• Tartalom

269/2018. (XII. 20.) Korm. rendelet

269/2018. (XII. 20.) Korm. rendelet

az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásáról

2019.02.17.

A Kormány
az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,
a 2. alcím tekintetében a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 47. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 3. alcím tekintetében a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény 53. § f) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 4. alcím tekintetében az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 94. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Központi hatóságok

1. § (1) A Kormány az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 15. cikk (1) bekezdése alapján

a) a belügyminisztert,

b) a külgazdasági és külügyminisztert és

c) a Miniszterelnökséget vezető minisztert

jelöli ki központi hatóságként.

(2) A Kormány a Rendelet 15. cikk (2) bekezdése szerinti központi hatóságként (a továbbiakban: fő központi hatóság) az igazságügyi minisztert jelöli ki.

2. § (1) Az 1. § (1) bekezdés a) pontja szerinti központi hatóság

a) fogadja és megválaszolja a lakóhely, a tartózkodási hely és a büntetlen előélet igazolására szolgáló magyar közokiratokkal kapcsolatban a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkereséseket, és

b) gondoskodik az a) pontban felsorolt közokiratokra vonatkozó, a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információknak a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről és a 2008/49/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2012. október 25-i 1024/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: IMI rendelet) szerinti belső piaci információs rendszerbe (a továbbiakban: IMI-rendszer) történő feltöltéséről.

(2) Az 1. § (1) bekezdés b) pontja szerinti központi hatóság

a) fogadja és megválaszolja a konzuli tisztviselők által kiállított magyar közokiratokkal kapcsolatban a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkereséseket, és

b) gondoskodik az a) pontban megjelölt közokiratokra vonatkozó, a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információknak az IMI-rendszerbe történő feltöltéséről.

(3) Az 1. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott központi hatóság az anyakönyvi és állampolgársági ügyekért való felelőssége keretében

a) fogadja és megválaszolja a születés, a haláleset, a név, a házasságkötés, a bejegyzett élettársi kapcsolat és az állampolgárság igazolására szolgáló magyar közokiratokkal kapcsolatban a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkereséseket, és

b) gondoskodik az a) pontban felsorolt közokiratokra vonatkozó, a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információknak az IMI-rendszerbe történő feltöltéséről.

(4) A fő központi hatóság

a) fogadja és a 3. § (1) bekezdése alapján továbbítja vagy közvetlenül megválaszolja a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkereséseket,

b) a 4. §-nak megfelelően külföldre továbbítja a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti megkereséseket,

c) az 5. §-nak megfelelően az (1) bekezdés a) pontjában, a (2) bekezdés a) pontjában és a (3) bekezdés a) pontjában felsorolt közokiratok kivételével gondoskodik a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információknak az IMI-rendszerbe történő feltöltéséről,

d) képviseli Magyarországot a Rendelet 23. cikke szerinti ad hoc bizottságban,

e) kezdeményezi a Rendelet 24. és 25. cikkében megjelölt, az e rendelet 5. és 6. §-a alapján beszerzett információknak a Bizottsággal történő közlését, és

f) az IMI rendelet 6. cikke szerinti nemzeti IMI-koordinátornál kezdeményezi magyar bíróság, hatóság vagy más szerv (a továbbiakban együtt: hatóság) regisztrálását az IMI-rendszerben.

3. § (1) A fő központi hatóság a más központi hatóság hatáskörébe tartozó közokiratra vonatkozó külföldi megkeresést három munkanapon belül a hatáskörrel rendelkező központi hatóságnak teszi át.

(2) A központi hatóság és a fő központi hatóság a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkeresések megválaszolása érdekében szükség esetén megkeresi az érintett közokiratot vagy hiteles másolatot kiállító hatóságot.

(3) A megkeresett hatóság a megkeresésre az annak átvételétől számított öt munkanapon belül válaszol.

4. § (1) Ha valamely hatóságnak, amelyhez a Rendelet hatálya alá tartozó külföldi közokiratot vagy hiteles másolatot mutattak be (a továbbiakban: eljáró hatóság), észszerű kétsége támad a bemutatott közokirat vagy hiteles másolat hitelességét illetően, és a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés a) pontja szerinti ellenőrzést követően az észszerű kétség fennmarad, az eljáró hatóság a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti megkeresés előterjesztése érdekében megkeresi a fő központi hatóságot. Az eljáró hatóság a megkereséshez csatolja a bemutatott közokiratot vagy hiteles másolatát, illetve megjelöli az észszerű kétség indokát.

(2) A fő központi hatóság az eljáró hatóság megkeresésének megérkezésétől számított öt munkanapon belül terjeszti elő a külföldi hatósághoz a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti megkeresést.

(3) A fő központi hatóság a megkeresett külföldi hatóság válaszáról az annak megérkezésétől számított öt munkanapon belül tájékoztatja az eljáró hatóságot.

5. § (1) A fő központi hatóság a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információk beszerzése érdekében szükség esetén megkeresi az érintett közokiratra vonatkozó szabályozásért felelős minisztert, a közokirat kiállítására hatáskörrel rendelkező hatóságot vagy más olyan hatóságot, amely az IMI-rendszerbe feltöltendő információkkal rendelkezhet.

(2) A megkeresett miniszter vagy hatóság a kért adatokat a megkeresés megérkezésétől számított tizenöt munkanapon belül köteles megadni. A fő központi hatóság ennél hosszabb határidőt is megjelölhet.

(3) Ha a (2) bekezdés alapján közölt információkban utóbb változás következik be, a megkeresett miniszter vagy hatóság haladéktalanul tájékoztatja a fő központi hatóságot.

(4) Az (1)–(3) bekezdést a Rendelet 24. cikk (1) bekezdésében megjelölt információk tekintetében is alkalmazni kell.

6. § Ha a Rendelet 25. cikke alapján az országspecifikus bejegyzések megnevezései módosításának közlése válik szükségessé, a módosítás hatálybelépését megelőzően négy hónappal az érintett közokiratra vonatkozó szabályozásért felelős miniszter a módosításokról tájékoztatja a fő központi hatóságot.

2. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet módosítása

7. §1

3. A belső piaci információs rendszer hazai működéséről és az abban való részvételnek a szabályairól, valamint a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti bejelentési kötelezettség teljesítéséről szóló 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet módosítása

8. §2

9. §3

10. §4

11. §5

12. §6

13. §7

14. §8

15. §9

4. Az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló
429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet módosítása

16. §10

17. §11

5. Záró rendelkezések

18. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével – a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 3–4. §, a 6–7. § és a 16–17. § 2019. február 16. napján lép hatályba.

19. § Ez a rendelet

a) az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet,

b) a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről és a 2008/49/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2012. október 25-i (EU) 1024/2012 európai parlamenti és tanácsi rendelet és

c) az információkhoz, eljárásokhoz, valamint segítségnyújtó és problémamegoldó szolgáltatásokhoz hozzáférést biztosító egységes digitális kapu létrehozásáról, továbbá az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2018. október 2-i (EU) 2018/1724 európai parlamenti és tanácsi rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

1

A 7. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 8. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 9. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

4

A 10. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

5

A 11. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

6

A 12. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

7

A 13. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

8

A 14. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

9

A 15. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

10

A 16. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

11

A 17. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére