőinek társadalmi megbecsülése, elfogadottsága.









Nincs










Nincs






Etika: Önmegvalósítás, önkorlátozás, önismeret, önértékelés.

4.5. Az egyes rendvédelmi, rendészeti szervek személyi állományának járandóságai, juttatásai, valamint karrierlehetőségei

A hivatásos állományúakat megillető pénzbeli és egyéb juttatások. Lehetséges kedvezmények, támogatások. Életpálya és karrierlehetőségek, munkavállalói szabályok.

Mérleg készítése: a rendvédelmi, rendészeti szervek hivatásos állománya „adok” és „kapok” kosara.

Nincs

Kulcsfogalmak/ fogalmak

Felvételi követelmények, az alkalmazás feltételei, eljárások, juttatások, társadalombiztosítás, nyugdíjjárulék, megtakarítás, forrás, munkaerőpiac, munkaadó, munkavállaló, foglalkoztatás, munkaviszony, önéletrajz, motivációs levél, munkajog, munkaszerződés, feddhetetlenség, jó hírnév, példamutatás, felelősségvállalás. A hátrányos megkülönböztetés tilalma.

Tematikai egység

5. Munka-, környezet- és egészségvédelem

Órakeret 9 óra

Előzetes tudás

Történelmi és földrajzi ismeretek a társadalmi-gazdasági makro folyamatok jellegéről, a rendvédelem, rendészet területen dolgozók helyzetéről, személyes és médiából vett példák alapján.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

A munka-, környezetvédelem lényegének, szabályainak megismerése, ezek és az egészséges életmód szükségességének elfogadtatása, a természeti kincseink megóvására való nevelés megvalósítása.
A rendészeti, rendvédelmi szervek tevékenységével járó segítési, védelmi teendőkből következően az elsősegélynyújtás alapvető fogásainak, az erre szolgáló eszközök használatának megismerése, ezek szakszerű alkalmazására való felkészítés végrehajtása, a segítőkészség, az embertársi tisztelet érzésének megerősítése.

Ismeretek/fejlesztési feladatok

Kapcsolódási pontok

5.1. A munka- és környezetvédelem lehetőségei, szabályai

A munkavédelem fogalma, fő területei, a baleset, munkabaleset lényege.
A rendvédelmi, rendészeti szerveknél érvényesülő munkavédelmi szabályok, előírások.
A környezetvédelem fogalma, területei, érvényesülése a rendvédelmi, rendészeti szerveknél és az iskolai környezetben.
Figyelem az utódok lehetőségeire, fenntartható fejlődés elvei. „Gondolkodj globálisan – cselekedj lokálisan.”

Vita vagy esetelemzés: személyes jövőképek, a világ elöregedése.

5.2. Az egészségvédelem és elsősegélynyújtás alapjai

Az egészség és az egészséges életmód lényege, önkárosítások elkerülése.
A baleseti helyszínek jellege, tájékozódás és teendő a baleset helyszínén különböző esetekben. A segíteni tudás alapfeltétele, eszköz nélküli elsősegély nyújtása. Az életjelenségek, eszméletvesztés, sebek, vérzések, törések, mérgezések, „hirtelen halál” felismerése, ellátása. Újraélesztés eszköz nélkül és félautomata defibrillátorral.

Tevékenységi algoritmus készítése különféle egyénileg meghatározott elsősegély nyújtási helyzetekre vonatkozóan.

Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: a globális világgazdaság új kihívásai és ellentmondásai.
Etika, filozófia: A fenntarthatóság fogalma.
Az emberiség közös öröksége. A jövő nemzedékek jogai.
A civilizációk, kultúrák közötti ellentétek kiéleződése.




Biológia-egészségtan: az egészség fogalma; önkárosítási lehetőségek és ezek következményei.

Kulcsfogalmak/
fogalmak

Baleset, munkabaleset, fenntartható fejlődés, takarékosság, felelősségvállalás, egészség, egészségvédelem, egészséges életmód, elsősegélynyújtás, segítségadás, az egyén állapotára mutató tünetjelek.

A fejlesztés várt eredményei évfolyam végén

A tanulók megismerik a legalapvetőbb kapcsolódó fogalmakat, azok tartalmát, egymáshoz való viszonyát. Képet kaphatnak a magyar rendvédelmi és rendészeti szervek rendeltetésére, helyére, szerepére, feladataira vonatkozóan. Részletesen tájékozódhatnak a rendvédelmi, rendészeti szervek hivatásos állományába kerülés követelményeiről, a felvételi eljárás menetéről.
Betekintést nyernek a rendőrség, a katasztrófavédelem és a büntetés-végrehajtás mindennapi tevékenységébe, erőire, eszközeire vonatkozóan. Részletes információkat szerezhetnek a rendőrség, a katasztrófavédelem és a büntetés-végrehajtás által alkalmazandó intézkedésekről, fellépésekről, kényszerítő eszközökről, illetve ezek korlátairól.
Megismerhetik a már állományban lévők jogait, kötelességeit, járandóságait, juttatásait.
Benyomásaik alakulhatnak ki a rendvédelmi, rendészeti szervek általi munka-, baleset- és környezetvédelem lehetőségeiről. Konkrét jártasságot szerezhetnek a legalapvetőbb elsősegélynyújtásban.


12. évfolyam

Tematikai egység

1. Tereptani alapok és tájékozódás

Órakeret 11 óra

Előzetes tudás

Földrajzi ismeretek a terepről általában, kiemelten a magyarországi terepviszonyokról. Túrákkal, utazásokkal, a GPS-szel kapcsolatos személyes élmények.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

A terep fogalmának és hatásának, a terepen való tájékozódásnak a megismertetése, továbbá a terep és alkotóelemei szerepének megértetése a rendvédelmi jellegű feladatok végrehajtása során.
A földrajzi helymeghatározáshoz szükséges eszközök, lehetőségek megismerése, végrehajtása erre szolgáló speciális és szükségeszközökkel. A GPS-alapú földrajzi helymeghatározás elvének, gyakorlati alkalmazási lehetőségeinek megismertetése.
A természet szeretetének erősítése, szépségének bemutatása.
A közúti gépjárművek nemzetiségi jelzéseinek és a különféle rendszámtáblák jellemzőinek, egyedi ismertető jegyeiknek a megismerése, felismerése.

Ismeretek/fejlesztési feladatok

Kapcsolódási pontok

1.1. A terep jellemzői és a térképhasználat alapjai

A terep, a térkép fogalma, fajtái, jellemzői és használata. Az álláspont, valamint a világtájak meghatározása.

1.2. A terepen történő tájékozódás lehetőségei, eszközei, módszerei

Az iránytű, a tájoló, a távcső és a GPS fő részei, működési elve, használata a terepen történő tájékozódások során.

1.3. Közúti gépjárművek nemzetiségi jelzései és a magyar rendszámtáblák

A közúti gépjárművek ország jelzései, a magyar rendszámtáblák formái, részei és ismertető jegyei.


Földrajz: hazánk földrajzi jellemzői, jellegzetességei.









Nincs

Kulcsfogalmak/
fogalmak

Terep fogalma, fajtái, terep jellegzetességei, térkép, tájoló, távcső, GPS, közúti gépjárművek, nemzetközi jelzések, rendszámtáblák és kellékeik.

Tematikai egység

2. A jogellenes cselekmények, valamint ezek elleni fellépés lehetőségei, jogszabályi alapjai

Órakeret 51 óra

Előzetes tudás

Az Alaptörvény lényege, főbb részei, az erkölcs, a jog lényege, jellemzői és ezek egymáshoz való viszonya. Az állam jogszerű működésével kapcsolatos közvetlen és közvetett tapasztalatok a médiából, valamint a tanulók mikrokörnyezetéből.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

A jogellenesség, a társadalomra való veszélyesség felismertetése, megértetése. A jogszerű, törvénytisztelő magatartás, gondolkodás erősítése a diákokban, valamint az áldozattá válás elkerülése lehetőségeinek a bemutatása. A leggyakoribb szabálysértések és bűncselekmények törvényi tényállásának megértése, az ebben érintettek megnevezése, a büntetőeljárás lényegének, mozzanatainak a megismerése. A gyűlölet-bűncselekmény felismerése. Az elkövetőkkel szembeni lehetséges szankciók és mentesítések részleteinek a meghatározása. A kriminalisztika, kriminológia viszonyának, elhatárolásának megértése, lehetséges eszközei tudatos felhasználásának, alkalmazásának elsajátítása.

Ismeretek/fejlesztési feladatok

Kapcsolódási pontok

2.1. Jogellenes cselekmények értelmezése, kategorizálása

A jogellenes cselekmények értelmezése, felosztása, az azokkal szembeni fellépést meghatározó alapvető normák. A jogellenes cselekmények felosztása társadalomra veszélyességük szerint. Leggyakoribb veszélyek a fiatalokra. A bűn és a balesetek megelőzésének lehetőségei.
A társadalomra veszélyes emberi magatartásokat leíró legfontosabb szabálysértési és büntető jogszabályok megnevezése.

Esetleírás: tetszőlegesen megválasztott jogellenes cselekmény leírása, behatárolása.

2.2. Szabálysértésekkel kapcsolatos alapismeretek

A szabálysértés fogalma, elkövetői, a felróhatóság és a felróhatósági akadályok. A feljelentés és bejelentés lényege. A tényállási elemek és ezek lényege. Szabálysértési kényszerintézkedések. A szabálysértési eljárás szakaszai. A szabálysértési ügyekben eljáró hatóságok és az eljárásban résztvevő személyek, valamint az ezekre vonatkozó alapvető szabályok. Az elkövetőkkel szembeni szankciók, szabálysértési büntetések és intézkedések. A rendőrségi gyakorlatban leggyakrabban előforduló szabálysértések, szabálysértési csoportok.
Az egyenlő bánásmódhoz való jog érvényesülésének elősegítése a szabálysértési eljárás során.

Esetleírás: tetszőlegesen megválasztott szabálysértés leírása, behatárolása.

2.3. Bűncselekményekkel kapcsolatos alapismeretek

A bűncselekmény fogalma. A törvényi tényállás meghatározása. A bűncselekményeknek a kiszabható büntetés alapján történő csoportosítása. A terhelt és a sértett. A tettesi és részesi magatartás közötti különbségek.
Az elkövetőkkel szemben alkalmazható büntetések és intézkedések. A büntethetőséget kizáró vagy korlátozó okok. A büntethetőséget megszüntető okok. A büntetőjogi felelősségre vonás egyéb akadályai.
A rendőrök által tapasztalt leggyakoribb bűncselekmények és jellemzőik.
Az élet, a testi épség és az egészség elleni bűncselekmények, a vagyon elleni és a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények, a nemi élet szabadsága és a nemi erkölcs elleni bűncselekmények, a gyermekek érdekét sértő és a család elleni bűncselekmények, valamint a közlekedési bűncselekmények meghatározó jellemzői.

Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: az állam és működése, állampolgári jogok, kötelességek.
Etika, filozófia: az erkölcs és jog viszonya.
Lokalizáció és önrendelkezés.
A jövő nemzedékek jogai.






KRESZ vonatkozó szabályai.










Nincs



Esetleírás: tetszőlegesen megválasztott vagyon, élet elleni vagy közlekedési bűncselekmény leírása, behatárolása.

2.4. Büntetőeljárás-jogi alapok

A büntetőeljárás-jog helye a jogrendszerben, célja és jogforrásai. A büntetőeljárás alapvető rendelkezései és ezek csoportosítása.
A büntetőjog és a büntetőeljárás-jog kapcsolata. A büntetőeljárás menete, szakaszai.
A büntető ügyekben eljáró hatóságok. A bíróság, az ügyész, a nyomozó hatóságok tagja.
A büntetőeljárásban részt vevő személyek (terhelt, védő, sértett, magánvádló, pótmagánvádló, magánfél, egyéb érdekeltek, képviselők, segítők, támogató) szerepe a büntetőeljárás során.
A bizonyítás, valamint annak eszközei. A szakértő, a tolmács. A tanú és a terhelt meghatározása, ezek jogai és kötelezettségei. A tanú vallomástételének akadályai. A terhelti megnevezés változásai az eljárás menetében. A védő szerepe, jogai. A sértett fogalma, jogai, kötelességei.
A büntetőeljárás kényszerintézkedései, ezek csoportosítása.
Az egyenlő bánásmódhoz való jog érvényesülésének elősegítése a büntető eljárás során.

2.5. Kriminalisztikai alapismeretek

A kriminalisztika fogalma, összetevői és ezek szerepe a bűnüldözésben. A bűncselekmény nyomozása során alkalmazható krimináltechnikai eszközök. A büntetőeljárási cselekmények és az azokkal kapcsolatos krimináltaktikai ajánlások, módszerek. A hátrányos helyzetben lévőkkel, deviáns magatartást tanúsítókkal szembeni toleráns magatartás. A nyomok lehetséges formái, felismerése, megőrzése. A bizonyítás célja, eszközei. A kihallgatási taktikák. A konfliktusok elkerülésének, kezelésének lehetőségei.









Nincs

Kulcsfogalmak/
fogalmak

Jogellenes cselekmények, társadalomra való veszélyesség, szabálysértés, felróhatóság, bűncselekmény, gyűlölet-bűncselekmény, bűntett, vétség, terhelt és sértett, áldozattá válás lehetőségei, tettes-részes, büntethetőségi akadályok, az ártatlanság vélelme, büntető eljárásban részt vevő személyek, a terhelt, a sértett, a tanú, tanúvallomás, büntetőeljárási kényszerintézkedések, kriminalisztika, krimináltechnika, kriminálmetodika, krimináltaktika, kriminalisztikai azonosítás, nyomok, nyomok megóvása.

A fejlesztés várt eredményei évfolyam végén

Bővebb ismereteket szerezhetnek a terep, a térkép, az iránytű, a távcső rendeltetéséről, jellemzőiről, elemi jártasságot a tájékozódások során történő felhasználásukról. A tanulók megismerhetik a jogellenes cselekményeket, és azok társadalomra veszélyességét. A feldolgozás során alakul és tudatossá válik viszonyuk a rendhez, a szabályok betartása szükségességéhez. Olyan megközelítések alakulhatnak ki, amelyek útmutatást adnak a jogkövető állampolgárrá váláshoz. E tudás birtokában képesek lehetnek a mindennapi életben felmerülő erkölcsi problémák felismerésére és kezelésére. A második tematikai egység feldolgozása által értékítéleteiket valószínűleg ésszerű érvekkel tudják majd alátámasztani, képesek lehetnek a felelős mérlegelésen alapuló döntések meghozatalára. Kialakulnak és fejlődnek az etikai-jogi jellegű és közéleti vitákban való részvételhez, saját álláspontjuk megvédéséhez, illetve továbbfejlesztéséhez szükséges készségek és képességek. Képesek lehetnek elfogadni, megérteni és tisztelni a magukétól eltérő nézeteket is, amennyiben megfelelő érvekkel alátámasztottak. Képessé válnak a fogyatékosság felismerésére és a fogyatékos embereket megillető egyenlő bánásmód követelményének megtartására. Tisztában lehetnek azzal, hogy mi vár arra a személyre, aki összeütközésbe kerül a törvénnyel. Megismerhetik ezek jogait, kötelességeit, lehetőségeit, az áldozattá válás elkerülésének lehetőségeit.

1

A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2015. szeptember 6. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére