3205/2020. (VI. 11.) AB végzés
3205/2020. (VI. 11.) AB végzés
alkotmányjogi panasz visszautasításáról
2020.06.11.
Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t:
Az Alkotmánybíróság a sportról szóló 2004. évi I. törvény 47. § (8) bekezdése és 78/I. §-a, valamint az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 75. § (4) bekezdése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
I n d o k o l á s
[1] 1. Az indítványozó gazdasági társaság jogi képviselője (dr. Gyülvészi Zsuzsanna ügyvéd) útján 2018. október 29-én alkotmányjogi panaszt nyújtott be az Alkotmánybírósághoz.
[2] Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 26. § (2) bekezdése alapján előterjesztett alkotmányjogi panaszában a sportról szóló 2004. évi I. törvény (a továbbiakba: Sport tv.) 47. § (8) bekezdése és 78/I. §-a, valamint az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: Ectv.) 75. § (4) bekezdése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte.
[3] Az indítványozó az ügy előzményeként előadta, hogy jogelődje, egy részvénytársaság, egy sportegyesülettel 2003. szeptember 23-án szerződést kötött (a továbbiakban: Megállapodás), amelyben a felek meghatározták a részleges kereskedelmi jogok körét. E jogok 2005. december 31-től egy, az indítványozó kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság tulajdonába kerültek alaptőkén felüli vagyonként, majd az indítványozó 2014 szeptemberében visszavásárolta azokat. Az indítványozó 2012. június 25-én az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján eljárást kezdeményezett az Ectv. 8. § (1) bekezdésével és 75. § (3) bekezdésével kapcsolatosan, amelyet az Alkotmánybíróság a 3035/2013. (II. 12.) AB végzésében visszautasított. Emellett az Ectv. 2012. január 1-jével hatályos rendelkezései alapján az érintett vagyoni értékű jogok tisztázása érdekében a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Választottbírósághoz fordult, amely fórum VB/16046 számú határozatában döntött a tárgykörben. Az indítványozó és a sportegyesület között, a kártalanítási megállapodás elmaradására tekintettel az indítványozó pert kezdeményezett az Ectv. 75. § (3) bekezdése alapján őt megillető kártalanítás iránt. A perben első fokon eljáró bíróság az Abtv. 25. §-ára tekintettel az Alkotmánybírósághoz fordult. A testület a konkrét normakontroll eljárásban 3190/2017. (VII. 21.) AB határozatával döntött. Ezzel együtt azonban a kártalanítással összefüggő per értelemszerűen folyamatban maradt, amely tényre az indítványozó maga is hivatkozott indítványában.
[4] Ilyen előzmények után az indítványozó az Abtv. 26. § (2) bekezdésére alapozott alkotmányjogi panasz eljárást kezdeményezett a Sport tv. 47. § (8) bekezdésével, a 78/I. § (1) bekezdés b) pontjával összefüggésben, valamint az Ectv. 75. § (4) bekezdésével kapcsolatban. A támadott törvényi rendelkezések 2018. július 31-én léptek hatályba.
[5] A Sport tv. 78/I. §-ával kapcsolatban az indítványozó azt állította, hogy a rendelkezés törvényalkotás útján vonta el a fentiekben hivatkozott Megállapodás szerint őt illető vagyoni értékű jogait. Kifogásolta ennek kapcsán a szerződéses viszonyokba való állami beavatkozás tényét, valamint a teljes körű kártalanítás biztosításának hiányát. Ebben a körben a jogállamiság elvét [Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése], a vállalkozás szabadságának elvét [M) cikk (1) bekezdése], valamint az Alaptörvény XIII. cikk (2) bekezdését sérelmezte. A kártalanítás hiányára hivatkozva előadta, hogy az Ectv. 2012. január 1-jét követően módosult 75. § (3) bekezdése által elvont „közvetítési jogokkal” kapcsolatban sem kapott semmilyen kártalanítást. Indítványában egyebekben utalt az Emberi Jogok Európai Egyezménye (a továbbiakban: EJEE) Első Kiegészítő Jegyzőkönyvének 1. cikkére is, állította, hogy a tulajdonhoz való jog sérelme körében előadott érvei miatt az EJEE vonatkozó rendelkezése is sérült.
[6] A Sport tv. 47. § (8) bekezdése kapcsán indítványát azzal indokolta, hogy a választottbíróság hatáskörének megállapítása „növeli a jogbizonytalanságot” tekintettel arra, hogy a jogszabály hatálybalépése előtt kötött szerződésekből eredő jogvitákra vonatkozó rendelkezést tartalmaz. Ez sérti a vállalkozás szabadságát [M) cikk (1) bekezdése], valamint a jogállamiság elvét [B) cikk (1) bekezdése].
[7] Az Ectv. 75. § (4) bekezdésének megsemmisítését az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése sérelme miatt kérte az indítványozó. Állította ugyanis, hogy a Sport tv. 78/I. § (1) bekezdés utolsó mondatának utaló rendelkezése miatt alkalmazandó Ectv. 75. § (4) bekezdése nem biztosít elegendő időt a kártalanítási perekre való felkészüléshez. Indítványozó szerint az Ectv. 75. § (4) bekezdésében meghatározott elévülési idő (2018. december 30.) a Sport tv. 78/I. § (1) bekezdésében nevesített közvetítési jogok elvételéből keletkező igények érvényesítésére vonatkozik. Az indítványozó értelmezése szerint a Sport tv. 78/I. § (1) bekezdésének hatálybalépése és az elévülés ideje közötti idő nem elegendő az igényérvényesítésre való felkészülésre.
[8] Az indítványozó ezen indokok alapján alaptörvény-ellenesnek véli mind a Sport tv. anyagi szabályát, amely – szól az indokolás – a magánjogi jogalanyok között létrejött szerződésbe való beavatkozás révén, kártalanítás nélkül sajátítja ki a tulajdonát képező vagyoni értékű jogokat [78/I. § (1) bekezdése]. Emellett sérelmezi a jogérvényesítés módját [a választottbíróság hatáskörét megállapító Sport tv. 47. § (8) bekezdése, a kártalanítási igény elévülését kimondó Ectv. 75. § (4) bekezdése is.
[9] 2. Az Abtv. 56. § (1) bekezdése előírja, hogy az alkotmányjogi panasz érdemi elbírálása előtt dönteni kell annak befogadásáról. Az alkotmányjogi panasz befogadásáról az Alkotmánybíróság az Abtv. 56. § (1) bekezdése alapján – figyelemmel az Abtv. 47. § (1) bekezdésére, 50. § (1) bekezdésére, valamint az Alkotmánybíróság Ügyrendjének 5. § (1) és (2) bekezdéseire – tanácsban eljárva dönt. A panaszt akkor lehet befogadni, ha az megfelel a törvényben előírt formai és tartalmi követelményeknek, különösen az Abtv. 26–27. és 29–31. §-aiban foglalt feltételeknek. Ezeken kívül az Abtv. 52. § (1) bekezdése értelmében az indítványnak határozott kérelmet kell tartalmaznia. A kérelem akkor határozott, ha megfelel az Abtv. 52. § (1b) bekezdés a)–f) pontjaiban foglalt kritériumoknak.
[10] 2.1. Az Abtv. 30. § (1) bekezdése szerint az alkotmányjogi panaszt az Abtv. 26. § (2) bekezdésében meghatározott esetben az alaptörvény-ellenes jogszabály hatálybalépésétől számított száznyolcvan napon belül lehet írásban benyújtani. Az Abtv. 30. § (4) bekezdése pedig akként rendelkezik, hogy a 26. § (2) bekezdésében meghatározott esetben az alaptörvény-ellenes jogszabály hatálybalépésétől számított száznyolcvan nap elteltével alkotmánybírósági eljárás megindításának nincs helye.
[11] A Sport tv. indítvánnyal támadott 47. § (8) bekezdését, és 78/I. §-át 2018. július 31-étől iktatta be a sportról szóló 2004. évi I. törvény és az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosításáról szóló 2018. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Módtv.) 3. §-a és 9. §-a. Az Ectv. 75. § (4) bekezdését szintén 2018. július 31-étől iktatta be a Módtv. 11. §-a. Következésképpen az indítványozó 2018. október 31-én, határidőben adta be panaszát.
[12] 2.2. Az Abtv. 26. § (2) bekezdése értelmében, az egyedi ügyben érintett személy vagy szervezet alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz, ha az alaptörvény-ellenes jogszabály rendelkezésének alkalmazása vagy hatályosulása folytán közvetlenül, bírói döntés nélkül következett be a jogsérelem, és nincs a jogsérelem orvoslására szolgáló jogorvoslati eljárás, vagy a jogorvoslati lehetőségeit az indítványozó már kimerítette. Hangsúlyozandó, hogy az Abtv. 26. § (2) bekezdésén alapuló panasz kivételes jellegű. Az Abtv. rendelkezése értelmében az alkotmányjogi panasz e típusa csak akkor kezdeményezhető, ha az indítványozó számára egyéb jogvédelem, jellemzően és végső fokon bíróság előtti perindítási lehetőség nem áll rendelkezésre. Abban az esetben, amennyiben a perindítás joga és lehetősége fennáll, úgy az megoldást jelenthet a felmerülő jogvitákra nézve, emellett pedig utat nyit az indítványozók számára úgy a perben meghozott bírói döntés, mint a bírói döntés alapjául szolgáló jogszabály alkotmányosságának vitatására. Az Alkotmánybíróság e kivételes jellegnek a figyelembe vételével alakította ki a „közvetlen”, azaz a bírósági eljárást nélkülöző panaszok esetében a gyakorlatát.
[13] Az Abtv. 26. § (2) bekezdés a) pontja szerint alkotmányjogi panasszal élhet az, akinek Alaptörvényben biztosított jogát az alkalmazott, illetve közvetlenül hatályosuló jogszabályi rendelkezés sérti. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján benyújtott alkotmányjogi panasz befogadásának központi kérdése az indítványozó (közvetlen és aktuális, vagyis a panasz benyújtásakor fennálló) érintettsége, amelynek alkotmányos tartalmát az Alkotmánybíróság a következőképpen határozta meg: „a panasz befogadhatóságának feltétele az érintettség, nevezetesen az, hogy a panaszos által alaptörvény-ellenesnek ítélt jogszabály a panaszos személyét, konkrét jogviszonyát közvetlenül és ténylegesen, aktuálisan érintő rendelkezést állapít meg, s ennek következtében a panaszos alapjogai sérülnek” {33/2012. (VII. 17.) AB határozat, Indokolás [61]; 3053/2018. (II. 13.) AB végzés, Indokolás [10]}.
[14] Az érintettségének indítványozó általi bizonyítása az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján folyó alkotmánybírósági eljárásban kulcsfontosságú, ugyanis „[a] panaszos alapjogában való személyes, közvetlen és aktuális sérelme különbözteti meg a kivételes panaszt az actio popularis-tól.
A személyes érintettség az érintett saját alapjogában való sérelmét jelenti. […] Az Abtv. 26. § (2) bekezdése által kifejezetten nevesített közvetlenség követelménye szempontjából az a meghatározó, hogy a kifogásolt jogszabály maga érinti-e az indítványozó alapjogát. […]
Az aktuális érintettség követelménye azt jelenti, hogy az érintettségnek az alkotmányjogi panasz benyújtásakor fenn kellett állnia.” {3110/2013. (VI. 4.) AB határozat, Indokolás [27]–[31]}
[15] Ezek alapján az Alkotmánybíróságnak az indítványozó jelen ügyben meglévő érintettségét kellett vizsgálnia, összevetve az indítványozó által támadott normák tartalmát, valamint az érintettsége igazolásaként előadottakat.
[16] A jelen indítvánnyal támadott törvényi rendelkezések a 2012. január 1-jétől hatályos Ectv. és Sport tv. által korábban kialakított – egyebek mellett a sportegyesületek és szövetségek önálló anyagi alapját megteremteni szándékozó –, időközben több alkalommal is módosított jogszabályi környezetét egészítik ki. A Sport tv. támadott 78/I. §-a tartalmilag megegyezik az Ectv. 75. § (3) bekezdésében foglaltakkal a nem a sportszervezetek által birtokolt, de a sportszervezet tevékenységével kapcsolatos vagyoni értékű jogok sorsát illetően. Ezen túl a Sport tv. támadott rendelkezése értelmében a labdarúgó sporttevékenység, sportversenyek közvetítésére vonatkozó szerződések hatálya 2018. december 30. napjával megszűnik és amennyiben e napon e jogokkal a sportszervezeten kívüli más szervezet rendelkezik, azok kártalanítás ellenében szállnak vissza a sportszervezetre.
[17] Az indítványozó közvetítésekkel összefüggő jogosítványait mindezek alapján már az Ectv. 2012. január 1-jétől hatályos 75. § (3) bekezdése érintette. Úgy az Ectv. mint a Sport tv. a jogok ellenértékeként kártalanítási kötelezettséget írt/ír elő, amely a felek közötti megállapodás hiányában mindkét törvényi szabály szerint bírósági eljárásban kényszeríthető ki. Az indítvány maga is utalt arra, hogy a közvetítési jogok átszállása kapcsán keletkezett kártalanítás tárgyában per van folyamatban közte és a szerződéses partnere között (lásd indítvány 5. oldala).
[18] A Sport tv. 47. § (8) bekezdése ugyanis sportszervezetek jogvitáira irányadó speciális választottbírósági eljárást állapít meg, amely eljárás a korábbi rendelkezések alapján az indítványozó esetében – általa is igazolt módon – már lezajlott. Az Ectv. támadott 75. § (4) bekezdése a 75. § (3) bekezdése beiktatását követően, vagyis 2012. január 1-je után keletkezett kártalanítási igények elévüléséről rendelkezik, valamint az elévülés kereset benyújtásával történő megszakadásáról.
[19] Az alkotmányjogi panasszal támadott normák tartalmának vizsgálatát követően az Alkotmánybíróság áttért az indítványozó érintettségének vizsgálatára.
[20] E körben az Alkotmánybíróság elsődlegesen utal arra, hogy az Abtv. 52. § (4) bekezdése alapján az alkotmánybírósági eljárás feltételeinek fennállását (jelen esetben az indítványozói jogosultságot, a közvetlen és aktuális érintettséget, a sérelmezett jogszabály közvetlen hatályosulását) az indítványozónak kell igazolnia {erről lásd: 3053/2018. (II. 13.) AB végzés [13]; 3165/2017. (VI. 26.) AB végzés [11]}.
[21] Az indítványozó panaszában előadta, hogy a Sport tv. és az Ectv. támadott rendelkezései őt érintő szabályok, mivel azok labdarúgó tevékenységre vonatkoznak. Érintettsége igazolásaként indítványához csatolta a Megállapodást, valamint a Kúria 2017. június 13-án született Gfv.VII.30.182/2017/4. számú ítéletét. Megjegyzendő, hogy a Kúria Gfv.VII.30.182/2017/4. számú ítélete az azt megelőző VB/14120. számú választottbírósági döntés keretei között az indítványozó által működtetett labdarúgó csapatok mérkőzéseire nyolc darab VIP hely és egy darab Sky-Box kizárólagos használata, valamint a választottbíróság hatáskörének megállapítása és ezzel összefüggésben a választottbírósági ítélet érvénytelenítése tárgyában született.
[22] Emellett az indítványozó cégkivonattal igazolta azt, hogy nem sportegyesületi vagy sportszövetségi formában működik, és vagyoni értékű jogait érintették a Sport tv. támadott rendelkezései. Mindebből személyes érintettsége következik.
[23] Az indítványozó hivatkozott továbbá a VB/16046 számú ítéletre, amely az Ectv. 75. § (3) bekezdéséhez fűződően a „visszaszálló jogok körének” megállapítására irányult, ugyanakkor arra nem tért ki, hogy a választottbírósági döntéshez képest jelen indítvánnyal támadott és az Ectv. 75. § (3) bekezdésével szövegszerűen egyező Sport tv. 78/I. §-a mely vagyoni értékű jogait sérti közvetlenül.
[24] Figyelemmel ugyanis az indítványozó és a sportszervezet közötti választottbírósági eljárásra és a már folyamatban lévő kártalanítási perre is, aktuális érintettsége – és ezzel konkrét jogviszonyait érintő sérelme – igazolására azon tényleges vagyoni veszteségeit kellett volna megjelölnie, amelyek 2018. július 31-ével, a Sport tv. támadott új rendelkezéseivel álltak elő. Különös tekintettel arra a tényre, hogy a Sport tv. maga is visszautal az Ectv. 75. §-ában foglaltakra.
[25] Emlékeztet továbbá az Alkotmánybíróság arra is, hogy az indítványozó – a hiánypótlási felhívásra benyújtott beadványában – a Sport tv. támadott rendelkezései alapján nyitva álló bírói utat a visszaszálló vagyoni értékű jogok ellenértékének megállapítására nem tartotta „tényleges jogorvoslatnak”. Mindazonáltal mind eredeti indítványában, mind a főtitkári hiánypótló felhívásra benyújtott beadványában igazolás nélkül maradt, hogy a Sport tv. támadott 78/I. § (1) bekezdése az Ectv. 75. § (3) bekezdésében foglaltakhoz képest aktuálisan – és az indítványában hivatkozott bírósági eljáráshoz képest immár – mely vagyoni elemeket érinti, illetve a kártalanítás összegét illetően van-e/volt-e az érintettek között megállapodás. Ezen kérdés azonban igazolást igényeltek volna ahhoz, hogy a bírósági eljárást nélkülöző, „közvetlen” alkotmányjogi panasz érdemben elbírálható legyen az Alkotmánybíróság döntést hozó valamely fóruma által.
[26] A kifejtettek értelmében az indítványozó nem igazolta, hogy a támadott jogszabályi rendelkezések hatályosulása őt aktuálisan érintette, vagyis indítványában – a hiánypótlási felhívás ellenére – nem tért ki annak alátámasztására, hogy az indítvány benyújtása időpontjában mely vagyoni értékű jogok voltak a tulajdonában, amelyeket érintette a Sport tv. által történő tulajdon átszállás és az Ectv.-beli elévülés.
[27] 3. Az indítványt ezért az Alkotmánybíróság a befogadhatóság egyéb feltételei vizsgálatának mellőzésével – figyelemmel az Abtv. 56. § (3) bekezdésére – az Ügyrend 30. § (2) bekezdés c) pontja alapján visszautasította.
[28] Az Alkotmánybíróság az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés f) pontja alapján (nemzetközi szerződésbe ütközés vizsgálata) a jogszabályok vizsgálatát az indítványozók kezdeményezésére, illetve bármely eljárása során hivatalból végzi. Az eljárást az országgyűlési képviselők egynegyede, a Kormány, a Kúria elnöke, a legfőbb ügyész, valamint az alapvető jogok biztosa indítványozhatja. A bíró – a bírósági eljárás felfüggesztése mellett – az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezi, ha az előtte folyamatban levő egyedi ügy elbírálása során olyan jogszabályt kell alkalmazni, amelynek nemzetközi szerződésbe ütközését észleli [Abtv. 32. § (2) bekezdés]. Mivel a fentiek alapján a jogszabály nemzetközi egyezménybe ütközésének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány nem a jogosulttól származó, az Alkotmánybíróság azt visszautasította [Abtv. 55. § (4) bekezdés b) pont, Ügyrend 30. § (2) bekezdése].
Budapest, 2020. május 19.
Dr. Szabó Marcel s. k., |
||||||||||||||
tanácsvezető alkotmánybíró |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
Dr. Szabó Marcel s. k., |
Dr. Szabó Marcel s. k., |
Dr. Szabó Marcel s. k., |
|||||||||||
|
tanácsvezető alkotmánybíró |
tanácsvezető alkotmánybíró |
tanácsvezető alkotmánybíró |
|||||||||||
|
az aláírásban akadályozott |
az aláírásban akadályozott |
az aláírásban akadályozott |
|||||||||||
|
dr. Dienes-Oehm Egon |
dr. Hörcherné dr. Marosi Ildikó |
dr. Salamon László |
|||||||||||
|
alkotmánybíró helyett |
előadó alkotmánybíró helyett |
alkotmánybíró helyett |
|||||||||||
|
||||||||||||||
Dr. Szabó Marcel s. k., |
||||||||||||||
tanácsvezető alkotmánybíró |
||||||||||||||
az aláírásban akadályozott |
||||||||||||||
dr. Szalay Péter |
||||||||||||||
alkotmánybíró helyett |
Alkotmánybírósági ügyszám: IV/1627/2018.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás