3428/2020. (XI. 26.) AB végzés
3428/2020. (XI. 26.) AB végzés
alkotmányjogi panasz visszautasításáról
2020.11.26.
Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t:
Az Alkotmánybíróság a Kúria Kfv.VI.38.356/2019/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt visszautasítja.
I n d o k o l á s
[1] 1. Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. §-a alapján alkotmányjogi panaszt nyújtott be, amelyben az Alaptörvény 28. cikke, XV. cikk (1)–(2) bekezdése, XXIV. cikk (1) bekezdése, XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdése sérelmére hivatkozással a felülvizsgálati jogkörben eljáró Kúria Kfv.VI.38.356/2019/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és annak – a Győri Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 8.K.27.486/2019/16. számú ítéletére kiterjedő hatállyal történő – megsemmisítését kérte.
[2] Az alkotmányjogi panasz alapjául szolgáló ügy lényege szerint az indítványozó – miután lányával évekkel korábban megszakadt a kapcsolata és unokáival még nem találkozott – a gyámhivataltól a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról az 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Gyer.) 28. § (1) bekezdése szerinti nagyszülői kapcsolattartás szabályozását kérte. A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Győri Járási Hivatala a kérelmet elutasította, a másodfokon eljáró Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal a döntést helybenhagyta, a Győri Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság pedig az indítványozó keresetét elutasította. A bíróság két indokra alapította a döntését. Egyrészt kimondta, hogy a Gyer. 27. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a kapcsolattartás célja a gyermek és a kapcsolattartásra jogosult közötti családi kapcsolat fenntartása, amely nem értelmezhető egy nem létező nagyszülő-unoka családi kapcsolat felépítéseként, a jogszabály nem biztosítja a kapcsolatfelvétel iránti kezdeményezést. Márpedig az indítványozó és a lánya közötti viszony tizenöt éve megromlott, az indítványozó az unokáival még soha nem találkozott, tehát közöttük kapcsolat, érzelmi kötődés nem jött létre. Másrészt a bíróság azzal érvelt, hogy jelen esetben a kapcsolattartás a gyermekek egészséges érzelmi, lelki fejlődését szem előtt tartva nem szolgálná az érdeküket. E körben – utalva a gyámhatósági döntésre – figyelemmel volt a bíróság arra is, hogy az indítványozót korábban súlyos testi sértés, majd szexuális erőszak bűntettének kísérlete miatt jogerősen elítélték. Az indítványozó felülvizsgálati kérelmének a befogadását a Kúria – utalva a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 2020. március 31-ig hatályos 118. § (1) bekezdés b) pontjára – arra hivatkozással tagadta meg, hogy az indítványozó nem hozott fel olyan érveket, amelyek a felvetett jogkérdés különleges súlyát, illetve társadalmi jelentőségét alátámasztották volna.
[3] Az indítványozó ezt követően fordult az Alkotmánybírósághoz. Véleménye szerint az ügyben eljáró gyámhivatal és a bíróság tévesen értelmezte a Gyer.-t, mivel a „kapcsolat fenntartása” nem csupán egy megszakadt unoka-nagyszülő kapcsolat reaktiválására vonatkozik, hanem az egymást korábban nem ismerő személyek kapcsolatfelvételére is. Nem pártatlan és nem tisztességes [Alaptörvény XXIV. cikk (1) bekezdés és XXVIII. cikk (1) bekezdés] az az eljárás – hangzik az érvelés –, amelyben a „jogszabályokat az egyedi ügyre kicsavarva alkalmazzák”, így megakadályozva a gyermeki és nagyszülői jogok érvényesülését. A téves jogalkalmazás másrészt azt is jelenti, hogy a jogalkalmazó nem tekinti mindenkire egyformán érvényesnek a jogszabályokat, és így az unoka-nagyszülő közötti kapcsolattartás jogából önkényesen kizár embereket. Ez nem egyeztethető össze a törvény előtti egyenlőség követelményével [Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdés], továbbá az „unoka-nagyszülő kapcsolati jog megtagadása” a XV. cikk (2) bekezdését is sérti. Végezetül az indítványozó szerint a helytelen jogértelmezés az Alaptörvény 28. cikkének a sérelmét is eredményezi, a Kúriának fel kellett volna ismernie, hogy alaptörvény-ellenes bírói gyakorlatról van szó az ügyben, és a felülvizsgálati kérelmet be kellett volna fogadnia.
[4] Indítvány-kiegészítésében az indítványozó – az Alaptörvény XV. cikk (2) bekezdésének a sérelmeként – előadta mindezek mellett azt is, hogy a Győri Ítélőtábla honlapján közzétett, az ítélőtábla 2016. évi tevékenységéről szóló dokumentum tartalmazza az indítványozó által indított polgári peres ügyek adatait. Ennek célja az indítványozó szerint „egyfajta figyelemfelhívás a földrajzi területen dolgozók számára, ki a problémás ügyfél”, következésképpen a Győri Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság pártatlansága emiatt is megkérdőjelezhető. E részrehajlás megvalósulását igazolja az indítványozó megítélése szerint az, hogy az ítélet bevezető része a „nagyszülői kapcsolattartás szabályozása tárgyában hozott közigazgatási határozattal kapcsolatos közigazgatási jogvita felülvizsgálata iránti peres eljárásként” jelölte meg az ügyet, holott az indítványozó kérelme jóval többre, a „megismerkedés-bizalomkiépítés-kapcsolattartás” folyamatára irányult.
[5] 2. Az Abtv. 56. § (2) bekezdése alapján megvizsgálva a befogadhatóság feltételeit, jelen ügyben a következőket lehetett megállapítani.
[6] 2.1. Az ügy a Győri Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 2019. szeptember 18-án hozott jogerős döntését követően az Abtv. 30. § (1) bekezdésében meghatározott hatvan napos határidőben érkezett az Alkotmánybíróságra. A Kúria befogadás tárgyában hozott döntését követően lefolytatott hiánypótlási eljárásban az indítványozó a kérelmét kiegészítette, és kiterjesztette azt a Kúria végzésére is.
[7] Az indítványozó a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségeket kimerítette, alkotmányjogi panasz benyújtására indítványozói jogosultsággal rendelkezik és a folyamatban volt per felpereseként érintettnek minősül.
[8] Az alkotmányjogi panasz az Alaptörvény 28. cikke vonatkozásában nem tesz eleget az Abtv. 27. § (1) bekezdés a) pontjában írt feltételnek, mivel ez a rendelkezés az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint nem tartalmaz Alaptörvényben biztosított jogot, ezért arra alkotmányjogi panasz nem alapítható {lásd legutóbb például: 3039/2020. (II. 24.) AB végzés, Indokolás [22]}.
[9] A kérelem a határozottság Abtv. 52. § (1b) bekezdésében felsorolt követelményeit egyebekben teljesíti: a) tartalmazza azt a törvényi rendelkezést, amely megállapítja az Alkotmánybíróság hatáskörét az indítvány elbírálására, továbbá azt, amely az indítványozó indítványozói jogosultságát megalapozza (Abtv. 27. §); b) az eljárás megindításának indokait (az indítványozó nagyszülői kapcsolattartás iránti kérelmét elutasították, és felülvizsgálati kérelmét a Kúria nem fogadta be); c) az Alkotmánybíróság által vizsgálandó bírósági döntést (a Kúria Kfv.VI.38.356/2019/2. számú végzése és a Győri Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 8.K.27.486/2019/16. számú ítélete); d) az Alaptörvény sérülni vélt rendelkezéseit [Alaptörvény XV. cikk (1)-(2) bekezdés, XXIV. cikk (1) bekezdés, XXVIII. cikk (1) bekezdés]; e) indokolást arra nézve, hogy a sérelmezett bírósági döntés miért ellentétes az Alaptörvény megjelölt rendelkezéseivel, valamint f) kifejezett kérelmet arra, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a Kúria végzésének alaptörvény-ellenességét és semmisítse meg azt a Győri Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítéletére kiterjedő hatállyal.
[10] 2.2. Az Abtv. 29. §-a szerint az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés esetén fogadja be. E két feltétel alternatív jellegű, bármelyik fennállása megalapozza a panasz befogadhatóságát.
[11] Az Abtv. 29. §-ában írt első feltételt illetően az Alkotmánybíróság emlékeztet arra, hogy részletesen kimunkált és következetesen alkalmazott gyakorlata van az indítványozó által felhívott alaptörvényi rendelkezések – a XV. cikk (1)–(2) bekezdése, a XXIV. cikk (1) bekezdése, valamint a XXVIII. cikk (1) bekezdése – tartalmát érintően {lásd például: 13/2020. (VI. 22.) AB határozat; 8/2020. (V. 13.) AB határozat, Indokolás [36]–[50]}. Jelen alkotmányjogi panasz ehhez képest nem vet fel olyan új, alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést, amely a panasz befogadását és érdemi elbírálását indokolná.
[12] A második – a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességre vonatkozó – feltételt érintően az Alkotmánybíróság a következőket állapította meg. Az indítványozó kifejezetten a bírói jogértelmezés hibájára, a Gyer. 27. § (1) bekezdés a) pontja alkalmazását érintő tévedésre hivatkozik. Az Alkotmánybíróság korábbi döntéseiben nem zárta ki, hogy a contra legem jogalkalmazás kivételes esetben, a bírói jogértelmezés kirívó – alapjogi relevanciát elérő – hibája miatt a tisztességes bírósági eljáráshoz való jog sérelmének a megállapíthatóságára vezessen. Mindazonáltal az esetlegesen contra legem jogértelmezés és jogalkalmazás önmagában nem alapozza meg az alkotmányellenességet, tehát a pusztán a bírói jogértelmezés állított hibájára alapított alkotmányjogi panaszt – a tisztességes bírósági eljáráshoz való joggal összefüggésben – az Alkotmánybíróság érdemben nem vizsgálja {vesd össze például: 20/2017. (VII. 18.) AB határozat, Indokolás [21]–[29]; 3295/2019. (XI. 18.) AB végzés, Indokolás [37]–[40]}. Ugyanis a „bírói döntés elleni alkotmányjogi panasz nem tekinthető a bírósági szervezeten belül jogorvoslattal (már) nem támadható bírói határozatok által okozott valamennyi jogsérelem orvoslása eszközének” {3107/2016. (V. 24.) AB végzés, Indokolás [35]}. Az Alkotmánybíróság a bírói döntéssel szemben benyújtott alkotmányjogi panasz intézményén keresztül is az Alaptörvényt és az abban elismert jogokat oltalmazhatja {erről lásd elsőként: 3325/2012. (XI. 12.) AB végzés, Indokolás [13]}. Vagyis az Alkotmánybíróság a bírói döntések felülvizsgálata során is az Alaptörvényben elismert alapjogi követelményrendszer tényleges érvényesülését garantálja. „A jogszabályokat a bíróságok értelmezik, az Alkotmánybíróság csak az értelmezési tartomány alkotmányos kereteit jelölheti ki. Ez a jogkör azonban nem teremthet alapot arra, hogy minden olyan esetben beavatkozzon a bíróságok tevékenységébe, amikor olyan (állítólagos) jogszabálysértő jogalkalmazásra került sor, mely egyéb jogorvoslati eszközzel már nem orvosolható. Sem a jogállamiság elvont elve, sem a tisztességes eljárás alapjoga, sem a diszkrimináció tilalma nem teremthet alapot arra, hogy az Alkotmánybíróság a bírósági szervezet feletti »szuperbíróság« szerepébe lépjen, és hagyományos jogorvoslati fórumként járjon el. […] A bíró bármely ténybeli vagy jogi tévedése nem teszi automatikusan tisztességtelenné az egész eljárást, mivel az ilyen tévedések teljesen soha nem küszöbölhetők ki, azokat az igazságszolgáltatás ma ismert rendszere magában hordozza.” {3325/2012. (XI. 12.) AB végzés, Indokolás [14]–[15]}
[13] Jelen ügyben a jogalkalmazási hiba állításán túlmenően az indítványozó nem állította más alapjog sérelmét. Önmagában viszont az, hogy az indítványozó az egyébként megindokolt bírósági döntést tévesnek tartja, a fentebb idézett állandó gyakorlat szerint nem tekinthető az eljárás tisztességessége [Alaptörvény XXIV. cikk (1) bekezdés, XXVIII. cikk (1) bekezdés] vagy az egyenlőség [Alaptörvény XV. cikk (1)–(2) bekezdés] követelményrendszerén belül értékelhető alkotmányossági kérdésnek. Megjegyzendő továbbá, hogy a bíróság jogerős ítéletében nem csupán a Gyer. 27. § (1) bekezdés a) pontjára hivatkozott, hanem a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján azt is megállapította, hogy a kapcsolattartás a gyermekek egészséges érzelmi, lelki fejlődését szem előtt tartva nem szolgálná az érdeküket, amely következtetés felülbírálatára az Alkotmánybíróságnak egyébként sincs hatásköre.
[14] Korábbi döntésében írtakhoz hasonlóan az Alkotmánybíróság megerősíti végezetül, hogy „annak megítélése, hogy a felülvizsgálati kérelem befogadásának feltételei fennállnak-e vagy sem, jelen ügyben nem alkotmányossági, hanem szakjogi-törvényértelmezési kérdés, melyben az Alkotmánybíróság a Kúria döntését nem bírálhatja felül” {3240/2020. (VII. 1.) AB végzés, Indokolás [13]}.
[15] Mindezek alapján megállapítható, hogy az indítványba foglaltak a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség kételyét sem vetik fel.
[16] Összefoglalva: az Alkotmánybíróság nem talált olyan körülményt, amelyet az Alaptörvény felhívott rendelkezéseivel összefüggésben alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdésként vagy a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességként lehetne értékelni, és amely ezért az indítvány érdemi vizsgálatát indokolná.
[17] 3. A fentiek szerint az alkotmányjogi panasz nem felel meg az Abtv. 27. § (1) bekezdés a) pontjába foglalt törvényi feltételnek, illetve az Abtv. 29. §-ban írt befogadási kritériumoknak, ezért azt az Alkotmánybíróság az Abtv. 56. § (1)–(3) bekezdése alapján eljárva, az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) és h) pontjai alapján visszautasította.
Budapest, 2020. november 10.
Dr. Szalay Péter s. k., |
||||||||||||
tanácsvezető alkotmánybíró |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Dr. Szalay Péter s. k., |
Dr. Szalay Péter s. k., |
Dr. Szalay Péter s. k., |
|||||||||
|
tanácsvezető alkotmánybíró |
tanácsvezető alkotmánybíró |
tanácsvezető alkotmánybíró |
|||||||||
|
az aláírásban akadályozott |
az aláírásban akadályozott |
az aláírásban akadályozott |
|||||||||
|
dr. Dienes-Oehm Egon |
dr. Hörcherné dr. Marosi Ildikó |
dr. Salamon László |
|||||||||
|
alkotmánybíró helyett |
előadó alkotmánybíró helyett |
alkotmánybíró helyett |
|||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Dr. Szalay Péter s. k., |
||||||||||||
tanácsvezető alkotmánybíró |
||||||||||||
az aláírásban akadályozott |
||||||||||||
dr. Szabó Marcel |
||||||||||||
alkotmánybíró helyett |
Alkotmánybírósági ügyszám: IV/1876/2019.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás