26/2021. (VI. 30.) HM utasítás
26/2021. (VI. 30.) HM utasítás
a Honvédelmi Ágazati Válságkezelő Rendszer bevezetéséről, valamint az annak részét képező HM Válságreagáló Rendszer részletes működtetésével kapcsolatos egyes feladatokról
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. § Az utasítás hatálya a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 80. § 13. pontja szerinti honvédelmi szervezetre (a továbbiakban: honvédelmi szervezet) terjed ki.
2. § Ezen utasítás alkalmazásában
a) Honvédelmi Minisztérium önálló szervezeti egységei: a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) Szervezeti és Működési Szabályzata szerinti önálló szervezeti egységek;
b) politikai felsővezető: a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter), a HM parlamenti államtitkára (a továbbiakban: HM PÁT) és a HM honvédelmi államtitkára (a továbbiakban: HM HOÁT);
c) szakmai felsővezető: a HM közigazgatási államtitkára (a továbbiakban: HM KÁT) és a HM helyettes államtitkárai;
d) válsághelyzet:
da) a Hvt. 21/A. §-a szerinti honvédelmi veszélyhelyzet,
db) a Hvt. 36. § (1) bekezdés c) pontja szerinti szövetségi és nemzetközi szerződésből eredő válságkezelési feladat teljesítése,
dc) a Hvt. 36. § (1) bekezdés h) pontja szerinti tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet,
dd) a Hvt. 36. § (1) bekezdés k) pontja szerinti egészségügyi válsághelyzet,
de) a Hvt. 64. § (1) bekezdése szerinti különleges jogrendi esetek,
df) a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 43–44. §-a szerinti veszélyhelyzet, valamint katasztrófaveszély és
dg) az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (a továbbiakban: NATO) válságkezelési folyamatával és műveleti terveivel kapcsolatos feladatok végrehajtásával összefüggő NATO azonnali döntéshozatali eljárásrend és az ehhez kapcsolódó tervek bevezetését követő időszak.
3. § Az utasítást válsághelyzet megelőzése és kezelése során, továbbá a miniszter által elrendelt egyedi esetben, a miniszter erre vonatkozó döntése esetén a felsőszintű döntések és a szükséges szabályzók előkészítése, valamint azok érvényre juttatásának ellenőrzése és felügyelete érdekében kell alkalmazni.
2. A Honvédelmi Ágazati Válságkezelő Rendszer felépítése és működése
4. § A Honvédelmi Ágazati Válságkezelő Rendszer (a továbbiakban: HÁVR) rendeltetése a honvédelmi ágazat rendelkezésére álló képességek feladatspecifikus és időbeni összpontosítása a válsághelyzet megelőzése és kezelése érdekében. A HÁVR keretei között valósul meg a honvédelmi szervezetek feladat- és hatáskörébe tartozó válságkezelési feladatok során szükséges felső szintű döntések és szabályzók előkészítése, azok végrehajtásának irányítása, az ágazat, különösen a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) képességei alkalmazásának vagy felhasználásának tervezése és összehangolása, valamint a szövetségesi és nemzetközi kötelezettségekből fakadó feladatok végrehajtásával összefüggő döntéshozatali eljárásrendekhez igazodó, ágazati szintű stratégiai szakmai feladatok végrehajtása.
5. § A HÁVR felső szintű döntéshozatali szerve a Miniszteri Döntéshozó Testület (a továbbiakban: MDT), melynek vezetője a miniszter, tagjai
a) a HM PÁT,
b) a HM HOÁT,
c) a HM KÁT,
d) a HM kabinetfőnök,
e) a HM sajtófőnök,
f) a HM Miniszteri Titkárság titkárságvezetője,
g) a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ) főigazgatója,
h) az MH parancsnoka (a továbbiakban: MH PK) és
i) a miniszter által közvetlenül vagy az a)–h) pont szerinti tagok javaslatára berendelt, illetve meghívott személyek.
6. § Az MDT a HÁVR fő döntéshozatali szerveként ellátja a Miniszteri Értekezlet feladatait, ennek keretében valósul meg a HÁVR elemei működésének felsővezetői szintű összehangolása.
7. § Az MDT munkafeltételeinek kialakításáért és működésének – a HM Miniszteri Kabinettel együttműködésben történő – szabályozásáért a HM Miniszteri Titkárság titkárságvezetője felelős.
8. § A HÁVR magában foglalja a HM Válságreagáló Rendszert (a továbbiakban: HM VRR), a Katonai Egységes Felderítő Rendszert (a továbbiakban: KEFR) és az MH Műveleti Vezetési Rendszert (a továbbiakban: MH MVR).
9. § Az ágazati szintű válságkezelésre vonatkozó miniszteri döntések a HÁVR elemeként működő HM VRR-en keresztül érvényesülnek.
10. § A HÁVR elemei az időszerűen kialakult helyzetnek megfelelően kiegészülhetnek az együttműködő szövetséges, kormányzati és nem kormányzati, valamint a honvédelmi szervezetek állományából delegált összekötőkkel és szakértőkkel.
3. A HM Válságreagáló Rendszer felépítése
11. § A HM VRR párhuzamosan működő egységei
a) a HM Döntéselőkészítő Szervezet (a továbbiakban: HM DESZ) és
b) a HM Irányító és Helyzetnyilvántartó Szervezet (a továbbiakban: HM IHSZ).
12. § (1) A HM DESZ állandó és ideiglenesen működő elemekből épül fel.
(2) A HM DESZ béke időszakában működő állandó szervezeti elemeinek feladatait a HM Szervezeti és Működési Szabályzata (a továbbiakban: HM SZMSZ) a jelen utasításban meghatározott eltérésekkel határozza meg.
13. § (1) A HM IHSZ állandó és ideiglenesen működő elemekből épül fel.
(2) A HM IHSZ békeidőben is állandó jelleggel ügyeleti szolgálatként működő eleme a HM Ügyelet (a továbbiakban: HM Ü), melynek működését a miniszter a jelen utasításban meghatározottakkal összhangban külön utasításban szabályozza.
(3) A HM IHSZ ideiglenesen működő elemei
a) a HM Honvédelmi Operatív Törzs (a továbbiakban: HM HOT) és
b) a HM Válságkezelő Csoport (a továbbiakban: HM VCS).
4. A HM Válságreagáló Rendszer elemeinek működése
14. § A HM VRR elemeinek szakmai irányítását felelősségi területüknek megfelelően a 2. § b) pontja szerinti politikai felsővezetők és a 2. § c) pontja szerinti szakmai felsővezetők végzik.
15. § A HM Ü, valamint a HM önálló szervezeti egységei és a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetek mint a HM VRR állandóan működő elemei gondoskodnak a HM békeidőszaki készenléti rendszer működésének biztosításáról, ideértve az ideiglenesen működő elemek riasztását, aktiválását, továbbá a HM HOT felállításáig a feladatok vételét és a végrehajtás megkezdését.
16. § (1) A HM IHSZ működtetéséért a HM HOÁT, a HM DESZ működtetéséért a HM KÁT felelős.
(2) A HÁVR szabályozásáért a HM HOÁT– a HM KÁT-tal egyetértésben – felelős.
17. § A HM DESZ elemei a válsághelyzet kezelésének időszakában hivatali vagy folyamatos munkarendben, saját kijelölt munkahelyükön vagy minősített adattal való tevékenység esetén a biztonsági területen elhelyezkedő kijelölt munkahelyen
a) a HM alaprendeltetéséből adódó feladatok ellátásával párhuzamosan végzik a válságkezeléshez kapcsolódó döntés-előkészítés szakterületi feladatait, melynek keretében biztosítják a stratégiai szintű döntések összehangolt előkészítését és az MDT elé terjesztését,
b) az MDT részére összeállítják az előterjesztéseket, és azokat jóváhagyásra felterjesztik a szakterületért felelős politikai vagy szakmai felsővezető részére,
c) végzik a HM HOÁT útján felterjesztett katonai szakmai javaslatok minisztériumi szintű szakterületi véleményezését,
d) végzik a válsághelyzethez kapcsolódó, a honvédségi szervezetek igényei kielégítésének tárcaközi koordinációjával összefüggő ágazati feladatokat,
e) biztosítják a válságkezeléssel kapcsolatos információáramlást a HM HOT útján a KEFR és az MH MVR felé, és
f) a HM SZMSZ szerinti eljárásrendben, a jelen utasításban meghatározott eltérésekkel kapcsolatot tartanak a kormányzati szervezetekkel.
18. § A HM Ü végzi különösen
a) a kormányügyeleti rendszer létrehozásáról szóló kormányhatározat szerinti biztonsági ügyeleti feladatok ellátását,
b) a kormányügyelettel kapcsolatos információk továbbítását az ügyeletes minisztériumi felsővezetői feladatok ellátásáról és a jelentési kötelezettség körébe tartozó biztonsági kihívást jelentő helyzetek jegyzékéről szóló HM utasítás szerint,
c) a kormányügyeleti rendszer részeként a miniszter felelősségi körébe tartozó és kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események vonatkozásában a Kormány gyors, hatékony és hiteles tájékoztatását,
d) a HÁVR aktivizált elemei működőképességének eléréséig tartó feladatok, különösen a HM HOT tevékenységéhez kapcsolódó válságkezelési teendők ellátását,
e) válságkezelés esetén a békétől eltérő eljárásrendnek megfelelő irányító és helyzetnyilvántartó feladatokat, azok HM HOT részére történő átadásáig,
f) a NATO Válságreagálási Rendszer intézkedéseinek vételét, azok beazonosítását a Nemzeti Intézkedések Gyűjteményében, az érintett politikai és szakmai felsővezetők, valamint a HM Védelmi Igazgatási Főosztály (a továbbiakban: HM VIF) vezetőjének tájékoztatását, továbbá a feladat továbbítását az érintett kormányzati szervek ügyeleti szolgálatai részére,
g) az EU integrált válságkezelési mechanizmusa útján kezdeményezett uniós intézkedések vételét, arról az érintett politikai és szakmai felsővezetők tájékoztatását, és
h) a feladat-végrehajtásban érintett HM és a miniszter alárendeltségébe tartozó szervezetek készenléti szolgálatainak, az MH, valamint KNBSZ központi ügyeleteinek riasztását.
19. § A HM Ü tevékenységét a HM HOÁT a HM Katonai Irányítási és Válságkezelési Főosztály (a továbbiakban: HM KIVF) útján irányítja.
20. § (1) A HM HOT az alap válságkezelő képesség időszakában állományával heti váltásban, laktanyán kívüli HM Válságreagáló Rendszer Készenléti Szolgálatot (a továbbiakban: HM VRRKSZ) lát el, a riasztást követő 2 órán belüli beérkezési kötelezettséggel.
(2) A HM HOT a teljes válságkezelő képesség időszakában a HÁVR központi irányító szerveként folyamatosan nyomon követi és nyilvántartja a kialakult helyzetet, jelentéseket állít össze, és feladatokat rendel el a HÁVR keretében működő szolgálatok a HÁVR keretében aktivizált művelet vezetési elemek részére, koordinál és folyamatosan kapcsolatot tart az együttműködő szolgálatokkal, a HM VIF útján a védelmi igazgatás területi és helyi szerveivel.
(3) A HM HOT működése során feladatait ügyeleti szolgálat keretében, a számára meghatározott munkarendben a HM székhelyén kijelölt vezetési-irányítási, helyzetnyilvántartó munkahelyen látja el.
(4) A HM HOT-ot a HM HOÁT vezeti a HM HOT váltásvezetők útján.
(5) Feladata ellátása során a HM HOT végzi különösen
a) a HM IHSZ és a HM DESZ közötti belső koordinációt,
b) a válságkezelésben közreműködő kormányzati szervezetekkel való kapcsolattartást,
c) irányító szolgálatként a HÁVR keretében működő szolgálatok részére a feladatok elrendelését, valamint a KEFR elemeivel való kapcsolattartás biztosítását,
d) a miniszter által hozott döntések végrehajtásra történő továbbítását és a végrehajtás ellenőrzését,
e) a válságkezeléssel kapcsolatos honvédelmi tevékenységek helyzetnyilvántartó és követő feladatait, továbbá a döntés-előkészítési feladatokat a HM DESZ aktivizálásáig,
f) a válságkezeléssel kapcsolatos honvédelmi feladatok helyzetéről történő jelentés összeállítását és felterjesztését a miniszter részére,
g) katasztrófa bekövetkezésekor vagy katasztrófaveszély esetén a honvédelmi ágazat katasztrófák elleni védekezésének irányítását és feladatait szabályozó HM rendeletben a Honvédelmi Igazgatási Katasztrófavédelmi Készenléti Szolgálat feladat- és hatáskörébe utalt feladatokat.
(6) A speciális válságkezelési képességgel kiegészített teljes válságkezelési képesség időszakában – a (2) bekezdésben felsoroltakon túl – a HM HOT ellátja a HM VCS felügyeletét, amennyiben az a HM HOT-tól eltérő munkavégzési helyen és feladatrendszerrel kerül létrehozásra.
21. § A HM HOT részletes feladatait és működésének rendjét a HM HOÁT szolgálati intézkedésben szabályozza, melynek kidolgozásáért és naprakészen tartásáért a HM KIVF felelős.
22. § A HM válsághelyzeti kommunikációjával kapcsolatos stratégiai szintű feladatok végrehajtása érdekében a HM HOT aktivizálását követően a HM HOT részeként, részére külön meghatározott munkarend szerint egy fő kijelölt kommunikációs szakértő tevékenykedik. A HM sajtófőnök a HÁVR aktivizálását követő válságkezelés időszakában kiemelt feladatként végzi a HÁVR stratégiai kommunikációs támogatását.
23. § A HM HOT állományát szakmailag kiegészítő vagy a HM VCS személyi állományába vezényelhető funkcionális szakértők elérhetőségét folyamatosan biztosítani szükséges annak érdekében, hogy a HM VCS működtetésére vonatkozó vezetői döntés esetén az a feladatellátást a lehető leghamarabb megkezdhesse. A HM HOT és a HM VCS állománya feladatait a HM VRRKSZ és a HM VRR ügyeleti szolgálatok kereteiben látja el.
24. § A HM VCS végrehajtja különösen
a) a kialakult válság kezeléséhez kapcsolódóan a részére meghatározott szakmai célfeladatokat,
b) a szakmai célfeladatairól történő időszaki és eseti jelentések összeállítását és azok meghatározott rendben történő felterjesztését.
25. § A HM VCS – a HM HOT részeként vagy önálló ideiglenes szervezetként történő – működtetéséről, annak szakmai összetételéről, továbbá működési rendjéről a HM HOT vezetője dönt.
26. § A HM VCS állománya a HM szervek, szervezetek állományából kijelölt és felkészített szakértőkből kerül delegálásra.
27. § A HM VCS részletes feladatait és működésének rendjét a HM HOT vezetője szolgálati intézkedésben szabályozza, melynek kidolgozásáért és naprakészen tartásáért a HM KIVF felelős.
5. A HM Válságreagáló Rendszer működési időszakai és képességszintjei
28. § (1) A HM VRR a bekövetkezett eseményekre való gyors, megfelelő szintű és szakmai mélységű reagálási képesség biztosítása érdekében különböző képességszinteken működtethető, melyek
a) az alap válságkezelő képesség,
b) a teljes válságkezelő képesség és
c) a speciális válságkezelő képességgel kiegészített teljes válságkezelő képesség.
(2) Az MH VRR működési időszakai annak meghatározott képességszintjeihez igazodnak.
29. § Az alap válságkezelő képesség időszakában a döntés-előkészítést a HM DESZ állandóan működő elemei biztosítják.
30. § A HM VRR alap válságkezelő képesség időszakában a HM IHSZ állandó jelleggel működő eleme a folyamatos ügyeleti szolgálati rendben működő HM Ü, mely végrehajtja a 18. §-ban foglalt feladatokat.
31. § Az alap válságkezelő képesség időszakában a HM HOT állománya laktanyán kívüli HM VRRKSZ-ben működik, a riasztást követő 2 órán belüli beérkezési kötelezettséggel, biztosítva a teljes válságkezelő képesség időszaki működési rendre történő azonnali áttérését.
32. § A válsághelyzetet előrejelző rendszerek információira figyelemmel, miniszteri döntés esetén a HÁVR, azon belül a HM VRR a várható válsághelyzet kezelésére tervezett speciális válságkezelő képességgel kiegészített teljes válságkezelő képességgel, előre meghatározott időponttól is működtethető.
33. § A HM Ü a teljes válságkezelő képesség aktiválása esetén riasztja a HM VRRKSZ-ben lévő szakállományt, és azokkal kiegészülve a HM HOÁT vezetésével HM HOT-ként kezdi meg működését, és így éri el a teljes válságkezelési képesség szerinti működési rendjét.
34. § A teljes válságkezelő képesség, valamint annak a speciális válságkezelő képességgel kiegészített azonnali aktiválására válsághelyzetben a miniszter döntése esetén kerül sor.
35. § A teljes válságkezelő képességet a miniszter döntése alapján a HM HOÁT vagy az őt helyettesítő szakmai felsővezető aktiválja.
36. § (1) Az aktiválást követően, amennyiben folyamatos működés kerül elrendelésre, a HM VRR elemeibe, különösen a HM HOT-ba és a HM VCS-be személyi állományt biztosító HM szervek, szervezetek vezetői a HM VRR elemeinek folyamatos működéshez szükséges, a készenléti szolgálatban lévő heti váltáson felül további, minimálisan három teljes váltás rendelkezésre állásával biztosítják a HM VRR folyamatos működését.
(2) A HM HOT a folyamatos működés időszakában – a konkrét válsághelyzettel kapcsolatos feladatrendszer ismeretében – a HM HOT vezetőjének döntése alapján részlegesen, a feladat specifikációjától függően és a meghatározott alapállomány összetételétől eltérően, csökkentett létszámban is működtethető.
37. § A folyamatos működés időszakában a válságkezelési feladatok ellátásával párhuzamosan a HM általános közigazgatási feladatainak ellátása is megvalósul. A HM DESZ elsősorban hivatali, a miniszter vagy a HM KÁT döntése esetén attól eltérő munkarendben is végezheti feladatait.
38. § A teljes válságkezelő képesség időszakában a HM VRR speciális válságkezelő képességgel egészíthető ki.
39. § A speciális válságkezelő képességgel kiegészített teljes válságkezelő képesség időszakában a kialakult válsághelyzetnek megfelelően a HM VCS a HM HOT-ba integrálva, annak funkcionális szakértőkkel történő szakmai megerősítéseként vagy attól elkülönülten, önálló feladatrendszerrel létrehozott ideiglenes szervezetként működtethető.
6. A Katonai Egységes Felderítő Rendszer
40. § A HÁVR felderítő és hírszerző támogatása érdekében látja el feladatait a KEFR, amely a KNBSZ stratégiai, valamint az MH hadműveleti, harcászati felderítő elemeiből tevődik össze.
41. § A KEFR-t a KNBSZ főigazgatója vezeti.
42. § A KEFR a KNBSZ főigazgatója által kijelölt KNBSZ szervezeti egység útján biztosítja az információkat a HM VRR és az MH MVR részére.
43. § A nemzeti és a NATO követelményeknek megfelelően, a KEFR végzi a stratégiai, hadműveleti és harcászati szintű katonai felderítő rendszer irányításával összefüggő feladatokat.
44. § A KEFR biztosítja az MDT döntéshozói, valamint a HM VRR és az MH MVR hatékony működéséhez szükséges felderítő támogatást.
7. Az MH Műveleti Vezetési Rendszer
45. § A Hvt. 80. § 14. pontja szerinti honvédségi szervezet (a továbbiakban: honvédségi szervezet) katonai vezetési és irányítási feladatait végrehajtó vezetési elemeket az MH MVR foglalja magába.
46. § Az MH MVR-t az MH PK vezeti.
47. § Az MH MVR biztosítja az MH békeidőszaki készenléti rendszer működését, valamint a válsághelyzet időszakában a honvédségi szervezetek tevékenységének stratégiai irányításával, valamint a hadműveleti és harcászati szintű műveletek vezetésével összefüggő feladatok egységes rendszerben történő végrehajtását, továbbá a katonai igazgatási, hadkiegészítési szakfeladatok irányítását.
48. § Az MH MVR-en keresztül valósul meg a honvédségi szervezetek alkalmazásával és a katonai feladat-végrehajtással kapcsolatos döntések előkészítése, a feladatok, műveletek végrehajtására vonatkozó tervek, rendelkezések összeállítása, azok bevezetése, a végrehajtás vezetése és irányítása, valamint azok megvalósulásának ellenőrzése, elemzése és értékelése.
49. § Az MH MVR felső szintű vezetési eleme időszakos és eseti jelentéseket terjeszt fel a HM HOT részére.
8. A Honvédelmi Ágazati Válságkezelő Rendszeren belüli döntéshozatal rendje
50. § A szakmai döntés-előkészítés az MH MVR-ben, a KEFR-ben és a HM VRR-ben valósul meg.
51. § A politikai és szakmai felsővezető által jóváhagyott és előterjesztett szakterületi döntési javaslatok az MDT keretében kerülnek a miniszter elé.
52. § A HM és az MH felső szintű irányítására vonatkozó ágazati szintű döntéseket az MDT keretében a miniszter egy személyben hozza meg.
53. § A miniszter döntéseit és feladatszabásait a HÁVR keretén belül a HM IHSZ továbbítja, ellenőrzi, továbbá folyamatosan felügyeli és nyilvántartja azok végrehajtásának helyzetét.
54. § A meghozott döntések HM HOT általi végrehajtásra történő továbbításáért és a végrehajtás helyzetének ellenőrzéséért a HM HOT vezetője felelős.
9. A Honvédelmi Ágazati Válságkezelő Rendszer működését biztosító egyéb feladatok
55. § (1) A HM önálló szervezeti egységei alaptevékenységük mellett
a) állományukból készenlétbe kijelölt személyekkel biztosítják a HM HOT működőképességének meghatározott készenléti időn belüli elérését, majd folyamatos működtetését, és
b) állományukból kijelölt funkcionális szakértőkkel biztosítják a HM VCS működtetését.
(2) A HM HOT működési helyeként kijelölt vezetési-irányítási, helyzetnyilvántartó munkahely üzemeltetéséért a HM KIVF felel.
(3) A HÁVR, azon belül különösen a HM VRR működését tapasztalatfeldolgozás keretében kell vizsgálni, melynek koordinációjáért a HM KIVF felel.
56. § A KNBSZ főigazgatója
a) igény esetén szakértőket biztosít a HM VRR és az MH MVR elemeibe,
b) külön tervezett és biztosított források terhére biztosítja a KEFR működtetéséhez szükséges feltételeket,
c) biztosítja a HÁVR stratégiai szintű felderítő támogató elemeit,
d) az MH VVIR-en keresztül a HM HOT részére rendszeresen biztosítja a Heti Vezetői Tájékoztatót és a Várható Események Előrejelzését, valamint azonnal megküldi a HÁVR aktiválására okot adó körülmények és fenyegetések változásáról szóló KNBSZ Soron Kívüli (eseti) jelentést, és
e) biztosítja a NATO döntéshozatali eljárásrendjeihez igazodó nemzeti eljárásrend működésének HM feladatok végrehajtásához szükséges szakmai bedolgozást.
57. § (1) A HÁVR működtetésének biztosítása érdekében az MH PK intézkedik
a) az MDT munkájának támogatásáról és működési feltételeinek megteremtéséről,
b) a HM Miniszteri Titkárságon kialakított kiszolgáló részleg támogatásáról és működési feltételeinek megteremtéséről, valamint
c) a logisztikai támogatás és minden oldalú biztosítás keretében a HM és a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetek ügyeleti és készenléti szolgálatairól szóló HM utasítás szerinti logisztikai, infokommunikációs, információvédelmi és ügyviteli támogatás, továbbá az egészségügyi, elhelyezési és élelmezési biztosítás rendjéről.
(2) A HM VRR és az MH MVR közötti információ áramlás támogatása érdekében összekötőt biztosít a HM HOT-ba, annak működése esetén.
10. A Honvédelmi Ágazati Válságkezelő Rendszer működésének tervezése
58. § A HÁVR, ezen belül a HM VRR aktiválását ügyeleti és készenléti rendszer működtetésével kell tervezni és végrehajtani.
59. § A HÁVR működtetésében érintett HM önálló szervezeti egységei megtervezik a válságkezelési, valamint a HÁVR részére a miniszter által elrendelt egyéb esetben történő működésre való áttérés rendjét. Felkészítik a HM IHSZ ideiglenes elemeibe kijelölt állományt, és folyamatosan biztosítják a HM VRR teljes válságkezelő képesség időszaki működésének megkezdéséhez szükséges feltételeket.
60. § A HM IHSZ ideiglenesen működő elemeinek váltásvezetői kiadmányozási joggal rendelkeznek a HM IHSZ által előkészített ügyiratok kiadására.
61. § A HÁVR és azon belül a HM VRR elemei működésük során folyamatosan együttműködnek. Ennek keretében a feladatok szakmailag megalapozott és gyors végrehajtása érdekében – a szolgálati út betartásával vagy informális keretek között – információt kérnek és adnak át egymásnak.
62. § A HÁVR aktiválását szükségessé tevő biztonsági helyzetben a HM VRR valamennyi eleme köteles fokozottan együttműködni a KNBSZ nemzetbiztonsági szakfeladatokat ellátó állományával, és ennek keretében számára minden kért információt és tájékoztatást megadni.
11. Szervezési és szabályozási feladatok
63. § (1) A HM VRR működtetésének további szabályait – amennyiben szükséges – a HM DESZ-re vonatkozóan a HM KÁT, a HM IHSZ-re vonatkozóan a HM HOÁT az utasítás hatálybalépéséig belső rendelkezésben szabályozza.
(2) Az utasításban meghatározottakat a KEFR-t érintően a KNBSZ főigazgatója, az MH MVR-t érintően az MH PK az utasítás hatálybalépéséig saját hatáskörében szabályozza.
(3) A HM Miniszteri Titkárság titkárságvezetője az MDT ügyrendjét előkészíti, és az utasítás hatálybalépéséig a miniszter részére jóváhagyásra felterjeszti.
(4) A HM VRR riasztásának, aktiválásának, továbbá a várható feladataik gyakoroltatásának rendjét a tárgyévet megelőző november 30-ig a HM HOÁT a HM KÁT-tal egyetértésben, szakutasításban szabályozza.
(5) A HM VRR ügyeleti és készenléti szolgálataiba vezényelhető HM állományt a HM KÁT a HM HOÁT-tal egyetértésben az utasítás hatálybalépéséig kijelöli.
64. § A NATO Válságreagálási Rendszerrel összhangban álló Nemzeti Intézkedési Rendszer működtetésével kapcsolatos ágazati feladatok szabályozását a HM VIF – a HM KIVF-fel együttműködve – felülvizsgálja, és a szükséges módosításokra vonatkozó javaslatot az utasítás hatálybalépéséig jóváhagyásra felterjeszti.
12. Záró rendelkezések
65. § (1) Ez az utasítás – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a közzétételét követő napon lép hatályba.
(2) Az 1–62. és 66–67. § 2021. augusztus 2-án lép hatályba.
66. §1
67. § (1) A HM Ü 18. § a)–d) és g)–h) pontjában meghatározott feladatait – működésének megkezdéséig – az MH Központi Ügyelet látja el.
(2) A 18. § e) pontjában meghatározott feladat a HM Ü működésének megkezdésével kerül végrehajtásra.
(3) A 18. § f) pontjában meghatározott feladatokat a HM Ü működésének megkezdéséig a hatályos szabályozók alapján a végrehajtásukra kijelölt szolgálatok látják el.
A 66. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás